Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Elisabeth B.

Elisabeth B.

05-11-2009 om 16:46

Drie baby's overleden na inenting

AMSTERDAM - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft consultatiebureaus opgedragen om een bepaald vaccin buiten gebruik te stellen, nadat in anderhalve week tijd drie baby's overleden die met het middel waren ingeënt. Dat meldt GezondNU.nl.
In de tweede helft van oktober stierven drie baby's in de leeftijd van drie tot zes maanden nadat ze tegen zes of zeven infectieziekten waren ingeënt. Volgens de website werden de baby's allen behandeld met spuiten met het pneumokokkenvaccin Prevenar, die afkomstig waren uit dezelfde partij.
Nu.nl 4 november 2009
Het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb) van het RIVM heeft de consultatiebureaus dinsdag opdracht gegeven om vaccins uit de betreffende partij niet meer te gebruiken en voorlopig apart te zetten. De vaccins zijn door het hele land zijn verspreid.
Dat het RIVM een vaccin 'on hold' laat zetten, komt zelden voor.
Opmerkelijk
Het RIVM bevestigt de ingreep tegenover NU.nl. Volgens vaccinatiearts Martina Konijn van het Rijksvaccinatieprogramma is het "heel opmerkelijk" dat zo kort achter elkaar drie zuigelingen overlijden na een vaccinatie. "Het is daarom ook heel belangrijk om de zaak goed te onderzoeken." Het zal vermoedelijk enkele weken duren voordat dat onderzoek tot resultaat leidt.
Ze laat weten dat jaarlijks vijf tot tien jonge kinderen sterven na een inenting. Een verband is echter niet aangetoond. Meestal gaat het volgens het RIVM om toeval: baby's krijgen in hun eerste levensjaar meermalen vaccinaties, en kunnen door allerlei redenen overlijden.
Voorzorg
Volgens de woordvoerster zijn vaccins uit de betreffende partij in de afgelopen maanden "tienduizenden keren" in binnen- en buitenland gebruikt zonder dat dat tot problemen leidde. Ook een van de overleden baby's was al eerder met het vaccin behandeld.
De betreffende partij wordt uit voorzorg voorlopig niet gebruikt. Inmiddels zijn consultatiebureaus voorzien van nieuwe vaccins.
Het pneumokokkenvaccin beschermt baby's tegen een aantal gevaarlijke infecties, zoals hersenvliesontsteking of middenoorontsteking. Die aandoeningen kunnen leiden tot ernstige bloedvergiftiging. Sinds 2006 is de inenting opgenomen in het vaccinatieprogramma.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisabeth B.

Elisabeth B.

05-11-2009 om 16:56

Partij prevenar ‘on hold’ - 3 november 2009

Van de site rivm.nl:
Het pneumokokkenvaccin Prevenar met partijnummer D66977 mag tot nader order voorlopig niet gebruikt worden. Dat heeft het RIVM-CIb besloten. Fabrikant Wyeth heeft verzocht om de partij terzijde te zetten in afwachting van lopend onderzoek naar drie recente sterfgevallen na vaccinatie. De kinderen kregen de vaccinatie in het kader van het Rijksvaccinatieprogramma, de leeftijd varieerde van 3 tot 6 maanden. Zij overleden 1,5 dag tot 11 dagen na vaccinatie.
Op dit moment is de doodsoorzaak nog niet bekend. Elk jaar krijgt het RIVM 5 tot 10 meldingen van kinderen die zijn overleden na een vaccinatie. Omdat de drie kinderen zijn overleden in een periode van 1,5 week, is besloten de partij pneumokokkenvaccin waar zij mee zijn gevaccineerd niet te gebruiken tot nader order. Het betreft hier een voorzorgsmaatregel.
Nader onderzoek is van belang om de oorzaak van het overlijden vast te stellen.
Twee van de drie overleden kinderen kregen ook een DKTP-Hib-HepB-vaccin. Hiervan waren de partijnummers ook identiek. Het derde kind kreeg DKTP-Hib.
Alle doosjes en/of spuitjes Prevenar van partijnummer D66977 dienen te worden voorzien van een label ‘NIET GEBRUIKEN’ en moeten in de koelkast apart gezet worden.
De RCP’s zijn inmiddels voorzien van een nieuwe vervangende voorraad doses Prevenar van een andere partij. De priklocaties worden vanaf woensdag 4 november voorzien.
=Einde citaat=
Mijn baby moet volgende week weer ingeënt worden; hoe gaat dat in zijn werk, krijgt hij de gebruikelijke inentingen zonder Prevanar of krijgt hij gewoon uit een andere partij? En hoelang wordt deze partij al gebruikt, heeft men zicht op welke baby’s met Prevanar uit die partij zijn ingeënt (en worden de ouders geïnformeerd)?
Ik wil graag wat meer weten, gaat het RIVM ouders zelf informeren of zal het consultatiebureau dat doen? Tinus kan jij wat meer vertellen?
Elisabeth.
Elisabeth.

