Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Kraamvisite en wanneer bellen

We verwachten binnenkort ons eerste kindje en kunnen natuurlijk niet wachten tot de baby er is! 🥰

Graag willen we straks na de bevalling eerst wat tijd voor onszelf voordat er visite komt. We hebben nu met z'n tweeën afgesproken dat de eerste min. 48 uur voor ons nieuwe gezinnetje is.

Ik heb een aantal familieleden die nu al elke dag of meerdere keren per week een appje sturen hoe het gaat (onderliggend de hoop dat ik aan het bevallen ben en dat wel even laat weten, wat we dus niet gaan doen). Ook ben ik bij sommigen bang dat ze direct willen langskomen zodra ze horen dat de baby er is. 

Daarom heb ik nu de neiging om de volgende dag of na +/- 24 uur te bellen met het geboortenieuws, zodat we tegen onze eigen ouders kunnen zeggen "jullie zijn morgen welkom om X uur" en broers en zussen mogen dan ook in de eerste week komen. Maar al het bezoek op afspraak en we willen niet dat onze ouders iedere dag langskomen. We willen ook dagen zonder bezoek inplannen.

Ook zijn er bepaalde regels die ik belangrijk vind, zoals handen wassen, de baby niet kussen, max. 2 personen tegelijk op bezoek, geen parfum op als je de baby wil vasthouden, privacy voor baby en mama als de baby verschoond of gevoed moet worden.

Ik ben bang om te moeten dealen met andermans verwachtingen en teleurstellingen, terwijl ik straks zelf al overloop van emoties en al het nieuwe en onbekende. 

Wie heeft er tips voor rust in onze kraamtijd en hoe ik met al die verwachtingen om kan gaan?


Als je de eerste 48 uur niemand wil zien, zou ik dat nu alvast bespreken met de mensen die dichtbij je staan. Dan weten zij ook waar ze aan toe zijn. 
24 uur wachten met bellen.. tsja het is echt wat Je zelf wil, maar ik zou het onze ouders niet aandoen. Ze leven zo mee. Maar ik kan jouw familie situatie niet inschatten natuurlijk. 

Onze eerste dochter is om 3 uur 's nachts geboren en toen hebben we 's ochtends rond een uurtje of 10 gebeld. Wij vonden het heerlijk om even een paar uur met z'n 3tjes te zijn, maar wilden het nieuws daarna wel graag delen met onze naaste familie. 

Doen waar jij (jullie) je goed bij voelen. 

Mijn moeder lag in coma op de IC toen ik was bevallen, en ik vond en vind het nog steeds verschrikkelijk dat ze de eerste maand van haar eerste kleinkind heeft gemist. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

22-06-2022 om 09:21

Oef, zelfs open en oma mogen niet langskomen om even te kijken? Dat zou mijn moeder echt vreselijk gevonden hebben.

Ik herken je zorgen in dit stadium van de zwangerschap wel. Maar... Toen de kleine er eenmaal was stond ik er toch anders in. Reserveer daar dus ook wat ruimte voor, dat je het misschien wel heel fijn vindt om 8-12-24 uur na de geboorte je mooie baby aan vrienden/familie te laten zien.

Wij hebben de eerste week vooral ouders, broers en zussen op visite gehad. Het geboortekaartje + de uitnodiging hebben we vrij laat verstuurd, waardoor bezoek wat later op gang kwam. Dat was wel heel prettig.

Wat betreft je regels: Dat is ieders goed recht. Tip: Zet het erbij in de uitnodiging en plak bijv een A4'tje op de deur in de gang. Dat geeft mensen die moeite hebben met andermans grenzen minder ruimte om lekker hun gang te gaan.

Mug schreef op 22-06-2022 om 09:21:

Oef, zelfs open en oma mogen niet langskomen om even te kijken? Dat zou mijn moeder echt vreselijk gevonden hebben.

Ik gok zomaar dat daar e.e.a. aan vooraf gegaan is...

Bijtje82

Bijtje82

22-06-2022 om 09:26

Na je bevalling wordt je compleet geleefd. Heel veel gaat langs je heen. 
Zet je wensen op papier en geef deze aan je kraamverzorgster. Zij zal helpen om je visite de dingen te laten doen die je wenst.
Of mensen niet binnen laten als ze onverwachts voor de deur staan.. Zulke lui heb je er namelijk ook bij. 

Het kan moeilijk zijn om op zulke momenten zelf nee te zeggen en je wilt mensen ook niet voor het hoofd stoten. Dus vraag hulp aan je kraamverzorgster en plan geen bezoek buiten haar aanwezigheid voorlopig. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

22-06-2022 om 09:26

Lieveheersbeest schreef op 22-06-2022 om 09:22:

[..]

Ik gok zomaar dat daar e.e.a. aan vooraf gegaan is...

Of (door hormonen), een ideaalplaatje gecreëerd in haar hoofd. Alles kan, zeker bij een eerste kind. Je weet niet wat je te wachten staat dan. 

