Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Wat geef je bij een genderreveal als cadeautje?

Miepjecody schreef op 02-10-2025 om 12:46:

en waarom moet je überhaupt wat krijgen als je het geslacht bekend maakt??

Dat hoeft natuurlijk niet maar na een feestje ga je meestal niet met lege handen. Ik in ieder geval niet. Je mag ook gewoon zelf bepalen hoeveel je er aan uitgeeft. 

Ik wist het geslacht van mijn kinderen pas bij de geboorte, baby shower had nog niemand in Nederland van gehoord maar ik heb ook van verschillende mensen tijdens mijn zwangerschap een cadeautje voor de baby gekregen en gaf ze zelf ook. Dat was 30 jaar geleden echt iets wat ook al gebeurden alleen hadden we er geen Amerikaans naampje voor nodig. 

Izza schreef op 02-10-2025 om 13:01:

[..]

Een extra moment als moeder (vaders bedenken zoiets niet) in de spotlights te staan. En daarnaast even de (vooraf doorgestuurde) cadeaulijst af te vinken. Dan weet je welke cadeaus de gasten jou nog mogen geven op de babyshower en/of kraamborrel.

Ik betwijfel of het in de cadeau's zit. Volgens mij is er gewoon een tendens om steeds meer leukigheidjes te verzinnen en de door andere verzonnen leukigheidjes steeds verder door te ontwikkelen. Vroeger had je, als een baby werd geboren, kraambezoek. Toen kwamen er mensen die bedachten dat het handiger was om al dat kraambezoek in éen keer af te handelen, et voilà, het kraamfeest was geboren. Toen werden die dingen steeds groter. Ik zag op een gegeven moment ergens een artikel (dit is ook al meer dan 15 jaar geleden) over leuke zelfgemaakte decoraties voor je kraamfeest. Alsof je daar zin en tijd voor hebt, met een verse baby . Iemand bedenkt dat het leuk is het geslacht van de nog ongeboren baby bekend te maken. Iemand anders bedenkt dat daar iets feestelijks omheen moet (cake met blauwe of roze vulling). De volgende bedenkt dat het nog feestelijker kan en maakt er een happening van. En na enige tijd krijg je dit soort kolder met 'open bar'. 

Maar je ziet dit ook op andere plekken. Je kan aan het eind van het schooljaar je kind een stukje zeep voor de juf meegeven. Maar je kan ook ingewikkelder doen, met klasseouders die dan apart geld gaan inzamelen voor een cadeau voor de juf namens de hele klas, en dan moeten de kinderen ook nog individueel wat doen enzovoort enzoverder. Verzin verder zelf je eigen voorbeelden over uit de hand gelopen 'feestelijkheden' door het jaar heen. 

Zo jagen we elkaar collectief een zenuwinzinking in, en belasten we de aardkloot met nog meer nutteloze consumptie. Denk ik dan, een tikje vermoeid ...

Temet schreef op 02-10-2025 om 15:32:

[..]

Ik betwijfel of het in de cadeau's zit. Volgens mij is er gewoon een tendens om steeds meer leukigheidjes te verzinnen en de door andere verzonnen leukigheidjes steeds verder door te ontwikkelen. Vroeger had je, als een baby werd geboren, kraambezoek. Toen kwamen er mensen die bedachten dat het handiger was om al dat kraambezoek in éen keer af te handelen, et voilà, het kraamfeest was geboren. Toen werden die dingen steeds groter. Ik zag op een gegeven moment ergens een artikel (dit is ook al meer dan 15 jaar geleden) over leuke zelfgemaakte decoraties voor je kraamfeest. Alsof je daar zin en tijd voor hebt, met een verse baby . Iemand bedenkt dat het leuk is het geslacht van de nog ongeboren baby bekend te maken. Iemand anders bedenkt dat daar iets feestelijks omheen moet (cake met blauwe of roze vulling). De volgende bedenkt dat het nog feestelijker kan en maakt er een happening van. En na enige tijd krijg je dit soort kolder met 'open bar'.

