Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Stress van ex


Catwoman schreef op 11-01-2023 om 23:37:

[..]

Ja ik heb 2 weken op hun antwoord moeten wachten terwijl ze van mij toen verwachte dat ik binnen een week reageerde en nu willen ze de omgangsregeling morgen al in laten gaan dus ze voeren bij mij de druk lekker op.

Ik heb nu wel met mijn advocaat afgesproken dat we morgenmiddag even bellen hierover zodat ik met hem kan bespreken wat mijn opties zijn zodat ik daar dan over na kan denken

Ze proberen inderdaad druk op te voeren. Of je dat laat gebeuren is aan jou. Ze kunnen namelijk helemaal niks als je niet op tijd reageert.

Het is heel makkelijk om hier geïrriteerd over te raken. Maar probeer het gewoon los te laten. Haal je schouders op en denk joh als het echt belangrijk was geweest dan had het antwoord er één dag na mijn eigen brief wel gelegen. Neem voldoende bedenktijd. 

Als je het rapport van veilig thuis nog deze week verwacht zou het ook mooi zijn als dat al binnen is voordat je reageert.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

12-01-2023 om 07:40

TO, ik wil je over een situatie vertellen, gewoon dat je weet wat er ook kan gebeuren. 
Ik heb in de advocatuur gewerkt. We hadden een cliënte die vond dat haar ex niet goed voor hun dochter kon zorgen. Zij wilde de dochter nooit meegeven zonder begeleiding, en toen dat wel moest ging ze zo ver dat ze camera's in de knuffels deed om maar aan te tonen dat hij het echt niet kon. Al deze beelden wilde ze ook bij de rechter laten zien. Er gebeurde alleen nooit iets. Wel deed hij dingen soms anders dan zij zou willen dat hij ze deed, maar dat betekent niet dat het fout was. Uiteindelijk is zij uit de rechterlijke macht gezet, en mocht ze alleen nog maar onder toezicht omgang met haar dochter hebben. Ze werkte de omgang te veel tegen en was niet in staat in te zien dat ze het zelf (ook?) niet goed deed. De rechter zei 'de kind heeft recht op de vader. Moeder kan het kind dat niet geven, dus moet het kind bij de vader wonen. Dan is die relatie er in ieder geval. De vader is wel in staat het kind positief te benaderen over de moeder, dus die relatie blijft dan ook gewaarborgd'.
Ik wil hiermee niet zeggen dat jij nu zo bezig bent, maar hou in de gaten dat je blijft kijken naar het gedrag dat je ex laat zien, niet wat jij denkt dat hij bedoelt of wil bereiken. Ga af op wat er echt gebeurt en niet op waar jij bang voor bent. 

Als iemand mee lijkt te willen werken, dan is het belangrijk dat jij dat ook doet. In dit geval doet je ex wat jij gevraagd hebt. Hij doet zijn best. Dan moet je hem wel de kans geven het goed te doen. 

Je advocaat heeft ook voor een deel als taak om de emotie uit jullie relatie te houden, en er voor te zorgen dat jullie praktisch doen wat voor jullie kind goed is. Dat betekent ook dat hij/zij soms aan jouw gevoel voorbij zal gaan, omdat jouw gevoel nou eenmaal niet doorslaggevend is in de vraag of je ex goed voor jullie kind kan zorgen. Ik snap dat je dat lastig vindt. Het is wel goed om er rekening mee te houden dat het grootste deel van de advocaten dit zou doen. Je advocaat doet dit ook niet om jouw vertrouwen te beschamen, maar om het proces verder te helpen en ervoor te zorgen dat jullie kind krijgt wat nodig is. Uiteindelijk moeten jullie naar een situatie waarin omgang plaats kan vinden. Je hebt nog ruim 17 jaar te gaan, waarin jullie toch echt met elkaar zullen moeten gaan communiceren. In het belang van jullie kind. Lukt dat hem echt niet? Dan kom je daar vrij vlot achter omdat hij de afspraken niet na gaat komen en gewoon niet meer op komt dagen als het allemaal te moeilijk wordt. Als jij de deur open kunt laten voor hem, dan kan je kindje daar ook profijt van hebben. 

Catwoman

Catwoman

12-01-2023 om 09:19 Topicstarter

Monika_Geller schreef op 11-01-2023 om 10:45:

Met deze situatie heb ik niet echt ervaring, maar ik heb er wel gedachtes over. Wat is de reden dat je ex niet meer zijn vader of een ander familielid als begeleider wil? Ruzie?
Het heeft namelijk wel voordelen als zij begeleiders zijn. Je kent hen, maar ook, je kind heeft zo wel contact met de familie van man. Het is voor een kind fijn als dat kan, contact met alle kanten van de familie.

Daarnaast, het lijkt me toch voor je pleiten dat je zo op deze manier laat zien dat je jouw ex niet buitensluit omdat je juist zijn familie erbij betrekt.

Maar nogmaals, ik heb geen ervaring. Sterkte! Het lijkt me een heel stressvolle situatie.

Hij heeft ruzie gemaakt met een aantal familie leden en ook was hij steeds aan het klagen over mij tijdens de omgang waardoor veel mensen afhaken. Die hebben geen zin om erbij te zitten als hij alleen maar negatief doet. Ik heb het liefst dat er familie bij is omdat zij de kleine ook kennen en het voor de kleine ook leuk is dat hij hun dan weer ziet

Catwoman schreef op 12-01-2023 om 09:19:

[..]

Hij heeft ruzie gemaakt met een aantal familie leden en ook was hij steeds aan het klagen over mij tijdens de omgang waardoor veel mensen afhaken. Die hebben geen zin om erbij te zitten als hij alleen maar negatief doet. Ik heb het liefst dat er familie bij is omdat zij de kleine ook kennen en het voor de kleine ook leuk is dat hij hun dan weer ziet

Continueer je het contact met de schoonfamilie nu wel? Het lijkt me voor je kleintje, jouzelf en hen waardevol als dat het geval is. Zeker in tijden van stress is het zaak om een groot en stevig netwerk te hebben. 

" Ja ik heb 2 weken op hun antwoord moeten wachten terwijl ze van mij toen verwachte dat ik binnen een week reageerde en nu willen ze de omgangsregeling morgen al in laten gaan dus ze voeren bij mij de druk lekker op."

Plak deze uitspraak op je badkamerspiegel:
'vragen staat vrij, en het weigeren daarbij'. 

Zoals anderen ook al zeggen: hij mag iets vragen, daar is niks fouts aan. Jij mag besluiten niet op zijn verzoeken in te gaan. Daar is evenmin iets fouts aan. 

Catwoman

Catwoman

12-01-2023 om 09:35 Topicstarter

Monika_Geller schreef op 12-01-2023 om 09:28:

[..]

Continueer je het contact met de schoonfamilie nu wel? Het lijkt me voor je kleintje, jouzelf en hen waardevol als dat het geval is. Zeker in tijden van stress is het zaak om een groot en stevig netwerk te hebben.

Ja ik heb gewoon nog goed contact met mijn ex schoonfamilie. 

Catwoman

Catwoman

12-01-2023 om 09:36 Topicstarter

Temet schreef op 12-01-2023 om 09:31:

" Ja ik heb 2 weken op hun antwoord moeten wachten terwijl ze van mij toen verwachte dat ik binnen een week reageerde en nu willen ze de omgangsregeling morgen al in laten gaan dus ze voeren bij mij de druk lekker op."

Plak deze uitspraak op je badkamerspiegel:
'vragen staat vrij, en het weigeren daarbij'.

Zoals anderen ook al zeggen: hij mag iets vragen, daar is niks fouts aan. Jij mag besluiten niet op zijn verzoeken in te gaan. Daar is evenmin iets fouts aan.

Denk je dat ik zijn voorstel kan weigeren? Of kan ik beter weer een tegenvoorstel doen? Kan ik voorstellen om omgang te laten plaatsvinden via het omgangshuis?

Catwoman

Catwoman

12-01-2023 om 09:44 Topicstarter

Ik heb een bericht gekregen van de huisgenoot van mijn ex. Hij is daar nu weggegaan zegt hij omdar mijn ex drugs gebruikte waar zijn zoontje bij was en ook lag er drugs op tafel voor het grijpen van zoontje. Ook is het huis heel vies omdat mijn ex niets deed. Hij waarschuwde mij dat ik de kleine daar niet veilig kan achterlaten. Dat is voor mij wel een bevestiging dat hij weer aan de speed zit.

Catwoman schreef op 12-01-2023 om 09:44:

Ik heb een bericht gekregen van de huisgenoot van mijn ex. Hij is daar nu weggegaan zegt hij omdar mijn ex drugs gebruikte waar zijn zoontje bij was en ook lag er drugs op tafel voor het grijpen van zoontje. Ook is het huis heel vies omdat mijn ex niets deed. Hij waarschuwde mij dat ik de kleine daar niet veilig kan achterlaten. Dat is voor mij wel een bevestiging dat hij weer aan de speed zit.

Catwoman, niet leuk om te horen (want je hoopt dat je ex zijn gedrag aanpast en verstandige dingen doet voor je zoontje), maar toch 'fijn' dat iemand dit nu schrijft. Dat blijkt dat jouw zorgen terecht zijn. Het is belangrijk om dit bericht goed te bewaren. Dit is het soort bewijs dat jou gaat helpen bij de rechter (als jullie daar terecht komen).

