13 maart 2009 door Henk Boeke

Moet mijn dochter aan tafel blijven tot en met het toetje (2 jr)?

We hebben een dochter van 26 maanden. Ze eet over het algemeen goed, maar de avondmaaltijd is soms een probleem. Ze gaat met veel plezier aan tafel maar eet soms weinig tot niets en al snel zegt ze dan dat ze klaar is en wil spelen.

Mijn man vindt dat het tijd wordt haar discipline bij te brengen om een tijd aan tafel te blijven zitten. Ik ben het hier niet direct mee eens omdat ik vrees dat we dan in een strijd gaan belanden en het eten een negatieve gebeurtenis wordt. Maar ik weet ook niet goed of de huidige aanpak goed is: van tafel laten gaan en indien er een toetje is roep ik haar later weer aan tafel.

Graag zou ik wat tips horen hoe hiermee (anders/beter) om te gaan.

Antwoord

Een kind van net 2 kan nog niet lang aan tafel zitten. Als ze goed eet, en dan klaar is, is het eigenlijk ook niet nodig om dat van haar te vragen. Andere regels zijn belangrijker. Zoals: samen gaan zitten, samen gezellig eten, praten over de dag, en vertellen wat je beleefd hebt. En na 20 minuten is het echt genoeg voor haar!

Uw aanpak lijkt me het beste: roep haar terug voor het toetje. En prijs haar dan als ze weer netjes komt zitten. Zeg dat jullie dat zo gezellig vinden! En dat ze een grote meid is, dat ze al goed aan tafel kan zitten en dat ze dan wel eens mee mag naar een restaurant! Zo houd je het gezellig, en leer je haar toch een aantal regels (en waar die voor nodig zijn).

Kortom: eten moet inderdaad iets leuks blijven, en geen gevecht worden.

Instinctmatig kiezen

Op deze leeftijd kan een kind in fases ineens heel weinig eten, en dan juist weer meer. Soms eten ze helemaal geen vlees, soms alleen maar. Soms geen groente, soms juist wel. Het lichaam geeft aan waar behoefte aan is, en zodra ze genoeg keuze heeft, kiest ze dus instinctmatig.

Probeer zo lang mogelijk te vermijden dat die natuurlijke smaak vertroebeld raakt door snoep en kunstmatig voedsel, zoals fabriekstoetjes en kant-en-klaar eten. Dan weet u zeker dat haar keuzes precies zijn waar ze behoefte aan heeft.

Neem haar mee naar de supermarkt. Leer haar hoe het eten heet (op de groente-afdeling, de vlees-afdeling, etc.) en vraag haar zo nu en dan wat er lekker uitziet. Vertel haar dan dat het bij ieder mens anders is, en dat het ook per dag kan verschillen. Zo gaat ze ook haar eigen keuzes en voorkeuren leren kennen, onder woorden brengen, en waarderen.

Betrek haar ook bij het koken. Vertel wat je aan het doen bent en laat haar zelf taakjes verrichten. Dat vindt ze vast leuk! Mijn eigen kinderen liet ik al – onder begeleiding – vanaf hun 3e dingen snijden.

Succes ermee!

Lees ook: