Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Komt ie weer, zindelijk worden ...

Vast al vaker het gesprek geweest.
Nu zit ik met het volgende. Zoon is nu bijna 3 ½ jaar (eind mei). Al een jaar met fases bezig om zoon (onze vierde) zindelijk te krijgen. Eerste met 2,8 jr.overdag en met 4,10 's nachts zindelijk, tweede met 3½ jr. dag en nacht, derde met 2,11 jr overdag en 3 's nachts, maar bij deze zoon pffff. Alles al geprobeerd. Beloningssysteem werkt maar even. Daarna is het weer voledig mis. Cadeautjes werkt het zelfde even gaat het goed, doe je een stapje erbij, gaat het weer mis. Net alsof hij het zelf nog niet wilt.
Poepen wilt hij perse luier voor aan, anders beland het toch in zijn onderbroek. Voelt het wel maar toch naar de wc voor te poepen nee. De dagen/weken dat hij hier in de blote billen loopt gaat het redelijk maar met onderbroekje of broek aan gaat het vaak mis.
Nu gaat hij dus als hij 4 wordt in november naar groep 1. Kinderen die nog niet zindelijk zijn is een probleem. Juf kan natuurlijk niet daar luiers staan te verschonen.
Hebben jullie nog een gouden tip ?
Alles is welkom.
Onze andere kids wel ruim op tijd, maar twijfel bij hem of het op deze manier lukt. En dan heb ik toch redelijk ervaring.
Gr. Rymcke


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leandra

Leandra

14-04-2009 om 21:15

Hier nog erger rymcke....

Mijn zoon is net zo oud als de jouwe en doet ALLES in zijn luier! Hij heeft nog nooit op de wc geplast. Dus ik wil ook graag tips! Is de 2e zoon hier. Oudste was voor zijn derde zindelijk.Belonen werkt hier ook niet. Luier gaat met periodes uit en meneer laat alles lopen. Zegt nu wel als hij geplast of gepoept heeft, maar met luier loopt hij rustig met een poepluier rond.Hij gaat 3 dagen naar het dagverblijf en zit daar op de peuterplusgroep, maar ook dat stimuleert niet. Soms lijkt het of het hem interesseert, maar hij wil ook graag een luier om. Dat hij dan een baby is en niet naar school kan heeft ook geen effect. Meneer is zeer bijdehand en kan alles goed verwoorden. Zijn piemeltje wil niet/ is nog te klein/ luistert niet. Hij wil gewoon niet.... Heb hem heel onpedagogisch al een groot cadeau van Cars beloofd en zelfs dat helpt niet!

Wie heeft ook tips voor mij?? Boekjes lezen,erover praten ed. het metperiodes proberen, mooie onderbroeken... is allemaal al geprobeerd.

Groetjes leandra (die de luiers ook beuh is!!!)

Jet Burg

Jet Burg

14-04-2009 om 22:51

Mijn zoon

Had er ook zo "veel" zin in om zindelijk te worden.
Een week voor hij 4 jaar werd ging bij mij de knop om, ik was het zo zat, en boos omdat niets werkte. Ik heb zijn luier uit getrokken, onderbroeken en pyamabroeken beneden neer gelegd en geroepen dat hij op de wc moest plassen (alleen zei ik het met ietsjes andere woorden, plee enzo)
Beetje bonje hadden we die dag, want mijn zoontje was er niet zo blij mee.
Totaal niet pedagogisch en netjes, vond het naderhand ook erg rot hoor. Ik weet ook niet hoe het kan, maar die dag maakte misschien indruk, maar na 2 ongelukjes bleef hij droog.
Wel poept hij nog `s ochtends in zijn slaapluier, maar daar komen we ook nog wel vanaf

Niet opvoedkundig verantwoord...

Wat wij hebben gedaan:

Beloond met snoepjes en stickers. Werkte wel.. En het mooie was dat hij op een gegeven moment niet eens meer om een snoepje vroeg omdat het voor hem ook gewoon was geworden.

Heeft 2,5 maand geduurd en nu is hij zindelijk! 's-nachts nog niet maar dat maakt me ook niet uit!

Duurde nog wel even voordat hij op het kdv ging poepen. Ik heb hem zelf een cadeau laten uitzoeken en op de kast gezet voor als hij daar zou poepen. Ook dat werkte!

liefs lisa

amk

amk

15-04-2009 om 23:04

Lisa (ot)

de door jou gebruikte methode is de Methode Deckers: omkopen en chanteren. Ooit beschreven door Daphne Deckers.

