Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
TamTam

TamTam

12-10-2013 om 22:48

Mag je kind jouw pinpas gebruiken?

Even naar aanleiding van een ander draadje, waarin ik opperde dat ik sinds een dik jaar inmiddels mijn pinpas meegeef aan mijn oudste als hij een boodschap moet doen. Dit kan variëren van even wat halen in de supermarkt voor mij tot naar de stad gaan om iets wat hij nodig heeft naar school. Ik vind het wel leuk om hierover verder te praten. Ik vind het zoveel idealer dan contant geld....alleen al omdat je dat niet altijd in huis hebt als er iets gekocht moet worden. Zijn er meer ouders die dit zo doen? Ik merk in mijn omgeving wel eens wat verbazing over 'zoveel vertrouwen' in mijn kind. Terwijl ik, ja ik vertrouw hem gewoon. Bovendien is het checkbaar via internetbankieren.


ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-10-2013 om 22:54

kind heeft zelf pinpas

Nee, ik doe het niet. Over welke leeftijd hebben we het trouwens? Mijn jongste (11) geef ik voor een boodschap contact geld mee. Als oudste (16) iets moet kopen op onze kosten, dan maak ik het geld even aan hem over en pint hij met zijn eigen pas.

TamTam

TamTam

12-10-2013 om 23:26

12 jaar.

amk

amk

13-10-2013 om 08:27

nee

mijn kind krijgt mijn pas niet mee, maar ook mijn ex-man kreeg mijn pas niet mee.
Als je dat wel doet en het is bekend krijg je niets meer terug van de bank als er wat gebeurt.

Voor het overzicht is het ook veel handiger om wel contant te betalen.

Dalarna

Dalarna

13-10-2013 om 09:08

precies

Het is verboden om een ander je pinpas mee te geven.

Mijn oudste (voor jongste moet ik het nog ophalen) heeft een eigen pinpas met rekening. Kleine bedragen van de supermarkt koopt hij dus zelf en als hij mij het bonnetje geeft maak ik het over.

Niet dat ik hem niet vertrouw maar vaak moet hij iets kopen als ik niet thuis ben en dan heb ik natuurlijk zelf mijn pinpas bij me.

Nee

Ik geef mijn pinpas niet mee. Ook niet aan mijn man. Het mag gewoon niet en als je het doet en er gebeurt iets dan draai je zelf voor de consequenties op.

Met 12 jaar kun je ook makkelijk een eigen pinpas voor ze regelen en via internetbankieren overzicht houden en zakgeld overboeken. Dan kunnen ze zelf pinnen en kun je het geld voor de boodschappen via internetbankieren overboeken (vooraf of achteraf).

Koffie

Koffie

13-10-2013 om 09:30

Nee

Bij mijn zus hebben ze een keer de pincode afgekeken en toen haar pas gerold. Omdat zij kon duidelijk maken dat ze alles volgens de regels had gedaan, kreeg ze die tweeduizend euro terug. Hoe moet je dat doen, als je je pas aan je kind hebt gegeven?

Wij laten het ze zelf pinnen en storten het dan op hun rekening.

Lynna

Lynna

13-10-2013 om 10:23

Ik doe het al jaren. Ze zijn nu boven de 16 maar toen ze een jaar of 12 waren gebeurde het ook af en toe wel. Hoewel het ook regelmatig gebeurt dat ik de bonnetjes van hen krijg en het bedrag naar hen overmaak. Net wat ik op dat moment het makkelijkste vind.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-10-2013 om 10:35

Nee

Ik leer mijn kinderen dat een pincode heel persoonlijk is en daar handel ik ook naar. Ik ken ook de pincode van mijn man niet en hij die van mij niet.
Mijn dochter van 11 heeft een eigen pinpas en zo nodig gebruikt ze die en dan maakt ik het geld op haar rekening over. De jongste van 4 mag voor een miniboodschapje en zoveel kleingeld heb ik altijd wel ergens slingeren.

Katniss

Katniss

13-10-2013 om 11:04

Nee

Omdat het volgens de voorschriften van de bank niet mag en om alle bovengenoemde redenen.

Ook nee

En dat heeft niets met vertrouwen in mijn kind te maken. Als hij volwassen is en wij oud en minder mobiel ga ik hem machtigen zodat hij met een eigen pas onze bankzaken/aankopen kan regelen. Dat heb ik ook gedaan voor mijn ouders. Nu zou hij hem hoogstens meekrijgen in een noodgeval. Niet voor een boodschapje, dat gaat contant. En op 12 jarige leeftijd al helemaal niet.

Nee, definitely not!

Ik heb nu alle vertrouwen in mijn kinderen, maar je weet nooit wat de toekomst gaat brengen.
Ik ken iemand die de complete spaarrekening van zijn ouders geript heeft toen hij 17 was, omdat hij zich in de nesten had gewerkt met online gokken. 50.000 euro pleite.

