Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Maartje

Maartje

13-12-2009 om 12:58

Peuterpraat

Ik was mijn zoontje 3,5 jaar het kerstverhaal aan het lezen. ik las voor "Jezus is geboren de Zoon van God'...mijn zoontje roep 'heee zo'n God heb ik ook, die is altijd op mijn kamertje!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ayanna

Ayanna

27-01-2010 om 22:48

De laatste 5 min. voor het slapen gaan (beetje lang, sorry)

Mama, hebben leeuwen tanden? En tijgers ook? Kunnen die mij bijten? En de krokodil ook? En dinosaurussen hebben ook grote tanden. Die mag ik niet aaien. Mag ik dichtbij leeuwen komen? Doet een krokodil ook lachen? En als ik op de leeuw zit, doet die dan niet bijten? De babyleeuw is lief. Die mag ik wel aaien. Maar de krokodil niet en de dinosaurus ook niet. (ik leg nu uit dat hij die dieren ook niet zo snel in het echt zal tegenkomen) Jawel hoor mama, de dinosaurus was op tv. (ja maar tv is niet echt) Jawel hoor mama, de dinosaurus was ECHT op tv. (oh ja)
Mama, hebben papagaaien ook tanden? (nee, die hebben snavels) Zijn dat scherpe snavels net als kippen? Kunnen die mij pikken? Hebben eenden ook snavels? En gansen ook? En hebben konijnen tanden? Mama....giraffen hebben een hele lange nek en hoofd. (ja schat)
Mama, wat deed jij net op de wc? (ik bracht een tampon in! Dus ik leg uit dat mama's soms buikpijn hebben en dan een tampon in hun gaatje doen) Heb jij buikpijn van het poepen mama? Welk gaatje? Als papa moet poepen moet hij dan ook een tampon? (en terwijl ik nog nadenk over hoe dit uit te leggen gaat het verder)
Mama, papa heeft een prikkelsnor. Als ik later een snor heb en een baard dan moet ik ook scheren. Mama moet jij ook scheren? Jij mag wel scheren hoor. (hierna volgt een lange stilte dus ik vermoed/hoop dat hij in slaap valt en dan volgt als afsluiter)
Mama, sinterklaas heeft ook een potje! (welterusten kind!)

Carolien

Carolien

29-01-2010 om 18:55

Op je buik zit

een snavel, dochter van 2,5 weet het zeker.
Groetjes,
Carolien

Gisteren in de kerk

Zoon van net 3 zit op de mat met alle kinderen tijdens de kinderdienst en luistert naar een verhaal. De juf vraagt dan wat Jezus eerste beroep was. Voor ik er iets aan kan doen steekt zoon zijn hand in de lucht. Hij is de enige dus hij krijgt het "praat-konijntje".

Zoon kijkt de juf aan en heeft geen idee wat ze wil. Juf stelt de vraag nog eens. Zoon kijkt haar aan. Juf stelt de vraag anders. Zoon zegt nog steeds niets.

En dan opeens zegt hij trots: "roze!"

Tja, als je op de vraag van de juf geen antwoord weet dan antwoord je toch een vraag waarop je wel het antwoord weet. Het konijntje was roze

Later die dag vroeg ik hem de vraag nog eens, om te kijken of hij "timmerman" had onthouden. Weer niet, maar deze keer zegt hij in ieder geval "hamer", dus we komen er wel.

Ayanna

Ayanna

03-02-2010 om 14:20

Wat ben je?

Kind rijdt net op zijn kleine tractor door de kamer en ineens zie ik het weer. Wat heb ik toch een prachtig mooi kind!!! Dus terwijl mijn hart opzwelt en bijna overloopt van liefde zeg ik tegen hem: mama vindt jou een hele mooie jongen met een hele mooie glimlach. Kind rijdt al glimlachend achteruit op zijn tractor uit mijn blikveld. Ik roep hem, met brok in mijn keel van emotioneel moment, nog na: ben jij mooi? Krijg ik als antwoord: nee, ik ben hierachter!

m@ss

m@ss

03-02-2010 om 20:20

Onze zoon

van 2 kijkt vaak even uit het raam en ziet dan de maan. Vanavond keek hij weer, maar we aten erg vroeg...17.20 en keek naar buiten,.... mama MAAN?? ehm ja? Maan weg? mama maken

Agaatje

Agaatje

04-02-2010 om 20:01

Mooiste meisje

Oma zegt trots tegen haar kleindochter (mijn dochter) jij bent mooi, vast het mooiste meisje van de klas (peuterspeelzaal) nee oma.... : van de hele wereld!!!
Heerlijk zo'n goed zelfbeeld als je bijna 3 bent, houden zo, zo kom je er wel

Zit ze vandaag op schoot. Ik keuvel wat tegen haar, eigenlijk niets bijzonders. Kijkt ze me aandachtig aan en zegt: "meen je dat nou?" ok, goed zelfbeeld is mooi, maar dit is wel heel wijs... haha

Zelf plassen lukt niet altijd, dus ik zeg: ga maar naar de wc, mama komt eraan (dan moet ik nog even helpen met weer aankleden en het licht aan doen. Kom ik bij de wc, zit ze te plassen op de wc in het donker. Zegt ze: "dank je dat je me komt redden..." ik lig in een deuk. Hoe komt ze aan die uitspraken, vraag je je dan af......

