Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Wakker zijn en slapen (baby 8 weken)

Mijn vriend en ik hebben 8 weken geleden een prachtige baby gekregen. Teddy drinkt goed (krijgt nu 5 voedingen van 130 ml), groeit goed (weegt nu 3800 gram, geboren met 2298 gram) en is natuurlijk het schattigste kind op aarde. 

Ik ben hier en daar wat dingen gaan lezen over slapen en word hier wat zenuwachtig van. Ik lees namelijk steeds dat een baby 8-12 weken zo ongeveer 60-90 minuten wakker kan zijn. Teddy is soms wel 2-3 uur wakker (niet aan het huilen en alert). We proberen haar nu na de voeding steeds op bed te leggen, maar ze valt dan vaak niet in slaap als we haar 60-90 minuten na de voeding wegleggen. Pas als ze flink gespeeld heeft en we haar na 2 tot 2,5 uur wegleggen gaat ze snel slapen. ‘S nachts slaapt ze wel behoorlijk goed. Eerst van ongeveer 23:00-04:00 en na haar nachtvoeding 04:30-08:30. Komt ze wel aan voldoende slaap op deze manier?

Kunnen we Teddy overdag langer wakker laten zijn? Of moeten we de 60-90 minuten aanhouden? We willen natuurlijk geen oververmoeide baby en nu al beginnen met een verkeerd slaapritueel.

Leuke naam Teddy

Probeer eerst eens je intuïtie te volgen en goed naar je kind te kijken. En op jezelf te vertrouwen.

Niet alle baby’s hebben evenveel slaap nodig en het verandert steeds. Wie weet heeft ze over een week dit wel nodig, is ze nu net allemaal dingen aan het leren.

Wat je ook kan doen is je baby een aantal dagen niet in bed wegleggen maar in draagzak, kinderwagen of op andere manier laten slapen zoals ze dat het beste kan. Valt ze dan wel na 60, 80, 90 min wakker zijn (steeds opschrijven hoe lang ze tussendoor wakker is) in slaap en tukt ze dan ook even door dan weet je dat ze dan eigenlijk wel moe is. Als je dit een aantal dagen doet, is ze goed uitgerust en valt ze misschien wel zelf in bed in slaap na x aantalmin. wakker. Ik merk zelf wel dat onze baby echt slechter slaapt als ze oververmoeid is.

Zelf in slaap vallen is gewoon heel moeilijk voor die kleintjes. Maar goed, ik ben van t samen slapen, dragen en in slaap voeden. Ik begrijp dat niet iedereen dat wil en kan. 

mamavanteddy

mamavanteddy

10-03-2021 om 20:35 Topicstarter

Hoi Junio, bedankt voor je reactie!

Ik vind het heel lastig om op m'n intuïtie af te gaan. Ik ben zelf namelijk erg gebaat bij structuur en regelmaat. En hoewel ik weet dat baby's daar ook bij gebaat zijn, doen ze daar natuurlijk lang niet altijd aan mee. Ik ben dus bang dat ik haar te veel in een bepaald ritme probeer te duwen wat niet bij haar past of waar ze niet aan toe is. 

Het is misschien inderdaad een goed idee om eens bij te houden wanneer ze slaapt en wakker is. Ze heeft net weer 3 kwartier geslapen en is nu zo wakker als het maar kan. We zijn nu ook pas net begonnen met haar in haar eigen bedje te leggen met de slaapjes. Daar moet ik zelf ook nog erg aan wennen. Hiervoor sliep ze overdag met name in de box of bij ons op de borst. Dat laatste vind ik overigens zelf ook wel heel fijn, maar dat kun je natuurlijk niet altijd blijven doen. 

Hoe oud is jullie baby? Vanaf wanneer kregen jullie wat meer routine in het slapen? Wellicht is 8 weken ook wat te vroeg om er structuur in te ontdekken. 

Dat kan nog wel een tijd duren voor daar meer regelmaat in komt.

Babies slapen wanneer ze dat nodig hebben, mits je ze de kans geeft. Het is een goed idee om het eens te volgen en bij te houden, dan weet je ongeveer wanneer je het aanbiedt. Maar er is niets mis mee om je baby bij je te houden.

De meeste kleintjes zijn niet graag alleen.

Ik weet niet hoe de richtlijnen van het consternatiebureau nu zijn, maar onze kinderen sliepen destijds (20 jaar geleden) altijd het beste buiten in de kinderwagen.

Verder legden we ze (heel ouderwets en tegen de adviezen in) om-en-om op de zij te slapen (lekker opgerold in foetushouding). Tot 8 weken dag en nacht en tot 3 maanden overdag in de wagen en 's nachts op de rug. Wij waren bang voor afgeplatte/scheve hoofden.

Misschien ook iets om te proberen? Lekker beschut in de wagen en/of op de zij?

En misschien rustig aan de voedingen wat ophogen?

