Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Jongensnaam gekozen, wat nu? Switchen?

Beterlaat2021! schreef op 07-07-2026 om 07:31:

[..]

Zijn de Jaxxen en de Mexxen alweer voorbij?

Ja. Geen Jax of Mex hier op de kleuterschool of bso.

DeOnbekende schreef op 07-07-2026 om 18:57:

[..]

Ook verschrikkelijk. Ik zou van naam switchen TO, zo'n naam is over 25 jaar nog stommer dan ie al is.

Ga je lekker?

Wat een ontzettend onaardige reactie.

Sev staat op nummer 119 van de jongensnamen lijst van het svb. Het komt dus best vaak voor. Daar gaat iedereen echt wel aan wennen. Je mag het best niet zo mooi vinden maar er wordt nu door een aantal mensen gedaan alsof het bijna kindermishandeling is om je kind zo te noemen.

Ik herinner me nu dat ik eens iemand uit Roemenie ontmoet heb die Sever heette. Met klemtoon om de eerste lettergreep. 
Misschien ook een afkorting van Severino. Ik vond het wel een leuke naam. 

Severus Sneep uit Harry Potter 

of Sev als in Sev.

prima naam.

Wilgenkatje- schreef op 07-07-2026 om 22:08:

Smaken verschillen. Geef een kind twee namen, dan heeft-ie later wat te kiezen!

Hebben wij ook gedaan. Bij ons thuis heette dat vroeger 'doopnamen', maar omdat ik nadien van mijn geloof ben gevallen zijn mijn kinderen niet gedoopt. Maar ze hebben wel meer namen. Zoon heeft een ongebruikelijke voornaam en heeft als tweede naam de volledige naam van mijn opa (laten we zeggen dat die Jan heette en dat mijn zoon als tweede naam Johannes heeft). Mijn idee was dat als zijn roepnaam bij nader inzien niet zou bevallen, hij altijd nog iets met die tweede naam zou kunnen. Wat nog niet is gebeurd, maar dat weet je van tevoren niet. 

Idem voor dochter, die heeft zelfs 3 namen, dus die heeft wat te kiezen. 

Ik zet met iemand op school van Chinese afkomst en die gebruikte een zelfgekozen Nederlandse naam omdat docenten haar echte naam toch niet uit konden spreken. Dat vond ik altijd erg sneu. Gelukkig gebeurt dat tegenwoordig zelden.

Het consternatiebureau schreef roepnamen fonetisch met een dikke stift voorop het dossier.

Dus bijvoorbeeld Ksoowie i.p.v. Xoë.

Dat is lachen met namen van buitenlandse herkomst. Djiejovannie? Gadiezja?

Poezenmeisje schreef op 08-07-2026 om 09:46:

Het consternatiebureau schreef roepnamen fonetisch met een dikke stift voorop het dossier.

Dus bijvoorbeeld Ksoowie i.p.v. Xoë.

Wel tussen haakjes hoop ik  

Nou ik vind dat geen gek idee hoor, heel werkbaar; het is vervelend als een naam steeds verkeerd wordt uitgesproken!

Ja, maar het werkt wel. 😆

FruitMoeder schreef op 08-07-2026 om 09:38:

Ik zet met iemand op school van Chinese afkomst en die gebruikte een zelfgekozen Nederlandse naam omdat docenten haar echte naam toch niet uit konden spreken. Dat vond ik altijd erg sneu. Gelukkig gebeurt dat tegenwoordig zelden.

Mensen met Chinese afkomst hebben meestal/vaak een Aziatische naam én een westerse naam. Die wordt ze ook gewoon door hun ouders gegeven. Dat is niet zozeer sneu als wel aangepast. Tegenwoordig zie je idd dat men ook hier meer gewend is aan Aziatische namen en zal de noodzaak voor zo'n  tweede naam wellicht minder zijn.

Joszy schreef op 08-07-2026 om 05:46:

Sev staat op nummer 119 van de jongensnamen lijst van het svb. Het komt dus best vaak voor. Daar gaat iedereen echt wel aan wennen. Je mag het best niet zo mooi vinden maar er wordt nu door een aantal mensen gedaan alsof het bijna kindermishandeling is om je kind zo te noemen.

Dit. Het is wel een beetje viafora eigen hoor. Namen die nu modern zijn te benaderen alsof het onuitspreekbare exotische variaties zijn. Je hoeft het natuurlijk niet mooi te vinden. Maar het is een heel gangbare naam tegenwoordig. En TO vraagt ook niet of wij het mooi vinden. 

Een collega heeft haar zoon vernoemd naar haar broer, iets als Aloyisius, geen idee meer hoe je het schrijft.

Ik vind het nergens naar klinken, maar als zij en haar man het mooi vinden, prima. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.