Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Morgana Fata

Morgana Fata

04-08-2009 om 11:42

Voeden en poepen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

16-08-2009 om 09:14

Och heden

wat een narigheid. Je frustratie spat van het scherm, en ik kan het me het zo goed voorstellen! Wat zul je je machteloos voelen. Nog één tip (en anders maandag via de HA naar de KA, want zo lang alleen maar afvallen ipv groeien moet echt worden gestopt):
In eerste instantie leek het alleen om flesweigeren en niet zozeer om voedingweigeren te gaan; hij had immers wel kunstvoeding zonder problemen gedronken en wilde absoluut geen fles, of je er nu kunstvoeding of moedermelk instopte.
Wat je nu beschrijft (geen enkele toedieningsvorm werkt), zou het ook kunstvoedingsweigering kunnen zijn. Sommige kinderen doen dat als ze de kunstvoeding niet kunnen verdragen, op zich wel verstandig dus :-s. Kun je het proberen met b.v. pepti of nutramigen? Heb je iemand in je omgeving bij wie je wat poeder voor een proefvoeding uit het pak kunt komen scheppen?
Kari

Morgana fata

Geen tips, sorry. Maar wil je wel sterkte wensen ik hoop dat je ventje snel weer bij trekt en lekker gaat groeien.
Groetjes Nina

Morgana

geen tips, maar weet dat ik bewondering heb voor jou als moeder! Laat alsjeblieft dit niet je zelfvertrouwen aantasten. Je doet het goed, je geeft genoeg voeding. De vraag is alleen hoe het komt dat je baby afvalt. Volgens mij is dat aan een arts om uit te zoeken en daar ga je heen. Je doet het dus GOED!!!

Knuffel van Purk

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 15:48

Ach meid toch

Dát is wel een heel akelig verhaal. Heeft de lactatiekundige een hele voeding geobserveerd? Heb je zelf ergens last van (pijnlijke tepels, verstoppinkjes, andere pijn in borsten?). Hoe is zijn gewichtsverloop vanaf tot nu toe? Ben je overgestapt op een andere ac-pil? Kun je nakolven na een voeding, komt er dan nog wat?

Ach ach ach, wat een rótverhaal, bah. Ik begrijp dat je knetterongerust bent, dat zou iedere moeder zijn.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 16:35

Wat ik nog zit te denken

(het laat me niet los, moet je nagaan, hoe moet het voor jou dan wel niet zijn): is er naar reflux gekeken? En: zou bijvoeden aan de borst wat zijn? Zodat-ie dus tíjdens de drinksessies in elk geval méér binnenkrijgt? Bijvoeden aan de borst doe je met een BorstvoedingHulpSet, een flesje-met-slangetje- systeem (in het Engels SNS, er staan vast filmpjes van op YouTube, zal zo effe zoeken), maar een sondeslangetje met een spuitje werkt vaak ook heel redelijk.

Tirza

Morgana Fata

Morgana Fata

16-08-2009 om 16:47

Even kort

Het stomme is, hij stopt gewoon zelf met drinken. Ondertussen zal mijn melk-uitstroom daar wel op aangepast zijn. Maar ook als ik na even weer probeer, blijft hij sabbelen, 'kletsen' en wegdraaien. Alsof hij vol zit... Ook vers afgekolfde melk komt er op geen enkele manier in.
Verder zal ik vanavond even reageren, de andere kindjes heb ik patatjes beloofd

Kari1

Kari1

16-08-2009 om 17:04

Ja tirza

die borstvoedingshulpset had ik ook al genoemd. En de KA zal vast ook naar evt. reflux gaan kijken, hoewel het verhaal (een vrolijke, blije baby) daar niet op lijkt.
Morgana, je doet wat je kunt maar als dat niet genoeg resultaat geeft dan moet er verder gekeken worden...goed dat dat ook gaat gebeuren. Hou je haaks hoor.
Kari

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 21:17

Op youtube (supplementeren)

Hier zie je het:


http://www.youtube.com/watch?v=ezGIkIkhC_o

Kari: ook een refluxbaby kan vrolijk en blij zijn, net zoals een baby die te weinig krijgt.