Knurf

Knurf

13-10-2013 om 13:38

zou hier wel mogen

Ik zou daar niet zo'n probleem mee hebben. Het komt tot nu toe niet voor, voornamelijk omdat mijn dochter het gezelliger vindt als ik meega om spullen voor haar te kopen. Maar als ze perse in haar eentje in de supermarkt iets wil kopen en ik heb geen contact geld in huis, mag ze best met mijn pinpas pinnen.

Dr Phil vindt dat niemand meer het voordeel van de twijfel krijgt. Ik zie dat anders. Zolang ik geen reden heb op argwanend te zijn, vertrouw ik mijn dochter. Mocht het misgaan, dan zie ik op dat moment wel hoe ik er mee omga.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2013 om 14:10

Ja Knurf

Dat vind ik ook een veel prettigere levenshouding.

En bovendien: ik heb geen 50.000 euro op mijn lopende rekening staan, en ik geloof ook niet dat ik hiermee het risico loop om mijn spaargeld kwijt te raken. Is vind het sowieso erg onverstandig om heel veel geld op mijn lopende rekening te hebben, dus mocht er een keertje iets misgaan dan is het leed te overzien.

De gokkende puber vind ik overigens bijna een rokende opa argument.

Gezien de internet ontwikkeling

was deze jongen niet de eerste en zal ook zeker niet de laatste zijn, en met je pin kunnen ze ook op je internetbankieren.
Wat in bovenstaand verhaal gebeurd is.

'mag je de pinpas van je bejaarde ouder gebruiken'?

Als die ouder zelf niet meer in staat is om te pinnen, omdat alle banken wegbezuinigd zijn en er alleen nog op straat gepind kan worden (= gevoelsmatig onbeschermd).

De bank kan van alles voorschrijven, maar het moet wel uitvoerbaar zijn!

Knurf

Knurf

13-10-2013 om 15:10

klopt jasam

natuurlijk klopt het dat die jongen niet de eerste is, en zeker niet de laatste zal zijn. Stel dat 5 % van de jongeren vatbaar is voor zo'n gokken-met-de-pinpas-van-ma. Maak er voor mijn part 10 % van. Dan is er bij 90 % van de kinderen dus niks aan de hand!
Op dit moment heb ik geen reden om aan te nemen dat mijn dochter bij die 10 % gaat horen. Zodra dat wel het geval is, kan ik altijd nog de teugels aanhalen.

Bromvlieg

Ja, mits je gemachtigd bent door je ouder.

Knurf

Denk je dat deze ouders enig vermoeden hadden?

Yta Chalne

Yta Chalne

13-10-2013 om 16:13

Geen probleem. We hebben een aparte boodschappenrekening, en daar staat doorgaans hooguit een paar honderd euro op, dus de schade bij misdrijven is te overzien. Mijn oudste heeft mijn pasje van de boodschappenrekening standaard in haar portemonnee, zij doet namelijk vaker boodschappen dan ik. Of het van de bank mag interesseert me helemaal niet eigenlijk.

TamTam

TamTam

13-10-2013 om 17:18

Leuk, die verschillen!

Ik vind het wel heel grappig om de verschillen te lezen!

Bij ons is het wel zo dat mijn man en ik beiden een rekening hebben (bij de een wordt dit afgeschreven en bij de ander dat) en zoon eigenlijk alleen mijn pas meeneemt. Er zou dus geen probleem zijn bij verlies, want dan nog kunnen we geld opnemen.

Overigens heb ik in mijn omgeving wel gezien dat iemand het ook wel heel handig vond, even een kind om boodschappen sturen met een pasje. Kind kwam alleen terug met een compleet nieuwe winteroutfit voor zichzelf. 'Verrassing, ik kan er weer tegen voor de winter.' Kijk, dat flik je mij dus niet: dat gaat allemaal terug. En als dat niet kan (kind had kleding gelijk aangetrokken), dan verrekenen we dat wel met je zak -en telefoongeld, net zolang tot het is terugbetaald.

Oesterzwam

Oesterzwam

13-10-2013 om 17:43

Eigen pas

Hier vanaf tien jaar een eigen pas, daarmee boodschappen doen, ouders betalen terug. Op zo'n rekening staat niet heel veel geld en kan niet rood staan. Veel veiliger dus.

Knurf

Knurf

13-10-2013 om 19:24

Jasam

geen idee of die ouders een vermoeden hadden. En geen idee hoe of dat aan de ouders zelf lag, of aan het kind. Er gebeuren wel vaker dingen waarvan ik me afvraag hoe het in g***naam mogelijk is dat de ouders niks doorhadden. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik verwacht dat ik altijd alles weet van mijn dochter, zeker niet. Maar ik weiger simpelweg om te leven vanuit wantrouwen. Anders heb je geen leven. Bovendien vraag ik me af wat dat met een kind zou doen als je altijd zijn of haar gangen nagaat. Wat doet dat met iemand als er nooit vertrouwen zou zijn?

