Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Chantilly21_2 schreef op 10-07-2021 om 07:37:

Ik mag ook meedoen aan dit topic, op Viva wel vaak meegelezen, maar nu ga ik een poging doen tot meeschrijven. Baby-en dreumestopic was altijd gezellig, dus ik durf het met 2 (bijna peuter/kleuter) wel aan
Hier 2 meiden, eentje van bijna 2 ( over 2 weken om precies te zijn) en eentje van bijna 4 ( na de vakantie start ze op de basisschool).

En het is behoorlijk uitdagend bij tijd en wijle,maar ook erg leuk. Beiden zijn pittig, maar wel op totaal verschillende manieren. Ik ben soms echt zoekende hoe ik met mijn behoorlijk angstige oudste om moet gaan en hoe ik mijn koppige, alles uit willen proberende jongste moet handelen.

Ach ja, dat houdt het spannend

Maisnon3, heb je al geprobeerd om de ontlasting wat dunner te houden met lactulose? Te koop bij de apotheek, werkt hier erg goed

Krullen-bol

Krullen-bol

10-07-2021 om 21:37 Topicstarter

Super vervelend Maisnon en ik heb helaas geen tips. Peuter zoon heeft als baby wel veel problemen gehad met poepen en ook wel eens klysma gehad maar dat was na het jaar ook voorbij...

Hopelijk hebben anderen bruikbare tips en is het qua poepen snel weer ok met je meisje!

Zijn die van jullie ook zo vroeg wakker elke ochtend? Hier is het standaard half 5/5 uur wakker 

Er is wel hoop want dochter (5) slaapt eindelijk een beetje uit, zij was ook altijd zo vroeg

Lolly schreef op 11-07-2021 om 06:34:

Zijn die van jullie ook zo vroeg wakker elke ochtend? Hier is het standaard half 5/5 uur wakker

Er is wel hoop want dochter (5) slaapt eindelijk een beetje uit, zij was ook altijd zo vroeg

Hier is het standaard rond half 6, maar vanochtend was het ook half 5 voor kleuter 

Wat vroeg Lolly en Due 

Dochter wordt hier meestal rond 8 uur wakker. Alleen vroeg naar bed gaan lukt hier dan weer niet.

Laatst was ze ook zo vroeg wakker en toen zijn we allemaal opgestaan. Ik ben toen wat vroeger naar mijn werk gereden. Toen ik aan kwam kreeg ik van mijn man een foto opgestuurd van dochter die de slaap aan het inhalen was op de bank  .

Lolly schreef op 11-07-2021 om 06:34:

Zijn die van jullie ook zo vroeg wakker elke ochtend? Hier is het standaard half 5/5 uur wakker

Er is wel hoop want dochter (5) slaapt eindelijk een beetje uit, zij was ook altijd zo vroeg

hier is het meestal 6 uur, half 7. Kleuter is ergens tussen half 6 en half 7 wakker helaas. 

Maisnon3 schreef op 09-07-2021 om 22:01:

Wat leuk om allemaal bekenden terug te zien!

Voor degenen die mij nog niet kennen: ik heb een peuterdochter van 3,3 jaar, en een babyzoon van 3 maanden. Dochter doet het met de baby gelukkig heel goed. Verder zit ze de laatste 2 weken ongelofelijk slecht in haar vel. Eerst buikgriep, toen obstipatie en nu de naweeën daarvan. Gisteren had ze vier dagen niet gepoept en hebben we haar voor het eerst een klysma gegeven. Dat werkte gelukkig wel, maar het lijkt nog niet goed op gang. Het is heel sneu, en ze heeft er ook echt last van na een tijd niet poepen. Maar ze is ook een beetje een dramaqueen, en alles wat nu niet fijn is wordt betitelt als 'mamaaaa, ik heb pijn in mijn buik', met het nodige gehuil, gejammer en gehang als gevolg. Ik vind het heel zielig, maar merk ook dat ik niet altijd goed onderscheid kan maken wanneer het echt pijn doet en wanneer het wel meevalt. Om het nog wat ingewikkelder te maken: ze heeft eerder maanden van obstipatie-achtige klachten gehad. Na 1x flinke obstipatie heeft ze het aandrang gevoel gelabeld als 'pijn'. Dus ze heeft het nog maanden over pijn in haar buik/bij haar billen gehad, terwijl wij dus niet zeker wisten of het echt pijn deed of ze het gewoon fout interpreteerd. Ontlasting was na die ene keer namelijk niet meer hard geweest tot afgelopen week. We waren net weer gestopt met de vezelzakjes omdat het poepen eindelijk zonder gedoe ging, en toen begonnen we weer opnieuw

Iemand ervaring met obstipatie bij peuters die misschien tips heeft?

ik wilde zeggen Forlax (macrogol), dat gebruiken wij in de baby/dreumes tijd. Maar lees nu dat je vezelzakjes zegt, dus vermoed dat je zoiets gebruikt. Wat rot! Als het zonder niet goed gaat, zou ik er toch mee doorgaan denk ik. 

