Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Morgana Fata

Morgana Fata

04-08-2009 om 11:42

Voeden en poepen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

22-08-2009 om 14:53

Tirza (o.t)

Ja, ik snap dat die opmerking over refluxbabies ook voor mij is. Maar ik blijf eigenwijs, en ik ben het ook niet direct eens met het vermoeden van de KA.
Refluxbaby's kunnen vrolijk zijn, maar dan hebben ze niet al te veel last van hun reflux. Idd hooguit wat slikkerig en soms vieze gezichten, maar dat zal ze niet weerhouden om voeding tot zich te nemen. Die vallen niet af.
Als de slokdarm door reflux (de echte dus, niet het gewone teruggeven) nogal ontstoken is geraakt is er pijn. Dat kan zodanig zijn dat kinderen moeilijk gaan drinken en zelfs minder goed groeien. Kinderen die t.g.v. reflux alleen nog maar een beetje drinken opdat ze niet uitdrogen en zichzelf laten afvallen hebben fórs last. Morgana beschrijft een kind dat één en al vrolijke blijheid is. Dat ben je niet als je een heftig ontstoken slokdarm hebt.
Het beloop klopt ook niet. Zo'n heftige ontsteking is niet binnen een halve dag weg bij het starten van medicijnen, zodat het kind stante pede flinke hoeveelheden naar binnen gaat klokken met bijbehorende groei.
Wat wel kan is dat hij een reflux heeft gehád. Minder drinken door de pijn, teruglopende BV, een kind dat het wel best vindt - en zomaar zit je in een vicieuze cirkel.
En natuurlijk kunnen we hier alleen maar afgaan op wat Morgana schrijft en dat is nooit het hele beeld. De kinderarts kan meer zien. Ik zeg dus niet dat het geen reflux IS (dat kan niemand zien door het scherm heen) maar dat de beschrijving daar zeker niet direct aan doet denken.
Maakt allemaal niet uit, als er maar weer groei is!
Kari

Morgana Fata

Morgana Fata

24-08-2009 om 10:11

Onderzoek

Volgens mij wordt er nu niks gedaan aan de reflux opzich. Wel heb ik volgende week weer een afspraak. Omdat het maagzuur is stilgelegd, doet het drinken niet meer pijn, drinkt hij meer, en komt op die manier aan. Volgens de arts is bij de meeste kinderen reflux over voor de eerste verjaardag. Ik merk verder dan ook niet veel aan hem. Hij is nog steeds een vrolijke blije baby. Hij sabbelt en slikt inderdaad veel. Maar omdat de melk in principe nog steeds gewoon terugloopt in zijn slokdarm, verwacht ik daar geen verandering in.
Kari, als hij reflux heeft gehad, maar dat vanzelf over gegaan zou zijn, dan vind ik het wonderbaarlijk dat hij precies op dit moment aan de betere hand is. Wat doen de medicijnen die hij nu krijgt voor bijzonders dan? (behalve het stilleggen van het maagzuur) Volgens mij is hij zelf gewoon minder gaan drinken, door de reflux. Nu hij daar geen pijn meer door heeft, drinkt hij weer meer en komt dus ook aan. Blijkt hij nou volgende week niet genoeg aangekomen te zijn, dan gaan ze vast verder zoeken.

Tink

Tink

24-08-2009 om 14:20

Morgana fata

Wat fijn dat hij weer groeit! Toch even een zorg minder denk ik. Sterkte met je mannetje

