Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

06-06-2011 om 16:22

Argh - slaapgedoe

Zoon is nu 11,5 week oud en weegt ongeveer 7 kilo. Heerlijk ventje, alleen maakt hij me gek met zijn slaapperikelen. 's Nachts gaat het prima, maar verder overleef ik voornamelijk nog door voortdurend "het is een fase" te prevelen. Hij wil overdag gewoon niet slapen, hoe moe hij ook is. Dochter legde ik weg 'bij de eerste tekenen van moeheid' en ja hoor, meestal vertrok ze dan keurig richting dromenland. Zoon valt uitsluitend in slaap als hij in beweging is (auto, wandelwagen, gedragen worden) OF aan de borst. Dat dan nog tot daar aan toe, maar als je hem dan weglegt, ligt hij binnen tien minuten te krijsen. En dat krijsen houdt hij gerust een half uur vol (langer heb ik het nooit geprobeerd), tot hij helemaal overstuur is en nat van het zweet. Wel valt hij dan meteen in mijn armen in slaap, natuurlijk, maar ik vind zo lang laten huilen niet echt een oplossing.
Wie heeft de gouden tip? Ik weet dat hij heus wel een keer een ritme gaat vinden, maar dit is heel vervelend - vooral voor mij, moet ik er eerlijk bij zeggen, zoon lijkt er niet onder te lijden zolang hij maar gezellig op de arm mag.
O ja, en elke drie/vier uur eten doet hij dus alleen 's nachts. Overdag komt hij veel sneller weer. Ik heb al een miljoen keer gedacht: ik stap over op de fles, grrrr, ik heb dit zo gehad, ik ben de hele dag alleen maar bezig met voeden en wiegen. Aan de andere kant weet ik dat het allemaal heel tijdelijk is en dat ik dat voeden vreselijk zal missen, ik geniet er ook erg van, dus tot nu toe is het nog bij een gedachte gebleven. Toch vraag ik me af, is het misschien DE oplossing waardoor hij eindelijk gaat slapen?
En hoeveel slaap heeft hij eigenlijk nodig? Hij slaapt op deze manier veel te weinig, toch?
Groetjes
Massi


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

06-06-2011 om 18:19

Toch doorzetten

In mijn ervaring (ja, heb nu ervaring met een meisje) zijn jongens veel onrustiger. Maar zo wordt je gek, en raakt je baby overprikkeld, waardoor hij nog slechter slaapt. Met de oudste heb ik inbakeren gedaan, en dat werkte bij hem goed, bij jongste zoon helemaal niet.

Maar ik zou hem toch een paar keer flink laten huilen, en niet meer de borst of wiegen als slaapmiddel gebruiken. Eens moet hij leren zelf in slaap te vallen, en hij zal het nu sneller leren dan dat je wacht tot het een dreumes of peuter is!!

liora

liora

06-06-2011 om 19:00

Inbakeren

Hoi Massi,

Hebbje geprobeerd hem in te bakeren? Ik heb dat bij mijn jongste gedaan en dat bracht zoveel rust!

Liora

Gouden tip

Eraan toegeven Massi. Ga op je intuitie af. Je baby heeft gewoon jou nodig en voelt zich alleen niet prettig. Dat is ook onnatuurlijk.
En mischien heb je dat al gedaan maar lees eens wat over attachment parenting. Als dat bij je past.
Doe samen met je kind op een vaste tijd een middagdutje als dat kan, ga in elk geval even samen liggen.

Kiki

Kiki

06-06-2011 om 20:35

Ik heb er gewoon aan toegegeven

mijn zoontjes hebben maanden gewoon in de wagen geslapen die we heen en weer wiegden. Mijn man was er een ster in, ze waren dan zo weg. In hun eigen bed deden ze het gewoon niet.

Uiteindelijk komt het wel goed gaan ze heus wel in hun eigen bedje slapen

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-06-2011 om 20:37

Heel herkenbaar

Allebei mijn kinderen konden niet zelf in slaap vallen, ik krijg het nog benauwd als ik daar aan denk. Slopend is het!

Maar goed, dat wil je natuurlijk helemaal niet horen. Wat zou kunnen helpen, is hem in zijn bedje leggen en om de paar minuten gaan troosten als hij huilt. Hier hield ik dat elke keer zo'n drie minuten vol Jongste had het ineens door, in de week voordat hij naar de opvang ging. Helaas was hij toen al 8 maanden. Over oudste hebben we het maar niet.

Heeft hij een speentje? Kan ook helpen om rustig in slaap te vallen.

