Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schoolzwemmen: Het duurt jaren

Beste medeouders,

10 jaar geleden ben ik met mijn man naar Nederland verhuisd. Wij zijn hierdoor, en door gebrek aan voorlichting, niet altijd goed op de hoogte van wat de norm is in Nederland.

Onze dochter (9,5) zit nu in groep 7 en volgt al vanaf de eerste dag dat ze naar school ging, wekelijks zwemles via het schoolzwemmen.
Uit mijn hoofd, is het verplicht voor alle kleuters, daarna voor kinderen uit groep 3 voor wie C niet heeft, 4 en 5 voor wie B niet heeft, en daarna alleen nog voor kinderen die geen A hebben.

Mijn dochter heeft nog geen A diploma. Ik heb haar nog nooit zien zwemmen. Ze zit in het ondiepe bad en moet altijd kurkjes om. Niet alleen zij, maar alle kinderen waarmee ze nog in dat bad zit.
Ze zit nu al een aantal jaar op zwemles, maar zonder resultaat. Bij haar in de groep zitten meerdere kinderen, die ook alleen zwemles via school krijgen, en ook al jarenlang zwemmen via school. Alleen een meisje uit haar klas, die nog geen A heeft, mag nu gaan oefenen in het diepe bad, maar de meeste kinderen op school gaan knutselen en mijn dochter gaat dan met nog een paar kinderen naar de zwemles toe.

Mijn dochter riep vroeger altijd dat zwemmen een van haar hobbies is, en wij waren blij met dat het zo geregeld was dat ze via school zwom.
Zeker het laatste jaar, maar eigenlijk wel langer, hebben wij gemerkt dat ze zwemmen niet meer zo leuk vind.

In mijn dochters klas, zit ook een meisje dat een tijdje mijn dochters vriendinnetje was. Mijn dochter had een keer een zwemdiploma gezien van een ander vriendinnetje, en zag daarop staan dat je AB en C moet hebben om zwemveilig te zijn. Toen mijn dochter nog met het eerstgenoemde meisje omging, praatten zij een keer over zwemles en vertelde mijn dochter over dat met ABC je zwemveilig bent. Dit meisje zei dat je met A en B ook zwemveilig bent en dat C niet nodig is. Vervolgens leek het erop dat dit meisje dominant is over mijn dochter, omdat mijn dochter geen zwemdiploma A heeft en het meisje zelf A en B heeft en dus zwemveilig is en deze diploma's je moet hebben.
(overigens waren ze vorig jaar een keer samen naar het zwembad met de moeder van het meisje, uiteraard wordt er dan toch alleen maar gespeeld in het ondiepe, mijn dochter is gelukkig verstandig genoeg om te weten dat ze niet in het diepe moet gaan. Het meisje, dat vriendinnetje, moest van haar moeder in het diepe even een paar baantjes zwemmen, en stopte na de helft van een baan al omdat ze zelf niet goed kan zwemmen of haar conditie slecht is ondanks dat ze een zwemdiploma B heeft, maar dit terzijde)
Ik wil vooral zeggen, dat sommige andere kinderen stom gaan doen, omdat mijn dochter nog geen een zwemdiploma heeft. (dan wel omdat ze geen A en B heeft)

Wij balen hier enorm van. Als er geen zwemles via school was, hadden wij onze dochter zelf wel op een bepaald moment op zwemles gezet en had mijn dochter vast alle diploma's gehaald. Familie in Polen doet dat ook, kinderen op zwemles zetten. Weliswaar niet zoals in Nederland vanaf 5 jaar, maar waar ik vandaan kom gaan kinderen op een bepaald moment ook gewoon op zwemles. Mijn man en ik dachten, dat alle kinderen in Nederland zwemles krijgen via school, en dat als ouders of de kinderen het graag willen er ook zwemles is buiten school. Eigenlijk waren wij dus zo naief om te denken dat de scholen ervoor zorgen dat onze kinderen goed kunnen en wij ons geen zorgen hoeven te maken.