mar2

mar2

26-08-2009 om 23:18

Herkenbaar

Beste Morgana Fata,
Een heel herkenbaar verhaal. Mijn kleine had reflux, en spuugde alles eronder na elke voeding. Hij huilde erg veel en werd ter observatie opgenomen in het ziekenhuis. Daar kwam niet veel uit, hij kreeg een ph-meting in zijn slokdarm (wat pijnlijk is en niet leuk om als ouder te zien). Vervolgens werden wij met maagzuurremmers (losec) naar huis gestuurd. Ik heb hier geen genoegen mee genomen en ben internet gaan afspeuren naar oplossingen.
Opmerkingen als: een zware bevalling, lang persen, een sterke voorkeurshouding (ondanks bedje draaien naar licht, bedje aan het hoofdeinde omhoog tegen spugen etc.) waren zeer herkenbaar. Uiteindelijk kwam ik een bericht tegen van iemand die aangaf dat een osteopaat een gouden greep was. Een manueel therapeut met een andere naam zeg maar. Ik ben zeer zorgvuldig en sceptisch en heb dit ook besproken met de kinderarts. Die gaf tot mijn grote verbazing aan dat het niet de reguliere geneeskunde betreft en dat wij dat zelf moesten beslissen omdat dit nog steeds niet tot de reguliere geneeskunde behoort. Wij hebben uiteindelijk de keuze gemaakt en zijn naar een manueel therapeut (osteopaat) gegaan. Ik dacht dat ik hier veel geld aan kwijt zou zijn. HIj zag onmiddelijk wat er aan de hand was en kon ook onmiddelijk duiden wat de houding van het kind in de buik was en dat ik een moeilijke bevalling en lang persen achter de rug had. Binnen twee sessies niet meer spugen en niet meer urenlange huilbuien. Ons zoontje brulde tijdens de sessies en dat is wel pijnlijk om te zien en wij troostten hem daar waar kon. Daarna was hij totaal tevreden en zo rustig. Wij hadden dit nog nooit mee gemaakt. Hij sliep in een keer door en ook dat hadden we nog nooit meegemaakt. Wij hebben hem geen borstvoeding meer gegeven maar flesvoeding ingedikt met johannesbroodpitmeel. Dat zorgt wel af en toe voor enige verstopping maar dat woog niet op tegen het resultaat. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Sterkte.

Morgana Fata

Morgana Fata

27-08-2009 om 07:44

mar2

Dank je wel voor je verhaal. Er zijn twee dingen die bij mij geheel anders zijn nl:
"Mijn kleine had reflux, en spuugde alles eronder na elke voeding" en "een zware bevalling, lang persen, een sterke voorkeurshouding (ondanks bedje draaien naar licht, bedje aan het hoofdeinde omhoog tegen spugen etc.) waren zeer herkenbaar."
Dit beide heeft hij dus juist niet. Hij geeft nog wel lang na de voeding mondjes terug, maar alles eronder spugen is zeker niet aan de orde. De bevalling verliep eigenlijk ook wel goed. Van lang persen is zeker geen sprake en hij heeft ook geen voorkeurshouding, overstrekt zich ook niet. Daar zit meer mijn twijfel in. Hij staat nu, ondanks de medicijnen stil in gewicht, sinds vrijdag. Vandaag de kinderarts maar even bellen om te overleggen. *zucht*

Morgana

Och... stagneert het gewicht toch weer. De kinderarts bellen lijkt me een goed plan. Wil hij nog steeds alleen maar aan de borst? Of durft hij inmiddels weer voorzichtig aan een fles te proeven?

Morgana Fata

Morgana Fata

27-08-2009 om 16:26

Update

Blijkbaar lukt het ons niet zelf uit de negatieve spiraal te komen, dus we vertrekken zo richting ziekenhuis voor een opname.
Morgana

liora

liora

27-08-2009 om 16:29

Wat naar

Hoi Morgana,

Wat naar zeg. Ik hoop dat het snel beter gaat met je zoontje! Heel veel sterkte.

Liora

Asa Torell

Asa Torell

27-08-2009 om 19:50

Wat ontzettend rot

voor jullie, ik wens je veel sterkte de komende dagen! En vooral natuurlijk dat het snel bergopwaarts zal gaan.

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2009 om 22:20

Ach

meid toch, wat snéu nou toch. Veel sterkte voor jullie.