Koeien

wij wonen in Frankrijk en hebben alleen witte koeien hier. Op familiebezoek in Nederland ziet ons zoontje van toen anderhalf de Nederlandse bonte zwart-witte koe.
"Bah, koe vies" zegt hij..."koe in bad"

mama-kim

mama-kim

06-02-2010 om 13:36

Af en toe....

...denk ik echt dat ik te maken heb met een kind van een jaartje of 4 terwijl het nog maar een mannetje van 2 is..

van de week bij oma.
oma zegt tegen Sasa, 'je moet wel naar mama luisteren, mama is de baas'
Waarop sasa zegt; 'Nee, Sasa is de baas!'

mama is op de computer aan het kijken naar nieuwe plaatjes voor op de muren van de babykamer te schilderen. Sasa komt erbj staan en zegt: 'WTF mama, Soo veel tinkerbell!!' (nee heeft hij niet van papa of mama maar van zijn tante van 10!)

Mama komt drinken brengen bij sasa die tv zit te kijken: Sasa zegt 'ooo fijn...' (niet verwend ofzo, dat opaatje van 80!)

mama geeft sasa zn bord met zn boterhammetje en sasa antwoord vriendelijk; 'óoo nee dank je, hoef niet'.

sasa zit in bad en klopt op de muur om vervolgens naar papa te roepen: 'papa, ben je thuis?' Papa antwoord jaja sasa, papa is achter de computer binnen, waarop sasa antwoord: 'Kom je ook effe lekker in bad?'

Onderweg naar de peuterspeelzaal komen we met de bus langs een bouwplaats, sasa kijkt uit het raam en zegt, :'kijk mama, moeten ze opruimen, wat een rommel!'

tja, hoe bedoel je kinderen pikken alles op wat anderen zeggen?!!?

groetjes kim (en hoofdrolspeler Sasa ((zeg je als Sacha)) )

Sokjes eten stof...

Misha (net 2)"nee, de poppetjes liggen niet onder de bank"
Mama: "ligt er wel iets anders?
Misha: "ja, sokje van Misha"
Mama: "wat doet ie daar dan?"
Misha: "eten"
mama: "wat is ie aan het eten?"
Misha: "stof!"

Wat een heerlijke rubriek is dit trouwens!

Rieke

Rieke

06-02-2010 om 20:32

Sinterklaas is hier nog actueel

Mijn dochter heeft alles wat ik ook heb. Soms test ik haar door te zeggen; mama heeft buikpijn. Ik ook buikpijn ! roept ze dan. Of keelpijn of spierpijn, ikke ook !
Vandaag had ik hoofdpijn zogenaamd, dochterlief keek me aandachtig aan en sprak; ik heb hoofdpiet.

Ayanna

Ayanna

06-02-2010 om 21:06

Welke boodschap?

Ik sta vanavond in de keuken het eten voor te bereiden en kind zit in zijn Nijntje-stoel voor de tv. We hebben zo'n digitaal kinderkanaal (Zappelin 24) en er was een programma op van de EO. Er werd een bijbelverhaal verteld en terwijl ik de woonkamer inloop hoor ik op tv: '...en hij kwam met een boodschap van God'. Kind kijkt mij aan en zegt: wij hebben boodschappen van de Aldi.
Wegens buikpijn, incontinentieverschijnselen en slappe benen van het lachen hebben we vanavond een half uurtje later gegeten.....

Massi Nissa

Massi Nissa

06-02-2010 om 21:43

Ayanna

Wat een tekst! Ik zou ook me ook een verschoning hebben gelachen.
Groetjes
Massi
PS: Dochter (enig kind) en neefje zijn bij oma. Neefje heeft zojuist een zusje gekregen. Oma ziet ineens dat dochter en neefje ruzie hebben: "Ik heb een zusje!" roept neef. "Nee, IK heb een zusje!" roept dochter verontwaardigd. Oma sust de boel door te zeggen: "Neefje heeft een zusje en dochter heeft een nichtje, en dat is allebei heel bijzonder". De rest van de dag gaat het goed. Dochter komt thuis van oma en zegt tegen ons: "Ik heb een nichtje, en Neefje is nu mijn zusje geworden. Daar ben ik blij mee, want dat is heel bijzonder."