Maar je ziet dit ook op andere plekken. Je kan aan het eind van het schooljaar je kind een stukje zeep voor de juf meegeven. Maar je kan ook ingewikkelder doen, met klasseouders die dan apart geld gaan inzamelen voor een cadeau voor de juf namens de hele klas, en dan moeten de kinderen ook nog individueel wat doen enzovoort enzoverder. Verzin verder zelf je eigen voorbeelden over uit de hand gelopen 'feestelijkheden' door het jaar heen.

Zo jagen we elkaar collectief een zenuwinzinking in, en belasten we de aardkloot met nog meer nutteloze consumptie. Denk ik dan, een tikje vermoeid ...

Dit inderdaad. Ik vind het persoonlijk ook allemaal niet zo nodig, maar groepsdruk is ook een ding. En soms kom je er niet onderuit, beetje lullig om weg te blijven bij zo'n feestje als het je broer of zus of een hele goede vriend/vriendin is.

Dat is hier natuurlijk ook. To moet naar zo'n feest. En voelt een enorme druk om met een groot en duur cadeau aan te komen. Omdat anderen anders iets zouden vinden. Hij heeft zelfs een mand vol cadeaus aangeschaft om de prijzen van een zaal met open bar te compenseren. 

Terwijl echt niemand het iets kan schelen wat het geslacht is (mag ik dan hopen). Of gaat iedereen massaal klagen bij alweer een meisje of nog een jongen? Dus volkomen zinloos dit hele gebeuren. 

Temet schreef op 02-10-2025 om 15:32:

[..]

Ik betwijfel of het in de cadeau's zit. Volgens mij is er gewoon een tendens om steeds meer leukigheidjes te verzinnen en de door andere verzonnen leukigheidjes steeds verder door te ontwikkelen. 

Hear, hear. 

En niet alleen het belasten van de aardkloot met prullaria, maar ook het aantal gelegenheden waarbij taart, snoep etc in grote hoeveelheden geconsumeerd moet worden. 

Het is hier al talloze keren gegaan over de traktaties op school, de emmers met snoep bij de avondvierdaagse, de immense hoeveelheden snackerij bij feestdagen, opa en oma, pasen, kerstmis, sinterklaas, sint maarten, etc etc. Ook ik kan bijna elke werkdag wel taart, chocokruidnoten, gevulde koeken etc krijgen. Verjaardag, zwangerschapsverlof, terug van zwangerschapsverlof, jubileum, propedeuseuitreiking, diplomauitreiking, introductiedag, iemand heeft een certificaat behaald....

En toch blijven mensen zeggen "ach, die ene keer in het jaar...." als iemand zegt dat het best veel is allemaal. 

Het gaat me er niet om dat je best nee kunt zeggen. Natuurlijk kun je dat. Maar de culturele norm over welke aanleidingen allemaal om een feestje vragen en hoe dat feestje dan aangekleed moet worden met spullen, decoraties, consumpties etc is absoluut een heel eind opgeschoven. 

We feesten en consumeren onszelf en de planeet dood. 

Nick90

Nick90

02-10-2025 om 19:13 Topicstarter

Nou sorry hoor maar wat een zure reacties. Het gaat hier over een eerste kindje, niemand hoopt überhaupt op een bepaalde gender of is teleurgesteld als het kindje de andere gender blijkt te zijn, gewoon twee mensen die een eerste kindje krijgen en altijd al alles groots aanpakken. Mijn vraag was ook niet wat viaforum ervan vind maar tips voor cadeautjes en die heb ik gelukkig ook een paar gelezen en wat aan gehad. En alcohol/snoep/taart en prullaria, really? Leef en laat leven zou ik zeggen. 

Nick90

Nick90

02-10-2025 om 19:20 Topicstarter

Heb alleen geen antwoord gekregen van een paar forummers die afzeggen en pas iets kopen of vieren als het kind levend en wel ter wereld is gekomen als advies geven. Wat die dan als reden geven om af te zeggen? Gewoon iets als: Nee we komen niet naar jullie genderreveal want jullie kindje kan nog dood gaan, we komen wel als je een levend kind hebt gebaard.