Sommige kinderen hebben echt weinig slaap nodig. Mijn oudste sliep in zijn babytijd vaak maar een half uurtje per dag. Daar had ik veel meer last van dan hij, hoewel we allebei met wallen onder onze ogen rondliepen

Hopelijk gaat het bij jou snel beter!

Biene M.

Biene M.

06-06-2011 om 21:03

Tja

Volg je gevoel, Massi, want iets doen wat niet bij je past, werkt per definitie niet.

Mijn oudste en middelste sliepen, vooral de eerste drie maanden, ook heel weinig. 12 uur per etmaal, maximaal. En overdag altijd korte slaapjes, van 30 a 45 minuten. Met oudste (meisje) kwam het helemaal goed toen ze 3 maanden was, toen werd ze een toonbeeld van regelmaat en deed ze elke dag een keurig middagdutje van anderhalf uur. Met middelste (jongen) komt het denk ik nooit meer goed. Die is nu 3, slaapt moeilijk in en moeilijk door en is tegenwoordig om 5.00 uur klaarwakker. En hij slaapt bij voorkeur in als hij bij mij op schoot ligt. Gelukkig kan ik zijn babyzusje gewoon op bed leggen als ze moe lijkt te zijn, die slaapt altijd en overal en doet dat ook veel meer dan de andere twee ooit gedaan hebben.

O ja, zoontje wilde ook elke twee uur aan de borst, en dan het liefst twee uur lang Ik dorst niet op de fles over te stappen, want dan mocht ik hem nog maar eens per drie uur voeden en wat moest ik dan in de tussentijd? Speentje bliefde hij niet...

Hoe snel leg je je zoontje eigenlijk weg als hij in slaap gevallen is? Baby's beginnen met de REM slaap, die heel licht is. Pas na een minuut of 10 vallen ze in de diepe slaap en dan zijn ze doorgaans wat gemakkelijker weg te leggen.

Sascha2

Sascha2

06-06-2011 om 21:44

Mijn jongste

Mijn jongste sliep ook zo hopeloos. Wat heet, nog steeds (ze is nu 19 maanden). De eerste vijf weken sliep ze uitsluitend op mijn buik if aan de borst. Verder niet. Nadat ik op was van moeheid, besloot ik haar op haar buik te leggen. Zo viel ze wel in slaap. Op haar zij of rug ging niet, ze bleef huilen en raakte overstuur. Nog steeds slaapt ze licht en belabberd, ik hoop dat dat vanaf vannacht over is . Mijn derde slaapt trouwens ook niet best, heeft weinig slaap nodig en relt altijd een kwartier als ze naar bed moet. De oudste twee hebben nooit slaapproblemen gehad. Sterkte en volg je gevoel

Rianne

Rianne

07-06-2011 om 00:28

Draagdoek proberen?

Rond de 12 weken is echt een regeltijd voor baby's. Ze willen dan heel onregelmatig borstvoeding, en ze willen gewoon dicht bij mama zijn.
Heb je al eens een draagdoek geprobeerd? Daar zou je hem dan in kunnen doen, een rondje wandelen, en de meeste kinderen vallen dan wel in slaap. En dan heb je ook je handen vrij om nog wat anders te doen erna.

Die 3 uur is ook echt niet altijd waar voor borstvoedingskindjes. Sommigen willen gewoon eerder al wat eten. Ik zou dus als eerste de klok eens wegdoen. En gewoon eten geven als je zoontje daar om vraagt. Het kan echt heel lastig zijn, maar voor je het weet is die tijd voorbij. Dus gewoon even lekker gaan zitten, boekje erbij of tv aan, wat te eten en drinken, en voeden. Neem er lekker de tijd voor.

En ik zou ook niet laten huilen. Hij wil gewoon mama, en of dat nu is omdat hij honger heeft, of omdat hij mamahonger heeft, dat maakt dan niks uit. Ik ben persoonlijk helemaal tegen 'het laten huilen omdat ze maar moeten leren zelf in slaap te vallen'. Dat is gewoon zielig en voor het kind ook niet echt goed.

liora

liora

07-06-2011 om 06:42

Maf

Hoi Massi,

Eerlijk gezegd vind ik niet dat je goede adviezen krijgt hier. Het is echt mogelijk om enige regelmaat te hebben met een baby. En als niks werkt, kan je je er natuurlijk bij neerleggen.
Maar ik zou echt eerst eens gaan inbakeren, dat kan zoveel rust brengen.