Is bij mij ook een zeer beproefde opvoedmethode. O, wat zeg ik nu weer.....

Ik zou proberen vertrouwen te hebben; november is nog maaaaanden

Mijn dochter van drie is ook nog niet zindelijk. Ze kan het wel, poept en plast ook regelmatig op het potje, maar het komt niet uit haarzelf, zullen we maar zeggen. Laatst zei iemand tegen ons dat je dat wel vaker ziet bij van die denkertjes (dat is ze wel). Ik houd me eraan vast dat een collega van het werk een zoontje had die er ook vrij lang mee had gewacht en toen was het binnen een week opeens zover, toch nog mooi op tijd voor hij 4 werd.
Ik ben van plan het gewoon een beetje te laten gaan, van de zomer gaan we wel lekker proberen als we veel buiten kunnen zijn. Pas als het tegen de 4e verjaardag loopt zou ik een wat indringender methode gaan uitproberen (de hierboven beschreven Jet-Burg-methode lijkt me wel wat).

Groetjes,
Vonda

Rafelkap

Rafelkap

16-04-2009 om 10:11

Stapel

Dat komt wel goed, bij mijn oudste lukte het eindelijk ook door gewoon een hele grote stapel onderbroeken klaar te leggen, potje in het zicht, heel af en toe te vragen: zeg schat, moet je niet plassen?, maar verder te laten gaan. heel veel ongelukjes, het leek hopeloos maar toen ineens... ging het goed.
Nu de jongste nog, wil dit ook deze zomer proberen (dan 2,5) maar eh.. dan kom ik hier ook vast weer posten als het niet lukt hahaha

Gezeur ((o.t)

Ik vind (is iig hier in mijn omgeving zo) dat ze zo zitten te zeuren. Mijn zoontje is 2,5 en is ook nog niet zindelijk, maar hij wil het gewoon niet. Drama als ik hem push! Dus wat heeft dat nou weer voor zin. Ik heb ook zo'n denkertje en hij is al zo van: "alleen als ik het goed kan, dan doe ik het" Ik denk dus dat het dus vanzelf wel komt. Maar in mijn omgeving zeuren ze zo: '" is die nou NOG niet zindelijk"! Wordt het niet eens tijd, dat hij zindelijk wordt??. Pff. Dit is misschien eventjes niet het onderwerp, maar ervaren jullie dat gezeur ook zo? Ik heb er nog geen problemen mee dat hij nog niet zindelijk is, maar mijn omgeving blijkbaar wel.

Leandra

Leandra

19-04-2009 om 12:27

Weer aan het oefenen

Nou, hier hebben we sinds gisteren de luier weer afgedaan. Nog geen resultaat. Alles gaat in de broek. Heeft hij net op de wc gezeten, een minuut later is de broek nat. Ik zie dat hij moet poepen en zet hem op de wc. Er komt niets en 10 minuten later de broek vol.Man en ik hebben nu afgesproken dat hij thuis geen luier meer om krijgt. Ben benieuwd hoe lang we dat vol houden . Ook heb ik een Cars autootje gekocht dat hij graag wil hebben en dat staat op de kast. Hij weet wanneer het uit de verpakking mag. Nou, meer ideeën heb ik niet.
Thein,ik heb nog nooit opmerkingen gehad omdat hij nog niet zindelijk is. Gelukkig niet. Zou me zeer irriteren .

Groetjes Leandra

*Rymcke*

*Rymcke*

19-04-2009 om 12:46 Topicstarter

Nog steeds niets hier

Alles hier idd in de broek, was mij scheel. Heb er een berg onderbroeken bij gekocht. Pfff ooit zal het wel komen. Poepen ook idd in de broek. Als onze jongste poept op de wc of pot en idd zindelijk is mag hij mee naar de grote speelgoedwinkel om een hele mooie trein van Thomas uit te zoeken. Weet hij goed maar ondanks helaas... Maar als er nog iemand de gouden tip heeft dan schrijven.
RYmcke

Hihi amk (ot)

werkt het dan werkt het toch???

Ik werd door sommige mensen echt afgeschoten... Maar 't werkte wel... moet ik er wel bij vertellen dat hij tot voor kort ook nooit snoep kreeg. Voor hem was het dus echt wel een hele leuke beloning.

liefs lisa

amk

amk

19-04-2009 om 22:38

Hihi hier zonder snoep

ze doet alles voor tomaten en olijven.....
Met het zindelijk worden heb ik het niet gebruikt, dat was ze gewoon in eens. En toen ik er over nadacht was ze het al een tijdje 's nachts.