Morgana: sterkte meid.

Tirza

Morgana Fata

Morgana Fata

16-08-2009 om 21:35

Reactie

Bedankt voor alle lieve reacties zeg. Man, wat kan je hopeloos worden van zoiets.
Nee, geen pijn bij het voeden, of op wat voor moment dan ook. Ik ben in het geheel gestopt met de pil sinds vorige week woensdag. Weet jij hoe lang het dan duurt voordat het effect ervan weg is? Kolven gaat zowieso niet echt denderend. 40/50 ml en dat is het dan wel. Na het voeden kolven heb ik nog niet gedaan, maar ik heb niet het idee dat er dan veel uitkomt. Morgenochtend zal ik aanleggen en afkolven tegelijk, kijken of dat wat oplevert.(en vervolgens, of ik het erin krijg) De lactatiedeskundige heeft een hele voeding erbij gezeten, eerst met haar neus bijna tegen mijn tepel aan, later wat verder weg Hij was wat onrustig, maar dat kon ook komen door de andere omgeving.
Hij is verder nog helemaal niet nagekeken door een arts. Eind mei heb ik ook een vraag gesteld op het forum, omdat hij zo lang na het voeden nog melk terug gaf. Een uur na de voeding kon er nog steeds een mondje terug komen. Ik kreeg niet de indruk dat hij daar last van had. Hij weigert dus niet alleen kunstvoeding, maar ook afgekolfde melk. Ook als het vers afgekolft is.
Gewichtsverloop:
op 29-6 woog hij 6470 gram (10 weken)(62 cm)
op 27-7 woog hij 6220 gram (63.5 cm)
op 30-7 woog hij 6295 gram
op 06-8 woog hij 6165 gram
op 13-8 woog hij 6075 gram(64.4 cm)
Gisteren en vanochtend woog hij, op de gehuurde weegschaal 6020 gram.

Een borstvoedingshulpset. Is dat te huur? Moet je dat kopen? Gebruik je dat lang? En wat zijn de concrete tips om de productie omhoog te krijgen? Vaker aanleggen, tussendoor kolven, goed en gezond eten en drinken. Verder nog ideeën?

Morgana Fata

Morgana Fata

16-08-2009 om 21:40

Linkje

Tirza, bedankt voor het linkje, dat ziet er goed uit.
Zie ik nou goed, dat alleen een dun slangetje genoeg is? Hoe kom ik daar aan?

Kari1

Kari1

16-08-2009 om 22:20

Tirza (o.t.)

"ook een refluxbaby kan vrolijk en blij zijn, net zoals een baby die te weinig krijgt."
Dan gebruiken wij een verschillende definitie van reflux. Als je bedoelt: het melk teruggeven omdat de drukverschillen in de slokdarm nog niet zodanig zijn dat een ventielfunctie is ontstaan (zoals bij volwassenen), dan is dat veel voorkomend en pijnloos. En idd wordt dat soort van melk teruggeven, wat ook nog lang na de voeding kan, ook wel eens aangeduid als reflux. Maar dat soort reflux interfereert niet met de groei. Zulke spugers zijn vrolijk, blij én groeien.
De reflux die problemen geeft is het teveel teruglopen van te zure maaginhoud. Dat kan zichtbaar zijn als spugen, maar dat hoeft niet en dan wordt het wel verborgen reflux genoemd. Dit soort reflux is beslist niet prettig voor het kind want het doet pijn. Deze kinderen zijn onrustig, huilen veel en kunnen voedingsproblemen hebben door de pijn. Dat kan wél interferen met de groei; niet door het spugen maar door de pijn.
Kari

Kari1

Kari1

16-08-2009 om 22:26

Morgana

Hij is nog helemaal niet nagekeken door een arts zeg je. Maar heeft het consultatiebureau je dan ook zomaar weggestuurd, met dat (vreemde) advies van Nutriton? Zonder te kijken of dat advies wel werkt? En heeft de lactatiekundige je ook niet geadviseerd om toch maar eens spoedig een arts te laten kijken? Bij een kind dat al weken aan het AFvallen is??
Kari

