Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Thuisblijfmoeder en nogsteeds aan veel niet toekomen en bovendien geen tijd voor de kids


Ik heb de OP nog eens gelezen en wat ik buiten het drukke huishouden lees, is dat de kinderen ook veel ruzie maken. Dat kost heel erg veel energie. Weet je waarom de oudste zoveel ruzie maakt? Verveelt hij zich? Is het onrustig thuis? Heeft hij/zij voldoende structuur? Hoe oud zijn de kinderen?

Bij mij was de oudste een heel actief kind. Toen de jongste klein was en moest slapen, sliep ze in de kinderwagen en dan gingen we naar een speeltuintje zodat de oudste energie kwijt kon. Sommige kinderen kunnen goed rustig thuis spelen, maar bij ons had de oudste daar teveel energie voor. Die moest echt elke dag flink buiten spelen.

Wat bij ons ook hielp was dagstructuur. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de kinderen. Maak een planning en hang deze op waar de kinderen hem ook kunnen zien. Bij het kdv en bij de kleuters werken ze vaak met van die pictogrammen. Die kun je aan een touwtje hangen en dan een knijper zetten waar je bent op de dag.

Ik ben ook tbm. Voor mij is/was het moeilijkste tijd voor mezelf om op te laden. Je ziet de rommel heel de dag door, want je bent er. De kinderen komen voor alles bij je, want je bent er. Man kan best uitlopen op zijn werk, want je bent er. Je bent de vliegende kiep en sluitpost ineen. Ik zou aanraden om bijv 1 vast dagdeel per week je man, oma, een oppas, op de kinderen te laten passen en dan zelf iets te gaan doen liefst buitenshuis.

kan je 1 dag in de week met de kinderen naar je ouders? Speelgoed mee. Ze daar ook een middagslaapje laten doen en jij zelf ook even een dutje doen, omdat je weet dat iemand anders in kan springen. Ook even uit je dagelijkse sleur. Dat kan al wat lucht geven?
Kan je je kinderen een ochtend naar opa en oma brengen, zodat je je huishouden kan doen? Of nog fijner, dat ze de kinderen ophalen en abonnement dierentuin  ofzo? 
Heb je een netwerk, familie die iets kan betekenen?

Werk met een dagelijks herkenbaar ritme voor de kinderen. Maak een schema met pictogrammen. En hou hetzelfde schema aan als ze op kdv gebruiken

Aviendha schreef op 07-07-2023 om 22:28:

[..]

Er is wel nog een grote middenweg tussen fulltime thuisblijfmoeder of fulltime werken. Ik denk dat een paar dagen per week van huis heel fijn kan zijn. Al is het maar om met je hoofd in een andere omgeving te zitten.

Zelf denk ik ook dat de combi het prettigst is.

BritgetJones007 schreef op 08-07-2023 om 08:35:

kan je 1 dag in de week met de kinderen naar je ouders? Speelgoed mee. Ze daar ook een middagslaapje laten doen en jij zelf ook even een dutje doen, omdat je weet dat iemand anders in kan springen. Ook even uit je dagelijkse sleur. Dat kan al wat lucht geven?
Kan je je kinderen een ochtend naar opa en oma brengen, zodat je je huishouden kan doen? Of nog fijner, dat ze de kinderen ophalen en abonnement dierentuin ofzo?
Heb je een netwerk, familie die iets kan betekenen?

Werk met een dagelijks herkenbaar ritme voor de kinderen. Maak een schema met pictogrammen. En hou hetzelfde schema aan als ze op kdv gebruiken

Waarom zouden opa en oma dit moeten oplossen? Misschien werken die ook nog wel? Kinderen hebben ook een vader, waarom zou die niet moeten faciliteren dat moeder ook eens iets voor zichzelf kan doen, of een ochtendje flink kan huishouden? 

Misschien is een dagje KDV een optie, afhankelijk van de eigen bijdrage en jullie inkomen kan het bedrag wellicht nog meevallen wat je dan uiteindelijk moet betalen.

Joszy schreef op 08-07-2023 om 09:27:

[..]

Waarom zouden opa en oma dit moeten oplossen? Misschien werken die ook nog wel? Kinderen hebben ook een vader, waarom zou die niet moeten faciliteren dat moeder ook eens iets voor zichzelf kan doen, of een ochtendje flink kan huishouden?

Nou 'moeten' is een groot woord, zo zou ik het niet omschrijven. Maar als ik later zou merken dat ik mee zou kunnen helpen, dan zou ik dat zeker doen. Dan zou ik niet de andere kant op kijken , zo van dat is mijn 'pakkie an' niet.

