Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
dc

dc

02-04-2011 om 19:54

Over tijd

Ik ben nu, ondanks 2 maanden oefenweeën overtijd...

Nog andere geluksvogels die lang zwanger mochten zijn?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

10-04-2011 om 08:01

Oppas

Vervelend dat je je daar zorgen over maakt, DC! Wel herkenbaar trouwens, met de planning van de inleiding was ik geneigd me te laten leiden door wat opvangtechnisch het beste uitkwam. Welke opties hebben jullie nu?

dc

dc

10-04-2011 om 08:27

Opvang

Mijn beste vriendin is eergisteren met vakantie vertrokken, dus die is afgevallen, maar stond daarvoor dag en nacht klaar als het ware, en daar voelde ik me echt goed bij. De kinderen kennen haar goed.

Nu heb ik een andere goede vriendin, maar die is het weekend gaan kamperen, kan pas morgen dus weer.

Ook mijn buurvrouw wil graag oppassen, en met haar kan ik het supergoed vinden, maar vandaag werkt ze! (Had dus makkelijk de rest van het weekend gekund). De kinderen kunnen het ook met haar heel erg goed vinden.

En dan heb ik nog een vriendin die bereid is op te passen, maar ze is alleenstaande moeder met 3 kinderen, dus daar voel ik me een beetje bezwaard over. Kinderen kennen haar ook heel goed trouwens.

Ik denk dus dat ik gewoon moeite heb met het moeten vragen, en ik bang ben het te vroeg te vragen of onnodig. Met de oudste heb ik er 27uur over gedaan, en daar maak ik me dus flink druk over! Misschien hebben jullie gelijk dat het tussen de oren zit hoor, maar ik weet niet hoe ik het beter kan regelen. Familie kan niet eerder over komen helaas. Mijn vader en vrouw komen volgende week om te helpen, en dan heb ik hun hulp al hard genoeg nodig als de baby er is en man weer aan het werk moet. (er is geen kraamhulp hier, en man heeft 3 dagen betaald verlof dat hij aanvult met een paar dagen vakantie. Maar die vakantiedagen hou ik liever voor als we weg kunnen).

Nou ja, laten we hopen op een zondagskindje! Jullie hebben gelijk, met de kinderen komt het wel goed.

Sascha2

Sascha2

10-04-2011 om 09:33

Lieve dc

Vraag je alleenstaande vriendin met drie kinderen of zij het een opgave vindt. Zo niet, vertrouw er dan op dat het wel goed zit en hou haar als opvang achter de hand. En dan kan zij worden afgelost door he buurvrouw. Echt, dat je wellicht een lange bevalling zult hebben zal voor je vriendin geen probleem zijn. Zelf heb ik vier kinderen en als ik mijn hulp aanbood aan vriendinnen die op het punt van bevallen stonden, dan kleurden zij al in dat het voor mij te zwaar zou zijn ondat ik er al vier heb. Maar zelf vond ik dat juist geen enkel probleem. Bovendien, ik zag dat mijn vriendinnen hulp nodig hadden, maar mij probeerden te ontzien. Nie nodig hoor! Vraag gewoon hoe je vriendin erin staat, geloof en vertrouw dat en ga vandaag bevallen. Met je twee andere kinderen komt het helemaal goed, echt! Toitoitoi

dc

dc

10-04-2011 om 10:37

Sacha

Mijn vriendin zegt dat ze het geen enkel probleem vindt, zeker omdat onze kinderen heel goed samen spelen. Je hebt gelijk, ik moet gewoon stoppen in te vullen! Dank je wel.

Nu hopen dat de baby vandaag komt!

Massi Nissa

Massi Nissa

10-04-2011 om 11:34

Huilbui

Ik heb de avond voor de bevalling begon een enorrrme huilbui gehad - ook hier een beduusde echtgenoot, haha. Ik hoop nu maar dat het bij dc ook een voorteken is en dat er straks een zondagskindje bij komt.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

11-04-2011 om 09:46

Zondagskindje?

Dc, hoe gaat het? Ben je al bevallen?

Nou

Wel rustig hier, dus wie weet..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

11-04-2011 om 11:18

Nee hoor

Maar het is mooi weer, dus ik ben niet zoveel achter de computer

Morgen heb ik een afspraak met de verloskundige. Zz zei dat we het dan kunnen hebben over inleiden. Weten jullie toevallig goede websites waar ik me goed kan inlezen over de voor- en nadelen enzo? En natuurlijk is ervaring ook erg welkom.