Liora

Massi Nissa

Massi Nissa

07-06-2011 om 08:41

Eerste reactie

Allemaal allereerst bedankt voor het reageren, ik zat er gisteravond zo doorheen dat ik heel vroeg naar bed ben gegaan (met zoon, natuurlijk). Ik heb heerlijk bijgeslapen en zoon ligt nu, dat zal je altijd zien, heerlijk te slapen in de box. Zonder enige moeite van mijn kant. Dat is het Ouders Online-draadjes-effect, je zet je wanhoopskreet neer en je kind lijkt mee te lezen .
Dc ik wil heel graag doorzetten, maar tot je het met eigen ogen hebt gezien, kun je je niet voorstellen hoe Verschrikkelijk Zielig mijn zoon eruit ziet na een half uur krijsen. Alle goede voornemens gaan zo de prullenbak in als hij je met die roodomrande, betraande oogjes aankijkt: 'Waarom?' Met andere woorden, ik ben (nog) een ontzettend watje. Inbakeren is een goed idee, was man ook al mee gekomen. Woensdag komt er een vriendin langs die er meer vanaf weet en ik hoop dat zij het hoe en waarom uit de doeken doet (haha).
Liora, wij hebben onze hoop nu ook voorzichtig op inbakeren gevestigd, temeer daar zoon ontzettend onrustig kan doen met zijn armen en benen. Ik vind het trouwens best prettig om zoveel verschillende reacties te lezen, het helpt mij om de zaak van verschillende kanten te bekijken. Ik heb er geen last van als mensen iets adviseren wat niet in mijn straatje te pas komt.
AnneJ, ik heb ook nog een kleuter rondlopen die graag haar deel van attachment parenting krijgt. Ik ben van nature geneigd om bij baby's alles op te lossen met knuffelen en eventueel 'een hapje borst', zoals mijn dochter dat noemt, maar ik kom nu niet meer toe aan noodzakelijke andere dingen (aandacht voor dochter, bijvoorbeeld) en daar ligt mijn grens. Dat van dat middagslaapje is een goede tip, trouwens, daar was ik nog niet opgekomen omdat ik eigenlijk nooit overdag ga liggen. Ik zal eens kijken vanmiddag wat het oplevert, allicht slaapt hij in elk geval beter in als ik er naast lig met een leuk boek.
Kiki, hij slaapt heel veel in de wagen, haha. Ik ga vaak even een blokje om of verzin ter plekke een boodschapje. De twee keer per dag dat hij in elk geval een half uur slaapt zijn 1) het boodschappenommetje en 2) dochter van de bso halen. Beide keren precies een half uur heen en terug lopen.
Roosje, ik heb zitten lachen bij jouw posting (ja, het is slopend, maar het is fijn om te lezen dat er meer mannetjes rondlopen zoals dat portret van mij). Erg herkenbaar, dat halve uurtje per dag, hoe ongelooflijk het ook klinkt na dochter (die keurig na elke voeding een uur of twee onder zeil ging, zucht). Speentje blieft meneer niet, ik probeer het nog zeker vijf keer per dag in de hoop dat hij hem eindelijk pakt.
Biene, wat een herkenning. Die korte slaapjes inderdaad, die twaalf uur per etmaal, dat elke twee uur anderhalf uur aan de borst willen hangen, en al helemaal dat je niet op de fles over durft omdat je denkt: waar moet ik hem dan mee zoet houden? Dat later wegleggen ga ik vandaag eens proberen!
Sini, ja, die zeven kilo tikken leuk aan als je hem in de Baby Bjorn rondsjouwt . Het probleem is hier dat het niet helpt om die slaapjes dan maar op te geven, hij is namelijk wel heel moe en gaat huilen.
Sascha, op de buik heb ik al geprobeerd maar dat is alweer even geleden, zal het weer eens in de groep gooien . Hij slaapt in elk geval graag terwijl hij mij aanraakt, al is het maar met een handje of een voet. Zo slaapt hij 's nachts ook.
Rianne, gevoelsmatig sluit ik me grotendeels bij je aan, maar er zijn wat praktische bezwaren. Zoals gezegd, ik heb nog meer te doen dan alleen maar voor zoon te zorgen. Daarnaast wordt hij te zwaar om steeds rond te dragen. En van heel vaak drinken gaat hij erg spugen en krijgt hij buikkramp. Ik moet er dus minimaal twee uur tussen houden en dat is soms al een hele toer. Je hebt trouwens helemaal gelijk, dit zijn regeltijden rond de twaalf weken, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Enne, hij heeft niet alleen mamahonger, ik heb ook zoonhonger, ik vind het helemaal niet erg om veel met hem te tutten, als ik tussendoor ook maar mijn handen even vrij heb voor iets anders.
Zo, en nu is hij wakker en ga ik hem even lekker vasthouden, want ondanks alles is het wel de lekkerst ruikende, mooiste en hoempigste baby ter wereld.
Groetjes
Massi

Hanne.

