Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

25 september 2009 door Frea Kruisinga

Zijn anticonceptiepillen gevaarlijk voor kinderen? (5 jr)

Mijn dochter, die vorige maand 5 jaar is geworden, heeft een aantal anticonceptiepillen opgegeten. In ieder geval 3 Microgynon-tabletten en vermoedelijk ook Cerazette. We hebben haar laten overgegeven.

Zijn deze pillen gevaarlijk voor een jong kind?

Antwoord

Een vergiftiging met anticonceptiepillen gaat over het algemeen niet gepaard met symptomen, hoogstens wat maagdarmklachten. Ook op lange termijn zijn er geen nadelige effecten te verwachten.

Om herhaling te voorkomen, is het belangrijk om medicijnen – maar ook andere zaken, zoals schoonmaakmiddelen en dergelijke, die kinderen per ongeluk kunnen innemen – altijd buiten hun bereik te bewaren. Het is zó voor de hand liggend dat het vaak over het hoofd wordt gezien. Maar je moet er echt alert op blijven.

Mocht uw dochter toch ooit nog iets innemen waarvan u twijfelt of het gevaarlijk kan zijn, neem dan direct contact op met uw huisarts (of de huisartsenpost). Die kan nagaan of het schadelijk is, en uitzoeken welke maatregelen er nodig zijn. Bij bepaalde stoffen, zoals bijtende schoonmaakmiddelen, moet je bijvoorbeeld juist niet laten braken, omdat de bijtende stof dan nogmaals de slokdarm passeert en opnieuw schade kan aanrichten. Bovendien bestaat het risico dat zo'n stof in de longen terecht komt, waar hij nóg meer schade kan aanrichten.

Lees ook: