Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Linda85

Linda85

15-01-2015 om 14:13

Zoon van 5 mag middagen niet meer naar school


Cat

Cat

26-01-2015 om 08:34

moeilijk

Halve dagen naar school kam een prima middel zijn.
Maar zoals het nu ingezet wordt lijkt het een noodsprong. Juf kan kind niet aan. Dan is halveren natuurlijk absoluut geen oplossing.
Voor sommige kinderen is een slechte wisselwerking met leerkracht echt funest.
Is er op school geen andere klas met een betere leerkracht?

Linda85

Linda85

26-01-2015 om 12:02

Vanmiddag

Ik hoop dat we vanmiddag wijzer worden over de opties. Wij hebben nu al best veel opties, maar wij zijn afhankelijk van school.

Zij zijn al duidelijk een weg ingeslagen. Dat baart ons zorgen. Maar we moeten het echt even afwachten. Dat de situatie veranderd moet worden is wel duidelijk.

Opties

Ondertussen blijft helaas ook nog onduidelijk wat er nu echt aan de orde is. In elk geval zijn school en jullie het eens over één ding: 'Dat de situatie veranderd moet worden is wel duidelijk.' Misschien is het goed om dat eerst uit te spreken, vervolgens uit te spreken wat er veranderd moet worden volgens de school en volgens jullie, dan bespreken dat alle onderzoeken geen duidelijke oorzaken hebben gegeven, dat er nog een onderzoek komt p school en dat je dus alleen maar voorlopige opties kunt bespreken, waarbij je elke keer weer met elkaar moet bekijken wat het gewenste resultaat zal geven.

Ik zou zeker bespreken wat voor voorstelling jullie zoon heeft van 'school'. Misschien ligt daarin een aanknopingspunt. Maar er zijn vooral heel veel 'misschien'-punten. Ik hoop dat de sfeer in het gesprek zodanig wordt, dat je open met elkaar die 'misschien'-punten kunt bespreken. Veel opties dus, en geen enkele zekerheid. Behalve dan dat het zo niet goed gaat en dat de gekozen oplossing het probleem heeft verergert.

Tsjor

Fruitella

Fruitella

26-01-2015 om 13:30

consulenten

Als het gesprek met school moeizaam wordt, wordt het misschien tijd om de onderwijsconsultente in te schakelen. Het gesprek met school moet gaan over wat deze leerling nodig heeft om weer naar school te gaan. Ook als dat een andere school is. Dat kan betekenen dat deze school het niet geven kan of dat de combinatie leerling-school geen goede combinatie is. Scholen vinden dit soort gesprekken doorgaans heel moeilijk en leggen graag de bal (en de schuld) bij de ouders en leerling. Je hebt ook kans dat je met gesprekspunten naar huis gaat waar je weinig mee kan. Ik zou daar heel alert op zijn. Als je je afvraagt of school wel haar best doet voor je kind (of eerder best voor zichzelf), schakel dan de onderwijsconsulente in. Je mag van dit gesprek verwachten dat je op weg bent: to the point, praktisch, hier en nu.

Je ziet vaak in dit soort gevallen dat het hele gespreksproces met school zo langdradig is en lang duurt dat bij de tijd dat je eindelijk de onderwijsconsulenten inschakelt, het al mei is (met de zomervakantie niet ver weg). Tegen die tijd hebben de consulentes het erg druk en wordt deze zaak naar begin volgend schooljaar opgeschoven.

Scholen vinden dat niet leuk. Het klopt wat Flanagan zegt maar er is wel een verschil of je ze eerst inlicht of dat ze er achterkomen als via de onderwijsconsulente. Als je dat brengt naar school voordat de onderwijsconsulenten contact opnemen, met een opmerking over dat het jou over het hoofd groeit omdat er naast de communicatie alleen, zoveel andere aspecten zijn waar jij als ouder te weinig kaas van hebt gegeten, kan school het je minder snel kwalijk nemen. Gebeurt dat toch, dan ben ik bang dat de conclusie niet anders is dan dat je zoon het niet van deze school zal krijgen en dat het inschakelen van de onderwijsconsulenten juist een goede stap is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2015 om 13:53

Onderwijsconsulenten

Ik hoop dat er een goede oplossing gevonden wordt maar anders is het inschakelen van Onderwijsconsulenten heel nuttig. Ik heb er vorig jaar bij een situatie met zoon op school bijzonder veel hulp en profijt van gehad. Het scheelt enorm als er zo'n organisatie achter je staat; je staat veel sterker. Onderwijsconsulenten is een onafhankelijke organisatie met veel kennis en ervaring en zij kunnen school wijzen op hun onderwijs- en zorgplicht alsmede handvaten geven danwel verder verwijzen. Scholen kunnen op hun beurt trouwens ook Onderwijsconsulenten inschakelen. Het kost niets. Het is wel zo dat met de invoering van het Passend Onderwijs Onderwijsconsulenten het drukker heeft dan ooit dus tijdig contact opnemen is raadzaam.

Linda85

Linda85

26-01-2015 om 22:26

Rtg

Nou, vandaag het ronde tafel gesprek gehad.
Het is ons enigszins meevallen, maar er zijn nog geen concrete stappen gezet.
Het was een zeer open gesprek en daar ben ik nog het meest blij mee. We zaten daar met de leerkracht, IB'er en iemand van passend onderwijs die onze zoon 2x heeft geobserveerd, iemand van ggz en wij als ouders.

Eerst werden de uitslagen van alle onderzoeken besproken. Dat daar dus niets afwijkends uit is gekomen. En dat we ons echt moeten richten op zijn gedrag op school en daarin kijken naar oplossingen. Wel heeft zij nog eens duidelijk aangegeven dat zij het een ondoordachte zet van school vind om onze zoon de middagen te verwijderen van school en dat het haar niets verbaasd dat de ochtenden nu dus ook slechter gaan als dat ze al gingen.

In eerste instantie vertelde school dat ze onze zoon weer doorgetoetst hadden en dat hij nu ook met geltetterdheid gelijk ligt als rekenen, dus hij heeft weer een half jaar voorsprong erbij binnen een maand ontwikkeld. Toen gingen we brainstormen over mogelijke vervolgstappen. Ggz vond wel dat zij nog te klein aan het denken waren, en dat zij nu echt van koers moesten veranderen. Dat kleine aanpassingen voor onze zoon alleen maar meer onrust zal brengen, aangezien dit al een jaar gedaan wordt.

School gaat nu onderzoeken of het mogelijk is om hem in groep 3 te plaatsen, voor helemaal of halve dagen. En misschien met hulp en begeleiding van een kinder coach of iets dergelijks.

Mijn man en ik zijn blij dat het een open gesprek is geworden. We hebben donderdag een vervolg gesprek met school en dan horen we wat zij voor onze zoon en ons kunnen doen en wat haalbaar is.

Bedankt voor jullie tips!!!

Moni

Moni

26-01-2015 om 22:38

Klinkt goed Linda

Het zou mij niet verbazen als donderdag school met het idee komt om je zoon (deels) in groep 3 te plaatsen.
Daarmee los je de cognitieve uitdaging een heel eind op en kunnen jullie en school na een paar weken samen kijken of er nog meer nodig is. Een coach klinkt ook prima. Die kan een hele goede intermediair zijn naar ouders en naar school.

super

fijn om te lezen dat jullie een goed gevoel hadden bij dit gesprek. ik las dat er nogal veel externen aan tafel zaten. GGZ, PA, IB-er en de leerkrachten.
ik hoop dat hij inderdaad naar de 3e klas mag. i.i.g. krijgt hij dan een andere leerkracht wat al veel spanning zal wegnemen.
succes donderdag!

mieke

mieke

26-01-2015 om 22:50

neefje

Mijn neefje is een paar jaar geleden na de kerstvakantie van groep 2 in groep 3 geplaatst. Hij vertikte het om iets in groep 2 te doen. Hing hele dagen ongeïnteresseerd onderuit in zijn stoel. Uiteindelijk ging het prima in groep 3. Wel heeft hij schrijftherapie gehad. Neef zit nu in groep 7 en doet het daar prima. Hij istrouwens niet hoogbegaafd maar het was gewoon geen kleuter. Hij stroomt straks uit met waarschijnlijk een Havo advies.