Op mijn betaalrekening kan ik niet rood staan, dus er kan sowieso nooit meer afgeschreven worden dan er op staat. Dat met die 50.000 euro zou dus hier niet lukken. Maar verder? Geen idee. Nogmaals, dat zie ik wel als het zich voordoet. Als dat tenminste ooit gebeurt.

Wat was het gezegde ook alweer? Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, doch dat nooit op komt dagen.
Of ook een leuke:: Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Doe mij maar: wat je aandacht geeft, groeit.

helemaal eens met knurf

En dat er zelfs mensen zijn die hun pincode zelfs geheim houden voor hun partner vind ik dan weer best bijzonder.
Ik leef ook liever met vertrouwen in de mensen om mij heen. Liever ooit ten onrechte, dan altijd vanuit wantrouwen gehandeld.

Ely

Ely

13-10-2013 om 20:17

Dat wil ik hem niet aandoen

Oudste is hartstikke slordig. Als hij de pas verliest zadel ik hem op met een hoop schuldgevoel. En dan heb ik het nog niet over vervelendere zaken. Lekker oefenen met eigen pas, daar is het voor.

Jaina

Jaina

13-10-2013 om 20:18

Nee

Mijn jongere kinderen krijgen contant geld mee als ze voor mij iets moeten kopen. Mijn oudere kinderen schieten het vaak voor en dan betaal ik ze later terug of anders geef ik ze het contant mee. Ik ben er niet principieel op tegen maar het is gewoon nooit nodig. Wel vind ik het iets veiliger als iedereen gewoon zijn eigen pas bij zich houdt. Ik heb op mijn lopende rekeningen geen 50,000 euro staan maar wil toch liever de pas zelf bij me houden.

Knurf

Ik heb niets te vrezen en lijdt ook niet, want ze hebben mijn pincode niet.Dat heeft niets te maken met mijn vertrouwen in mijn kinderen.
Ik heb de pincode van de passen van de kinderen ook niet.
En ook de toegangscode voor hun computer heb ik niet. Zij die van mij ook niet. Ik vertrouw hun gezonde verstand volledig.
Maar mijn pincode krijgen ze niet.

Wat een verschillen!

Er zijn al veel manieren geboden. Zelf ben ik nog lang niet aan dit dilemma toe. Met contant geld kan een kind ook stiekem snoep kopen i.p.v. waarvoor je hem/haar op pad hebt gestuurd.

Zelf kreeg ik altijd contant geld mee, maar dat begint een beetje ouderwets te worden. Ik heb ook nooit contant bij me.

Een eigen rekening is wel een goed idee vind ikzelf. Dan leert je kind omgaan met geld op zijn eigen rekening, eigen pas en eigen pincode. Een pincode vind ik zelf ook persoonlijk. Ik ken die van mijn man ook niet en dat is ook niet nodig want het is tenslotte dezelfde rekening.

TamTam

TamTam

13-10-2013 om 21:33

Saldo op die eigen rekeningen

Voor degenen die hun kind laten voorschieten: staat er dan altijd genoeg op hun rekeningen? Ik persoonlijk zou niet aan mijn kind willen vragen: staat er genoeg op je rekening? Dus hoe check je dat?

TamTam

Weet jij echt niet van je 12 jarige wat er op zijn rekening staat? Ik wist dat op die leeftijd precies. Alleen geld wat ik er zelf op had gezet, dus niet genoeg voor boodschappen. Op 12 jarige leeftijd had zoon nog geen andere inkomsten dan ons zakgeld. Geld van verjaardagen enz. stond toen en gaat nu nog steeds op zijn spaarrekening en daar kan dus niet van worden gepind. En waarom zou ik niet aan mijn zoon willen vragen of hij nog genoeg op zijn rekening heeft staan?
Jou zoon is pas 12, je hebt toch gewoon inzage in zijn financiën?

Jaina

Jaina

13-10-2013 om 22:07

TamTam

Het voorschieten van eigen rekening doen alleen mijn oudere kinderen en die hebben wel voldoende saldo aangezien ze ook spaargeld hebben Het gaat overigens altijd maar om kleine bedragen (melk, brood of andere kruidenierswaren) dus ik weet dat ze voldoende hebben. Als ze niet genoeg hebben dan gaat het niet door uiteraard. Het gaat om situaties waarin ik bijvoorbeeld nog op werk ben. Ik bel dan met de vraag of ze even wat willen halen. Mijn pinpas kunnen ze dus sowieso niet meekregen want die heb ik bij me. Hebben ze niet genoeg geld dan zoeken we een andere oplossing. Soms kan ik dan per direct wat geld naar hun rekening overboeken en anders dan bel ik iemand anders.
Mijn jongere kinderen doen voor de lol wel eens boodschappen in het dorp en dan geef ik ze dus contant geld mee.
Echt de week boodschappen halen doen mijn kinderen eigenlijk nooit. Dat zou wel om een groter bedrag gaan maar dat is echt bij hele grote uitzondering. Misschien 1 of 2 x per jaar. In dat geval geef ik ook meestal contant geld mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.