Merel78

Merel78

07-02-2010 om 19:22

Lol

zo'n leuk draadje dit, ayanna ik heb heel erg moeten lachen om de opmerking van jouw peuter

mijn dochter vanmiddag: alle baby-items zijn nogal hot, want ik ben over anderhalve week uitgerekend van de 2e. Ze constateert dat er nog chocolaatjes op tafel staan, ja zeg ik, dat klopt. merelkind: mama heeft een baby en chocolaatjes in de buik he (ik had ze niet eens gegeten, maar goed, dat even terzijde haha). Ik zeg: maar chocolaatjes zitten wel op een ander plekje in de buik hoor, dan de baby. Dochter: jaha (logisch ook!), de baby moet opschuiven!!!

Merel

Guinevere

Guinevere

07-02-2010 om 20:20

Ayanna

Nou heb ik ook opeens last van incontinentie, bedankt!
Hier vandaag een typische peutersituatie. We hadden bezoek en aten allemaal een stukje taart. Onze 2-jarige wilde ook een stukje, dat ging hij in zijn speelhoek zitten oppeuzelen. Na enige tijd komt ie aanlopen met een half opgegeten stukje taart. "Bah! Zit poep in!".
Euh....dat heeft ie in elk geval niet van mij geleerd.

Mama van Jesse

Mama van Jesse

07-02-2010 om 21:24

Ayanna

Ja, fantastisch! Wat een opmerking.

Hier vanavond wel een leuke.

We zaten te eten en Jesse van 3.5 eet voor zijn doen behoorlijk. Hij vraagt of hij nog een paar stukjes vlees op zn bord mag, en dat mag. Vervolgens zegt hij: "Ik ben klaar, mijn buik is vol". Omdat hij de stukjes vlees niet heeft aangeraakt, probeer ik: "Neem nog een hapje vlees, daar vroeg je om, toch?"
Atwoord: "Nee, mn buik is echt vol......en mn rug ook!"
Oké, de vleesjes mochten blijven staan!

Erg leuk draadje trouwens!

MamavanJesse

Irene

Irene

08-02-2010 om 20:04

Ssst

Ander (bijna 3) is oma aan het "voorlezen". Ondertussen zegt oma even iets tegen zijn zusje van 15 maanden. Anders verontwaardigd: "oma! niet er doorheen tetteren!"
En een vraagje aan hem: "wat kun je met je oren?". Anders: "euh..... ritselen?"

Fleur

Fleur

09-02-2010 om 07:35

Zoontje

komt uit school en zegt dat hij zo'n dorst heeft, ik geef hem een beker melk die gulzig wordt leeggedronken,als hij de melk op heeft komt er een hele grote en diepe hehe,ik heb eindelijk weer benzine......

Dochter in winkelcentrum

Dochter (net 3) loopt in winkelcentrum, zegt:" Waarom zijn er zoveel mensen?" en enigzins bezorgd, " En waarom ken ik ze allemaal niet?" .

Batterij

Afgelopen weekend stootte ik mijn contactlens kapot toen ik die onder de kraan wilde afspoelen. Ik vertelde mijn dochter van 3,4 dat mijn ene oog het niet goed meer deed (ik ben zeer slechtziend zonder lenzen). Ze bestudeerde mijn ogen eens goed, zag natuurlijk geen verschil tussen het oog met en het oog zonder lens en zei toen: "maar dan doe je er toch een nieuwe batterij in?"

Kon dat maar...

Massi Nissa

Massi Nissa

10-02-2010 om 12:37

Woord

Onze dochter heeft een boekje met gedichten. Een gedicht begint met: "Ik zoek een woord, een heel mooi woord". Nu vraagt ze steeds of ze een mooi woord mag hebben. Dan fluister ik een gek woord in haar oor (krokodillenbillen) of een lief woord (mama's schattekindje). Ze kijkt dan heel tevreden en zegt: "Dat is een heel mooi woord, he mama?".
Nog eentje: opa heeft een ouderwets fototoestel. "Hoe heet dit?" vraagt opa. Dochter denkt even na. "Een fotokameraad!" roept ze dan blij.
Groetjes
Massi

Hoppa

Zoonlief kijkt momenteel graag naar Hopla.... Hoppa!! Hihih zo leuk als hij dat zegt, hoppa!