Linda85

Linda85

03-02-2015 om 16:49

Update

Nou, er is helaas nog helemaal niets aan de situatie veranderd.
Na het gesprek bij de GGZ zijn we bij elkaar gekomen op donderdag. Wij hebben daar nog eens het gesprek geëvalueerd en besproken dat wij snel tot actie over moeten gaan.
Vandaag hadden wij een vervolg gesprek en wij waren van mening dat wij nu zou horen welke koers wij zouden gaan varen. Helaas was dit niet het geval. Weer hebben wij de knelpunten van onze zoon in kaart gebracht en kwam school met kleine veranderingen.
Wij hebben duidelijk gemaakt dat wij dit geen oplossing vinden aangezien wij dit dus al 2 jaar zo doen en het nu blijkt dat dit niet werkt voor onze zoon.
Plus het feit dat hij nog steeds de middagen niet naar school mag. De ochtenden gaan nog exact het zelfde op school, ene dag goed, andere dag niet. Thuis gaat het daarin tegen beter tot zelfs wel goed. Als zijn oudere broer weer naar school gaat ga ik met hem zitten lezen, schrijven, rekenen en spelmateriaal wat hij van school heeft gekregen. Hij geniet hier zichtbaar van en kijkt ook uit om dit te gaan doen (verteld de leerkracht ons).
Het is dus een beetje omgekeerde wereld aan het worden lijkt wel. Op school lekker doen, en thuis leren en onderwijzen....

Tot zo ver dus nog niets veranderd, al ben ik blij dat hij niet meer zo depressief lijkt als die eerste week! Maar het heeft voor op school nog geen baadt gehad.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 17:35

Niet te geloven zeg!

Dus hij mag 's middags nog steeds niet naar school? Ik vind het wel héél apart van die school! Het wordt tijd voor Onderwijsconsulenten denk ik. Jullie hebben er nu alles aan gedaan.

Hoe gedraagt hij zich nu eigenlijk op school? Beter, of hetzelfde?

Overigens studeert mijn zoon het liefst ook met mij en niet op school. Hopelijk stopt dat voordat hij iets onbegrijpelijks gaat studeren!

Ja zelf

Hoelang kun je je zoon 's middags blijven begeleiden? Kun je hem mogelijk zover krijgen dat hij klas 3 kan overslaan en volgend jaar naar klas 4 kan gaan? En uiteraard dat je dan kans hebt op een juf of meester waar het beter mee matcht. Voor sommige kinderen kan dat echt het verschil maken.
Of alsnog, als school meewerkt, tussentijds naar groep 3 omdat hij op school nu verder niets meer lijkt te doen.
Inderdaad, hier ook kinderen die nog steeds graag met mij samenwerken.
Gelukkig doet zoon een studie die heel veel raakvlak heeft met die van mij.

En dat is natuurlijk al winst dat je kind er nu al aan went om samen met jou te werken, dat kon nog weleens heel goed uitpakken.
Als ze pas stranden op het voortgezet onderwijs is het veel moeilijker om die samenwerkingsrelatie op te bouwen.

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 19:44

Annej

Niet zomaar groep 3 overslaan, dan kun je grote problemen met schrijven verwachten. In dat geval nu meteen schrijfles of natuurlijk nu naar groep 3.

Syl

Syl

03-02-2015 om 22:06

gesprek deelnemers

Wat is de status van de groep waarmee je het gesprek had (waar ook de ggz bij zat?). Zat die persoon er bij op uitnodiging van school? Wat zijn er verder aan afspraken gemaakt voor een vervolggesprek? Wie heeft genotuleerd? Wat is er afgesproken dat er zou gaan gebeuren? Staat dat op papier? Zo niet, dan alsnog zelf een kort verslag van het gesprek maken en delen met de anderen via de mail. Dan kun je er ook voor kiezen om vervolgens ook iedereen een kort verslag te sturen van het vervolggesprek dat je hebt gehad met school. Ik zou sowieso een evaluatiegesprek vragen (voor over 4 wkn ofzo) met alle partijen uit het eerdere gesprek, als je er tenminste een goed gevoel over had dat daar kundige mensen bij zaten.
En idd bij de onderwijsconsulenten langs gaan.