Ik heb het hier al eens met de juf over gehad voor de vakantie. Die gaf aan dat wij zelf moeten gaan oefenen in het weekend in het zwembad en dat zwemles op school niet genoeg is. Dit was de eerste keer dat ik hoorde dat dat moet?

Helaas is zwemles via school verplicht en mag je kind alleen stoppen bij inlevering van een kopie van het zwemdiploma, anders gaat je kind gewoon mee met de les. Vandaag was mijn dochter weer voor het eerst dit jaar wezen schoolzwemmen, en zit ze met dezelfde kinderen als vorig jaar weer in het ondiepe bad.
Ik ben radeloos. Het liefst zou ik haar gewoon enkele privélessen laten volgen zodat ze echt leert zwemmen (wat ze waarschijnlijk wel gewoon kan, ik heb zelf toen ik hier kwam zwemlessen gevolgd en zo moeilijk is zwemmen niet) maar belangrijker: dat ze er weer plezier in krijgt. Het liefst zie ik dat ze nog wel haar A haalt en nog liever dat ze gewoon regelmatig blijft zwemmen. Het diploma vindt ik niet meer zo belangrijk, maar zal ze moeten halen als ze van schoolzwemmen af wilt.

Echter zit ik wel met dat verplichte schoolzwemmen. Mijn dochter vertelde me dat ze de helft van de tijd moet wachten tot ze weer mag zwemmen, en dus maar kunstjes gaat doen als een koprol maken in het water als ze moet wachten, omdat ze de zwemles niet leuk vindt en zich verveelt. Ook doen ze alleen de schoolslag en moeten ze op de rug liggen met de handen onder de oren en dan met de benen trappen, dat is alles wat zij doen. Het niveau is volgens mij niet erg hoog, en schoolzwemmen is hetgene wat mijn dochter zwemmen niet leuk laat vinden.
En wat als straks bij zwemmen ergens anders mijn dochter een stuk verder is dan bij het schoolzwemmen maar bij het schoolzwemmen met kurkjes in het ondiepe moet blijven zwemmen?
Is het wel mogelijk dat de school mijn dochter kan blijven verplichten te zwemmen via school, ook al kan ik aantonen dat ze elders lessen volgt die kwalitatief veel beter zijn?

En zijn er hier meer ouders die ontevreden zijn over schoolzwemmen?


Wat apart

Ik heb nog nooit gehoord van scholen die al in de 1e klas beginnen met schoolzwemmen en dat elk jaar door blijven geven tot een kind haar diploma heeft.
Je mag blij zijn tegenwoordig dat er op een school nog schoolzwemmen is, de meeste scholen zijn ermee gestopt. En dan is het een jaar, nou ja effectief een half jaar, en hooguit voor wat achterblijvers het jaar daarop nog een kans.
Zonder diplomagarantie, maar ook geen toezicht of ze het wel halen.

Lijkt mij dat je je kind op een goede zwemschool doet en school is school, tot je kind de diploma's heeft, in elk geval diploma A.
Als ze al zoveel gezwommen heeft kan dat met een half jaar klaar zijn gok ik.
Dus zoek een goede zwemschool, er zijn particuliere en verenigingen. Die verenigingen zijn wel wisselend van kwaliteit. Vooral ook omdat ouders er snel vanaf willen worden kinderen soms onder druk gezet om het snel te halen.
Jammer dat de zomer net voorbij is, dan had je een intensieve cursus kunnen doen, elke dag.

De kwaliteit van het schoolzwemmen heb je geen invloed op, tenzij het schadelijk zou zijn.

vlinder72

vlinder72

25-08-2015 om 19:09

nee

Wij vonden zwemles prima. Helaas is schoolzwemmen inmiddels afgeschaft. Wij zagen schoolzwemmen niet als zwemles maar meer als een manier om zwemmen bij te houden.

Onze oudste twee kinderen hadden A, B en C gehaald voordat schoolzwemmen begon. De jongste twee hebben alleen A en B en helaas geen schoolzwemmen meer. Wij gaan nu zelf met enige regelmaat met ze zwemmen om het bij te houden.