Tirza

Mayte*

Mayte*

28-08-2009 om 09:46

Ach wat jammer nou

Ik hoop dat er door bijvoeding (via de sonde?) nu snel een stijgende lijn ontstaat, want wat een zorg zal je voortdurend hebben.

Sterkte!

Mayte

Tink

Tink

28-08-2009 om 21:16

Morgana

Sterkte hoor, met alles! Wat sneu voor je kleine man. Hopelijk gaat het nu snel beter!

Liefs Tink

Even een steuntje

Sterkte!!

Knuffel

dikke knuffel van mij. Ik hoop dat snel de resultaten te meten zijn van de sondevoeding.

Liefs van Purk, ook voor die mooie en vrolijke baby van je....*smak*

Minet

Minet

03-09-2009 om 09:02

En nog een voor het mannetje en morgana fata

Een dikke knuffel voor jullie allebei!
Het gaat gelukkig iets beter begreep ik, ga zo door beiden!
(((((KNUFFF))))

Tink

Tink

03-09-2009 om 15:27

Morgana

Hoe istie? Ik blijf duimen voor jullie!

Morgana Fata

Morgana Fata

03-09-2009 om 19:52

Update

Nou, meneer ligt nog steeds in het ziekenhuis, maar de sonde is eruit. Nu mag hij 'op proef' proberen zelf te drinken. Dit in combinatie met pap eten. (melk met rijstebloem)
Gisteren ging dat nog redelijk, maar werd hij nog wel aangevuld met de sonde. Vandaag ben ik minder tevreden, nog 1 voeding te gaan en 545 ml gedronken. *zucht* Ik kan die melk er wel in kijken zeg.
Ondertussen is gebleken dat hij wel genoeg kan drinken. Op goede momenten drinkt hij zo 180 tot 210 ml. In de zelfde tijd als 50 of 70 ml. Hij wil alleen niet uit de fles, op geen enkele manier.
Gisteren hadden ze het nog over weekend verlof. Dan kan hij eventueel na het weekend weer opgenomen worden, mocht dat nodig zijn. Of dat nu nog doorgaat, dat weet ik niet.
Ondertussen doe ik er alles aan om mijn productie omhoog te krijgen. Gezond en veel eten. Veel drinken, rustig aan doen. En na elke voeding nog eens afkolven. Helaas zijn mijn stess-factoren op dit moment niet naar beneden te krijgen, de scheiding loopt onverminderd door uiteraard. Op wat ander vlakken is het wel gelukt, werk en studie. Nou alleen maar hopen dat dat genoeg is.
Groetjes, Morgana
En Kari, wat een super duidelijke uitleg over koemelk allergie. Toen de arts begon uit te leggen, kon ik in volle overtuiging begrijpend knikken.

Kari1

Kari1

04-09-2009 om 10:05

Superknap

Morgana, ik wil je nog even laten weten dat ik het heel erg superknap van je vind dat je zoon nog steeds zoveel BV krijgt. Wat een inzet, petje af!
Kari

Rembrand

Rembrand

04-09-2009 om 11:59

Morgana.

Poe, het zit jullie echt niet mee .......
Is er inmiddels nu al een echte diagnose boven tafel gekomen ?
Heeft het ziekenhuis ook een lactatiekundige waar je advies aan kunt vragen ? Het lijkt me toch wel wenselijk dat haar expertise ook meegenomen word in dit hele verhaal.
Liefs M.

Tirza G.

Tirza G.