Hanne.

07-06-2011 om 09:17

Geniet van wat je wel hebt

Fijn dat hij nu lekker ligt te slapen. En probeer (hoe moeilijk het ook is) juist die momenten te onthouden waarop het super gaat en de momenten waarop het minder gaat wat te negeren.

Ik herken het verhaal helemaal. Mijn jongste sliep ook slechts 45 minuten op een dag tenzij ze in slaap gewiebeld was en we door bleven wiebelen. Op het kdv hadden ze daar een baby bouncer voor (soort hangmatje aan een veer). Dat werkte als een tierelier.

Thuis had ik de draagzak en de wagen. En het rondje naar school of naar de supermarkt ging dus ook altijd met een omweg. Even een brood halen kostte dan een uur, en uit school gingen we verplicht ook langs de speeltuin, maar het werkte wel. Als ze langer sliep werd ze er echt een ander kind van.

Inbakeren heb ik ook lang gedaan. Zonder dat was het helemaal drama.

En inmiddels is ze 18 maanden, slaapt sinds een maand door, en slaapt vanaf dat moment ook 's middags 2-3 uur. Langzamerhand beginnen ook mijn wallen te verdwijnen!

ayla

ayla

07-06-2011 om 09:39

Inbakeren

Hier 2 slechte slapers, ayladochter sliep de eerste weken van haar leventje echt niet, dag en nacht krijsen. Na 6 weken zijn we haar gaan inbakeren en toen kwam de rust terug, ze was nog steeds geen briljante slaper maar ze sliep in ieder geval een paar uurtjes. We deden haar altijd inbakeren, overal, ook in de kinderwagen, het was echt de enige manier om haar rustig te krijgen. Met een maand of 8 zijn we overgegaan op de bakerzak en dat hebben we aangehouden tot een maand of 11, toen was ze zover dat ze zelf kon gaan slapen.

Sterkte

Mijn zoon was ook zo'n ramp met slapen overdag. Hij werd trouwens niet met de borst getroost. Hij sliep in de wagen, of bij mij op schoot met mijn pink in zijn mond. En ik heb hem een keer in de buikdrager gehad en toen sliep hij ook. Maar in zijn eigen bed zelden, en als hij dat wel deed dan nooit langer dan een half uur.

Een speentje wilde hij pas vanaf zes maanden.

Wij zijn op een gegeven moment inderdaad gaan inbakeren en dat leek te helpen hoewel ik me achteraf altijd heb afgevraagd hoeveel het nou werkelijk heeft bijgedragen.

Het is met zoon overigens helemaal goedgekomen, uiteindelijk hebben ze hem op het kdv van zijn middagdut moeten laten afkicken.

Sterkte ermee

Groeten,

Temet

dc

dc

07-06-2011 om 09:45

Inbakeren

Wij hebben een inbakerslaapzakje. Geen moeilijk gedoe:
http://www.pacco.nl/TinyNanny-inbakerslaapzakje.html

Enne, ik kan het me voorstellen hoor, maar wat ik doe is elke 10 minuten erheen gaan, er even naast gaan liggen (ik heb een cosleeper), op mijn pink laten zuigen tot ze weer rustig is, en dan weer weggaan voor ze slaapt. En als ze dan weer begint te huilen hetzelfde. Ik merk nu al dat ze toch langer en dieper slaapt als ze zelf in slaap valt in haar bed, dan dat ik haar slapend weg leg.

En zoals je zegt, als er al andere kinderen rondlopen is het helaas geen optie om de hele dag met de baby in de weer te zijn. Ook niet met een draagdoek enzo. Maar weet je, mijn 2e is makkelijker dan mijn 1e met slapen, en de 3e dus nog makkelijker. Dus volgens mij is het voor de baby's zo gek nog niet.

Verder wat betreft borstvoeding, mijn meisje eet in 3 keer. Borst 1, 5 minuten pauze, borst 2, 5 minuten pauze, en borst 3. En pas dan is ze verzadigd en heeft ze een pauze van zo'n 3 uur. Ik zou dus ook kijken of het zoiets kan zijn.

