Nick90
11-10-2025 om 19:46
Wanneer stop je met een speentje?
Een korte vraag? Wanneer zijn jullie gestopt met de speen?
Dochter is nu bijna 27 maanden, maar ze wil nog vaak haar speentje, ook gewoon overdag dus.
Nu hamert het consultatiebureau erop dat die speen weg moet en eigenlijk al een jaar geleden. Maar als we hem niet geven gaat ze langdurig hard huilen, of ze word boos en dan gaat ze met dingen gooien.
Hoe deden jullie dat? Zoon verkoos trouwens z'n duim boven een tut en is daar vanzelf mee gestopt nadat vrouw een of ander goedje op zn duimnagel smeerde als hij sliep.

BlairW
12-10-2025 om 08:43
Dochter hier heeft hem rond 21 maanden mee gegeven aan de Sint voor baby Piet. Dat werkte prima, alleen was de middagslaap er wel meteen vanaf. Ze ging echt van 2,5 uur slapen ‘s middags naar niks. Dat was dus wel even wennen voor ons allemaal. Maar verder was het geen enkel probleem dat ze hem niet meer had.
Dat een beugel later veel zieliger en pijnlijker is, mwah. Dochter heeft toch een beugel nodig, heeft niks met de speen te maken. Maar die is 13 en heeft nu een blokbeugel gehad en inmiddels slotjes onder. Ze vind zichzelf helemaal niet zielig hoor en pijn heeft ze er ook maar weinig van.

Due-scimmie
12-10-2025 om 08:49
Hier in het dorp heb je een fiepenboom. Daar kun je hem inhangen. Maar de leukste manier die ik ooit las was: Kindje mocht speen planten in de tuin en dag erna stond er een mooie grote lolly of zo'n ding dat ronddraait door de wind oid.

MamaE
12-10-2025 om 08:51
Vanaf een jaar sowieso niet meer overdag. Ook voor de ontwikkeling van de spraak, want goed leren praten met zo'n ding in de mond is nogal onmogelijk. En voor de stand van de kaken/tanden.
Een zuigbehoefte heeft een kind van twee niet meer, dat is echt een zuiggewoonte geworden. Ook die flessen, kan ze fijn vinden, maar nodig is het niet.
Jullie lijken nogal moeite te hebben met het temperament van dochter. Zodra ze boos wordt of drama maakt, is het lastig om consequent te zijn. Ze is twee, ze gaat de komende tijd nog heel vaak nee zeggen, drama maken of boos zijn. Jullie helpen haar niet om haar dan maar in alles haar zin te geven.
Als je een speen eenmaal weg hebt gedaan, koop dan ook geen nieuwe meer. Ook niet als ze huilt of boos wordt. Daar moet ze even doorheen. Spenen zijn voor baby's en zij is een grote meid.
Op de opvang krijgt ze hem overdag ook niet. Dus de regel 'speen is alleen voor in bed' kun je heel makkelijk doortrekken.

Poezenmeisje
12-10-2025 om 09:11
Zoon was een huilbaby, dus ik was toch wel blij met de fopspeen in het cadeaupakketje van het ziekenhuis. Zelf hadden we zo'n gruwelijk ding niet eens gekocht.
Na vier maanden spuugde hij hem uit en was het huilen (20 uur per dag) ineens ook over. Zijn duim is hij nooit aan begonnen.

afrodite05
12-10-2025 om 09:23
Nick90 schreef op 11-10-2025 om 20:17:
Ze vraagt m dus ook nog vaak overdag of onderweg. Op het kdv krijgt ze m alleen als ze wil slapen. Cold turkey hebben we geprobeerd maar dat resulteert in een boze peuter, en vooral de hond is dan vaak het slachtoffer helaas. Waarschijnlijk omdat ze weet dat een onmiddellijke reactie oplevert.
Ik heb niet je hele topic gelezen. Wat wij hebben gedaan (maar dat was rond de 1e verjaardag): in eerste instantie afbouwen. Alleen bij het slapen en onderweg. Onderweg was in eerste instantie in de kinderwagen of in de auto, later alleen in de auto. Op een zeker ogenblik zijn we cold turkey gestopt. Zoon keek even raar, met zo'n blik van: je vergeet iets, mama! Maar hij ging gewoon slapen met zijn knuffeltje. Daarna misschien nog een keer om gevraagd, maar niet gegeven. Wel heeft hij toen een korte periode op zijn knuffeltje gesabbeld (vooral de labeltjes).
Cold turkey werkt volgens mij alleen als je er echt niet meer aan toegeeft, anders weet je kind: als ik maar lang genoeg zeur, krijg ik m'n zin wel. En dan ben je verder van huis, want dan moet het weer van begin af aan en dat is eigenlijk voor niemand fijn. Dan maar een paar slechte dagen om er doorheen te komen.
Wij zitten nu in een soortgelijke fase: zoon kreeg nog altijd een fles met melk of pap voor het slapen. Met 2 jaar hoeft dat echt niet meer uit een fles, hij kan ook prima uit gewone bekers en glazen drinken. Dus wij hebben gezegd: je bent nu een grote jongen (was hij het mee eens), dus krijg je nu melk in een beker. Dat vindt hij meestal prima. Nu vraagt hij ineens op de gekste momenten om de fles (deed hij hiervoor nooit), maar dan zeggen we: grote jongens drinken uit bekers. Even een pruillipje en dan is het weer klaar. Misschien werkt zo'n soort verhaaltje bij jullie dochter ook?