Morgana Fata

Morgana Fata

16-08-2009 om 22:36

Kari

Het consultatiebureau heeft me inderdaad zo weer weg gestuurd, met dat vreemde advies. Ook op mijn vraag of de CB arts dan niet kon kijken, kreeg ik een negatief antwoord. Toen heb ik zelf een lactatiedeskundige gebeld, daar ben ik afgelopen woensdag geweest. Die adviseerde me om donderdag nomaals te wegen bij het cb, en dan, mocht hij wederom afgevallen te zijn, een kinderarts te bellen. Donderdag hij het CB bleek hij inderdaad afgevallen. Donderdagmiddag kon ik door omstandigheden de arts niet bellen. Vrijdag ochtend gebeld. Huisarts op vakantie. Vervanger gebeld, maar die wou me niet doorverwijzen, ik moest maar wachten tot maandag, want dan is mijn eigen huisarts er weer. Toen heb ik nog met het ziekenhuis gebeld, om te vragen of ik niet vast een afspraak mocht. Nee, helaas, dit moet altijd via de huisarts. Dus nu ga ik morgen mijn eigen huisarts bellen, en aandringen(lees, ik neem niet genoegen met minder) op een directe doorverwijzing + een telefoontje van hem, dat er spoed bij zit. ZUCHT...

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 23:06

Jemig

Nou, dat is wel maf, dat je niet eerder naar de ka bent gestuurd.
Dat slangetje: dat heeft je lactatiekundige denk ik zo liggen. En anders de apotheek; het is een sondeslangetje.
Wat je doet is prima voor je productie. Wat je nog zou kunnen doen, is Domperidon slikken. Dat is een middel tegen (o.a.) misselijkheid (maagklachten) en heeft als bijwerking dat het de melkproductie stimuleert.
Syntocinon, een spray met de synthetische versie van het hormoon oxytocine, helpt bij het krijgen van een toeschietreflex - daar zou je misschien bij het kolven baat bij kunnen hebben. Een flinke tsr op je kolf zorgt dat er meer melk wordt afgenomen bij de kolf"beurt", en dús dat je productie vermeerdert.

Tirza

Kari1

Kari1

17-08-2009 om 08:20

Slechte zaak

hoor, dat cb van jou. Kijk, hier op het forum kan het gebeuren dat je dingen te horen krijgt als: groeidipjes zijn normaal, dit klinkt niet als een kind dat tekort komt (bij consequent AFvallen?!), hij is vrolijk en niet uitgedroogd dus gaat het goed e.d. Van een cb mag je meer verwachten. Wat mij betreft is dit (als alles weer rustig is geworden) goed voor een pittig gesprek of een klacht; er zijn flink wat steken gevallen. Je had veel beter begeleid moeten worden en de doorverwijsactie had moeten plaatsvinden toen bleek dat, ondanks jouw maatregelen, de groei niet terug op gang kwam.
Overigens vind ik persoonlijk ook dat de lactatiekundige te laks is geweest. Er belt een moeder van een kind met het volgende gewichtenlijstje: 6470 met 2 maanden, en vervolgens, 6220, 6295, 6165 in de afgelopen week. De reactie: als hij het zo goed doet, je verder niet al te druk maken en we maken een afspraak voor over een week, vind ik dan veel te mager.
De boosdoener is in zulke gevallen vaak de te sterke focus op BV. In mijn idee zijn er 3 grondregels:
1. Het kind moet voldoende binnenkrijgen en een goede groei vertonen. (en liefst op moedermelk natuurlijk, maar niet ten koste van regel 2)
2. Moeder moet achter de voedingsmethode staan, zich er in kunnen vinden, zich er prettig bij voelen. (liefst met moedermelk natuurlijk, maar niet ten koste van regel 1)
3. Omdat BV zo belangrijk en gezond is is het goed om met alle mogelijke middelen te zorgen dat die op peil komt/blijft. (maar niet ten koste van regel 1 en 2.)
Helaas wordt regel 1 (en soms 2) nogal eens ondergesneeuwd door regel 3...
Morgana, zet hem op vandaag!
Kari

