Faar24
06-06-2026 om 14:53
Advies kleuterverlenging.
Tijdens het vorige oudergesprek kwam naar voren dat mijn zoon (5 jaar, geboren in november) moeite had met letters en met hakken en plakken. Een woord zoals b-a-l kon hij bijvoorbeeld niet goed samenvoegen tot een woord en daarbij twijfelde hij vaak.
Sindsdien heeft hij wel vooruitgang geboekt. Hij herkent bijna alle letters (los van de q en p) en kan er ook veel benoemen. Daarnaast heeft hij nog moeite met het herkennen van bepaalde klanken. Volgens de leerkracht beheerst hij deze vaardigheden nog niet voldoende voor een soepele start in groep 3. Thuis zien wij echter dat hij de online oefeningen van groep 2 goed maakt en daar vaak weinig moeite mee lijkt te hebben.
Daarnaast wordt aangegeven dat hij sociaal-emotioneel nog wat kwetsbaar is. Hij is onzeker, komt niet goed voor zichzelf op en klapt vaak dicht als er iets gebeurt. Hij zit momenteel in een combinatiegroep 1/2 met in totaal 34 kinderen.
Alle andere herfstkinderen uit zijn groep gaan volgend schooljaar naar groep 3, behalve mijn zoon. Sinds een paar dagen komt hij verdrietig thuis omdat kinderen tegen hem zeggen dat hij niet naar groep 3 gaat. Afgelopen vrijdag is hij zelfs diep in zijn gezicht gekrabd door een ander kind. Toen wij vroegen wat er gebeurd was, zei hij eerst dat hij het niet wist. Uiteindelijk bleek dat hij bang was dat iemand boos zou worden als hij zou vertellen wat er gebeurd was. Pas na veel doorvragen vertelde hij welk kind het had gedaan. Hij had zelf niets gezegd tegen het kind of tegen de leerkracht.
De leerkracht geeft aan dat hij een zacht karakter heeft en graag lief gevonden wil worden. Daarom vindt school het verstandig om hem nog een jaar te laten kleuteren, zodat hij sterker en zelfverzekerder aan groep 3 kan beginnen.
Ik twijfel hier erg over. Ik vraag me af of een extra jaar kleuteren zijn onzekerheid daadwerkelijk zal oplossen, omdat ik denk dat dit ook deels bij zijn karakter hoort. Daarnaast maak ik me zorgen dat hij straks zonder zijn vriendjes achterblijft. Alle kinderen met wie hij nu speelt gaan naar groep 3, terwijl hij in groep 2 blijft. Ik ben bang dat hij zich daardoor eenzaam gaat voelen, minder uitdaging krijgt en misschien juist nog onzekerder wordt.
Aanstaande vrijdag hebben we opnieuw een gesprek met de leerkracht en de kwaliteitsmedewerker van school. Ik merk dat ik erg twijfel, mede omdat de leerkracht zijn standpunt al duidelijk heeft gemaakt.
Zijn er ouders die ervaring hebben met een vergelijkbare situatie? Hoe is dat bij jullie verlopen en hebben jullie achteraf de juiste keuze gemaakt?
Plantenbak
06-06-2026 om 15:07
ik heb vier kinderen die alle vier jong in hun doen en laten waren. En ook nog eens klein. Bij allevier begonnen ze op school over sociaal-emotionele aspecten. Wij hebben er nooit een boodschap aan gehad. Mijn kinderen werden van nog een jaar dezelfde groep echt niet ineens een haantje de voorste.
Bij mij dochter omdat die van september was begonnen ze er het vaakste over.
Ze zijn bij ons gewoon elk jaar door gegaan en hebben ook allevier de middelbare afgerond zonder te blijven zitten. De jongste moet nog een jaar maar die redt het ook wel.
Heb je zelf iets in te brengen? Vaak bepalen scholen het zelf. Ik zie zelf nooit zoveel voordeel aan extra kleuteren zeker niet als ze wat ze moeten doen toch al kunnen. Mijn neef moest ooit persé nog een keer naar groep 2 na 1,5 kleuteren. Die hing in november zo ongeïnteresseerd onderuit en was niet meer aan de gang te krijgen dat ze hem uiteindelijk toch alsnog naar groep 3 lieten gaan. Meestal gaat dat langer kleureren prima maar wij zagen bij mijn neef dat het ook helemaal verkeerd kan uitpakken. Ook mijn neef deed het daarna prima en studeert nu in Wageningen.
Promethium
06-06-2026 om 15:11
Wat bedoel je met dat hij de online oefeningen van groep 2 wel goed maakt?