Sterkte, mijn baby slaapt overdags dan goed, maar bakt er 's nachts helemaal niets van, dus ik ken het wallen op de enkels effect!!

Primavera

Primavera

07-06-2011 om 10:04

Ik had ook zo eentje

Massi, je beschrijft tot in de details mijn tweede baby. Hij wilde ook constant drinken, neerleggen was gillen en hij kon absoluut niet alleen zijn.
Bij ons was het een combinatie van high-need baby en aanvankelijk verborgen reflux. Het kind wilde zo vaak drinken om zijn brandende slokdarm te blussen. Omdat ik echter behoorlijk wat melk had kreeg hij dan enorm veel binnen wat weer tot spugen leidde. De oplossing was hier niet indikken (wetenschappelijke onderzoeken zijn het er niet echt over eens of dat nou zo goed is) maar juist op vraag voeden, maar wel telkens uit dezelfde borst. Na 3 uur ongeacht de hoeveelheid voedingen wisselde ik dan van borst.
Inbakeren zelf vind ik hardstikke waardeloos. Op het grootscheepse onderzoek dat onder huilbaby's is gehouden (en dat is jouw baby niet) kwam er uit dat het geen barst meer helpt dan rust-en-regelmaat en ook dat helpt niet bij alle huilbaby's. Waarschijnlijk is het ogenschijnijke positieve effect dat veel ouders het idee hebben dat ze tenminste iets doen en daardoor het makkelijker volhouden. Ik zal me met deze mening wel inpopulair maken, maar ik heb nog niet één fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek kunnen vinden die de deugden ervan werkelijk uit de doeken deed. Het grote nadeel van inbakeren is dat voor sommige kinderen het moeilijk is om vervolgens weer af te wennen. Je nu de zomer ingaat en als je hete dagen hebt uit moet kijken voor oververhitting.
Het slechte nieuws is dat ik mijn tweede het eerste jaar eigenlijk constant gedragen en gereden heb met overdag hazeslaapjes en hazemaaltijden, waar hij kennelijk genoeg aan had. Ik heb niet het idee dat zijn 3 jaar oudere zus iets tekort gekomen is. Een krijsende baby is net zo goed niet zo leuk voor een peuter. Toen hij eenmaal kon zitten was ze er trouwens stapel op om hem te mogen duwen in de buggy en zo had ik in één klap twee kinderen zoet
Het goede nieuws is dat deze high need baby is uitgegroeid tot een kind dat juist prima slaapt. Hij slaapt als een blok in, wordt 's nachts nooit wakker en is 's ochtends lekker uitgeslapen zonder dat hij idoot vroeg wakker wordt. Het is echt, ondanks de lastige start een ideale slaper geworden zonder dat ik daar allerlei kunstgrepen voor heb moeten toepassen om hem dat te 'leren'.
Groeten Primavera

Babyswing

http://www.wipstoeltje.com/a-17827916/babyschommels/fisher-price-adorable-animals-big-swing
s'avonds had ik mijn handen vrij nodig voor het badderen van zoon en dan ging dochter in de deuropening van de badkamer in de babyswing, een schommelstoeltje dat je kon opwingen tot een half uur. Niet te laag anders zien ze niets.

Massi

ik heb nog een bakerzakje liggen dat we voor de tweede hebben gebruikt. Dat is alleen maar dat de armpjes niet kunnen maaien, maar verder ligt je baby helemaal los. Dunne katoen. Armpjes zitten ook los, maar kunnen niet boven de schouders uit komen.

Verder veel succes... ik weet hoe het is...

Marleen

Marleen

07-06-2011 om 12:40

Doekje

Hoi. Zolang er nog wat te zien was, en vooral zo gauw ik inbeeld was werd er niet geslapen! Wat geweldig hielp was een doekje over de kinderwagen / bedje (zo'n hydrofiel luier). Dan viel er niks meer te zien en was hij zo vertrokken. Ik heb heel wat afgewandeld, dus ik zal dit wel al wandelende gedaan hebben (is al weer tijdje geleden). Deze tip hielp mijn buurvrouw ook, die had ook zo'n wakker type. Succes! MArleen

ayla

ayla

07-06-2011 om 14:20

Ook nog

bakerdoek liggen, bij deze ligt de baby helemaal ingewikkeld. Pacco inbakerdoeken, kun je zo van me hebben

liora

liora

07-06-2011 om 14:29

Massi

Hoi Massi,

Als je inbakeren wil proberen moet je echt inbakeren, niet een slaapzakje met alleen de armen vast. Ik was altijd fervent tegenstander, vond het zielig, vond het voor moeders die te beroerd waren om hun baby vast te houden.
Tot de creche mijn jongste had ingebakerd en ik hem ophaalde (nog in de wenperiode) en ik een rust op zijn gezicht zag die ik al heel lang niet meer had gezien.