AB en C is natuurlijk het beste maar met A en B kunnen ze ook best wel zwemmen.

Inmiddels heb je waarschijnlijk wel door dat de meeste kinderen al kunnen zwemmen voordat schoolzwemmen begint. De meeste Nederlanders laten kinderen al veel jonger op zwemles. Ik zou je dochter per direct op zwemles doen om nu zo snel mogelijk in ieder geval A en B te halen. Straks wil ze in groep 8 mee naar een bosbad of gaan zwemmen op school. Je dochter moet kunnen zwemmen.

Camilla

Camilla

25-08-2015 om 19:30

Herfstvakantie

Ik zou je dochter naar zwemles sturen bij een zwemschool.
Ook kun je in de herfstvakantie voor een intensieve cursus gaan.
Je kunt dan googelen op snelcursus of intensieve zwemcursus of turbozwemmen. Wie weet is er wel iets bij jullie in de regio.
Dat het voor je dochter zo niet motiveert lijkt me duidelijk.
Wat vindt ze er zelf van?

Krullevaar

Krullevaar

25-08-2015 om 20:50

zwemschool

Zoek snel een zwemschool in de buut die de mogelijkheid biedt om in kleine groepjes les te krijgen. Zoals eerder gezegd: een spoedcursus in de herfstvakantie is ook een goed idee. Dan kan ze in 1 week in elk geval haar A diploma halen. Zie het schoolzwemmen alleen als iets extra's.

En eerlijk is eerlijk, jullie hebben hier als ouder ook een rol in en zouden vaker met haar naar het zwembad moeten gaan. Zeker als het al zo lang duurt.

Jamie

Jamie

25-08-2015 om 21:01

Je kind zit al zes jaar op zwemles via school en zit nog in het ondiepe badje samen met andere kinderen? Ik kan bijna niet geloven dat dit in Nederland is en dat er niemand eerder aan de bel heeft getrokken.

Krullevaar

Krullevaar

25-08-2015 om 21:16

Waarom niet?

Waarom kan je dat niet geloven? Dit weekend is een 14 jarige jongen verdronken die niet kon zwemmen. Wel van niet Nederlandse afkomst, maar het bestaat gewoon en blijkbaar vaker dan je denkt.

Ik vermoed dat dit een school is met veel kinderen van buitenlandse afkomst. In onze stad wordt nl alleen aan scholen uit sociaal zwakkere wijken nog schoolzwemmen aangeboden. Schoolzwemmen stelt niet veel voor en als ouders er ook niets aan doen dan schiet het inderdaad niet op.

bieb63

bieb63

25-08-2015 om 21:30

Ik vermoed

dat de 'zwemles' op deze school gewoon een 'natte' gymles is. Niks mis mee, maar niet de manier om effectief je diploma's te behalen. Ook niet erg gebruikelijk in NL: de meeste kinderen hebben met een jaar of 6 of 7 op z'n minst hun A diploma, behaald bij een zwemvereniging. Ik zou je kind gewoon, zoals hierboven al gezegd, op een gewone zwemles doen, dan is het binnen no time gepiept lijkt mij zo op die leeftijd.

vlinder72

vlinder72

25-08-2015 om 21:36

zwemles

Mijn zoon kreeg vorig jaar natte gymles in de brugklas. Tijdens een van de eerste keren bleken er kinderen in zijn klas te zitten die niet of nauwelijks konden zwemmen. Jongens en meisjes tussen de 12 en 14 jaar.

Daarna heeft de school geregeld dat deze kinderen de rest van het schooljaar zwemles kregen. Ze vonden het namelijk onverantwoord dat er middelbare scholieren zoudenzijn die niet konden zwemmen. Zeker omdat asn het eind van het jaar er ook nog een watersportdag zou zijn.

Het ging om 4 kinderen in de klas van mijn zoon. En nog een aantal uit andere brugklassen. En het is geen sociaal zwakke school. Ik heb ook geen idee hoe de school dit gefinancierd heeft.