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2009 om 13:02

Morgana

Begrijp ik het goed dat je zelf bij de lactatiekundige bent geweest? Ze is niet bij jou geweest? Wat heb je verder met haar afgesproken? Op zich is bijvoeden aan de borst niet zo bar moeilijk, maar het is wel goed om er even iemand bij te hebben die de boel op de rails zet. Mag ik vragen in welke regio je ongeveer woont? De drie regels van Kari vat ik altijd als volgt samen:
1. Feed the baby
2. Fix the breastfeeding
3. In doing so, keep the baby breast-oriented.

Succes meid, dit gaat je niet in de kouwe kleren zitten!

Tirza

mamavan2

mamavan2

17-08-2009 om 13:47

Helaas heel herkenbaar

jouw verhaal, Morgana. Ook mijn zoon viel op een gegeven moment heel erg af, en dit heeft het CB volledig gemist. Het vermoeden bestaat dat de weging mt 3 maanden niet goed is genoteerd waardoor het leek dat hij groeide, maar in feite toen al afviel. Met 6 maanden was het pas gesignaleerd. En ook mijn kind leek het verder goed te doen, vrolijk en actief enzo. Dus geen reden tot zorg dacht ik, maar dat bleek anders. Er werd toen ook meteen gewezen op BV, en dat ik aan de FV moest. Maar dat weigerde hij en dan zit je mooi. Drinkpatroon was hetzelfde als jij beschrijft, kort drinken en heel vaak, ook in de nacht (maanden heb ik om de 2uur gevoed, ik was gesloopt!), vond de lactactiekundige heel normaal. Ik ben wel met 6 maanden direct naar de HA gegaan en kreeg direct een verwijzing voor de KA. En wat bleek? Had niets te maken met BV, maar met KNO. Hij had al die tijd al ontstoken amandelen (keel en neus) en oren. En ik heb echt niet gemerkt dat hij ziek was, hij had nooit koorts of iets.
Ik kan me herinneren dat ik toen ook heel bezorgd was, en alles probeerde om eten bij hem binnen te krijgen. Dus ik snap je gevoel heel goed hoor, en ik hoop dat je een verwijzing van de HA krijgt. Heb je al contact gehad?
Overigens wil ik helemaal niet zeggen dat jouw zoontje ook KNOproblemen heeft hoor, ik wil alleen maar aangeven dat er vaak naar de voeding wordt gekeken maar dat het soms ook iets heel anders kan zijn waardoor de voedingen niet goed lopen. En een CBarts en lactatiekundige kunnen daar toch in hun kennis wat beperkter in zijn, zelfs de HA.

Morgana Fata

Morgana Fata

17-08-2009 om 14:23

Bij huisarts geweest

Inderdaad, ik ben daar geweest. Vanmiddag heb ik een belafspraak met haar. Ik woon in de buurt van Arnhem, zij zit in Doesburg. Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest, en een doorverwijzing gekregen. Die deed nogal luchtig eigenlijk. Maar goed, ik heb wat ik wou... Eind van de middag ga ik bellen met de kinderarts, om te zeuren waarom ik nog niet gebeld ben Daarnaast heb ik die neusspray.
Ik wil dat hij onderzocht wordt door de kinderarts, om inderdaad zeker te weten dat er niks mis is. Daarnaast wil ik de borstvoeding weer op peil brengen, en ondertussen bijvoeden, hopelijk tijdens de borstvoeding zelf. Ook omdat ik geen idee heb hoe ik het er anders in moet krijgen.

Miep

Miep

17-08-2009 om 16:11

Ah... morgana! ik snap

nu pas dat jij het bent (-:

wat ontzettend vervelend...

ik blijf meelezen!