Hoe is zijn ontwikkeling als het gaat om ontluikende gecijferdheid? Kan hij bijvoorbeeld vanaf een willekeurig getal verder tellen en alle cijfers herkennen?
Faar24
06-06-2026 om 15:20
Promethium schreef op 06-06-2026 om 15:11:
Wat bedoel je met dat hij de online oefeningen van groep 2 wel goed maakt?
Hoe is zijn ontwikkeling als het gaat om ontluikende gecijferdheid? Kan hij bijvoorbeeld vanaf een willekeurig getal verder tellen en alle cijfers herkennen?
Ik heb een abonnement genomen op squla. Daar oefent hij schoolvakken van groep 2 en 3. De oefeningen zoals leren lezen en rekenen maakt hij goed. Hij heeft geen moeite met tellen en herkent alle cijfers. Enige valkuil is hakken en plakken.
Maheiden
06-06-2026 om 15:30
De auditieve analyse en synthese (op gehoor hakken en plakken) is wel een belangrijke leesvoorwaarde. Ik zou bijna durven zeggen, nog meer dan letterkennis. De letters worden in groep 3 wel geleerd. Vervolgens worden ze zingend aan elkaar geplakt tot woorden. Dit is de elementaire leestechniek. Lukt dit niet, is het erg lastig om tot lezen te komen.
Maar...het duurt nog 3 maanden tot zover is dus heel veel oefeningen doen bv. Welk woord zeg ik? Tttttttttaaaaaaakkkkkkkk, kind zegt tak. Kun je tussen alle activiteiten door doen met je kind.
Karaktereigenschappen veranderen niet door een jaar extra kleuteren.
Stimpie
06-06-2026 om 15:36
Ik vind sterk of niet zijn in een groep belangrijk, maar nog belangrijker om te kijken naar hoeveel zelfvertrouwen hij heeft. Als hij meteen dichtklapt en zich minder voelt dan de rest als iets hem niet goed lukt maar de rest wel is dat wel een ding. Wat zal het met hem doen als hij in het begin op zijn tenen moet lopen? Durft hij dan het antwoord nog te geven als de juf iets vraagt? En hoe voelt hij zich tegenover anderen? Want de mening van anderen lijkt hem te raken.
Gaat hij de juf om hulp durven vragen?
En hij kan alle letters herkennen en een paar benoemen zeg je. Omdat jullie heel veel geoefend hebben of heeft hij dat uit zichzelf opgepikt?
Hier is de wens 12 letters kunnen benoemen, zonder dat daar heel erg op getraind is (gewoon oppikken in de lessen en zo).
Speelt hij nog graag?
Heel eerlijk, als er twijfel was bij zo'n jong kind dan wist ik het wel. Mijn kind zou nog een jaartje blijven! Ik zou het mijn kind gunnen nog een jaar te groeien in algemene ontwikkeling zodat hij er straks écht klaar voor is!
Soccer-Mom
06-06-2026 om 15:40
Mijn zusje (oktoberkind) ging na een kleine twee jaar door naar groep 3 om vervolgens drie jaar over groep 7 en 8 te doen. Achteraf gezien vond zij dit heel erg en was voor haar het veel beter geweest als zij een tweede jaar groep 2 had gedaan. De slechtste beslissing in haar leven noemt zij het zelf . De stap van groep 2 naar 3 is heel groot. Docenten kijken niet alleen naar het cognitieve maar kijken ook of je kind er sociaal-emotioneel aan toe is. Als de docent vindt dat een jaar extra kleuteren voor jouw kind het beste is, dan is daar toch niets mis mee? Zo'n advies komt echt niet uit de lucht vallen. Om vriendschappen hoeft een kind niet perse over. Kinderen zijn erg flexibel en maken vlot weer nieuwe vrienden. Mijn eigen septemberkind mocht wel door naar groep 3 maar heeft het toch zwaar gehad op de basisschool. Achteraf gezien zou een extra jaar kleuteren beter voor hem zijn geweest. Op de middelbare school koos hij zelf voor basis (basis/kader-advies) en doet nu een jaar een MBO-tussenopleiding om straks naar een MBO-4-opleiding te gaan. Regelmatig komt het jaar tekort later weer terug. Niet altijd, maar wel regelmatig.
Bakblik
06-06-2026 om 15:59
Karaktereigenschappen worden inderdaad niet anders door een jaar extra kleuteren.
Mijn februari kind mocht echt niet hoewel hij er echt aan toe was qua leren. Hij wilde zelf ook echt leren lezen en rekenen.
Hij was sociaal emotioneel echt nog te jong volgens de juf en de ib'er.