Dat je pas na 48 uur bezoek gaat ontvangen, zou ik vooraf al aan iedereen mededelen: zo gaat het gebeuren. En dat ze niet mogen langskomen zonder eerst contact op te nemen. Dan kunnen ze nu even sputteren. Daar moet dan maar even ruimte voor zijn. Want het is toch een teleurstelling voor ze. Maar als je dit op tijd doet en steeds op een kalme manier blijft herhalen dat je snapt dat ze het niet leuk vinden maar dat dit jullie keuze is, is de kans groot dat ze zich erbij gaan neerleggen.

Als het zover is, zou ik je partner poortwachter laten spelen en dat heel praktisch houden: er kunnen maar twee mensen tegelijk komen en er zijn rustuurtjes en -dagen en andere momenten en verplichtingen waar omheen gepland moet worden dus wat hij zegt, is wat het is. 


Een waslijst aan voorschriften mededelen vind ik persoonlijk ‘too much’. Kraambezoek wordt op die manier een exercitie in plaats van een bijzonder vreugdevolle gebeurtenis. Privacy bij voeden en verschonen heb je zelf in de hand. Dan loop je gewoon even weg. Je partner kan mensen bij binnenkomst even vragen om de handen te wassen. Maar verder zou ik niet gaan. Al die regels voelen als ‘afstoten’. Dat zou ik niet willen bij zo’n belangrijke gebeurtenis in een familie. Niet alleen jij en je man krijgen een kind. Ook een familie krijgt er een lid bij. Natuurlijk bepaal jij. Maar familie zijn niet helemaal buitenstaanders. Tenzij jij dat wel zo voelt natuurlijk. Of deze mensen zich heel dwingend blijven gedragen en veel emotionele toestanden gaan veroorzaken. Maar dan heb je een ander probleem. 

Oh, ik zou dat juist geen regels noemen, maar het als vanzelfsprekendheden zien. "Was je wel even je handen voor je Miepie aanpakt?" "Als jullie nu even beneden wat drinken ga ik op m'n gemak Miepie voeden en zie ik jullie zo weer". 
Dat komt veel sympathieker en ontspannener over, en is ook duidelijk. 
Ik zou idd geen 24 uur wachten met bellen, en van te voren wel vertellen dat je pas na 48 uur bezoek wilt. Hoewel ik het lang vind, ik wilde zo graag m'n baby laten zien! 

Ik heb trouwens nooit een stortvloed aan kraamvisite ervaren. Iedereen maakte netjes en afspraak, en bleef niet te lang, ik zonder dat ik van te voren regels op heb hoeven stellen. 

Ik heb de ochtend na de bevalling oma's en een schoonzus op bezoek gehad in het ziekenhuis, die hebben daarna bij ons thuis de chaos die ik daar achter had gelaten opgeruimd en zijn nog even komen kijken, met de nichtjes erbij, toen ik een tijdje later in m'n eigen bed lag. Hele fijne herinneringen zijn dat!

Bijtje82

Bijtje82

22-06-2022 om 09:32

Bij mijn eerste stond m'n schoonmoeder al in de gang van het zkh terwijl ik nog aan het douchen was. Heb daar door niet de bevalling kunnen verwerken en moest gelijk aan staan. 
Zij was ook het type die zonder vragen haar eigen vinger in de mond van baby propte.
Bij de tweede en derde afspraken gemaakt. Die ze trouwens nooit zijn nagekomen. Geen bezoek in het zkh, pas volgende dag als we thuis zijn. 
En dan toch komen... Maar weigeren doe je ze ook niet als ze op de gang staan. 

Ik vond het juist fijn dat het grootste deel van het bezoek in de kraamtijd kwam. Ik lag ook nog een deel van die tijd in bed, wat betekende dat iedereen max een half uur bleef. En de kraamverzorgster regelde alles. Dat betekende dat ik na mijn kraamtijd, toen ik alles weer zelf moest doen, heerlijk veel rust had zonder al te veel visite.

regels voor het kraambezoek zoals geen parfum en vind ik echt absurd. 

Miepjecody schreef op 22-06-2022 om 09:47:

regels voor het kraambezoek zoals geen parfum en vind ik echt absurd.

Ik  gaf mijn dochter ook niet uit handen aan mensen die naar parfum roken. Als je zelf geen parfum draagt, dan ruik je die van anderen extra goed. Niks zo vervelend als een kind terugkrijgen die ipv naar baby naar iemands parfum ruikt.

Liefkleingeitje schreef op 22-06-2022 om 09:58:

Niks zo vervelend als een kind terugkrijgen die ipv naar baby naar iemands parfum ruikt.

Laten we het wel even in perspectief houden. Er zijn natuurlijk legio zaken vervelender dan bovenstaande. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-06-2022 om 10:05

Miepjecody schreef op 22-06-2022 om 09:47:

regels voor het kraambezoek zoals geen parfum en vind ik echt absurd.

Waarom? Is toch niet gezond als je pasgeboren baby in die smerige dampen moet zitten?  De andere regels vind ik trouwens ook niet vreemd, in vergelijking met de onze.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.