Er is een bepaalde houding die hier helpt als peuter voor zijn doen lang niet gepoept heeft. Misschien al gepasseerd station, maar niet geschoten is altijd mis. 

Je gaat als ouder in kleermakerszit zitten. Kind zet je op schoot met haar rug tegen jouw buik en dan billen in het 'gat' van kleermakerszit en haar benen over jouw benen heen hangen. Gewoon eens kwartiertje proberen en kijken of het werkt. Boekje lezen, filmpje kijken oid.  

Dank jullie wel voor de tips! Marcrogol is inderdaad wat ze krijgt. We zitten nu weer op twee zakjes per dag, maar dat lijkt het nog verre van goed te doen. Lactose ken ik van mijn werk, maar geven ze volgens mij niet vaak aan kinderen? Due, nooit geprobeerd, dus wie weet helpt het!

Lolly schreef op 11-07-2021 om 06:34:

Zijn die van jullie ook zo vroeg wakker elke ochtend? Hier is het standaard half 5/5 uur wakker

Er is wel hoop want dochter (5) slaapt eindelijk een beetje uit, zij was ook altijd zo vroeg

Nu niet meer zo vroeg, maar vanaf 1-2,5 jaar wel standaard om 5 uur. Was erg pittig. Sinds 2,5 gaat het langzaam beter. We zitten nu op ergens tussen 5:45 en 6:15 uur, en als we mazzel hebben wordt het 6:30 

Wat een vroege vogels! Hoe laat gaan ze dan avonds slapen? Hier moeten we ze door de weeks altijd wekken om 06.45uur en hebben ze beide moeite met wakker worden. Afgelopen weekend stonden ze beiden om 06.15uur klaarwakker naast hun bed.

Gister zijn we naar een bierfestival geweest in het park met de kinderen, wat een genieten! Ze hebben beide heerlijk gespeeld met andere kinderen en staan dansen op de muziek. Alle volwassenen moesten aan een vaste tafel blijven zitten wegens C maar zij konden lekker alle kanten op vliegen. Hele geslaagde dag.

Hier gaan ze doordeweeks tussen 7 en 8 naar bed. Dit weekend was het iets eerder omdat ze moe waren.

Klinkt gezellig Envelop. Met dansles heb ik dat ook. Alle ouders hebben een eigen vak en de kinderen rennen er lekker tussen door. Zo fijn dat het al is het aangepast weer kan. 

Hier is het de bedoeling dat ze uiterlijk om 8 uur in bed ligt. Soms lukt dat niet. Ze is nooit een vroege vogel geweest. Als baby al niet. Het word nog wat als ze in september naar de peuterspeelzaal gaat en vroeg op moet. Niet alleen voor haar trouwens ook voor mijn man  .
Dochter is geen moeilijke eter, maar ze zegt nu steeds vaker dat iets vies is. Dan heeft ze tijdens het koken alles al los in haar mond gestopt en vond ze het heerlijk, maar als de saus dan naast haar pasta ligt wil ze het niet eens proeven. Dat kinderen vaak liever alles los op hun bord hebben weet ik en dat doe ik vaak ook wel voor haar als het makkelijk kan. Bijvoorbeeld bij pasta met broccoli doe ik voor haar de broccoli niet door de saus. Nasi eet ze dan wel weer en dat zit toch allemaal door elkaar. Ze was laatst alleen boos dat er geen gebakken uitjes meer waren voor bij haar nasi. 

We proberen haar minstens te laten proeven, maar dat gaat niet meer zo makkelijk. Ze houd haar handen voor haar mond. Gisteren lukte het een beetje met een liedje verzinnen over het stukje paprika. Maar alle stukjes pasta met ook maar een beetje saus waren vies. Ik vind het eigenlijk ook lastig om te bepalen of ze het echt vies vind of dat ze moeilijk doet. 

Onze peuter is ook in die fase beland. Waar kleuter laatst warempel uit eigen initiatief vroeg om saus bij zijn pasta, wil peuter niet veel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.