Krullevaar

Krullevaar

25-08-2015 om 21:45

sociaal zwak

Het hoeft geen sociaal zwakke school te zijn, het kunnen kinderen uit sociaal zwakkere milieus zijn. Of uit culturen waar zwemles niet vanzelfsprekend is. Of er is iets meer aan de hand, misschien watervrees of motorische problemen.

Wel goed dat jouw school het probleem heeft erkend en er ook mee aan de slag is gegaan.

Moni

Moni

25-08-2015 om 22:16

Ik vind het heel goed dat jij dit nu oppakt

Regel inderdaad zelf zwemles. Hierboven staan voldoende tips.
Jammer dat er te weinig communicatie was tussen les en ouders. Dan had je eerder in kunnen grijpen.

Jamie

Jamie

26-08-2015 om 08:47

Krullevaar

Ik kan best geloven dat het kind nog niet kan zwemmen maar ik kan niet geloven dat een zwembad zes jaar lang een kind niet verder krijgt dan het ondiepe badje! Ik denk dat de gemeente ook wel wil weten dat ze betalen voor niets en daar zou ik dus ook aan de bel trekken. De gemeente betaalt nu heel veel geld terwijl het zwembad alleen maar vangt. Kom op zeg, een kind in groep 6 die al vanaf groep 1 in het zwembad ligt kun je in drie maanden aan een diploma helpen! Had ze deze zomer lekker kunnen zwemmen.

Krullevaar

Krullevaar

26-08-2015 om 09:00

kan idd beter

Daar heb je een punt en dat kan idd beter.

Maar in veel gemeentes is het zwembad van de gemeente, dus dat geld is vestzak/broekzak en daarom maalt niemand erom. Dit zal in geprivatiseerde zwembaden niet zo snel gebeuren want dan kost het de gemeente echt geld.

Schoolzwemmen terug

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4129482/2015/08/26/Schoolzwemmen-moet-snel-terugkomen.dhtml

"Schoolzwemmen moet zo snel mogelijk terugkomen om te voorkomen dat er nog meer kinderen verdrinken. "Als we de zwemcultuur in Nederland blijven afbreken, krijgen we Poolse toestanden waar jaarlijks honderden mensen verdringen", waarschuwt Raymond van Mourik, directeur van Reddingsbrigade Nederland, woensdag in De Telegraaf."

Natuurlijk niet het jarenlange wel zwemmen niets leren zonder succesverhaal van TS.

Dees

Dees

26-08-2015 om 10:19

Met school om tafel

Ik zou school eens vragen hoe het komt dat ze zo lang al in het beginnersbadje zit, en wat school er aan doet om haar een A diploma te laten halen. Daarnaast eens laten proefzwemmen bij een zwemschool en daar een apart plan te laten maken. Wellicht kun je haar wat privélessen laten nemen via een zwemschool, of in kleine groepjes laten lessen zodat ze snel haar a diploma haalt. Ik zou zeker wel doorgaan tot en met C maar dan via een zwemschool.

helga

helga

26-08-2015 om 11:44

zoek even

Een goede prive zwemleraar. Moet wel echt een goede zijn. Dochter stagneerde (bij gewone zwemles) en dat kwam motivatie niet ten goede, ze snapte er niets meer van. Terecht, bleek bij prive les want ze zwom gewoon goed. Mocht dan ook na 2 (!) lessen afzwemmen.
Maar bij jouw dochter duurt dit wel extreem lang, dit moet vernederend en zeer ontmoedigend voor haar zijn. Om die reden zou ik woest zijn oo school. (Maar je hebt het zelf ook te lang laten voortduren)

Nastia

Nastia

26-08-2015 om 12:09

Diploma's

Met A & B ben je voldoende zwemvaardig om jezelf in de meeste situaties te redden. Veel kinderen gaan nog door voor C, maar er zijn er genoeg die stoppen na B (zoals die van mij). Echt goed zwemmen leer je vooral door het veel te doen.