Ik zou het bericht ook meteen even doorsturen aan je advocaat, zodat die jouw zorgen en aarzeling snapt.

Catwoman schreef op 12-01-2023 om 09:19:

[..]

Hij heeft ruzie gemaakt met een aantal familie leden en ook was hij steeds aan het klagen over mij tijdens de omgang waardoor veel mensen afhaken. Die hebben geen zin om erbij te zitten als hij alleen maar negatief doet. Ik heb het liefst dat er familie bij is omdat zij de kleine ook kennen en het voor de kleine ook leuk is dat hij hun dan weer ziet

Het is erg belangrijk dat je goed onderscheid maakt tussen belangrijke dingen, zoals je laatste bericht over drugs op tafel en totaal onbelangrijke dingen, zoals dat het leuk voor je kindje is dat familie het doet. Ik hoop dat je begrijpt dat dat laatste onzinnig is om in te brengen als argument. Waar jij iets mee moet is veiligheid. Hoe leuk het is, doet er helemaal niet toe. Als je er teveel dingen bij gaat slepen wordt het te ingewikkeld en krijg je mensen op een gegeven moment niet meer mee. Focus. 

Wandelvrouwtje schreef op 12-01-2023 om 07:40:

TO, ik wil je over een situatie vertellen, gewoon dat je weet wat er ook kan gebeuren.
Ik heb in de advocatuur gewerkt. We hadden een cliënte die vond dat haar ex niet goed voor hun dochter kon zorgen. Zij wilde de dochter nooit meegeven zonder begeleiding, en toen dat wel moest ging ze zo ver dat ze camera's in de knuffels deed om maar aan te tonen dat hij het echt niet kon. Al deze beelden wilde ze ook bij de rechter laten zien. Er gebeurde alleen nooit iets. Wel deed hij dingen soms anders dan zij zou willen dat hij ze deed, maar dat betekent niet dat het fout was. Uiteindelijk is zij uit de rechterlijke macht gezet, en mocht ze alleen nog maar onder toezicht omgang met haar dochter hebben. Ze werkte de omgang te veel tegen en was niet in staat in te zien dat ze het zelf (ook?) niet goed deed. De rechter zei 'de kind heeft recht op de vader. Moeder kan het kind dat niet geven, dus moet het kind bij de vader wonen. Dan is die relatie er in ieder geval. De vader is wel in staat het kind positief te benaderen over de moeder, dus die relatie blijft dan ook gewaarborgd'.
Ik wil hiermee niet zeggen dat jij nu zo bezig bent, maar hou in de gaten dat je blijft kijken naar het gedrag dat je ex laat zien, niet wat jij denkt dat hij bedoelt of wil bereiken. Ga af op wat er echt gebeurt en niet op waar jij bang voor bent.

Als iemand mee lijkt te willen werken, dan is het belangrijk dat jij dat ook doet. In dit geval doet je ex wat jij gevraagd hebt. Hij doet zijn best. Dan moet je hem wel de kans geven het goed te doen.

Je advocaat heeft ook voor een deel als taak om de emotie uit jullie relatie te houden, en er voor te zorgen dat jullie praktisch doen wat voor jullie kind goed is. Dat betekent ook dat hij/zij soms aan jouw gevoel voorbij zal gaan, omdat jouw gevoel nou eenmaal niet doorslaggevend is in de vraag of je ex goed voor jullie kind kan zorgen. Ik snap dat je dat lastig vindt. Het is wel goed om er rekening mee te houden dat het grootste deel van de advocaten dit zou doen. Je advocaat doet dit ook niet om jouw vertrouwen te beschamen, maar om het proces verder te helpen en ervoor te zorgen dat jullie kind krijgt wat nodig is. Uiteindelijk moeten jullie naar een situatie waarin omgang plaats kan vinden. Je hebt nog ruim 17 jaar te gaan, waarin jullie toch echt met elkaar zullen moeten gaan communiceren. In het belang van jullie kind. Lukt dat hem echt niet? Dan kom je daar vrij vlot achter omdat hij de afspraken niet na gaat komen en gewoon niet meer op komt dagen als het allemaal te moeilijk wordt. Als jij de deur open kunt laten voor hem, dan kan je kindje daar ook profijt van hebben.

Het is goed om dit soort verhalen te horen, zodat Catwoman dit in haar achterhoofd kan houden.

Het is dus belangrijk dat Catwoman haar gedrag baseert op feiten en relevante omstandigheden. Ze heeft net een bericht van een huisgenoot ontvangen, en dat lijkt me heel relevante feiten, waar ze haar reacties (wel omgang, maar alleen onder begeleiding en niet bij hem thuis) op mag baseren.