04-09-2009 om 17:01

Oh morgana

Ik wist niet dat er nog veel meer speelde buiten dit gedoe met je kleintje. Meid toch, wat een ellende. Ach ach ach. Heel veel sterkte en ik sluit me graag bij Kari in: topwijf. Met borsten

Tirza

Morgana Fata

Morgana Fata

04-09-2009 om 19:53

Update2

Dank jullie wel, voor de lieve reacties en het meeleven!
Ondertussen zie ik, als ik mijn hoofd naar links draai, mijn mannetje heerlijk tevreden thuis in de box liggen. Te genieten van zijn duim en het uitzicht op de tuin .
Hij drinkt nog steeds te weinig, zo rond de 600/650 per dag. Maar ze (en ik) hopen dat de melkproductie blijft stijgen. Hopelijk dit weekend nog. Ik heb mijn eigen lacatiedeskundige achter de hand, maar denk niet dat ze op dit punt veel kan bijdragen. Borstvoeding weer op peil krijgen duurt blijkbaar wel even. (toch?)
Een echte diagnose is er niet, maar zo tussen de regels door lees ik; Zoonlief last van reflux, waardoor hij minder is gaan drinken, moeder last van stress, waardoor de melk enstig terug is gelopen. Daarnaast weigert hij nog steeds alle andere vormen van bijvoeden. Geen fles, zelfs niet een hele speciale/dure van medela, geen borstvoedingshulpset, geen bekertje. En waar ik dan op een rare, dubbele manier wel opgelucht over was, dat doet hij dus allemaal ook niet bij de verpleging. En ook niet als ik even weg ga. Uiteraard had ik nog liever gehad dat hij wel aan de fles ging. Borstvoeden op de huidige manier is uitputtend. Volgende week komt er een prelogopedist (onthouden voor galgje!) langs, die gaat kijken of er nog alternatieven zijn voor borstvoeding. Op dit moment kan ik niet langer dan 3 uur bij hem weg. De rechter heeft echter besloten dat papa hem over 2 maanden 'gewoon' een hele ochtend mee mag nemen.
Waar ik nu het meest op hoop, is dat de borstvoeding goed op gang komt. Meneer heel goed gaat drinken, lekker dik wordt en dat ik over een x aantal weken, gewoon kan voeden, zonder telkens te wegen, voeden, weer wegen, afkolven, en pap lepelen als toetje.(totaaltijd, een uur per voeding)
Morgen ochtend komen de andere twee kindjes thuis, tot maandag, dus we gaan het hele weekend lekker genieten van elkaar!
Maandag weer verder met zorgen maken.

Minet

Minet

04-09-2009 om 20:33

Heerlijk!

Genieten, dat moet je inderdaad de komende dagen doen. In het weekend kun je verder niets, en hoef je verder niets! Gewoon zijn met je kinderen.....hun verhalen horen over 'papa in rok' en je daar gewoon heerlijk om bescheuren. Elke dag is een nieuwe dag, vergeet dat niet!
KNUUFFFFFFF, Minet

Asa Torell

Asa Torell

04-09-2009 om 20:59

Wat fijn

dat hij toch mee naar huis kon nu! Maar wat krijg je het ontzettend voor de kiezen, wat zal dit een moeilijke week geweest zijn. Ik blijf hier meeduimen dat het snel weer veel beter gaat.

Rembrand

Rembrand

05-09-2009 om 21:45

Andere manier van bijvoeden ( aan de borst ).

Hoi Morgana,
Wat fijn dat hij weer thuis is ! Even een vraag. Is er door niemand het idee naar voren gebracht om te bijvoeden als zoonlief aan de borst ligt te drinken, via een borstvoedingshulpset ?
Hij krijgt dan bijvoeding ( afgekolfde melk of kunstvoeding ) via een dun (sonde) slangetje dat via zijn mondhoekje een stukje naar binnen word geschoven. Ik pas dit zelf toe met een voedingssonde waarin ik de bijvoeding via een spuitje langszaam meespuit.
Je lactatiekundige kan je hier als het goed is meer over vertellen. Het bijvoeden op deze manier kan je bekijken via de volgende link : http://www.nbci.ca/index.php?option=com_content&view=article&id=67:inserting-a-lactation-aid&catid=6:video-clips&Itemid=13
Als het op deze manier niet lukt om het filmpje te bekijken kan je het zelf vinden op de website van Jack Newman : http://www.drjacknewman.com/
Hier kan je ook filmpjes bekijken over borstcompressie. Als je deze techniek toepast tijdens het voeden krijgt hij ook meer melk binnen. Meer over te weinig melk en borstcompressie kan je lezen via de volgende link : http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/niet-genoeg-melk.html
Wellicht lukt het voeden uit een fles wel met de Breastflow bottle.
( http://www.vosmedisch.nl/Breastflow%20flessen.htm )
M.