Vic

Vic

11-04-2011 om 12:02

Inleiden

Ik heb alleen maar ingeleide bevallingen gehad, dus ervaring heb ik wel Ik weet niet of je wat te kiezen krijgt, maar de inleiding met gel is mij niet zo goed bevallen. Je ontkomt er niet aan als je nog geen ontsluiting hebt, maar bij mij leidde het tot een urenlange weeënstorm. Niet fijn ;-( Een infuus is wat beter te reguleren, maar met die gel is het hollen of stilstaan.
Als je al ontsluiting hebt, kan de vk misschien met strippen proberen de boel wat te prikkelen. Volgens mij kun je toch het best natuurlijk bevallen, zonder inleiding.

dc

dc

11-04-2011 om 18:18

Dank je

Ik geloof dat ze het over een infuus had. Ik zal het ook over het strippen hebben, dank je, dat is nieuw voor me.

liora

liora

11-04-2011 om 19:34

Even over opvang: toen een vriendin van me ging bevallen, heeft ze haar oudste bij mij gebracht. Mijn jongste was toen 9 maanden, oudste was bijna 7. Ik was juist zo blij dat ze gebruik maakte van mijn aanbod!

En het was echt geen punt, gewoon een avontuur voor ons allemaal. Ik was er wel trots op dat het me lukte zowel haar zoon als mijn oudste beiden op tijd op school te krijgen want ze zitten op verschillende scholen.

Liora

Fransien

Fransien

11-04-2011 om 20:03

Inleiden en strippen

Ik heb ervaring met beide. Bij de eerste liep ik al een paar dagen na de uitgerekende datum toen ik meconiumhoudend vruchtwater verloor. Omdat er geen weeen waren ben ik ingeleid, met infuus. Als je ingeleid wordt, vraag dan om een lang infuus zodat je wat mobiel bent, en let erop dat je dat krijgt (de verpleegster vond mij maar lastig en gaf me ondanks de vraag een superkort infuus zodat ik me in bed niet een om kon draaien, was niet fijn). De tweede en derde dienden zichzelf helemaal natuurlijk aan, maar bij de vierde was ik na 3 keer een valse start, 48 uur achter elkaar oefenweeen bij de laatste keer, het helemaal zat. Ik zat 5 dagen na uitgerekende datum en heb gevraagd om me te strippen. Was normaal gesproken niet de procedure (pas bij 41 weken en dan om de dag), maar ze kon zich voorstellen dat ik het helemaal zat was. Het heeft geholpen, na een stukje lekker slapen was ukkepuk er heel vlot (binnen een half uur na de eerste wee).

Asa Torell

Asa Torell

11-04-2011 om 20:27

Pff dc

Na een paar dagen weg had ik gehoopt je bevallen aan te treffen! Wat zul je het zat zijn. Ik hoop dat de vk morgen iets voor je kan betekenen. Of nog beter, dat het niet meer hoeft .

Biene M.

Biene M.

11-04-2011 om 21:27

Info en ervaring

Nou nou, nummer 3 maakt het wel spannend!

Hier vind je een informatiefolder over inleiden: http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000094_het_inleiden_van_de_bevalling.pdf

In Nederland is de huidige richtlijn inderdaad om eerst te strippen, dus het loswoelen van de vliezen van de baarmoeder. Ik geloof dat ze dat voor het eerst proberen met 41+3 dagen. Niet dat dat altijd werkt, maar het werkt vaak genoeg om het standaard te doen, bij vrouwen die overtijd zijn.

Die gel waar Vic het over had is alleen nodig als je nog geen ontsluiting hebt. Overigens is de gel er hier tegenwoordig bij de meeste ziekenhuizen uit, vanwege de weeënstorm inderdaad. Nu worden meestal tabletten gebruikt (misoprostol) of een ballonkatheter. Ik heb zelf expliciet om een ballonkatheter gevraagd bij mijn laatste bevalling, omdat daarmee de kans op een weeënstorm het kleinst is. Ballonkatheter is in het Engels trouwens Foley catheter, dat je het weet

Als je al genoeg (2 cm) ontsluiting hebt, worden doorgaans eerst je vliezen gebroken. Vaak komen de weeën dan vanzelf. Anders ga je alsnog aan het infuus. Dit is allemaal hoe het hier gaat trouwens, in Engeland kunnen ze wel weer heel andere protocollen hebben.