Het werd vanaf week 2 een drama. In groep 1 deed hij al leuk mee met de werkjes voor groep 2 (pikte dat zelf op) in groep 2 moest hij het allemaal nog een keer doen.
Hij had in groep 2 uiteindelijk pluswerk maar dan nog had ik de grootste moeite om hem op school te krijgen. Ik heb hem echt regelmatig huilend bij de juf achtergelaten. Waardoor de kinderen hem weer "die rare" vonden. Dus een middagje ziek of niet lekker is hij ook vaak geweest.
Als jouw zoon er qua leren aan toe is moet hij door. Zeker een novemberkind. En dan bedoel ik wel dat hij zelf aan dat leren toe moet zijn. Niet dat jullie hem met thuis heel veel extra oefenen op dat niveau hebben gekregen want dan gaat het niet goed komen.
Mijn kind vroeg mij echt alles over lezen over rekenen hoe machines werkten enzovoort. Lagen we samen onder de fiets om uit te leggen hoe het nou kon dat de wielen gingen draaien als je met je benen de pedalen bewoog.
Maheiden
06-06-2026 om 16:06
Stimpie schreef op 06-06-2026 om 15:36:
Ik vind sterk of niet zijn in een groep belangrijk, maar nog belangrijker om te kijken naar hoeveel zelfvertrouwen hij heeft. Als hij meteen dichtklapt en zich minder voelt dan de rest als iets hem niet goed lukt maar de rest wel is dat wel een ding. Wat zal het met hem doen als hij in het begin op zijn tenen moet lopen? Durft hij dan het antwoord nog te geven als de juf iets vraagt? En hoe voelt hij zich tegenover anderen? Want de mening van anderen lijkt hem te raken.
Gaat hij de juf om hulp durven vragen?
En hij kan alle letters herkennen en een paar benoemen zeg je. Omdat jullie heel veel geoefend hebben of heeft hij dat uit zichzelf opgepikt?
Hier is de wens 12 letters kunnen benoemen, zonder dat daar heel erg op getraind is (gewoon oppikken in de lessen en zo).
Speelt hij nog graag?
Heel eerlijk, als er twijfel was bij zo'n jong kind dan wist ik het wel. Mijn kind zou nog een jaartje blijven! Ik zou het mijn kind gunnen nog een jaar te groeien in algemene ontwikkeling zodat hij er straks écht klaar voor is!
De meeste kinderen in groep 3 spelen nog graag! En niet iedereen durft om hulp te vragen. Ook dit soort dingen gaan ze leren en ontwikkelen in groep 3. Er zijn letters aangeboden in groep 2, veel kinderen pikken dat niet uit zichzelf op. Dat ze dit vlot kunnen leren is wel fijn.
Roos57
06-06-2026 om 16:09
En hoezo ziet de juf de diepe kras niet . En hoezo weten alle kinderen het al 🤔
Rekenenisleuktaalook
06-06-2026 om 16:20
Goed argument om mee te nemen naar het volgende gesprek:
Zijn vriendjes zijn allemaal kinderen uit groep 2 die wel naar groep 3 gaan. Dus sociaal is hij prima op niveau.
Mijn ene zoon heeft altijd oudere vriendjes gehad. Op de sport, in de buurt, op de camping. En eigenlijk ook op school. In de 1/2-combi zat hij in 1 en zijn vriendjes in 2. In de 4/5 combi, zaten zijn vriendjes vooral in 5 toen hij in 4 zat. Jarig in februari dus versnellen was uitgesloten volgens zijn leerkracht. Terwijl hij M3 las. Ik werkte destijds nog niet in het onderwijs, en nog altijd spijt gehad van het feit dat ik niet meer aangedrongen heb.
Mijn andere zoon, had vaak jongere vriendjes. Zowel op school als op de camping of de sport. Had nog nauwelijks interesse in letters, had een spraak taalachterstand etc. Gek genoeg heeft nooit iemand gedacht dat hij er sociaal nog niet aan toe was om naar groep 3 te gaan. Maar hij was dan ook een voorjaarsleerling. En kinderen uit april hebben ruim twee jaar en drie maanden gekleuterd dus die gaan door zonder dat iemand daar over nadenkt.