Mayte*

Mayte*

05-11-2009 om 17:44

Och wat verschrikkelijk!

Wat erg is dit zeg! Zo'n berichtje snijdt door je ziel. Wat verschrikkelijk voor die ouders van die babies.

Ik vond trouwens ook dat mijn zoontje erg veel last had van de eerste intenting (hoge koorts, veel huilen en zeker een week van slag). Zo erg heb ik dat bij de andere twee nooit gezien. Maar uit dit stuk blijkt dus dat zij (geboren in 2003 en 2004) de Pneumokokken ook niet gekregen hebben.

De consultatiebureau arts, die de tweede inenting gaf, heb ik wel over de heftige reactie op de eerste inenting verteld. Zij zei dat ze de afgelopen tijd heel veel signalen had gekregen dat babies veel last hadden van de inenting en dat het haar verbaasde.

Ik ga mijn wel beraden of ik de derde pneumokokken inenting nog wel laat geven. Jakkes! Je moet er toch niet aan denken, dat je kind overlijdt aan een intenting.

nitwit

nitwit

05-11-2009 om 19:27

Nagedacht over de vragen van elisabeth

vraag 1, Mijn baby moet volgende week weer ingeënt worden; hoe gaat dat in zijn werk, krijgt hij de gebruikelijke inentingen zonder Prevanar of krijgt hij gewoon uit een andere partij?
Ik denk dat hij een prik uit een andere partij krijgt als die er is en dat er even wordt gewacht met Prevenar prikken als er nog geen andere partij beschikbaar is.
vraag 2,heeft men zicht op welke baby’s met Prevanar uit die partij zijn ingeënt. Lijkt mij wel, anders hadden ze de overleden baby's niet aan het partijnummer kunnen linken.
Mayte het is helemaal nog niet gezegd dat die kinderen AAN een inenting zijn overleden, ze zijn overleden NA een inenting. En aangezien er in Nederland pakweg 180.000 kinderen per jaar geboren worden waarvan het overgrote deel 4 x prikken krijgt als baby zullen sterfgevallen bij baby's regelmatig na een vaccinatie zijn.
Je moet er toch niet aan denken, dat je kind overlijdt aan een intenting, nee dat is vreslijk. Gelukkig is dat heel erg zeldzaam. Veel zeldzamer dan overlijden of ernstig gehandicapt worden door een hersenvliesontsteking door pneumokokken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-11-2009 om 20:45

Mijn zoon

moet volgende week ook voor zijn inentingen en ik heb nu al de bibbers. Maar ik ga er toch maar vanuit dat het RIVM weet waar ze mee bezig zijn. Overigens heeft zoon van zijn vorige entingen echt helemáál geen last gehad.

Dendy

Pneu

wij moeten ook dinsdag weer voor de pneu (en hib/hep). Ik zal eerst eens vragen hoe het zit met de pneu en als ik geen bevredigend antwoord krijg dan geeft ze hem maar niet, halen we die wel weer een keer in als er wel duidelijkheid is.

nitwit

nitwit

06-11-2009 om 12:41

Wat wil je weten manda?

Er zijn 3 kinderen overleden na een vaccinatie, ze kregen Dktp-Hib, Dktp-Hib-Hep, en pneumokokken. Dat er kinderen overlijden na vaccinaties gebeurt wel vaker. Als dat onderzocht wordt wordt er eigenlijk altijd een andere oorzaak gevonden en heeft het niets met de prikken te maken. Omdat de 3 kinderen van nu kort na elkaar zijn overleden en omdat ze alledrie dezelfde batch pneumokokken hebben gehad wat niet gek is want dat is de batch die nu wordt gebruikt, duizenden andere kinderen hebben hem ook gehad, wordt uit voorzorg die batch nu even niet gebruikt.
Jouw kind zal een prik uit een andere partij krijgen.
Wat wil je vragen, welke info gaat je doen beslissen van wel of niet prikken?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

06-11-2009 om 12:50

Nitwit

Mijn baby krijgt volgende week wel zijn inenting maar geen Prevanar. Ik wil eerst weer vertrouwen krijgen in het middel, dat vertrouwen is nu even weg en ik ga geen gok nemen.
Het is niet niks dat er drie baby's kort na elkaar zijn overleden en dat het RIVM nu al besluit de partij opzij te zetten totdat zekerheid is verkregen over het lot van de overleden baby's. Als vast komt te staan dat het middel niet de dood van de baby's heeft veroorzaakt, dan zal ik mijn baby ook weer tegen pneumokokken laten inenten.
Elisabeth.

nitwit

nitwit

06-11-2009 om 14:39

Idee

ja als dat jouw idee is dan is dat zo.
Prevenar bestaat als vaccin al jaaaaren en er is al heel erg veel mee ingeent, ook allang voordat in het rijksprogramma kwam. Er wordt nu 1 batch van de plank gehaald. Jouw vertrouwen in het middel, ook alle andere partijen, is daarmee weg. Hoe komt het dat je vertrouwen in zeg dktp er nog wel is? Dat hebben die 3 baby's ook allemaal gehad. Als je in jouw eigen lijn blijft dan moet je daar ook niet mee laten prikken.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