Ik ben dus twee keer ingeleid. De eerste keer was ik 42 weken zwanger, had ik 36 uur gebroken vliezen en was er geen wee te bekennen. Toen ging ik direct aan het infuus. Ik vond het lekker rustig op gang komen, heb mijn man nog een sudokuboekje laten halen en heb de eerste paar 5-sterrenpuzzels nog op mijn gemak opgelost. Maar toen was het plotsklaps helemaal niet leuk meer. Toen ik na twee uur heilloos gepuf nog steeds op 4 cm zat heb ik een epiduraal gevraagd en gekregen en twee uur later was het kind er.

De tweede keer kreeg ik dus die ballon. Die zat er om een uur of 13.00 in en om 22.30 uur had ik 2 cm ontsluiting. We zouden nog even gaan slapen en dan de volgende ochtend inleiden. Maar om 3.30 uur braken de vliezen, om 7.00 uur kreeg ik toch wel wat harde buiken en om 9.41 uur was het kind er, daar is geen infuus aan te pas gekomen. Dit was trouwens mijn derde kind en veruit de makkelijkste bevalling (de eerste duurde ook eindeloos, net als bij jou. En de tweede toch nog 10 uur.)

O, misschien vind je dit ook nog interessant om te lezen, over overtijd lopen: http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000115_serotiniteit.pdf

Succes, het komt allemaal vast goed

angelina ballerina

angelina ballerina

11-04-2011 om 21:39

Ook ervaring

Bij de eerste ben ik ingeleid omdat mijn bloeddruk te hoog was. Ik kreeg een infuus dat elk kwartier een standje hoger werd gezet. Het eerste half uur merkte ik nauwelijks iets, na nog een kwartier begonnen de weeeen langszaam te komen en toen het infuus na een uur weer omhoog ging kreeg ik opeens weeeenstormen waarvan ik compleet in paniek raakte. Van niks ging ik naar continue heftige weeeen en mijn man was nog rustig koffiedrinken bij zijn ouders want hij moest nog even wat ophalen en het zou toch nog wel een tijd duren. Dat was wel even heftig maar al snel vond ik een manier om de weeeen op te vangen. In totaal heb ik denk ik 2 uur heftige weeeen gehad en toen mocht ik persen en kwam ze binnen 45 minuten. Al met al viel het me reuze mee, het waren heftige uren maar vooral omdat het zo snel ging en alleen overdag was, was ik na deze bevalling een stuk minder moe dan bij de volgende twee.
Bij de derde ben ik na ruim 41 weken gestript. 's morgens 10 uur gebeurde dit. Overdag voelde ik wat gerommel maar verder niks. Om 19.00 uur dacht ik dat ik misschien wel een weeeen zou kunnen hebben, om 21.00 uur begon het vervelend te worden en om 1.00 uur 's nachts is mijn zoontje geboren. Ook hier dus goede ervaring mee.
Ik hoop voor jou dat je kindje alsnog zonder hulpmiddelen geboren gaat worden en anders zijn strippen en inleiden in mijn ogen ook geen vervelende mogelijkheden. Enig nadeel vond ik dat inleiden alleen in het ziekenhuis kon, de volgende twee zijn thuis geboren en dat vond ik wel veel prettiger als in het ziekenhuis bevallen.

Vic

Vic

11-04-2011 om 22:06

Biene

Ja, die gelervaring van mij is alweer bijna 12 jaar geleden. Dat was echt dramatisch, zo'n trein die niet te stoppen is, dus het verbaast me niets dat ze dat niet meer doen. Overigens ken ik ook vrouwen waarbij de gel helemaal niets uithaalde.
Mijn inleiding met infuus is me niet tegengevallen. In eerste instantie werden alleen de vliezen gebroken, maar toen gebeurde er helemaal niets. Om 11.00 uur ging ik aan het infuus, om 12.00 uur heb ik nog gezellig geluncht met mijn zusje, en om 12.45 uur was ik compleet van de wereld door zware weeën. Uiteindelijk is mijn dochter om 13.28 u. geboren, dus het was allemaal wel snel achter de rug.

Biene M.

Biene M.

11-04-2011 om 22:26

Vic

Die gel is ook pas zo impopulair sinds vorig jaar de resultaten van een studie bekend werden. Het vervelende met gel (en ook met tabletten trouwens) is ook dat er vaak niets gebeurt, en dan doen ze er nog wat bij en gebeurt er nog niets, en zo voort en dan opeens is het teveel en krijgt de zwangere een onhanteerbare weeënstorm. Daar staat tegenover dat het met ballonkatheter gemiddeld weer langer duurt (bij mij dus niet) en 48 uur in het ziekenhuis op 2 cm ontsluiting wachten is ook weer niet lollig.