Anoniemvoornu
12-10-2025 om 09:23
Nick90 schreef op 11-10-2025 om 20:17:
Ze vraagt m dus ook nog vaak overdag of onderweg. Op het kdv krijgt ze m alleen als ze wil slapen. Cold turkey hebben we geprobeerd maar dat resulteert in een boze peuter, en vooral de hond is dan vaak het slachtoffer helaas. Waarschijnlijk omdat ze weet dat een onmiddellijke reactie oplevert.
Hoezo is de hond hiervan het slachtoffer?! Hoezo laten jullie dat gebeuren?

Poezie
12-10-2025 om 09:43
Anoniemvoornu schreef op 12-10-2025 om 09:23:
[..]
Hoezo is de hond hiervan het slachtoffer?! Hoezo laten jullie dat gebeuren?
Totdat kind het slachtoffer is omdat hond het niet meer pikt. Ongelooflijk, dat mensen dit laten gebeuren!

Decembermamma
12-10-2025 om 09:59
Wij trokken van kleins af aan de speen uit de mond op het moment dat onze zoon in slaap was gevallen. Gevolg was dat hij de speen ook al heel snel overdag niet zo hoefde.
Overigens vind ik het qua beugels een lastig verhaal, viel mij altijd al op dat echt heel veel kinderen met beugel rondlopen. Zoon had ook een verwijsbrief gekregen, tandarts had gezegd "medisch is het niet nodig maar voor als je je tanden iets rechter wilt hebben kan dat wel" zoon moest zelf maar zien of hij het wilde. Zoon keek thuis nog eens extra goed in de spiegel en vroeg "welke tanden zitten er dan scheef?" Gelukkig dus een kind met gezond verstand, dat scheelt weer een paar duizend euro.

oudmaarnognietkoud
12-10-2025 om 10:14
Temet schreef op 11-10-2025 om 19:57:
Volgens mij hebben wij afgebouwd, het speentje mocht eerst altijd, maar op een gegeven moment mocht het alleen nog maar als ze in bed lagen. Of bij hoge uitzondering als ze ziekig waren. Dus als kind uit bed werd gehaald moest het speentje in bed achterblijven.
Ik weet dat bij dochter het speentje pas echt helemaal werd afgedankt nadat mijn partner dochter omkocht, met echt geld, dus ik vermoed dat ze toen minstens 3 was.
Meegeven met Sinterklaas/Piet voor kleine kindjes is een bekende truc. Dus als dochter straks de schoen zet, die speen erin en dan omwisselen voor een cadeautje. Maar dat is dan wel cold turkey afkicken in plaats van afbouwen.
Hier ook zo ongeveer. Al van kleins af aan het speentje alleen in bed. Als kind uit bed kwam bleef het speentje daarin liggen. Oudste was 3 toen jongste werd geboren en hij heeft zijn speentje definitief aan jongste gegeven. Hij werd oudste broer en speentjes waren voor baby's.
Met jongste hetzelfde gedaan, speentje bleef altijd in bed. Hij was drie toen wij op vakantie gingen en wij waren zijn speentje "vergeten".
Wel stiekem meegenomen voor het geval dat. Maar gelukkig was het geen probleem.

mana_sutiyuq
12-10-2025 om 10:20
zodra ze vast voedsel kregen was de speen alleen voor in bed, en zodra de laatste echte flesvoeding er af was, dus niet die papfles omdat het mij zo handig uit kwam (boterham of of pap van een lepel is beter) of die fles aan het eind van de dag omdat ze dan zo makkelijk slapen, helemaal weg.
Nick, zijn jullie bang voor het woord 'nee' of bang voor boze kinderen? Want het is jullie taak om ze op te voeden, dat is toch echt hard werken en niet altijd leuk maar je krijgt er wel een stuk leukere kinderen voor terug.

PhilDunphy
12-10-2025 om 10:34
Bij alle drie gestopt rond de 2 jaar. Sowieso nooit overdag toegelaten toen ze geen baby meer waren. Dus zelf het speentje in het bed laten gooien als we naar beneden gingen. Bij neefje van 3 (die thuis nog de speen krijgt) doe ik dat ook, die kan daar nog wel eens boos om worden, maar uiteindelijk wil hij toch een keer naar beneden en doet hij het alsnog. Ik hou voet bij stuk dus.
En vanaf 2 a 2,5 dus ook s nachts het speentje weg gedaan. Een gaatje geprikt in de speen, dan zuigt ie niet meer en toen geconcludeerd dat ie helaas stuk is en weg moet. Kind zelf laten weggooien.

Nick90
12-10-2025 om 10:35
afrodite05 schreef op 12-10-2025 om 09:23:
[..]
Ik heb niet je hele topic gelezen. Wat wij hebben gedaan (maar dat was rond de 1e verjaardag): in eerste instantie afbouwen. Alleen bij het slapen en onderweg. Onderweg was in eerste instantie in de kinderwagen of in de auto, later alleen in de auto. Op een zeker ogenblik zijn we cold turkey gestopt. Zoon keek even raar, met zo'n blik van: je vergeet iets, mama! Maar hij ging gewoon slapen met zijn knuffeltje. Daarna misschien nog een keer om gevraagd, maar niet gegeven. Wel heeft hij toen een korte periode op zijn knuffeltje gesabbeld (vooral de labeltjes).
Cold turkey werkt volgens mij alleen als je er echt niet meer aan toegeeft, anders weet je kind: als ik maar lang genoeg zeur, krijg ik m'n zin wel. En dan ben je verder van huis, want dan moet het weer van begin af aan en dat is eigenlijk voor niemand fijn. Dan maar een paar slechte dagen om er doorheen te komen.
Wij zitten nu in een soortgelijke fase: zoon kreeg nog altijd een fles met melk of pap voor het slapen. Met 2 jaar hoeft dat echt niet meer uit een fles, hij kan ook prima uit gewone bekers en glazen drinken. Dus wij hebben gezegd: je bent nu een grote jongen (was hij het mee eens), dus krijg je nu melk in een beker. Dat vindt hij meestal prima. Nu vraagt hij ineens op de gekste momenten om de fles (deed hij hiervoor nooit), maar dan zeggen we: grote jongens drinken uit bekers. Even een pruillipje en dan is het weer klaar. Misschien werkt zo'n soort verhaaltje bij jullie dochter ook?
Vandaag hebben we gezegd dat speen in bed blijft omdat ie moet slapen, tot nu accepteert ze dat gelukkig, als in ze heeft er nog niet naar gezocht of naar gevraagd.

RaSa
12-10-2025 om 10:36
Vanaf 1 jaar mocht ze hem alleen nog maar ik bed. En toen ze twee was heb ik de schaar erin gezet. Oh nee, speentje is kapot... Ze heeft het nog een nacht met haar kapotte speen geprobeerd en 's morgens geheel vrijwillig in de prullebak gegooit. Super trots ze nu al heel groot was.

Anoniemvoornu
12-10-2025 om 10:44
Nick90 schreef op 12-10-2025 om 10:35:
[..]
Vandaag hebben we gezegd dat speen in bed blijft omdat ie moet slapen, tot nu accepteert ze dat gelukkig, als in ze heeft er nog niet naar gezocht of naar gevraagd.
Ze accepteerd het gelukkig? Serieus ook als ze er wel om vraagt of zoekt is het toch echt aan jullie of ze hem krijgt...

Anoniemvoornu
12-10-2025 om 10:50
Poezie schreef op 12-10-2025 om 09:43:
[..]
Totdat kind het slachtoffer is omdat hond het niet meer pikt. Ongelooflijk, dat mensen dit laten gebeuren!
Dit keer 100 , en dan gaat het hier ook nog om een hond die letterlijk in staat is een kind dood te bijten..