06-11-2009 om 16:09

Nitwit bagatelliseert

Het valt me op dat je het feit dat de afgelopen weken drie baby’s zijn overleden na de vaccinatie nogal bagatelliseert, niet gehinderd door diepgaande kennis van zaken
Het RIVM heeft zelf het besluit genomen de hele gebruikte partij niet meer te gebruiken. Dat doen ze niet zomaar, dit is volgens mij nog nooit eerder gebeurt. Het gaat alleen op Prevalar, niet alles is ‘on hold’ gezet. Jouw sneer over DTKP en mijn vertrouwen daarin begrijp ik dan ook niet. Met het vaccinatieprogramma heb ik geen probleem, wel vind ik het erg beangstigend dat in zo’n korte tijd drie zuigelingen zijn overleden na inenting met Prevalar. Het lijkt me dat ook jij vindt dat dit tot de bodem uitgezocht moet worden. Tot die tijd neem ik geen risico met mijn baby. Hij wordt dus wel ingeënt maar even niet met Prevalar totdat eer duidelijk is.
Prevalar zit pas in het vaccinatieprogramma sinds 2006. Mijn andere drie kinderen zijn niet ingeënt voor pneumokokken. Mijn baby al wel. Het risico dat hij loopt met niet inenten acht ik op dit moment kleiner dan wel inenten met een wellicht niet veilig middel.
Elisabeth.

Even wat antwoorden...

Heb nog niet alles gelezen, maar kan wel al een paar vragen beantwoorden:

Helaas nee, het consultatiebureau gaat geen ouders informeren en het RIVM. Feitelijk hoor je helemaal niets heb ik vandaag ontdekt!!!

Mijn zoontje is afgelopen maandag met partijnummer D 66977 ingeent, en het is dat ik daar toevallig achtergekomen ben, anders had ik helemaal niets geweten. Ik heb het RIVM en het consultatiebureau gebeld en die weten eigenlijk nog helemaal niets en kunnen ook niet meer vertellen dan: goed in de gaten houden en bij koorts en griepverschijnselen de huisarts bellen (alsof ik dat sowieso niet zou doen in deze tijd).

Nu valt er hier nog niets te merken en is de kans op een reactie ook best wel klein, dus we hopen er maar het beste van.

Nu wel alles gelezen

En ik denk dat Elisabeth het goed ziet: er is een batch die verdacht is omdat alle 3 de babies die gekregen hebben. De DKTP batchen waren niet gelijk.

De betreffende batch van Prevenar is dus voorlopig on hold gezet en vanaf woensdag hebben consultatiebureau's een andere batch aangeleverd gekregen en krijgen de kinderen dus een vaccin uit een ander serienummer.

In de krant stond dat de batch ca. 110.000 vaccinaties bevatte en dat er zo'n 10.000 van gegeven zijn. En na vaccinatie zijn dus 3 baby's op tot nu toe onverklaarbare wijze overleden en dat wordt nu dus verder onderzocht.

Ik moet zeggen dat ik bepaald niet blij was vanmiddag toen het kwartje hier viel, maar het betreft dus in totaal 3 kinderen op 10.000 ingeente kinderen. De kans is dus niet zo heel erg groot. En verder staat helemaal nog niet vast dat er ook daadwerkelijk een verband is, dat wordt nu namelijk nog onderzocht. Dat is mij in ieder geval duidelijk verteld door een medewerker van het RIVM. Ook is nog niet bekend wat de ziekteverschijnselen van de kinderen waren. Zoals ik al eerder zei: men weet dus nog helemaal niets en laat het dus verder even op zijn beloop.

Blijkt maar weer dat vaccineren altijd een keuze tussen twee kwaden is. En ik denk ook dat de kans op ziek worden zonder vaccin groter is dan met vaccin.

Mijn zoontje had trouwens ook zo goed als geen reactie op de inenting. Hij heeft maandag en dinsdag wat meer geslapen en dat was het tot nu toe.
En laten we maar hopen dat het zo blijft, want inderdaad het zal je kind maar zijn.