Ik gebruik het vooral bij het weggaan uit de speeltuin. Als je nu mee gaat, mag je straks nog een tomaatje.
Straks komt tante A, dan mag je nog wat olijfjes.

Met dat soort dingen valt het niet eens op dat je eigenlijk aan het chanteren bent, iedereen vind het zo goed dat ze dat soort dingen blijkbaar eet. Ik zou willen dat ze eens een snoepje at, ging die pot ook eens leeg. Ik heb net voor de paas de kerst spekken maar weggegooid, waren meer schuimpjes geworden.....

*Rymcke*

*Rymcke*

20-04-2009 om 11:46 Topicstarter

Nu nieuw probeersel

Ben bang voor flinke stapel natte was maar ok. Jongste meneer dus nu naar KD. Hij riep gisteren avond : "ik wil geen luier meer aan". Ik kon mijn oren niet geloven maar durfde het in bed voor de nacht niet aan. Dus afgesproken dat hij naar school (KD) geen luier zou aan doen. Zo gezegd zo gedaan. Netjes luier uit en netjes terwijl ik er nog was naar de wc. Helemaal super.
Heeft flinke stapel (7 onderbroeken en 5 overbroeken bij). Want hij plast heel vaak maar steeds kleine beetjes. Lijkt of hij niet uitplast.
Dus spannend. Ben bang dat hij alles nat heeft, en dus wasmachine vanmiddag extra uren draait maar tja heb ik er voor over. Hij wilde nu zelf, en dat is al een hele stap toch.
Gr, Rymcke

*Rymcke*

*Rymcke*

20-04-2009 om 13:27 Topicstarter

Kreun werkt niet

Moet ik wel zeggen dat het KD helemaal super meewerkt en ook heel actief meedenkt.
Maar helaas, niet gelukt, na 3 keer binnen een uur en 5 setjes nat (oeps)hebben ze toch maar een oefenbroekje aangedaan. Hmmm toen ik binnen kwam riep hij even (naam leidster) zoeken. Ik heb namelijk gepoept. Nee werkt dus nog steeds niet.
Gr. Rymcke

Leandra

Leandra

21-04-2009 om 15:06

Stand van zaken hier

Superslecht! In he weekend de luier af en vandaag weer. Gister was hij naar het KDV en daar wel de luier om. Meneer had vandaag om 14 uur al 5 natte broeken inclusief 1 met poep. En hij heeft niet 1 keer wat gezegd. Ook niet toen hij nat was...Zucht.... Hij heeft nu een luier om, want hij is met papa op stap. het interesseert hem werkelijk niet. Hij vraagt wel of hij een luier om mag en dat mag dus niet. Maar hoe lang we dit volhouden... Ik doe hem ook pyamabroeken en te kleine broeken aan. Anders heb ik niet genoeg .

Groetjes Leandra

Linda99

Linda99

22-04-2009 om 11:47

Hier een doorbraak

Dochterlief van 3j3m lijkt het licht te hebben gezien! Plassen en poepen op de wc kon ze op zich al maar ze gaf nooit aan dat ze moest. Sinds gisteren ineens wel. KDV is er prima op ingesprongen en hebben de luier uit gedaan. Slechts 1 ongelukje en vandaag thuis met papa al de hele dag droog!

Hoop dat het bij jullie ook snel zover gaat zijn

Leandra

Leandra

22-04-2009 om 17:02

Muziekluier dan maar

Linda, gefeliciteerd! Hier is het licht nog ver weg.... Ik denk dat ik maar een muziekluier aanschaf! (Zie nu.nl).

Groetjes leandra

*Rymcke*

*Rymcke*

22-04-2009 om 23:37 Topicstarter

Wauw linda

Super van je dochter.
Nu nog hier. Vandaag ook niet gelukt, hij ziet het licht nog niet, nog niet een straaltje.
Helaas, zucht.
RYmcke

Lean1

Lean1

24-04-2009 om 06:40

Linda

hier ook sinds en maandje een zindelijke dochter, van het ene op het andere moment.
Knap toch van ze, vind je niet!!!!

Ben zo trots....

Lean

Linda99

Linda99

24-04-2009 om 20:33

Lean

Snap dat je trots bent! Tis ook cool! En erg handig.

Alleen is Mau sinds gisteravond ziek. Toch geeft ze nog steeds netjes aan dat ze naar de wc moet, erg fijn. Alleen toen ze zonder luier in de buggy in slaap was gevallen ging het uiteindelijk even mis. Maar goed, dat was begrijpelijk.