Hier op in de gemeente zwemmen ze met groep 4 ongeveer 30-45 minuten per week, aangevuld met oudere kinderen die nog geen A hebben. Heel incidenteel kan er worden afgezwommen, maar alleen A, B en C. Kinderen die al verder zijn zwemmen vooral voor de beweging en conditie. Er wordt dus ook nadrukkelijk gezegd dat het geen vervanging is van zwemles, het is vooral bewegingsonderwijs. Echte zwemles is hier 2x 45 of 1x60 minuten per week.

In jullie geval zit je dochter natuurlijk al VEEL te lang in het ondiepe. Daar leer je niet zwemmen, zeker niet als je aan je lot wordt overgelaten. Ik zou daar dus per direct zelf op zwemles doen, en dan bij voorkeur een versneld traject (kan ze makkelijk ivm haar leeftijd). Hopelijk gaat ze de lol van zwemmen weer inzien als ze wat vooruitgang boekt. En zelf oefenen is natuurlijk altijd goed.

Naast de eigen zwemlessen zou ik het toch nog even bij school aankaarten. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat ze een kind zo lang laten aanmodderen en geen stap verder laten komen. Omdat zwemles via school niet verplicht is (andere kinderen blijven immers knutselen, dus het is geen verplicht onderdeed van de lesstof) zou ik haar niet meer naar schoolzwemmen laten gaan. Jullie hebben terecht geen vertrouwen meer in de zwemschool.. van knutselen leert ze net zo goed zwemmen als van poedelen in het ondiepe.

Izabela

Izabela

26-08-2015 om 14:57 Topicstarter

Lastig

Bijzonder voor mij om te lezen dat schoolzwemmen veelal is afgeschaft. Ik ben net zelf eens op internet wezen kijken, en kwam op een pagina terecht waarop staat dat de gemeente Katwijk enkele jaren geleden is gestopt met het financieren van zwemles via school. Daaronder staan een aantal reacties die vergelijkbaar zijn met de situatie van mijn dochter: o.a. een reactie van iemand die ook op schoolzwemmen zat en maar niet vooruit kwam, en toen via zwemles buiten school in no time diploma's behaalde.
Ik heb geen idee waarom de school die mijn dochter bezoekt, dan wel graag alle kinderen in ieder geval aan A wilt helpen, en jongere ook aan B of zelfs C. Wellicht dat de gemeente hier geld genoeg daarvoor heeft en dat graag aan schoolzwemmen besteedt.
In ieder geval hebben jullie wel gelijk, met dat schoolzwemmen niet vanzelfsprekend is, alleen hier dan nog wel.

Vervelend is hier ook vooral, dat de openingstijden van het zwembad hier beperkt zijn. Tijden waarop je echt kan oefenen met banen zwemmen zijn vooral overdag als ze op school zit, en van vrijzwemmen zal ze niet veel wijzer worden. Vriendinnetje waarmee ze ooit zwom ging met de moeder mee in de auto naar een zwembad dat ik niet ken en veel verder weg is, en wat ik daarvan heb begrepen is dat de meiden vooral van de glijbaan af gaan en in het ondiepe bad spelen.

Ik heb in ieder geval al een particuliere zwemschool gevonden, die ik gebeld heb, en vrijdagmiddag kan ze al een gratis proefles doen. Uiteraard 1 op 1, dus geen gedoe met moeten wachten op de volgende kinderen en zo tijd verliezen. Ik heb ook het idee dat ze wat te oud wordt voor de zwemles via school, er zitten dan nog wel een aantal kinderen uit haar klas in, maar ik denk daarnaast ook dat mijn dochter behoefte heeft aan een andere aanpak voor oudere kinderen en niet meer kinderachtig gedoe.