Wat een rottijd is dit zeg, met al die alarmberichten. Ik ben haast zo ver dat ik bij ieder kuchje de thermometer te voorschijn haal.

nitwit

nitwit

06-11-2009 om 19:13

Ach

bagatelliseren, dat zijn jouw woorden. Ik zou ook kunnen zeggen dat jij overdrijft. Dat zal ik niet doen, laten we het erop houden dat we er verschillend tegenaan kijken.
Volgens jou gaat het alleen om Prevenar, niet alles is on hold gezet. Maar nee, het gaat alleen om die bepaalde batch van Prevenar. Als jij daarom alles van dat middel niet meer vertrouwt dan moet je eigenlijk ook dktp niet meer vertrouwen want dat heeft er net zoveel mee te maken, dat bedoel ik.
Dat jouw oudere kinderen daarmee niet zijn ingeënt zegt niet veel. Ja, het zit pas een paar jaar in het Nederlandse vaccinatieprogramma maar het bestond al veel langer en er werd ook al veel langer mee gevaccineerd, het is echt niet nieuw. Er zijn al jarenlang vele vele kinderen (zal wel in de miljoenen lopen) ingeënt met Prevenar. Om op basis van 1 batch die uit voorzorg wordt teruggeroepen de hele Prevenar af te zweren, ik vind het geen bagatelliseren als je niet meteen die conclusie trekt.

Onno

Onno

06-11-2009 om 19:31

Ik blijf mij altijd weer verbazen.

Het post vaccinaal syndroom is al bekend in een brede laag van de bevolking en hier op dit forum bijna helemaal niet. Vanavond in netwerk zal de hele uitzending hieraan worden besteed. Er overlijden jaarlijks veel meer babies aan, alleen doet het RIVM hier niets mee. Dan heb ik het nog niet eens over al die KZP-kinderen de gedrags-en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en de kinderen die meervoudig gehandicapt zijn geworden vanwege de vaccinaties. Ikzelf heb hier al jaren bijna dagelijks mee te maken.
Natuurlijk is vaccinatieschade geen onderwerp waar je als ouder over wil nadenken, toch zullen we wel moeten. Over een paar maanden zal het wel bijna dagelijks nieuws worden en zal er steeds meer over bekendheid aan worden gegeven. In ieder geval is er al meer dan genoeg over te lezen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

06-11-2009 om 21:46

Nitwit herhaalt

Nitwit, je valt in herhaling. Je schrijft opnieuw een aantal aannames op over mijn denkbeelden en denk dat het dan vanzelf waar is? Lees mijn laatste posting nog eens door, dan kun je lezen hoe ik over vaccineren denk.
Nitwit: “Om op basis van 1 batch die uit voorzorg wordt teruggeroepen de hele Prevenar af te zweren, ik vind het geen bagatelliseren als je niet meteen die conclusie trekt.”
Ik laat mijn baby volgende week uit voorzorg niet inenten met Prevanar, ik trek mijn conclusies pas als de onfortuinlijke dood van drie zuigelingen is onderzocht. Jij trek daarentegen nu al de conclusie dat er ‘niets aan de hand’ is. Denk je dat de ouders van de drie baby’s daar ook zo over denken?
Elisabeth.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

06-11-2009 om 21:57

Onno verbaast niet

Onno, het hele forum is denk ik bekend met het ‘post vaccinaal syndroom’, je laat niet na dat telkens weer te droppen. En jij hebt als alternatief therapeut dé oplossing, dat wordt zwaar betwijfelt. Ook jouw beweringen dat jaarlijks vele baby’s hieraan overlijden en andere ellende. Het verbaast me dan ook niet dat je je gretig op dit treurige nieuws stort om je gelijk weer eens te proberen te halen en je stokpaardjes te berijden…
Elisabeth.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

06-11-2009 om 22:08

Twee van de drie overleden baby's uit harderwijk'

Uitgegeven: 6 november 2009 17:14
Laatst gewijzigd: 6 november 2009 19:52
AMSTERDAM – Ten minste twee van de drie baby’s die in oktober na een vaccinatie zijn overleden kwamen uit Harderwijk. Dat meldt de website GezondNU vrijdag. In de tweede helft van oktober stierven drie baby's in de leeftijd van drie tot zes maanden nadat ze tegen zes of zeven infectieziekten waren ingeënt. GezondNU heeft inmiddels contact gehad met twee van de drie moeders, die beide afkomstig blijken te zijn uit Harderwijk.
Andrea de Vroom, moeder van een zes maanden oude baby die na de pneumokokkenvaccinatie overleed, vertelt aan de medische website dat ze uit de media heeft moeten vernemen dat er nog twee baby’s na de inenting zijn overleden.
“Ik vind het onbegrijpelijk dat het RIVM ons hier niet over heeft geïnformeerd. Ik krijg de indruk dat men deze zaak liever stil had willen houden.”
Arice Dogan, eveneens uit Harderwijk, moest donderdag eveneens uit de berichtgeving vernemen wat er met haar vier maanden oude dochtertje is gebeurd.
RIVM
Het RIVM stelt in een reactie dat in dit soort situaties contacten met de ouders altijd worden voorbereid via hun behandelend artsen en het consultatiebureau.
"Via die contacten wordt met de ouders een afspraak gemaakt op een voor hen passend moment”, zegt RIVM-arts Marina Conyn. "We willen graag met ze in contact komen, ze bschikken over belangrijke informatie voor het onderzoek."
Niet bevestigen
Conijn laat bovendien aan NU.nl weten de afkomst van de baby's niet te kunnen bevestigen. "Ik beschik niet over die informatie en zou er bovendien geen uitspraken over kunnen doen."
Het onderzoek naar de overlijdens zal volgens Conijn weken in beslag nemen. Op de vraag of het op zijn minst opmerkelijk te noemen is dat twee van de drie baby's uit dezelfde plaats komen, antwoordt ze duidelijk: "We onderzoeken álles. Maar laten we alsjeblieft afwachten en niet nu al gaan speculeren over mogelijke scenario's, het is allemaal al tragisch genoeg.