Maar het blijft apart om te zien dat een kind van het ene op het andere moment ineens voelt dat er geplast moet worden. Want het trucje kennen ze vaak al eerder maar het herkennen van de signalen en dan ook de sluitspieren beheersen is een ander verhaal.

Mathilde

Mathilde

27-04-2009 om 09:58

Zal hier ook nog wel even duren

voordat het kwartje valt bij mijn jongste (3 jr 3 mnd). Hij wilde al een tijdje geen rompers of luier meer aan, dus sinds vorige week zondag (nu dus een week) overdag onderbroekjes aangetrokken. De eerste dag was ook dweilen met de kraan open . De successen tot nu toe:
- hij komt het zeggen als zijn broek nat is (hee, dat is toch al iets of niet?)
- hij heeft 1 keer op het potje gepoept voordat het in zijn onderbroek kwam (wauw)
- hij weet hoe hij moet plassen op het potje of de wc (zit te drukken)
- begin van de week had hij op een dag nog zeven natte broeken, einde van de week nog drie
- hij maakt nu drolletjes ipv flatsen, dus dat ruimt makkelijker op (hoera)
Helaas een rommelig weekeinde, dus gisteren ging het heel erg slecht. Maar vandaag beginnen we vrolijk opnieuw. Het kwartje zal echt wel eens vallen voor zijn vierde verjaardag. Mijn oudste is een meisje, die had het allemaal na 1 dag al door en was na een week droog overdag. Maar dat zit er nu niet in helaas. Ik dweil nog wel een tijdje door .
Mathilde

Jullie zijn

jullie zijn wel goed gemotiveerd zeg! Knap hoor mathilde, dat je zo standvastig bent. Ik had het na 1 dag en na 7 keer verschonen al opgegeven. echt super! ik wou dat ik jullie motivatie had, dan was ons meneertje misschien ook al wel zindelijk geweest.
Vraagje, als jullie weg gaan, doen jullie dan wel een luier om? Of dan ook niet? Wij zijn nogal veel op pad en weet niet hoe ik dit zou moeten doen.
Groetjes en ga zo door!

Leandra

Leandra

28-04-2009 om 20:51

Eerste plas op de wc!

Gister heeft zoonlief een plas op de wc gedaan op het kdv. Ze hadden hem wel gestuurd, maar toch. Hij was erg trots, maar wilde geen sticker plakken. De stickers waren niet mooi (Zucht, zo eigenwijs is hij dus...). Thuis mocht hij het Cars autootje. Vandaag veel weggeweest en dus niet zo goed kunnen oefenen. Thein, buiten de deur gaat altijd de luier aan!Morgen maar weer verder oefenen.

Groetjes Leandra.

...

Hier was papa de late vroeger.. Ook tegen de tijd dat ie naar school moest nog niet zindelijk.. Zijn moeder dacht het te weten en zei.. dan mag je niet naar school toe.. nou dan ga ik toch niet zei hij.. Maar ook daar is het uiteindelijk goed gegaan.

de oudste hier zag ook ineens het licht.
eerst ook geprobeerd maar idd iedere keer tegenvallend resultaat en toen maar een beetje losgelaten en als ze zelf wilde erin meegegaan en dat heeft hier wel geholpen wat plassen betreft.
Poepen was een ander verhaal.. pas als er een luier omging kwam het en gewoon ophouden als ze geen luier kreeg.Ze had al vanaf kleins af aan problemen met haar ontlasting dus dat was wel wat zorgelijk.
OP een gegeven moment heeft papa de oplossing bedacht.. die maakte er gewoon een feestje van met bijpassend gek liedje en sindsdien gaat ze gewoon poepen.. alleen moet nog altijd iemand even komen kijken naar haar poepie..
Sinds de verhuizing poept ze zelfs "normaal" eindelijk.

succes..

Het licht gezien?

Hier zoon lief 2 dagen geleden, 2 kleine ongelukjes en gepoept op het potje, gisteren misser (maar ja, druk program met veel gedoe) en vandaag? Geen 1 ongelukje! Nou ok, hij heeft gepoept in zijn onderbroek. Minder maar wel weer positief, want hij heeft alleen 's ochtends gevraagd om een pamper (om er in te kunnen poepen) en 's middags heeft hij het in zijn onderbroek gedaan. Dus ben echt helemaal verbaasd! Dit had ik niet verwacht. En hij wil zelf ook geen pamper meer aan!
Tjee hopen dat hij dit volhoud!