Verder, had je gelezen in het draadje dat Catwoman contact met Veilig Thuis heeft gehad en dat die gezegd hebben dat ze haar kind alleen mag meegeven als het voor Catwoman veilig voelt? Dat betekent dat Catwoman consequent moet zijn en haar zoontje dus niet moet meegeven als het voor haar niet veilig voelt. Dan loopt Catwoman juist het risico dat VT gaat zeggen dat zij zich niet als goede moeder gedraagt.
Verder ben ik een voorstander van een consequente lijn. Dus als Catwoman zegt: ik vind omgang prima, maar alleen onder begeleiding van iemand die ik ken en vertrouw, dan kan ze daar het beste aan vasthouden. Nieuwe mensen als begeleider alleen toestaan als ze die leert kennen en dan vertrouwt als begeleider. En nu met de nieuwe informatie van de huisgenoot, kan ze (ik denk wel dat ze moet vermelden dat ze die informatie ontvangen heeft) daaraan toevoegen: ik wil niet dat je ons zoontje in je eigen huis ontvangt.

Catwoman schreef op 11-01-2023 om 23:32:

[..]

Ja hij weet dat die maatschappelijk werkers de melding bij Veilig thuis hebben gemaakt en ook waarom. Dat hebben ze hem eerlijk verteld. Maar wat hij voorstelt is een traject bij deze organisatie maar ik weet niet of we dan ook dezelfde mensen krijgen. Ik ga morgen even bellen voor meer informatie over dat traject zodat ik weet wat het inhoudt

Wat is het doel van dit traject, vanuit hem? Heeft hij daar iets over gezegd? Ik zou scherp zijn op de formulering van het doel.  Doelen met “we” zou ik helder willen hebben in zijn aandeel en mijn aandeel. Zoals jij hem beschrijft, is het “we”-deel iets dat jij moet opknappen. Over zijn aandeel heb jij niets te zeggen of te willen, andersom ook. Je kan zelf ook een doel bedenken. Ik zou dan denken aan doel ten behoeve voor kind en niet of de lat laag genoeg ligt voor ex. Want als hij niet leerbaar is en zijn eigen rol niet ziet, moet die lat op de grond liggen, voor hem. Maar als hij toch onderpresteert, laat hem dan zo hoog mogelijk onderpresteren. En als het gat te groot is, laat jouw advocaat het bnoemen. 


Daar gelaten dat zij, maatschappelijk werk, dit ook gaan doen want ik zou het best apart vinden als ze na een melding toch willen doorgaan (we zien er geen heil in, vandaar een melding maar we gaan toch verder met praten want we zien er heil in). Maar goed, er gebeuren wel heel veel meer rare dingen in meldingenland. En ik zou daar het doel bespreken en helder hebben. Een doel als dat moeder meer vertrouwen krijgt in vader zodat de bezoekregeling van de grond komt, betekent dat jij aan de bak moet en hij verder weinig. Dan kan hij eenzijdig zeggen dat jij niet goed genoeg je best hebt gedaan om hem te vertrouwen en als het doel niet gehaald wordt, ligt dat aan jou. 

Dat lijkt mij een punt bij hem. Hij heeft een weiland, als je hem zijn gang laat gaan, zet hij met paaltjes een deel af en zegt vervolgens dat de regels die er zijn alleen voor de ander gelden. 

Mocht het doorgaan, kan je meteen zeggen dat jij meer tijd nodig hebt om over dingen na te denken en die ruimte moet krijgen. En dat blijven herhalen.

Wandelvrouwtje schreef op 12-01-2023 om 07:40:

TO, ik wil je over een situatie vertellen, gewoon dat je weet wat er ook kan gebeuren.
[knip]

TO werkt net te veel mee om te kunnen zeggen dat ze weigert. Bovendien heeft ze ook een punt met zijn verslavingen en zijn netwerk dat ermee stopt vanwege zijn agressie.  

Monika_Geller schreef op 12-01-2023 om 09:28:

[..]

Continueer je het contact met de schoonfamilie nu wel? Het lijkt me voor je kleintje, jouzelf en hen waardevol als dat het geval is. Zeker in tijden van stress is het zaak om een groot en stevig netwerk te hebben.

En ook belangrijk om te kunnen zeggen dat hij dan wel een verstoorde relatie met ze heeft, maar jij niet. Maw aan wie ligt het nou?

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

12-01-2023 om 11:57

Philou schreef op 12-01-2023 om 10:48:

[..]

TO werkt net te veel mee om te kunnen zeggen dat ze weigert. Bovendien heeft ze ook een punt met zijn verslavingen en zijn netwerk dat ermee stopt vanwege zijn agressie.

Ik wil ook niet suggereren dat dit nu aan de orde is. Ik wilde zeggen dat het goed is om het achterhoofd te houden. Zeker na het laatste bericht, waarin het gaat over drugs op tafel waar een kind bij is, is duidelijk dat er aantoonbaar reden is om begeleiding te willen hebben bij de omgang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.