Nitwit -> andere oorzaak?

Je bedoeld geen oorzaak en geen oorzaak betekend voor het RIVM dat het dus niets met hun vaccinaties te maken heeft.
Of in ieder geval valt het niet te bewijzen.

ECHTER valt het ook niet te bewijzen dat het niet zo is. Het kost de staat echter veel meer om mensen te genezen die ziek worden van de ziektes dan dat het ze kost om mensen in te enten en het risico van een paar dode kinderen op te nemen.
Het gaat hier niets om het menselijke maar om de cijfers.
Dat cijfers vrij te interpreteren zijn en je ze laag kan houden door klachten niet aan te nemen of door te roepen dat het niet van een vaccinatie kan komen (maar waardoor wel geen idee) dat zullen ze niet verklappen.

Er zou een gedegen onderzoek moeten komen en een onderzoek vereist niet alleen sectie verrichten op het overleden kind.

Dat betekend ook niet afpoeieren, maar goed registreren, (klachten dus serieus nemen). Ze zullen moeten meten hoeveel van dat soort gevallen voorkomen zonder dat ze een enting hebben gehad en in hoeveel gevallen dat wèl zo is geweest. Dit kunnen ze alleen maar goed doen als ze ook alles serieus behandelen.
Dan pas kun je die cijfers tegen elkaar leggen en zeggen of het met een enting te maken heeft of niet.
Echter dit soort onderzoeken willen ze niet aan in Nederland.

@ Dendy Pearson
Als je zegt: "Maar ik ga er toch maar vanuit dat het RIVM weet waar ze mee bezig zijn" dan vind ik je wel heel erg goedgelovig.

Het RIVM heeft heel andere doelen en ideeen dan jij dat mogelijk hebt als je er goed over zou nadenken. Het RIVM gaat over cijfers en hoe de staat zo min mogelijk geld aan gezondheidszorg kwijt te laten zijn.
Als dat betekend dat er door entingen ca 5 doden (in werkelijkheid waarschijnlijk veel meer) per jaar vallen dan is dat prima.

Maar wat als 1 van die 5 kinderen de jouwe is?
Vind je het dan ineens goed dat er zo gedacht wordt?
Of sta je als eerste de arts van het consultatie bureau het ziekenhuis in te meppen?

On-hold

Laten we even kijken hoe alles zal gaan lopen. Het RIVM heeft de batch on-hold laten zetten. Wat zo goed als betekend: "Niet aanraken, niet uit de koelkast halen en al helemaal niet geven aan baby's totdat wij zeggen dat het weer kan"
De batch wordt dus niet preventief vernietigd, dat zou ze teveel geld kosten. Nee we zetten hem letterlijk in de koelkast en wanneer wij niet kunnen vinden waarom de kinderen zijn overleden dan wordt die batch weer vrij gegeven en worden andere kinderen er weer mee ge-ent.
Die lummel van het RIVM die in netwerk was (gladjakker van het jaar award 2009 gaat naar....) liet zelf al duidelijk doorschemeren wat de uitkomst van het onderzoek zou zijn: "we kunnen het niet aantonen".
Het gevolg van die uitkomst zal zijn dat de on-hold er weer af gaat en de kids gewoon weer die batch in hun beentjes gerost krijgen.
Ze hadden die batch overal terug moeten trekken en moeten vernietigen! uit voorzorg! maar nee dan zou je naar het volk zeggen dat inenten gevaarlijk is en kun je misschien wel schadeclaims krijgen.
Maargoed als een paar schaapjes hier in Nederland mond en klauwzeer krijgen waar alleen de schapen ziek van worden, dan moeten ze ineens bij bosjes geruimd worden. Waarom nemen we die voorzorg en voorzichtigheid niet voor een mensenleven? Tis toch eigenlijk van de pot gerukt!

marsja

marsja

07-11-2009 om 10:12

Onno

Gewoon niet meer inenten en dan nemen we die kinderen die dood gaan aan DOOR de ziekten gewoon voor lief. En dat zijn er veel meer dan die paar die jaarlijks overlijden NA een inenting (daar staat niet DOOR de inenting). Er overlijden nog altijd kinderen zonder duidelijke oorzaak en gezien de hoeveelheid inentingen die ze krijgen de eerste maanden is de kans dat dat toevallig is na een inenting wel heel groot.