Ik neem aan dat die mensen gewoon iets zeggen als 'sorry, we kunnen die dag niet', zonder verdere uitleg. Dan stoot je ook niemand voor het hoofd

Izza schreef op 02-10-2025 om 16:27:

Dat is hier natuurlijk ook. To moet naar zo'n feest. En voelt een enorme druk om met een groot en duur cadeau aan te komen. Omdat anderen anders iets zouden vinden. Hij heeft zelfs een mand vol cadeaus aangeschaft om de prijzen van een zaal met open bar te compenseren.

Terwijl echt niemand het iets kan schelen wat het geslacht is (mag ik dan hopen). Of gaat iedereen massaal klagen bij alweer een meisje of nog een jongen? Dus volkomen zinloos dit hele gebeuren.

TO moet niet naar zo'n feest. 

TO heeft ern uitnodiging gekregen en besloten er naar toe te gaan.

Dat jij en ik het nonsens vinden mag zo zijn maar TO mag anders besluiten.

Ik hoop alleen dat mijn nageslacht niet aan dergelijke onzin gaat doen. 

Nick90

Nick90

02-10-2025 om 21:11 Topicstarter

Temet schreef op 02-10-2025 om 19:34:

Ik neem aan dat die mensen gewoon iets zeggen als 'sorry, we kunnen die dag niet', zonder verdere uitleg. Dan stoot je ook niemand voor het hoofd

Tja, sorry hoor, maar als je dan toch zo rechtlijnig bent kun je dit toch heus wel met goed fatsoen zeggen? Of toch niet?

Nick90 schreef op 02-10-2025 om 21:11:

[..]

Tja, sorry hoor, maar als je dan toch zo rechtlijnig bent kun je dit toch heus wel met goed fatsoen zeggen? Of toch niet?

Volgens de normen der neurotypicals niet.

Nick90

Nick90

02-10-2025 om 21:21 Topicstarter

Ysenda schreef op 02-10-2025 om 21:13:

[..]

Volgens de normen der neurotypicals niet.

Geen idee wat dat betekent maar in mijn  beleving is suggereren dat iemands zwangerschap mogelijk eindigt met een dood kindje en och en wee, als ze maar geen genderreveal hadden gedaan was alles goed gegaan, als ze toch maar hadden gewacht tot ze een gezond en levend kindje had gebaard en geen enkele blijdschap of viering vooraf want ja het kan nog mis gaan dus daar moet je wel rekening mee houden, echt schaam jezelf hoor.

Nick90 schreef op 02-10-2025 om 21:21:

[..]

Geen idee wat dat betekent maar in mijn beleving is suggereren dat iemands zwangerschap mogelijk eindigt met een dood kindje en och en wee, als ze maar geen genderreveal hadden gedaan was alles goed gegaan, als ze toch maar hadden gewacht tot ze een gezond en levend kindje had gebaard en geen enkele blijdschap of viering vooraf want ja het kan nog mis gaan dus daar moet je wel rekening mee houden, echt schaam jezelf hoor.

Neurodivergent: mensen met autisme/adhd/dyscalculie/dyslexie en soms wordt ook hoog sensitief er onder gezet.

Neurotypicals: de rest.

Nick90 schreef op 02-10-2025 om 21:21:

[..]

Geen idee wat dat betekent maar in mijn beleving is suggereren dat iemands zwangerschap mogelijk eindigt met een dood kindje en och en wee, als ze maar geen genderreveal hadden gedaan was alles goed gegaan, als ze toch maar hadden gewacht tot ze een gezond en levend kindje had gebaard en geen enkele blijdschap of viering vooraf want ja het kan nog mis gaan dus daar moet je wel rekening mee houden, echt schaam jezelf hoor.

Niemand hier zegt volgens mij dat je dit soort bedenkingen met de aanstaande ouders moet delen hè, volgens mij maak jij dat ervan.

Overigens zegt ook niemand dat je de kans op een slechte afloop vergroot door zo'n feestje te houden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.