Overigens zit ik wel een beetje met de waarde van de zwemdiploma's. Als ik het allemaal zo bekijk, is het beheersen van de onderdelen voor A echt een must omdat dat de basis is van het zwemmen, en zijn B en C vooral bedoeld voor jongere kinderen, om te zorgen dat zij voor een bepaalde tijd zich kunnen redden als ze in het water vallen en ze niet in paniek raken. Zoals ik in mijn eerdere post beschreef, kon een meisje met A en B (C is niet nodig volgens haar, met B ben je ook "zwemveilig") niet eens meer een hele baan zwemmen, en dat meisje was toen 10 jaar. En ik kan vertellen dat toen mijn dochter met haar omging, dit meisje vaak genoeg heeft gezeurd of mijn dochter alsjeblieft met haar mee wil naar het zwembad, dus ze zal wellicht niet jarenlang niet hebben gezwommen. (mijn dochter is maar een keer geweest overigens)
Daarnaast valt mij op, dat er veel filmpjes van afzwemmen op youtube staan, maar de kinderen echt niet rustig zwemmen. Ik heb zelf zwemlessen gevolgd toen ik net in Nederland was, en dan wel niet voor A afgezwommen omdat die mogelijkheid er niet was bij het zwembad voor volwassenen die zwemles volgen, maar een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd, zijn dat je rustig moet zwemmen en goed uit moet drijven na een schoolslag, omdat je anders veel te veel energie gebruikt.
Ik geloof ook niet dat het lastig is om kinderen rustig te leren zwemmen met een uitdrijfmoment, daar moet toch gewoon een spelletje voor te bedenken zijn?

Als mijn dochter na A door wil blijven zwemmen mag dat uiteraard van mij, maar voorlopig zie ik als doel om in ieder geval dit diploma te halen zodat ze voor altijd van schoolzwemmen afmag. Ik heb liever dat ze gewoon normaal kan zwemmen en ook met gemak meerdere banen volhoudt en niet net een halve, dan dat ze een paar papiertjes heeft die een stempel "verlopen en ongeldig" zouden moeten hebben.
Ik kijk rond op internet, en zie dat ouders hun kinderen zowat verbieden om C te halen. Maar als het kind het leuk vindt, zie ik niet waarom hij/zij wel op een andere sport als voetbal mag maar niet mag zwemmen.

Ik wil verder nog melden dat ik nooit wat heb hoeven betalen voor het schoolzwemmen. Betekent dit dat de gemeente dan alles betaalt? En kan ik ervan uit gaan dat er geen toezicht is op de lessen? De ouders zitten er tenslotte niet bij, en wij dachten vroeger ook dat het allemaal goed geregeld is.

Van de week zal ik nog met de school bespreken of mijn dochter toch kan stoppen met schoolzwemmen, om te voorkomen dat het demotiverend of verwarrend wordt omdat ze binnenkort hopelijk ook ergens anders zwemt.

Izabela

Izabela

26-08-2015 om 15:01 Topicstarter

Reactie op Helga

Wat jij zegt, is precies hoe ik er over denk: Deze lessen zijn vernederend voor haar. Andere kinderen uit haar klas doen "leuke dingen" en zij moet met een kleine groep verplicht in het ondiepe zwembad met kurkjes om gaan zwemmen, met ook nog veel jongere kinderen wat voor een meisje van 9 echt niet "cool" is.
Ik wist zelf helaas ook niet dat de norm in Nederland is dat je binnen 2 jaar drie zwemdiploma's moet kunnen halen, anders had ik al zeker een paar jaar geleden actie ondernomen. Andere ouders denken helaas hetzelfde. "Waarom op zwemles naast school als de kinderen ook al zwemles krijgen op school?"
Ik zie liever dat het hele schoolzwemmen verdwijnt, en dat alle ouders in Nederland goed geïnformeerd worden over de diverse mogelijkheden van zwemlessen naast school. (en dat het geld voor schoolzwemmen gewoon direct naar de ouders gaat als zij de lessen niet kunnen betalen)

Krullevaar

Krullevaar

26-08-2015 om 15:21

Waar woon je

In veel steden zijn dat soort regelingen er al. In Den Haag e.o. kan je met een Ooievaarspas gratis zwemles volgen. Als je even googlet vind je misschien ook zoiets dergelijks in jouw regio (ervan uitgaande dat je ervoor in aanmerking zou komen). En ja, je kan ervan uitgaan dat jouw gemeente het schoolzwemmen voor jouw dochter heeft betaald.