Nee natuurlijk hoop ik niet dat mijn kindje zou overlijden na (uh door) een inenting, maar ik zou het mijn kindje ook niet aan willen doen dat hij een meningokokken infectie krijgt met alle risico's of een van de bijna niet meer voorkomende ziekten overlijdt die nu door de inentingen bijna niet meer voorkomen (maar wel terug zullen komen zonder de inentingen).

En laten we dan meteen oa auto's op deze wereld verbieden omdat die veel meer onschuldige doden veroorzaken.

Onno

Onno

07-11-2009 om 10:34

Inentingsproblematiek.

Het probleem met de inentingsproblematiek is dat bij veel ouders (ook op dit forum) helemaal geen deskundigheid aanwezig is wat betreft de ziektes waartegen wordt gevaccineerd. Het is nog maar de vraag of die ziektes terug komen als daartegen niet meer wordt gevaccineerd. Het is zelfs de vraag of ze dankzij die vaccinaties wel zijn verdwenen. Is het eigenlijk inderdaad allemaal zoveel beter is geworden met al die vaccinaties? Als je ziet hoeveel kinderen nu kansloos zijn qua ontwikkeling/hersenschade en hoeveel er permanent aan de medicijnen zitten dankzij die vaccinaties. Dan vraag ik mij toch af of het zoveel beter is geworden.
In ieder geval zal het de komende tijd hoog op de agenda staan en zal vaccinatieschade veel meer bekend gaan worden.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

07-11-2009 om 12:39

Communicatie

‘Al er maar één reden is voor ongerustheid, dan stoppen wij met vaccineren’, ze Roel Coutinho van het RIVM in de uitzending van Netwerk. Dat is nu gebeurt met Prevanar en daarom wacht ik de uitslag van het onderzoek naar de dood van drie baby’s even af. Mijn baby krijgt volgende week wel de DTKP – Hib prik, maar even geen Prevanar. Mocht de vaccinatie met Prevanar niets te maken hebben met het overlijden van de drie baby’s, dan laat ik hem ook weer inenten tegen pneumokokken.
Het grote verschil met alle andere beweringen van o.a. Onno is dat alle (sterf)gevallen steeds worden onderzocht maar dat er tot nu toe geen verband met de vaccinaties is aangetoond. Dat het RIVM nu ingrijpt n.a.v. de drie overleden baby’s geeft voor mij aan dat men zorgvuldig handelt.
Waar wat mij betreft wel wat op af te dingen valt, is de communicatie van het RIVM. Misschien is de overweging om het niet zelf groot in het nieuws te brengen om geen onrust te veroorzaken en te voorkomen dat ouders afhaken bij het rijksvaccinatieprogramma. Door allen een bericht op de site te zetten voor de consultatiebureaus waarna Gezond Nu er mee aan de haal ging, bereikt men nu juist het tegenovergestelde.
Elisabeth.

Jakiro

Jakiro

07-11-2009 om 14:00

Ervaring

Ik heb geen ervaring met kinderen die door/na een vaccinatie overleden zijn.
Ik heb wel ervaring met een kind wat is overleden omdat ze niet gevaccineerd was en een ziekte kreeg die voorkomen had kunnen worden door een vaccinatie. Ook verschillende, niet gevaccineerde kinderen gezien die doodziek waren van een ziekte die in het rijksvaccinatieprogramma zitten.
Mijn keuze is dus snel gemaakt in deze.
Overigens heeft mijn dochter en man kinkhoest meegemaakt, een afgrijselijke, langdurende ziekte, waarbij ik 1x mijn man heb moeten redden van een verstikkende hoestbui. Zij waren beiden gevaccineerd en hebben deze ziekte alleen gekregen doordat niet gevaccineerden een gemuteerde kinkhoest doorgeven. Dus niet alleen vind ik het kwalijk om je kinderen niet in te enten omdat je je kinderen daarbij een grote kans geeft om te overlijden aan een ziekte die gewoon voorkomen had kunnen worden, daarbij belast je ook andermans kinderen er mee. Zeer kwalijk.
Ik denk dat er ooit nog een tijd komt, dat als er uit te zoeken is wie de bron is van een kinkhoestuitbraak en dat kind blijkt niet gevaccineerd te zijn, dat de ouders dan dood door schuld ten laste gelegd gaat worden, als een ander, wel gevaccineerd kind, door die kinkhoest zou komen te overlijden.
Jakiro

Onno

Onno

07-11-2009 om 14:05

Het gevolg van onwetendheid.

Het grote verschil met alle andere beweringen van o.a. Onno is dat alle (sterf)gevallen steeds worden onderzocht maar dat er tot nu toe geen verband met de vaccinaties is aangetoond. Dat het RIVM nu ingrijpt n.a.v. de drie overleden baby’s geeft voor mij aan dat men zorgvuldig handelt.