Ik was toen om, ben gaan inbakeren, en bij hem had het een enorm effect Primavera, ik hoop dat je dat ook aanneemt. Hij sliep gewoon veel langer en beter. Ik kwam helemaal bij en hij ook! Heb het relatief kort gedaan, tot een maand of vijf.

Ik had paccodoeken geleend, supermakkelijk. Ik noemde het altijd het worstenpak want hij zag eruit als een worstje in de doek!

Liora

Inbakeren

Inbakeren wordt echt afgeraden als je borstvoeding geeft.je kindje kan dan zijn hongersignalen niet goed laten zien.hierdoor kan het zijn dat hij te weinig melk binnen krijgt,zeker als hij ook langer en dieper gaat slapen.
Je moet natuurlijk doen waar jij je het beste bij voelt,maar wilde je dit wel meegeven.

liora

liora

07-06-2011 om 18:47

Belachelijk

Ik ken zoveel borstgevoede baby's die ingebakerd sliepen! Bovendien is de bv van Massi al heel goed op gang en groeit de baby als kool!

Liora

Rustig maar hoor, wilde alleen dat Massi goed geinformeerd is. Dat er genoeg baby's zijn die als kool groeien maakt het overigens nog niet belachelijk, er zijn ook genoeg baby's die niet goed groeien als ze ingebakerd worden. Ik snap werkelijk niet waar je je zo druk om maakt

dc

dc

07-06-2011 om 20:11

Nou

Ik word ook een beetje moe van het "alles moet om de borstvoeding draaien, dus je moet je baby gewoon bij elke kick aanleggen, vooral niet helpen dieper te slapen zoals even laten huilen, inbakeren of iets anders dat niet een draagzak is". Ik ken jou nog niet, dus misschien heb je niet door hoevaak zulke dingen hier geroepen worden. Liora en ik proberen vaak een beetje tegengas te geven. Neem het niet persoonlijk op

Wat mij betreft eet een uitgeruste baby gewoon een stuk beter dan een moeie, die elke 2 minuten in slaap valt om dan na 5 minuten nog een halve minuut te eten. Persoonlijk werd ik daar heel erg moe van. De baby ook. Dat deed ik namelijk met de eerste. En als ik op de foto's terug zie hoe uitgeput hij eruit zag, dan vind ik het echt zielig.

Belachelijk

Het is nog wel een verschil in benadering om een andere mening te ventileren dan die van anderen belachelijk te noemen. Maar ach, je weet wie het zegt, zou ik inderdaad niet persoonlijk nemen. Dat is juist zo mooi van dit forum. De meesten kennen elkaar niet of niet goed in het dagelijkse leven en dan is het wel handig als alle kanten aan bod komen

Tijgeroog

Tijgeroog

07-06-2011 om 21:04

Wat hier werkte

Ik had ook zo'n meisje en bij ons werkte een andere aanpak. Als ze aangaf te willen drinken gaf ik de borst, maar ze kwam steeds vaker voor een voeding. Ik kreeg het idee dat ze heel moe was en slecht in slaap kon komen, slecht opnieuw in slaap kon komen. Inbakeren hebben we een keer geprobeerd, maar dat voelde heel slecht. De wijkverpleegkundige zat erbij en ik moest 'r van hem een half uur laten huilen, toen we het 's avonds opnieuw deden ging ze weer huilen en heb ik het opgegeven.
Toen zijn we begonnen met zo veel mogelijk rust inbouwen. Dat is best lastig met een ouder kind, maar omdat we op vrijdag begonnen kon m'n man in het weekend meteen helpen met de oudste. Ik heb het volgende gedaan:
- tijd bepaald tussen 2 voedingen, eerder ging ik niet opnieuw voeden. Ik geloof 2,5 of 3 uur, bij een week of 10.
- als ze eerder wakker werd helpen om weer in slaap te komen. (en dat kost veel tijd in het begin), door:
* bij d'r wieg, aaien, pink in d'r mond, speen in d'r mond
* op de bank, op m'n buik laten slapen, pink in d'r mond
Op die manier zijn we een paar dagen bezig geweest, maar al heel snel sliep ze makkelijker in en sliep ze langer tussen de voedingen door.
Ze kreeg een volgende voeding als ze ging huilen, maar wel na minimaal 3 uur na het begin van de vorige voeding. Op die manier heeft ze zo zelf het aantal voedingen afgebouwd: na een week of 2 kreeg ze geloof ik nog 5 of 6 voedingen per dag en sliep ze de hele nacht door. De borstvoeding heeft er geloof ik niet onder geleden, ze is nu ruim 3,5 en ze drinkt nog steeds elke ochtend. En het kind ook niet trouwens, dat doet het erg goed.