Bij vrij zwemmen is vaak wel 1 of 2 banen afgezet voor degenen die baantjes willen trekken. Dus ervan uitgaan dat ze gaan niks aan heeft is vreemd. Veel ouders met kinderen op zwemles gaan juist naar het vrij zwemmen. Bovendien moet ze er ook plezier aan beleven, dus ik zou haar daar lekker mee naartoe meenemen

Ik vind eerlijk gezegd dat je veel verantwoordelijkheid hiervoor bij anderen neerlegt i.p.v. die zelf op te pakken.

Noet

Noet

26-08-2015 om 15:21

Izabella

bij de meeste gemeenten is al een sportregeling voor mensen met een laag inkomen.

Dat het schoolzwemmen primair een natte gymles is is ook algemeen bekend, waarom denk je dat 90% van de kinderen al met 5 jaar en een deel ook eerder naar de zwemschool van de gemeente of de zwemvereniging gaat.

De norm is niet dat je binnen 2 jaar een zwemdiploma moet kunnen halen dat is het gemiddelde dat kinderen met hun ABC bezig zijn. Bij een goede zwemschool kunnen ze dan meerdere banen achterelkaar zwemmen, dat zie je niet op de afzwemfilmpjes.

Jullie schoolt biedt dan ook gen zwemles maar een natte gymles, daarom zit je dochter nog in het pierebad omdat ze geen les krijgt.

Ouders bij de zwemles

Op de meeste scholen worden wel ouders gevraagd om als vrijwilliger mee te gaan als er gezwommen wordt, dat is niet te doen voor een leerkracht alleen met toezicht op aan- en uitkleden en rennen op natte vloeren.

Anooo

Anooo

26-08-2015 om 15:56

spreek je nooit andere ouders dan?

Ik begrijp niet helemaal hoe je jarenlang in onwetendheid kunt blijven. Bij mijn kinderen op school, en dat is een kleine school, loopt er iedere twee weken wel een kind met een zwemdiploma om dat te laten zien. (En dat ziet iedereen, want die passen niet in de schooltasjes.)
Ik hoor ook regelmatig ouders elkaar vragen welke zwemschool goed is.
Je kunt niet echt om het onderwerp heen, zeg maar.

Overigens is het geen optie om de ouders direct het geld te geven, omdat veel ervan het dan niet gebruiken voor de zwemles. Bij de vereniging waar mijn jongste kind les heeft, gaat het uit het potje gelijk naar de club, en dan wordt er af en toe gecheckt of die kinderen wel komen. Schijnen ze ook vaak niet eens te doen.

helga

helga

27-08-2015 om 17:33

maar juist

het vrije zwemmen, het 'spelen' in het water is zo ontzettend belangrijk. Voor mijn gevoel veel belangrijker nog dan de droge technieken oefenen op les.
En alleen a is wel heel mager hoor.

Zwemfan

Zwemfan

27-08-2015 om 23:13

Kort les KNS over zwemmen en zwemonderwijs in NL

Ik zat in de jaren '70 op de basisschool. Wij kregen pas schoolzwemmen in de laatste twee jaar van het basisonderwijs. Daar heb ik toen pas mijn zwemdiploma's gehaald, en ik was beslist geen uitzondering.

De laatste 20 jaar is het gebruikelijk dat ouders uit angst voor verdrinkingsgevaar hun kinderen al met een jaar of 4, 5 op zwemles doen. ALs het schoolzwemmen begon, hadden de meeste kinderen hun zwemdiploma al. Daarmee veranderde het schoolzwemmen in een natte gymles. Echte beginners slaagden er in die opzet niet in hun zwemdiploma te halen. Een half uurtje les per week is ook niet genoeg om de zwemvaardigheid in te slijpen.