O, ja. Over schema's en ritmes. Die hadden onze meiden vanaf de geboorte uit zichzelf. Keurig om de 4 uur - 7.00  11.00  15.00  19.00  23.00 03.00 uur

En dan tot 8 weken 6 voedingen, tot 12 weken 5 voedingen en vanaf 3 maanden (6 kilo) 4 voedingen

Mijn 2e baby is 9 maanden, en eerlijk gezegd zit er pas sinds de 8 maanden iets van structuur in. Maar ik geef ook nog steeds borstvoeding op vraag en daar zit ook geen ritme in bij haar.

Mijn oudste zoon hield zich wat meer aan de beschreven wakkertijden. Dochter deed precies wat jij omschrijft, na 2,5 uur pas gaan slapen. Hele dag vrolijk, maar vooravond veel huilen en in paniek wakker worden.

Na een tijd sliep ze niet meer indraagzak, kinderwagen/auto/box heeft ze nooit gedaan. Oudste zoon was t juist andersom. En inderdaad op de zij leggen (babyfoon met camera erbij als je t eng vindt), in kinderwagen buiten oid. Zomaar ineens je kind in bed leggen terwijl t daarvoor lekker bij jou mocht slapen lijkt me een grote overgang. 

Misschien kun je zelf gaan bekijken wat haar ritme is ipv te veel kijken naar wat algemeen wordt omschreven. Haha maar misschien moet je ook niet naar mij luisteren, want hier is t dus vaker een rommeltje dan structuur. 

Vrienden van me (met 4 kinderen en voorstanders van structuur) zweren bij Stephanie Lampe. Kun je een boek van bestellen en op wij.nl beantwoordt zij vragen. Staat misschien ook al wat bruikbaars bij. 

Oja en ik vroeg me af, is ze op tijd geboren? Klinkt als een kleintje voor mij, ik ben het dubbele gewicht gewend

Zo persoonlijk. Onze eerste sliep bijna dag en nacht, is pas op haar vijfde van de middagslaapjes af gekomen omdat ze toen echt ook 's middags naar school moest. Is nu meer dan 20 jaar later nog steeds een slaapkop, net als haar moeder . Onze vierde vond alles veel te interessant en was met 2 al van de middagslaapjes af. Zelfs op de crèche mocht hij bij de oudere groep als zijn groep ging slapen, want het lukte toch niet. Ik ben ook van rust, reinheid en regelmaat, maar bij deze lukte mijn regelmaat niet. Hij woont nog thuis en slaapt van 12 tot ongeveer 6.30. 's nachts dus. Heeft gewoon die behoefte niet. 

Ik zou dus meer het ritme van de baby volgen.

mamavanteddy

mamavanteddy

11-03-2021 om 16:00 Topicstarter

Junio schreef op 11-03-2021 om 14:50:

Oja en ik vroeg me af, is ze op tijd geboren? Klinkt als een kleintje voor mij, ik ben het dubbele gewicht gewend

Nee ik ben met 37 weken ingeleid in verband met zwangerschapsvergiftiging. Ze is met 37.2 geboren. De voeding vanuit de placenta was niet optimaal  vanwege de zwangerschapsvergiftiging, vandaar ook het lage geboortegewicht. 

mamavanteddy

mamavanteddy

11-03-2021 om 16:07 Topicstarter

Ik ben haar vandaag maar wat meer gaan volgen. Vanochtend hebben we haar om 08:30 voeding gegeven. Toen samen gespeeld en alleen gespeeld en op een gegeven moment zag ik haar moe worden (gapen, ogen soms al wat dicht vallen, wat bleker worden), maar ze was zeker nog wakker. Heb haar toen ingebakerd in de Puckababy en in bed gelegd. Het duurde zeker een half uur voordat ze insliep en daarna heeft ze alleen maar hazenslaapjes van 10-20 minuten gedaan. Dan raakte ze haar speen weer kwijt en werd ze wakker. Rond 12:30 was ze echt wakker en heb ik haar weer voeding gegeven. Ze was onwijs moe, want tijdens de voeding al viel ze in slaap. Ik heb haar toen direct na de voeding weer in de puckababy in bed gelegd. Het duurde alsnog een half uur voordat ze in slaap viel, maar nu slaapt ze al 2,5 uur. Ik ga kijken wanneer ze weer komt voor voeding en dan maar weer zien wat het volgende slaapje ons biedt. Ben in elk geval blij dat ze deze ruk al heeft gemaakt. Misschien heeft ze toch meer baat bij 6 voedingen dan bij 5. Hoewel we juist naar 5 voedingen zijn gegaan, omdat het zo lang duurt voordat ze inslaapt en nu langer de tijd tussen de voedingen door krijgt om in slaap te vallen. 

Dat wordt een beetje uitvogelen wat ze gaat doen de komende dagen dan.

Succes!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.