Morgana Fata

Morgana Fata

19-08-2009 om 12:07

Reflux

Vanochtend kon ik al terecht bij de kinderarts. Eigenlijk pas vrijdag, maar ik mocht eerder komen. Zij vermoedt reflux, waardoor hij minder is gaan drinken. In eerste instantie heb ik medicijnen gekregen, vrijdag middag mag ik al weer terug komen.
Het is goed mogelijk dat hij/wij niet zelfstandig uit deze negatieve spiraal van te weinig drinken komen. Daarom word hij waarschijnlijk een paar dagen opgenomen. Dan kan hij bijgevoed worden dmv. sondevoeding en kunnen we vanaf daar weer verder. Overigens mag ik er dan zelf bij blijven, zelf voeden en vullen we de rest aan. Pro borstvoeding dus, daar ben ik blij mee.

Tirza G.

Tirza G.

19-08-2009 om 12:32

Aha!

Nou, hehe, fijn dat er nu gekeken is en dat er stappen gezet worden. Hoe voel je je eronder? Opgelucht?

Tirza

Morgana Fata

Morgana Fata

19-08-2009 om 13:50

We hebben een plan, en een plan B. Ik kan er weer helemaal tegenaan .

liora

liora

19-08-2009 om 14:38

Fijn

Hoi Morgana fata,

Wat fijn dat er een oorzaak is gevonden en ook nog eentje waar iets aan te doen is. Heel fijn! Wel heel naar dat je mannetje even moet worden opgenomen, maar wel begrijpelijk.

Veel succes en sterkte,

Liora

Asa Torell

Asa Torell

19-08-2009 om 21:12

Pff morgana

Ik heb wel steeds meegelezen, maar was een paar dagen weg en zie nu pas dat het echt bleek te kloppen van het afvallen. Bah, wat een rottoestand! Gelukkig wordt er inmiddels al goed naar gekeken.
Heel vreemd trouwens, dat een CB, dat toch nauwelijks iets anders doet dan de groei bijhouden, hier zo weinig actie op onderneemt. Waar doen ze al dat meten en wegen dan wel voor?

Miep

Miep

20-08-2009 om 09:01

Dubbel

Dubbel gevoel zeker. Ventje in het ziekenhuis is niet fijn, maar toch zeker heel prettig dat er nu wat aan gedaan wordt en je gewoon met de borstvoeding verder kan?!

Knuf voor onderweg

Vandaag weer naar de kinderarts. Sterkte meissie! Ik duim voor jullie allebei.

Morgana Fata

Morgana Fata

21-08-2009 om 19:55

Goed nieuws

Heel goed nieuws zelfs. Hij was sinds woensdag 200! gram aangekomen. En, omdat het dus zooo goed gaat, hoeft hij niet opgenomen te worden. Volgende week weer op controle. En ik mag dag en nacht bellen. Jee, wat ben ik blij zeg.

Asa Torell

Asa Torell

21-08-2009 om 20:50

Morgana

Gelukkig! Wat fijn dat je je jochie weer mee naar huis kon nemen. Is het idee van de kinderarts nu dat het inderdaad zou kunnen dat de reflux medicijnen helpen? En ze dat de komende tijd verder gaat bestuderen ahv. meer controles van hoe het gaat?

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2009 om 12:19

Mooi!

Nou meid, wat heerlijk. En merk je nu zelf wat aan hem? Reflux-baby's kunnen vrolijk zijn, zoals je al beschreef, maar je ziet ze vaak heel erg vaak slikken. Dat valt je als moeder niet eens zo op, omdat dat zo bij je kind hoort, maar op het moment dat dat dan minder wordt heb je zoiets van: heeeee, verrek, had dat er ook mee te maken.....
Op naar de volgende 200 gram!

Tirza

Kari1

Kari1

22-08-2009 om 14:26

Wauw

geweldig! Waar haalt hij dat vandaan? Wil hij nu wel kunstvoeding, en hoe dan? Of doet hij het helemaal uit de borst, en waar haal jíj dat dan ineens vandaan?
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.