Het nadeel van op de kleuterleeftijd beginnen is dat kinderen er langer over doen om het diploma te halen. Bij sommigen duurt het wel een jaar of drie. Ouders zijn het dan zat, en dat is dan de reden dat ze al stoppen na het a-diploma. Geen slimme keus, want een a-diploma is een magere basis om de zwemvaardigheid te behouden, juist als die moeizaam verworven is. Zwemles is bovendien best kostbaar. Mijn jongste kinderen zijn pas met een jaar of 6, 7 begonnen met zwemlessen en hadden hun zwem- abc binnnen anderhalf jaar. Zij hebben het geleerd op een zwemvereniging. Deze verzorgen vaak zwemlessen om nieuwe leden aan zich te binden en werken met gediplomeerde, gemotiveerde vrijwilligers. En ze zijn relatief voordelig. Twee van mijn kinderen zijn doorgegaan met wedstrijdzwemmen bij die club en hebben daar ook nog andere zwemdiploma's gehaald

Ik vind het heel raar dat ze jouw kind zolang hebben laten doormodderen. Dat lijkt me heel naar en frustrerend voor haar. Jouw taalbeheersing vind ik trouwens erg goed. Mijn complimenten. Dat je je wat afwachtend heb opgesteld is misschien een cultuurdingetje. Ik kan me voorstellen dat in je land van herkomst Polen (?) de gezagsverhoudingen wat anders liggen. Daarom een minicursusje Nederlandse assertiviteit . Je hoeft niet aan school te vragen of jouw dochter van schoolzwemmen af mag. Je MELDT dat ze gewoon niet meer gaat. School kan die zwemles niet verplicht stellen, en ze hebben behoorlijk wat steken laten vallen.

En ga lekker zwemmen met haar in het weekend of op woensdagmiddag. Dan krijgt ze hopelijk haar lol in het water ook weer terug

Zwemmen wel verplicht Zwemfan

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/moet-mijn-kind-deelnemen-aan-onderwijsactiviteiten-zoals-schoolzwemmen-en-schoolreisjes

"Uw kind moet meedoen aan activiteiten als schoolzwemmen, excursies en schoolreisjes als deze horen bij het lesprogramma. In de schoolgids leest u om welke activiteiten het gaat."

"Uw kind is wettelijk verplicht om mee te doen aan alle activiteiten die bij het lesprogramma horen."

helga

helga

28-08-2015 om 03:59

welnee AnneJ

Zwemles in deze vorm is schadelijk voor het meisje. Mag het mooi verplicht zijn maar als het mijn dochter was mocht ze niet meer meedoen.

O zeker Helga

Ik heb zelf ook beide kinderen de laatste lessen bij het zwemmen weggehouden,
Maar dan neem je zelf het risico op gedoe met school of zelfs de leerplicht. Omdat het verplicht is.
Maar je kunt niet verwachten dat je je kind meegeeft als het schadelijk wordt.

helga

helga

28-08-2015 om 08:45

nou

Ik vind echt dat de school hierin óók harstikke fout zit. Dit doe je zo'n meisje toch niet aan, dan trek je toch aan de bel bij ouders? Daar zou ik me dan echt woest over tonen, ze zouden het niet in hun hoofd halen om gedoe te maken.

Niet echt Helga

Dit is een misverstand tussen school en ouders.
Ouders denken dat de school voor het zwemonderwijs zorgt terwijl het in feite niet meer is dan een natte gymles.
De meeste ouders weten dat school niet verantwoordelijk is voor de zwemles maar dat het soms nog wel gegeven wordt, deze ouders niet.
Wat moet de school dan doen? Zeggen dat hun natte gymles niet betekent dat kind leert zwemmen?
Had best gekund, maar je weet niet hoeveel contact er is tussen school en ouders anders had er best wel eens een leerkracht iets van kunnen zeggen als de ouders daar vragen over hadden gesteld.

Jamie

Jamie

28-08-2015 om 10:14

Annej

Je houdt rekening met het feit dat alleen de kinderen zonder A verplicht zijn om die natte gymles te volgen? De andere kinderen zitten dus gewoon te knutselen en waarom zou dat minder waard zijn voor de dochter van TS dan een natte gymles in groep 7 in het ondiepe bad? Vergeet niet dat je op die leeftijd ook gewoon in het diepe kan na zes jaar 'zwemles'!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.