Valkyre

Valkyre

11-04-2011 om 23:17

Strippen

Voor strippen moet de baarmoeder wel week zijn. Bij mij riep de vk met 41w3d "sorry, ik kan niks doen. De boel zit nog potdicht!" Uiteindelijk begonnen de weeën vamzelf, maar leverden niets op.

De rest van het verhaal bespaar ik je even Ik hoop in ieder geval dat het vlot en soepel gaat, dc! Kom op meid, hou je taai.

Sascha2

Sascha2

12-04-2011 om 07:01

Another day

Wat spannend allemaal
Dc! Ik hoop dat dat hele bezoek aan de verloskundige vandaag niet nodig is en dat vandaag de bevalling een feit is.

dc

dc

12-04-2011 om 09:47

Nee

Dus ga zo naar mijn afspraak. Ik hou jullie op de hoogte. Denk dat ze me eerst moet doorverwijzen naar een gynaecoloog. Ik hoop nu dat het wel een beetje snel kan hoor!

Valkyre

Valkyre

12-04-2011 om 09:59

Arme jij

Veel succes! Hoeveel ben je nu over tijd?

dc

dc

12-04-2011 om 10:04

11 dagen

Ik vind het echt zoooo raar!

jeltje

jeltje

12-04-2011 om 11:30

Twee keer gel

Ik ben twee keer ingeleid met geel, en twee keer zonder resultaat (beide keren zonder weeën uiteindelijk richting de keizersnee gegaan). Beide keren was de reden om gel te gebruiken dat de baarmoedermond nog helemaal dicht was, nauwelijks verweekt, en erg naar achteren gekeerd.

Eerste keer (ruim 37 weken) was na langdurig gebroken vliezen: ik kreeg de eerste gift gel 3 etmalen na het breken van de vliezen. Eigenlijk gebeurde er niets, behalve wat krampen. 's Nachts in mijn slaap wel wat ontsluiting gekregen (3-4cm), toen zakte de hartslag, en werd het een ks.

Tweede keer (36 weken) 5 dagen 3 keer per dag gel, zonder weeën of verweking van de baarmoedermond tot resultaat. Toen moest het kind komen (wegens andere medische problemen).

Kortom, het kan verkeren...

Poeh

11 dagen, dat is niet niets. Ik dacht dat je hier standaard na 7 dagen gestript kon worden. Dat had ik bij zoon, na 7 dagen gestript en toen een bevalling van 2 dagen dus uiteindelijk 9 dagen 'te laat' geboren.

Succes

Massi Nissa

Massi Nissa

12-04-2011 om 14:04

Vreselijk fout advies

Dit is waarschijnlijk heel fout, maar in mijn familie zingt het verhaal rond dat je, als je erg over tijd bent en wanhopig, de hele dag nuchter moet blijven en dan rond vijf uur 's middags een of twee gigantische borrels achterover slaan (op nuchtere maag dus). Ik geef het maar even door.
Groetjes
Massi

dc

dc

12-04-2011 om 14:25

Strippen

Nou, ik ben vandaag gestript, dus ik hoop dat het aanslaat. Anders wordt ik zaterdag ingeleid. Ze doen het echt niet voor 2 weken overtijd hier, zucht.

De hele dag nuchter blijven lukt me echt niet hoor! Ik zie eruit als een koe, en eet als een tijger!

ayla

ayla

12-04-2011 om 15:27

Seks

Wil ook nog wel eens helpen heb ik begrepen, moet je daar wel zin in hebben zo op het einde

dc

dc

12-04-2011 om 17:01

Al geprobeerd

Maar zonder resultaat. Het is inderdaad niet echt iets waar ik enorme zin in heb om het nog eens te proberen

Vic

Vic

12-04-2011 om 22:16

Strippen

Ik heb al verschillende succesverhalen gehoord over strippen. Zeker als je al over tijd bent, heb je grote kans dat de bevalling op gang komt. Bij mij overigens niet, maar het zorgde wel voor flink wat gerommel en harde buiken, waardoor ik de 'echte' bevalling in ging met 5 cm ontsluiting. En dan ben je zomaar ineens halverwege
Moet je tussen nu en zaterdag nog een keer op controle?

dc

dc

12-04-2011 om 23:02

Nee

Ik moet vrijdagmiddag naar het ziekenhuis, en dan geven ze me iets om mijn baarmoedermond klaar te maken, en dan beginnen ze zaterdag met het echte inleiden.

Geen resultaat verder hier. Maar ik weet nu dat er een einddatum is, wat wel helpt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.