Rembrand en morgana

Rembrand, volgens mij schrijft Morgana dat ze ook de bortsvoedingshulpset heeft geprobeerd.

Morgana, hulde. Ik herinner me als de dag van gister de periode van een week of twee dat mijn kind met sonde in het ziekenhuis lag en ik moest wegen, voeden, wegen, kolven, met fles de gekolfde melk geven en het restje met de sonde. Iedere drie uur weer. (Verschil is wel dat dit de periode net na de iets-premature geboortse was, ze viel te veel af en heeft er een week of drie over gedaan om weer op geboortegewicht te komen. Combi van slecht op gang komende bv na keizersnee en baby die de eerste 2 maanden na haar geboortse slapend heeft doorgebracht).
Toen we samen thuis kwamen kon ze gelukkig uit de fles drinken en haalde ze net haar minimale hoeveelheid. Borstdrinken lukte niet meer goed helaas. En omdat we net verhuisd waren, in een huis met nog veel werklui en geen gordijnen, ben ik uiteindelijk rond de 7 weken gestopt met het kolven. Jammer maar helaas. Ik was gesloopt. Maar goed, los van dat bv het beste is, is de fles dus ook voor jou (nog) helemaal geen alternatief.
Heel heel erg veel sterkte, dit gaat voorbij. Als hij uit zijn dip is en sterker wordt dan krijg je een zelfversterkend effect: dan gaat hij snel meer drinken en ligt deze periode achter jullie.
Mijn dochter is nu 23 maanden en een reuzin die boven alle curves uitschiet!

Lies

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2009 om 22:09

Ja hoor rembrand

Dat had iemand al aangedragen en dat wil Morganazoon ook niet

Tirza

Tink

Tink

06-09-2009 om 12:02

Morgana

Mijn petje af voor jou, het valt niet mee. Sterkte! En een knuffie voor je kleine eigenwijze man

Liefs Tink

Morgana

Hoe gaat het?

Morgana Fata

Morgana Fata

10-09-2009 om 10:55

Update

Sinds maandag is hij officieel thuis. hij drinkt nog steeds niet genoeg, maar komt wel zo'n 20 gram per dag aan. Dat is in ieder geval beter dan afvallen. Van de week heeft hij 1 nachtvoeding overgeslagen, en dan zie je dat dus ook meteen weer terug in zijn gewicht. Ik word er enorm onzeker van. Elke voeding wegen, hopen dat hij goed drinkt.

Gisteren is de prelogopedist lang geweest. Die concludeerde dat zijn zuig reflexen moeilijk oproepbaar zijn en daarna ook niet aanhouden. Met andere woorden, hij zoog niet op haar pink, pas naar lang aanhouden, om er vervolgens meteen weer mee te stoppen. Ook het papje eten was niet aan te raden. Volgens haar is hij daar niet aan toe, wederom te weinig reflexen. Dit is jammer, want aan pap kan je nog extra calorieen toevoegen.
Morgen mogen we ons weer melden bij de kinderarts.

Ach meissie

Wat een narigheid - en alles op jouw schouders, met zo'n eenkennig mannetje dat alleen bv wil. Ik hoop zo dat de kinderarts iets kan met de conclusie van de prelogopedist. Ik wens je zozeer wat minder zorgen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.