Uit bovenstaande blijkt dus dat men geen flauwe notie heeft hoe het RIVM te werk gaat. Dat men ook geen flauwe notie heeft wat vaccineren teweeg brengt. Nogmaals ik ben niet tegen vaccineren, alleen is het momenteel veel te vroeg en veel te veel. Heel veel babies en kinderen kunnen er gewoon niet tegen. Eigenlijk is het vreemd dat ouders zich in alles en nog wat verdiepen maar als het over vaccineren gaat slaan ze helemaal dicht. Alsof ze niet willen weten waar het over gaat. Hoewel er momenteel wel een heel andere wind waait, steeds meer mensen beseffen dat vaccineren niet helemaal zonder gevaar is.
Die HPV vaccinatie is ook een fiasco geworden en dat heeft voornamelijk wel met gezond verstand en juiste informatie te maken. Ik ben benieuwd hoe het met die mex. griep gaat. Er zijn namelijk heel goede manieren om je op een natuurlijke manier te beschermen en mocht de griep toeslaan zijn er gelukkig ook hele goede middelen om de griep milder te laten verlopen en dan heb ik het niet over Tamiflu.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

07-11-2009 om 15:05

Onno is bewust (of onbewust?) onbekwaam

Onno reageert op mijn laatste posting: “Uit bovenstaande blijkt dus dat men geen flauwe notie heeft hoe het RIVM te werk gaat. Dat men ook geen flauwe notie heeft wat vaccineren teweeg brengt.”
Ik heb me bij mijn eerste kind verdiept in het rijksvaccinatieprogramma en het RIVM. Mijn conclusie was (en is) dat vaccineren veilig en verstandig is. Wat echt gevaarlijk is, is dat Onno meent de wijsheid in pacht te hebben en dit keer op keer dropt en kennelijk ook in zijn alternatieve praktijk onder een ‘deskundig’ sausje predikt. Het verschil tussen een instituut als het RIVM en alternatievelingen als Onno is dat de eersten pas na wetenschappelijk verantwoord onderzoek handelen en spreken en de laatsten vrijuit onzin kunnen verkopen en een hoop ruis veroorzaken.
Onno: “Die HPV vaccinatie is ook een fiasco geworden en dat heeft voornamelijk wel met gezond verstand en juiste informatie te maken.”
De HPV campagne was een ader voorbeeld van niet handige communicatie door het RIVM, er van uit gaande dat zij verantwoordelijk waren voor de overheidscampagne. Zelfbenoemde ‘deskundigen’ als Onno hebben een hoop ongefundeerde onzin de wereld in geholpen waardoor duizenden meisjes besloten zich toch maar niet in te enten. Uiteraard hebben ook zij een ‘natuurlijke manier om zich te beschermen’ (Onno): algehele onthouding (alsof dat realistisch is ;-(
Elisabeth.

Ongerustheid

‘Al er maar één reden is voor ongerustheid, dan stoppen wij met vaccineren’,

Denken jullie dan dat als er vantevoren niet zoveel disussie in de media was over het enten i.h.a. dat ze nu de boel on-hold hadden gezet?

Ik geloof eerder dat ze dan gewoon door waren gegaan en dit hadden bestempeld als 'onmogelijk dat dit door de vaccinatie komt'.

Jakiro

Jakiro

08-11-2009 om 19:47

Op het nieuws en bekend

Op de site van de RIVM stond op 3 November al dat een partij uit de handel was gehaald omdat er een vermoeden bestond dat er verband was tussen de inenting en de dood van 3 baby's.
Pas op 5 Nvember kwam dit volop in het nieuws !
Oftewel, de RIVM had het besluit al genomen voordat er heibel kwam, zonder druk van de pers of wat dan ook.
Ik snap ook niet dat de pers pas 2 dagen na het bericht opeens over elkaar heen struikelend met dit "hot news" naar buiten kwam.....
Jakiro

Belangrijk puntje

Ik vind het nogal een belangrijk punt dat deze drie baby's een prik hadden uit dezelfde batch. Totaal los van de samenstelling van Prevenar zelf - de batch is in de koelkast gezet omdat men onderzoekt of er iets fout is gegaan met de productie van die specifieke batch. Dat vind ik nogal uitmaken voor hoe je aankijkt tegen de vaccinatie die een baby nu volgens planning zou krijgen. Als je geen reden had om Prevenar op zich wantrouwend te bekijken en je weet dat die batch on hold is gezet, dan zou ik mijn baby wel hebben laten inenten. En zelfs als er met de productie van die specifieke batch niks is misgegaan en de vaccins zijn aantoonbaar van de vereiste kwaliteit, dan kan het nog steeds toeval zijn geweest dat uitgerekend deze drie kinderen overleden. Toeval bestaat, daar moet je rekening mee houden.