Asa Torell

Asa Torell

07-06-2011 om 21:20

He ja

wat zwaar lijkt me dat Massi! Bij een vriendin van me gaat het ongeveer net zo met haar babyzoon, daar lijkt het echt aan krampjes te liggen.
Zou een draagdoek, zo eentje waar kind in kan drinken en in slaap vallen, misschien wat zijn? Daar stel ik mij heel wat van voor maar ik moet het nog gaan proberen straks.
Verder ging ik er bij dochter vaak bij zitten als ik haar in bed legde en ze huilde, met een hand op haar buik. Dat hielp wel enigszins, het is in elk geval een stuk fijner dan je kind in zijn eentje laten huilen. Maar het was bij haar niet zo'n doorlopend probleem als bij jouw zoon, en je wilt er natuurlijk liever niet de hele dag naast zitten.

Massi Nissa

Massi Nissa

07-06-2011 om 21:25

2e reactie

Allereerst alweer iedereen bedankt die mee wil denken, het wordt heel erg op prijs gesteld. Het sterkt mij werkelijk om te lezen dat het gedrag van zoon a) niet uitzonderlijk is en b) vermoedelijk veranderd kan worden door kleine ingrepen. Dat ik hier nu aan de computer zit om kwart voor negen 's avonds, betekent dat zoon slaapt. Hoe lang dat zal duren, weet ik niet, maar het is gelukt door hem pas weg te leggen na die rem-slaap met stuipjes (dank je, Biene).
Zoon heeft vandaag een betere dag gehad. Waarom kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik heb wel enkele veranderingen uitgeprobeerd. Zo heeft hij tweemaal een uur op zijn buik geslapen (wel in de box, zodat ik hem gemakkelijk kon observeren). Verder heb ik de voedingen gerekt zodat er minimaal twee uur en een kwartier tussen zat tot maximaal drie uur (langer lukt nog niet). Steeds lukte dat, tot de clustertijd op de vroege avond (maar daar zijn we al helemaal op ingesteld en dat verander je denk ik ook niet zomaar). Toen we zaten te eten, heeft hij zeker een kwartier hard gehuild, maar ik heb besloten dat ik niet meer wil eten met een baby aan de borst. Toen ik hem na dat kwartier oppakte, was hij weer erg overstuur, maar binnen vijf minuten lag hij ook weer te lachen en te kraaien - het lijkt dus vooralsnog geen blijvend trauma op te leveren .
Al met al een heel andere dag dan gisteren. Morgen weer dezelfde dingen uitproberen en kijken of er meer zwaluwen komen en het echt zomer wordt. Nu nog wat persoonlijke reacties:
Ayla, gelukkig kan ik met zekerheid zeggen dat zoon geen huilbaby is en al vanaf zijn geboorte 's nachts wonderbaarlijk goed slaapt. Ik tel mijn zegeningen echt wel, ik vind het heerlijk dat ik op twee korte voedingen na 's nachts kan doorslapen. Hij slaapt mede zo goed omdat hij naast mij ligt. Hij heeft dat nu nog echt nodig.
Hanne, wees gerust, ik geniet me werkelijk suf van deze jongeman. Ik zou hier zo drie A4-tjes vol kunnen pennen met al zijn wonderbaarlijke eigenschappen. Ik herken dat wandelen met een omweg en het wiebelen natuurlijk meteen (ik kan inmiddels erg goed wiebelen met de kinderwagen en intussen een boek lezen). Die baby bouncer ken ik ook van het kdv van dochter, wat een fantastische uitvinding, he?
Temet, het feit dat jouw lastige slaper uiteindelijk moest afkicken van zijn middagdut biedt perspectieven . Dat niet in eigen bed willen slapen heeft hier hilarische proporties aangenomen. De wieg (door mijn vader zelf ontworpen en getimmerd, een prachtding) ligt inmiddels vol met allerhande babyspulletjes. Hij ligt er toch nooit in. Dat de wieg er nog staat, is uit respect voor opa, haha.
Dc, hier ook een drie-borsten-kind. Meestal, dan. En mijn pink is nog nooit zo schoon geweest. Niet-slapend wegleggen resulteert hier in grote verontwaardiging, gevolgd door driftig en onophoudelijk krijsen. Daar begin ik dus nog even niet aan - wakker wegleggen staat op het lijstje van Dingen Die Hij Vast Wel Kan Als Hij Achttien Is.