Ayanna

Ayanna

27-02-2010 om 17:45

Nette woorden

Momenteel zijn we er maar druk mee om zoon te leren wat hij wel en niet buitenshuis mag zeggen. Zo mag hij bijv. niet 'piesen' zeggen van ons, want dat is geen 'net woord'. En jaja, ik weet het, van wie heeft hij dat dan geleerd....duh!
Maar nou komt het! Van kleins af aan zeggen wij tegen zijn piemeltje, 'pikkie'. Ik weet het, heel fout, maar het klonk zo grappig en was ook door hem al vrij vlot, goed uit te spreken. Dus gisteren heb ik het met hem daarover. Dat hij een piemeltje heeft en dat hij geen pikkie mag zeggen. Kind snapt er helemaal niks van, waar heeft mama het over...???!! En ik blijf maar doorgaan: piesen en plassen is hetzelfde, maar piesen is geen net woord, dus zeggen wij plassen. En piemeltje en pikkie is ook hetzelfde enz. enz.
Kind is inmiddels bijna radeloos want mama luistert niet, want hij hééft toch een pikkie! Kijk dan naar me mama!!!! Ja schat, dat is jouw pikkie maar dat noemen wij een piemel. Met tranen in zijn ogen roept kind ten einde raad: ik heb geen Pino!!!! Ik heb een pikkie!!!!!
Je kon mij opvegen.....

Massi Nissa

Massi Nissa

27-02-2010 om 21:10

Oooo ayanna

Dat arme joch! Ik zit hier zo te grinniken, ik val bijna van mijn stoel.

Ayanna

Ayanna

03-03-2010 om 11:11

Peuteractie ipv praat

Kind vindt momenteel 'sporen' heel interessant. Dit alles nav de hevige sneeuwval van de afgelopen tijd. Sporen maken in de sneeuw is errug boeiend! Nu de sneeuw weg is is hij op zoek naar alternatieven. Bijv. met je goede schoenen door een waterplas lopen! Kijk mama, ik maak sporen! Of uit bad komen en dan met je natte voeten over een donkere handdoek lopen. Dat werk dus.
Gisteren betrapte ik hem erop dat hij de toonbank van de viskraam aan het likken was!!! Gatverdamme!!! Daarna gingen we naar de supermarkt en daar begon meneer het karretje te likken...ieks!!! Bij de auto aangekomen, zag ik hem ineens de (smerige) autodeur likken....bleeeh! Nadat ik hem nog maar eens had uitgelegd dat dat volstrekt (!) niet mag, vroeg ik hem waarom hij het eigenlijk deed. Dat is toch vies. 'Ik maak sporen met mij tong', was zijn gelukzalige antwoord!!!

Malihu

Malihu

03-03-2010 om 12:21

Ayanna

Whoehaha, heerlijk toch Ik lig helemaal dubbel!
Is goed voor de weerstand, moet je maar denken...

Ayanna

Hahahahahaha! Wat zijn het toch grappige wezentjes af en toe!
Nu begrijp ik waarom onze glazen deur naar buiten dagelijks afgelikt wordt hier (met lange halen) natuurlijk altijd commentaar van mij erbij dat dat niet mag...
Maar dit is wel een heel grappig verhaal van je zoontje!

Merel78

Merel78

04-03-2010 om 15:53

Ronanje

Mereldochter, 2 jr, 10 mnd, kan heel goed praten, maar zegt standaard ronanje als ze oranje bedoelt. Op een gegeven moment wijst ze naar de mobile in de box van haar pasgeboren broertje en roept ronanje. Idd, daar zit een oranje stuk aan. Ik verbeter haar en zeg ja, dat is oranje. Nee, mama, niet 'oranje', ronanje!!!! Ahum, okee dan blij dat jij het zo goed weet haha.

Merel

Guinevere

Guinevere

04-03-2010 om 16:27

Merel

Dat lijkt mijn even oude zoontje wel, Merel. Vanmiddag blééf hij maar volhouden dat de passerende trein geen trein was, maar een tram. "Neeehee, dat is een TRAM! Niet trein!". Hij was niet te overtuigen, mama had ongelijk...

Vraag me af of ik blij moet zijn of me zorgen moet maken

Zoon en ik hadden een gesprek vanochtend en toen had hij het over als hij 40 is. Dan kon hij nl zelf de deur openmaken. Ik zei dat hij wel eens al een eigen familie kon hebben dan, dan was hij misschien papa.

"Maar ik wil mama worden" zei hij sip. Ik uitleggen dat dat niet kan, zegt hij zeer teleurgesteld "maar ik wil zoals jij zijn!".

Vandaag hadden we het ook over Noddy, een TV figuur. Ik zei dat het een jongen was, en zoon zei "nee, het is een meisje. Hij heeft geen piemel maar een speciaal gaatje". Ahum, blijft er toch wat van de voorlichting hangen.

Zwemles

Ben met peuterdochter (2 jr 8 mnd)aan het wandelen langs een sloot vol eendjes.
peuterdochter: hier heeft L (haar oudste broer) geen zwemles he mama.
ik: nee, hier heeft L geen zwemles.
peuterdochter, heel blij: nee, hier hebben de eendjes zwemles!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.