nitiwit

nitiwit

09-11-2009 om 16:41

Prevenar en dktp

Elisabeth ik snap nog steeds je redenatie niet. Je zegt ‘Al er maar één reden is voor ongerustheid, dan stoppen wij met vaccineren’, ze Roel Coutinho van het RIVM in de uitzending van Netwerk. Dat is nu gebeurt met Prevanar.
Nee dat is gebeurd met ÉÉN BATCH van Prevenar, die is on hold en die krijgt geen kind meer totdat het veilig is verklaard. De andere batches hebben er net zoveel mee te maken als dktp ermee te maken heeft.
en daarom wacht ik de uitslag van het onderzoek naar de dood van drie baby’s even af. Mijn baby krijgt volgende week wel de DTKP – Hib prik, maar even geen Prevanar. Dat vind ik niet logisch gedacht. 2 van de 3 kinderen hadden dktp uit dezelfde batch. En misschien hebben ze alledrie wel een fruitpotje gegeten van dezelfde serie. Misschien hebben ze wel op eenzelfde soort rammelaar gekauwd. En misschien was het toeval, of een harderwijks virus. Er kan zoveel zijn. Op welke grond ga je nu álle Prevenarbatches ineens wantrouwen?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

09-11-2009 om 22:55

Genista, zorgen

Genista, dank voor je reactie, ben blij dat je de moeite neemt even in te gaan op mijn zorgen. Je hebt gelijk dat de batch, waartegen mijn en anderen wantrouwen bestaat on hold is gezet. Op zich is er dus geen reden op nog wantrouwend te zijn tegenover andere batches van hetzelfde middel. En natuurlijk kan het toeval zijn. Waarom dan de uitslag van het onderzoek naar de dood van de drie baby’s afwachten?
Tsja, lastig. Het gaat wel mij niet langer om statistieken maar om mijn baby. Stel nou dat het geen toeval is en er iets raars met het middel is, sabotage, fout in de kwaliteitscontrole, noem maar op? De kans daarop acht ik niet groot, denk zelfs erg klein, maar toch: het gaat ook om mijn baby. Mijn oudste drie kinderen hebben deze specifieke inenting nooit gehad omdat het toentertijd nog niet in het rijksvaccinatieprogramma zat. Het is prima dat het nu wel in het programma zit, heb in mijn naaste omgeving baby meegemaakt met pneumokokken (die het gelukkig overleeft heeft). Maar deze specifieke inenting nu even ‘on hold’ zetten totdat het onderzoek is afgerond baat mij minder zorgen dan nu Prevanar wel laten zetten en een tijd vreselijk ongerust zijn over de uitwerking.
Elisabeth.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

09-11-2009 om 23:19

Nitwit, polariseren

Ik schreef eerder al dat ik het gevoel heb dat je de dood van drie baby’s na vaccinatie bagatelliseert. Nu begin je weer over de drie gestorven baby’s die misschien wel hetzelfde fruitpotje hebben gegeten, vrij respectloos in mijn ogen (ook naar mij). Misschien doe je dit met de beste bedoelingen want er is geen reden om je af te keren van het rijksvaccinatieprogramma. Dat doe ik ook helemaal niet. Toch denk je dat kennelijk. Dankzij vaccinatie is niet alleen de kindersterfte drastisch naar beneden gebracht, ook de kwaliteit van leven is toegenomen. Ik herinner me uit mijn eigen jeugd een uitbraak van polio onder kinderen uit een noordelijk gelegen gemeente waarin uit geloofsovertuiging niet ingeënt werd. Kortom, net als jij ben ik overtuigd van het nut van vaccineren.
Neemt niet weg dat de toon van je postings tot nu toe toch vooral is van statistiek en weinig meeleven. Zoals ik hierboven aan Genista al post, het is nu niet meer louter statistiek, het gaat ook om mijn baby. Feit is dat er drie baby’s gestorven zijn na vaccinatie en onderzocht wordt of er een direct verband is, dat is nog niet duidelijk. Ik wil vooral duidelijkheid. Ja, er is een batch on hold gezet en er wordt onderzoek gedaan. Maar de uitslag daarvan is nog ongewis. Net zo goed als ik me in de brij van informatie over vaccinaties baseer op betrouwbare informatie uit wetenschappelijk onderzoek, wil ik me nu ook baseren op feiten. Niet op vermoedens van het valt allemaal mee, niet op algemene statistieken dat wijst op ‘maar’ enkele sterfgevallen per ik weet niet hoeveel vaccinaties maar op het onderzoek naar de dood van deze baby’s als gevolg waarvan de batch Prevanar on hold is gezet.
Ik wil verder nog even kwijt dat ik het jammer vind dat deze discussie zo enorm gepolariseerd is. Je bent voor of tegen vaccinaties. Als je niet voor ons bent, dan ben je tegen ons, een beetje die sfeer. Ik weet zeker dat er veel meer ouders zich vreselijk ongerust maken en gaan twijfelen door alle discussie informatie en de afwezigheid van het RIVM in dit soort forumdiscussies, een voedingsbodem voor types als Onno. Ik denk dat niet alle ouders hun zorgen en twijfels nog durven uitspreken hier.
Elisabeth.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.