Andere school?

Of willen jullie dit liever niet, aan een dood paard kan je niet trekken...

Of, duidelijk en helder aangeven dat jullie willen dat hij per as maandag start in groep 3, sowieso. En dat je na een week dan evaluaeert hoe dat gaat.

Moni

Moni

03-02-2015 om 22:48

Je hebt echt een onderwijsconsulent nodig

GGZ heeft goede tips gegeven en adviezen. Alleen school volgt ze niet op.
Dat is makkelijk inkoppen voor een onderwijsconsulent. Die is wat minder vrijblijvend dan de GGZ (in dit geval helaas..).

hi linda, 

dit komt misschien heel gek over omdat het bijna 6 jaar na je laatste bericht is. Maar hoe is het nu met je toen 5 jarige zoontje. Ik zit in echt bijna dezelfde situatie als ik alles zo lees. Hopelijk geef je mij een beetje hoop dat het goed komt

mijn zoontje is ook 5 jaar en zij kunnen hem niet handelen elke keer dat hij stout is geweest of andere kindjes pest word ik gebeld om hem op te halen, belachelijk dit, ik ben bezig met een breed onderzoek dus traject loopt  kind is leerplichtig, ze hebben gewoon de pik op hem en kunnen hem niet aan, hij is het zwarte schaap en word extra in de gaten gehouden , mijn zoontje mankeert niks hij is heel slim, ze moeten echt niet met speciaal onderwijs komen alleen omdat hij stout is? de ene dag gaat goed en de ander dag wat minder, even serieus 5 jaar …..ze mogen niet meer kinds zijn 

sandrina1977.. schreef op 22-09-2023 om 21:53:

mijn zoontje is ook 5 jaar en zij kunnen hem niet handelen elke keer dat hij stout is geweest of andere kindjes pest word ik gebeld om hem op te halen, belachelijk dit, ik ben bezig met een breed onderzoek dus traject loopt kind is leerplichtig, ze hebben gewoon de pik op hem en kunnen hem niet aan, hij is het zwarte schaap en word extra in de gaten gehouden , mijn zoontje mankeert niks hij is heel slim, ze moeten echt niet met speciaal onderwijs komen alleen omdat hij stout is? de ene dag gaat goed en de ander dag wat minder, even serieus 5 jaar …..ze mogen niet meer kinds zijn

Je kunt beter een eigen draadje starten. Probleem is natuurlijk dat de andere kinderen ook het recht hebben om kind te zijn.

ze willen het liefst een kind die niks zegt en rustig op een stoel gaan zitten, de mijne is jammer genoeg erg bewegelijk en kan soms niet stil zitten

sandrina1977.. schreef op 22-09-2023 om 22:06:

ze willen het liefst een kind die niks zegt en rustig op een stoel gaan zitten, de mijne is jammer genoeg erg bewegelijk en kan soms niet stil zitten

Als hij daarbij andere kinderen kliert of heel veel ruimte en aandacht opeist, zullen ze daar een hele kluif aan hebben. Terwijl alle kinderen in de klas evenveel aandacht en ruimte verdienen en veel kinderen er niet goed tegen kunnen als het heel druk is om ze heen. In een groep moet er nou eenmaal veel rekening worden gehouden met anderen, omdat alle kinderen tot hun recht moet kunnen komen. Ik vind het behoorlijk ver gaan dat je echt denkt dat de leerkrachten de pik hebben op jouw kind. Als je dat echt denkt, heb je een probleem. Is het jou duidelijk waarom ze vinden dat het gedrag van jouw kind verstorend is? Of vind jij het allemaal wel meevallen? 

ik lees vooral een kind die overprikkeld is op school en waarschijnlijk daardoor dit gedrag vertoont. Kind moet eigenlijk een prikkelbare ruimte hebben waar het tot rust kan komen en waar het zich oplaad. Ook is het belangrijk om te kijken waardoor kind zo overprikkeld is...zit daar een oorzaak achter wb een diagnose?

en dingen als slaan en schoppen is altijd onacceptabel gedrag, welke diagnose er ook achter zit. Dus voor dat de emmer overloopt moet er al 'ingegrepen' zijn in de vorm van rustige plek om te ontprikkelen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.