Rekenenisleuktaalook
06-06-2026 om 16:24
Soccer-Mom schreef op 06-06-2026 om 15:40:
Mijn zusje (oktoberkind) ging na een kleine twee jaar door naar groep 3 om vervolgens drie jaar over groep 7 en 8 te doen. Achteraf gezien vond zij dit heel erg en was voor haar het veel beter geweest als zij een tweede jaar groep 2 had gedaan. De slechtste beslissing in haar leven noemt zij het zelf . De stap van groep 2 naar 3 is heel groot. Docenten kijken niet alleen naar het cognitieve maar kijken ook of je kind er sociaal-emotioneel aan toe is. Als de docent vindt dat een jaar extra kleuteren voor jouw kind het beste is, dan is daar toch niets mis mee? Zo'n advies komt echt niet uit de lucht vallen. Om vriendschappen hoeft een kind niet perse over. Kinderen zijn erg flexibel en maken vlot weer nieuwe vrienden. Mijn eigen septemberkind mocht wel door naar groep 3 maar heeft het toch zwaar gehad op de basisschool. Achteraf gezien zou een extra jaar kleuteren beter voor hem zijn geweest. Op de middelbare school koos hij zelf voor basis (basis/kader-advies) en doet nu een jaar een MBO-tussenopleiding om straks naar een MBO-4-opleiding te gaan. Regelmatig komt het jaar tekort later weer terug. Niet altijd, maar wel regelmatig.
Maar dat zijn vriendjes voornamelijk in groep twee zitten, geeft wel aan dat hij sociaal beter bij deze kinderen past dan bij de jongere kinderen.
Juist die vriendschappen bevestigen dat hij sociaal niet achterblijft op zijn leeftijdsgenoten.
Rekenenisleuktaalook
06-06-2026 om 16:29
Maheiden schreef op 06-06-2026 om 15:30:
De auditieve analyse en synthese (op gehoor hakken en plakken) is wel een belangrijke leesvoorwaarde. Ik zou bijna durven zeggen, nog meer dan letterkennis. De letters worden in groep 3 wel geleerd. Vervolgens worden ze zingend aan elkaar geplakt tot woorden. Dit is de elementaire leestechniek. Lukt dit niet, is het erg lastig om tot lezen te komen.
Maar...het duurt nog 3 maanden tot zover is dus heel veel oefeningen doen bv. Welk woord zeg ik? Tttttttttaaaaaaakkkkkkkk, kind zegt tak. Kun je tussen alle activiteiten door doen met je kind.
Karaktereigenschappen veranderen niet door een jaar extra kleuteren.
Dit inderdaad!
Verschil kunnen horen en verschil maken tussen de verschillende klanken is de basis van leren lezen en schrijven.
Ook dit gaat niet altijd vanzelf beter door een jaar over te doen. Ik heb nu een leerling van acht waar ik nog regelmatig een klankgebaar voor maak om verschil tussen M en N te duiden of B en P of D en T.
Bakblik
06-06-2026 om 16:33
Rekenenisleuktaalook schreef op 06-06-2026 om 16:24:
[..]
Maar dat zijn vriendjes voornamelijk in groep twee zitten, geeft wel aan dat hij sociaal beter bij deze kinderen past dan bij de jongere kinderen.
Juist die vriendschappen bevestigen dat hij sociaal niet achterblijft op zijn leeftijdsgenoten.
Goh, als ik dit had geweten en ik dat 16 jaar geleden als argument in de strijd had kunnen gooien was het hopelijk anders gelopen.
Met de kennis van nu had ik mijn kind echt niet 4 maanden instroomgroep, een volledig jaar groep 1 EN een volledig jaar groep 2 laten doen.
Rekenenisleuktaalook
06-06-2026 om 16:41
Bakblik schreef op 06-06-2026 om 16:33:
[..]
Goh, als ik dit had geweten en ik dat 16 jaar geleden als argument in de strijd had kunnen gooien was het hopelijk anders gelopen.
Met de kennis van nu had ik mijn kind echt niet 4 maanden instroomgroep, een volledig jaar groep 1 EN EN volledig jaar groep 2 laten doen.
Dat wist je waarschijnlijk echt wel, ik ook, maar ik wist er geen worden aan te geven. Ik zei ook dat alle vriendjes wel naar groep drie gingen. En dan was het argument dat kinderen dan vanzelf wel nieuwe vriendjes zouden maken.
Het grappige is ook, dat als mensen (bijvoorbeeld een stagiaire) niet zijn leeftijd wisten ze hem altijd ouder schatten.
Wij hebben er drie, verschil tussen oudste en tweede werd altijd kleiner geschat. Ze schelen twee jaar, maar vaak werd gedacht dat ze minder scheelden. En vanaf dat nummer twee in lengte de oudste voorbij was, dacht men vaak dat hij de oudste was. Verschil tussen twee en derde werd altijd veel groter geschat dan de ruim drie jaar die er tussen zat. En ook fysiek zat daar veel verschil in.