Het lijkt hier een organisatorisch probleem, geen vast dagritme, maar ook het geen moment ruimte voelen voor zichzelf

BritgetJones007 schreef op 08-07-2023 om 09:59:

[..]

Nou 'moeten' is een groot woord, zo zou ik het niet omschrijven. Maar als ik later zou merken dat ik mee zou kunnen helpen, dan zou ik dat zeker doen. Dan zou ik niet de andere kant op kijken , zo van dat is mijn 'pakkie an' niet.

Het lijkt hier een organisatorisch probleem, geen vast dagritme, maar ook het geen moment ruimte voelen voor zichzelf

Maar waar blijft vader dan in jouw verhaal? Het zijn ook zijn kinderen toch?

Joszy schreef op 08-07-2023 om 11:59:

[..]

Maar waar blijft vader dan in jouw verhaal? Het zijn ook zijn kinderen toch?

Ik vind het hier sowieso erg weinig over 'samen' gaan. Zij kan oplossingen zoeken, planning maken, twee dagen gaan werken omdat ze dan toch al het thuiswerk kan blijven doen enz. Beter om daar samen uit te komen en de verdeling eventueel te herzien.

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2023 om 14:41:

[..]

Ja hoor...echt niet.

Nou echt wel. 

Rozi schreef op 08-07-2023 om 09:38:

Misschien is een dagje KDV een optie, afhankelijk van de eigen bijdrage en jullie inkomen kan het bedrag wellicht nog meevallen wat je dan uiteindelijk moet betalen.

To werkt niet. Daarom is er geen recht op kinderopvangtoeslag. Een dag kinderopvang per week kost zonder toeslag ongeveer € 450 per maand voor één kind. 

Beter kan To gewoon gaan werken en kinderopvangtoeslag regelen. Al zijn er lange wachtlijsten bij kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang. 

Dan zijn de kinderen minder thuis, minder rommel, minder viezigheid om weer te poetsen en je kan de taken dan beter verdelen met je man. Waardoor je minder het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. 

Jammer dat Herfstparel niet meer terug is gekomen om te reageren. Diep in mijn hart zou ik haar graag horen zeggen dat ze weer (deels) gaat werken of die stofzuiger een keer een trap de hoek in geeft.

Flanagan schreef op 07-07-2023 om 23:21:

Eens met Avienda; niet alleen bezig zijn met huis en kinderen. Maar je kunt je hoofd ook op andere manieren over iets anders buigen. Heikel punt voor een tbm is het overdragen aan anderen.

Ik heb ook als tbm voor twee kinderen gezorgd waar twee jaar tussen zat. Maar op zaterdag was ik een dagdeel ‘vrij’ en nam de vader die taak op zich, juist om mij ruimte te geven om iets voor mijzelf te doen zoals theedrinken bij moeder of shoppen etc., om zo mij te behoeden niet direct op te springen als iets aan de hand was. Verder gold dat ook voor de tijd waarin hij na een werkdag thuis kwam en aandacht aan de kinderen besteedde zodat ik mij kon richten op het koken. In de avond deed hij de jongste in bad terwijl ik aan de oudste boeken voorlas.
Als ik Eleanor zo lees, zou ze er goed aan doen niet huishoudelijke taken aan haar man over te dragen maar eerder de zorgtaak van de kinderen. Dat is ook goed voor het hoofd.

Correctie: Herfstparel ipv Eleanor.

Toendertijd verkoos ik voor tbm want in mijn sector zouden we een tweede auto moeten aanschaffen en had ik meer drukte en kosten. Herfst parel kan het ook even uitzingen tot beide kids naar school gaan.

Ik denk dat TO geen tijd heeft om onze reactie te lezen en te reageren.

Decembermamma schreef op 08-07-2023 om 12:42:

[..]

Nou echt wel.

Ik weet niet wat er in jouw kamer staat maar als ik de kamer stofzuig lukt dat absoluut niet in 10 minuten. Ja een beetje oppervlakkig de looppaden zuigen, dat wel. Maar ik ben al 10 minuten bezig met het stofzuigen van de banken en stoelen. Daarnaast heb ik een rieten stoel staan, wat rieten opbergmanden die van stof ontdaan moeten worden, wat velours sierkussens, een t.v. kast waarvan ik de lades moet verwijderen om er goed onder te kunnen enz. Ook de trap en de gang moeten gedaan. enz. No way dat dit in 10 minuten lukt. Stof afnemen idem. Ik heb veel planten, die veel blaadjes laten vallen, een sidetable met tijdschriften en boeken...als dat goed gestoft moet worden ben ik echt wel even bezig. Dus oppervlakkig ja, maar goed, nee absoluut niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.