Primavera, 'high-need-baby' klinkt een beetje als 'high maintenance spouse', haha. Maar bewerkelijk is-ie inderdaad, zeker vergeleken bij zijn zus. Ik voed zoveel mogelijk op verzoek, maar probeer nu wel enige tijd tussen de voedingen in te lassen, omdat hij de laatste tijd steeds vaker spuugt en vieze gezichten trekt als hij te vaak achter elkaar drinkt - geen idee of dat ook reflux is. Steeds uit dezelfde borst laten drinken doe ik tijdens het clustervoeden 's avonds, was ook een tip van iemand hier. Werkt goed, moet ik zeggen. Ik wissel pas als hij echt begint te mekkeren.
AnneJ, leuk ding! Ik zal er eens over nadenken.
Rodebeuk, lief van je. Ik wacht even de vriendin van morgenochtend af en haar inbakertips. Zij komt ook gewoon even kijken hoe hij zich gedraagt, ben wel benieuwd (ze is lactatiekundige en heeft zelf zes kinderen die ze allemaal ruim twee jaar heeft gevoed, pffff).
Marleen, een doek over de wagen heeft-ie al (tegen de insecten, niet erg transparant). Hij wordt inderdaad ook steeds geinteresseerder in de buitenwereld, ik zal je tip onthouden.
Ayla, heel lief van je, ik zal erop terugkomen als die vriendin morgen inbakeren aanbeveelt.
Liora, ik heb op zich geen mening over inbakeren. Bij dochter hoefde het niet. Pas toen mijn man erover begon, dacht ik: o ja, dat zou ook nog kunnen. Wel fijn dat het bij jouw jongste zo goed werkte!
Jeekaa, lief dat je meedenkt over de bv, maar zoals Liora al zegt, loopt die op dit moment goed (afkloppen) en groeit zoon de pan uit. Natuurlijk ken jij mijn zoon niet, maar als je hem zou zien, zou je je een kriek lachen bij het idee dat hij tekort komt. Hij kan zo in een Renaissance schilderij als obees kindje Jezus.
Dc, zeer herkenbare posting weer van jou . Tuurlijk draait niet alles om de bv (doe meer met ongeveer, roep ik graag), en mijn hele probleem met dat slapen is nu juist dat het onmogelijk is om het hele gezinsschema aan te passen aan de wensen van Dikkie Dik (die op zich eenvoudigweg de hele dag op schoot en aan de borst wil, niks bijzonders). Dat patroon van een vermoeid mannetje dat steeds te weinig drinkt om door te slapen: ja hoor, dat is zoon ten voeten uit op slechte dagen. En dat wil ik doorbreken.
Heeee, ik zie het weer zitten na zo'n heerlijk positief dagje en alle behulpzame berichten. Mocht het morgen weer terug bij af zijn, dan meld ik me hier weer met een lang mopperverhaal. En nog even ter geruststelling van Jeekaa: http://www.mijnalbum.nl/Album=BOJ7GE88 (niet het plantje, die andere).
Groetjes
Massi

Naar de opvang

Hier ging het eigenlijk vanzelf wat beter met slapen toen zoon naar de opvang ging. Zoon was wat ouder en kon wat meer en er was genoeg afleiding en alle kinderen gingen slapen en het was voor hem makkelijker om gewoon de routine te volgen denk ik. Heel anders dan als er verwacht wordt dat je in je eentje gaat slapen. Is ook maar een suggestie hoor want eigenlijk weten we het niet precies, ze kunnen nou eenmaal niet praten. Je probeert zo praktisch mogelijk een oplossing te vinden die bij jou en je kind past.

Massi

Zo erg als bij jullie was het bij ons niet, besef ik. Zoon sliep namelijk 's avonds wel in zijn eigen wieg. Je legde m om 7 uur erin en je hoorde m tot 11 uur niet meer (voedertijd), dat ging allemaal wel. Wel was het in de nacht rommelig, maar niet heel erg.

Maar overdag slapen in zijn eigen bed, daar hield meneer niet van.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.