*Rymcke*

*Rymcke*

01-05-2009 om 20:57 Topicstarter

Wauwie

Hier is het nog erg donker, nee hier is het licht nog niet aan.
Zucht. Ooit komt de dag dat alles anders is ...
Maar in ieder geval positief geluid van jou kant.
Gr. Rymcke

Linda99

Linda99

01-05-2009 om 23:57

Thein

Wat fijn!

Hier gaat het ook nog steeds goed ondanks dat peuterlief ziek is geweest. Af en toe is ze nog wel in de war omdat ze en moet plassen maar ook net iets leuks/interessants wil gaan doen......ging vandaag dus even mis. Maar verder eigenlijk geen ongelukjes.

Wel doen we bij uitstapjes voor de zekerheid nog wel een luier om. Want ze kan prima aangeven dat ze moet, lang ophouden is natuurlijk een ander verhaal. En als je ergens heen gaat waarvan je niet precies weet waar en wanneer je een toilet tegen komt.

Zit nu trouwens ook wel even in dubio. Morgen een autorit van een uur. Wat doe ik? Voor vertrek laten plassen en dan de gok wagen? Of toch maar voor de zekerheid luiertje om? Wat zouden jullie doen?

Ik zou een potje meenemen

als ze dan onderweg moet, kun je eventjes stoppen en laten plassen. Dus ik zou de gok nemen.
Hier doe ik nu echt geen luier meer om. Gistermiddag dus naar schoonmoeder geweest en Thein is nog een half uur mee geweest naar het schoolplein met zijn nichtjes en ik heb de pot en extra kleren meegenomen.

Kom me even aansluiten

Want ohohoh, wat een toestanden hier zeg. Dochterlief had toen ze bijna 3 werd gewoon besloten dat ze "groot" was. En was sindsdien droog. Lease-zoon was een probleem, want toen jongste kwam, was hij 3,5 en deed nog alles vollop in de luier. In de kerstvakantie ben ik maar met hem aan de slag gegaan, want moeder vond het niet nodig (duhhh hij moet bijna naar school) bij ons leek hij wel droog te worden, maar moeder zette niet door. Daarbij zag het arme kind in de week soms wel 9 volwassenen, dus een rode lijn trekken ging niet. Toen heeft oma ingegrepen en binnen 2 weken (3 weken voor zijn verjaardag) was hij een soort van zindelijk. Ik zeg "een soort van" want hij wordt bijna 7 en heeft nog regelmatig ongelukjes.
Jongste is nu 3,5 en wil best op de wc plassen, als hij maar een luier om krijgt. Dat willen wij dus niet. Heeft nu een stickerkaart met 30 stickertjes vol en mag iets kopen, maar is nog heus niet zindelijk hoor. Ik heb wasmanden vol.
Tip van mijn overbuuv'; zij heeft 2 weken lang haar dochter elk kwartier op het toilet gezet, tot dochterlief dat spuugzat was en aankondigde dat "ze heus wel zelf kon hoor!" Dat zijn we dus sinds gisteren gestart. gisteren 2 natte pakken. En hij vindt het gelukkig heeeeeel erg vies. Op het kdv zullen ze ook doorzetten en hopen we dat zij er erg in hebben om dit om het half uur willen doen.
groetjes en alle veel succes hoor.

Advies/tips over poepen in broek?

Vanochtend was het weer raak, weer gepoept in de broek.
Hebben jullie hier nog tips of advies over?
Hij vind z'n poep trouwens erg "eigen". Heeft er moeite mee om er afscheid van te nemen en na veel gezeur (ik wil pamper aan om te poepen!)gaat hij dan maar (stiekem) poepen in zijn onderbroek. Is dit gewoon een proces? Gewoon zo volhouden (dus niet een pamper aan laten doen om te poepen) en hup ongelukje schoonmaken en weer vrolijk verder? Plassen gaat heel goed. Ook vanochtend geen ongelukjes gehad.
Of moet ik hem juist wel een pamper aan doen, als hij hier om vraagt?

liora

liora

02-05-2009 om 14:12

Thein

Hoi thein,

Ik zou hem gewoon een luier geven om in te poepen. Heel veel kinderen hebben die behoefte. Gaat vanzelf een keer over. En ik vind dat bijna zindelijk als een kind keurig vraagt om een luier om in te poepen.

Als je het niet doet, en hij gaat in zijn broek poepen, lijkt me dat je echt een weg inslaat met veel frustraties en problemen.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.