Faar24
06-06-2026 om 14:53
Advies kleuterverlenging.
Tijdens het vorige oudergesprek kwam naar voren dat mijn zoon (5 jaar, geboren in november) moeite had met letters en met hakken en plakken. Een woord zoals b-a-l kon hij bijvoorbeeld niet goed samenvoegen tot een woord en daarbij twijfelde hij vaak.
Sindsdien heeft hij wel vooruitgang geboekt. Hij herkent bijna alle letters (los van de q en p) en kan er ook veel benoemen. Daarnaast heeft hij nog moeite met het herkennen van bepaalde klanken. Volgens de leerkracht beheerst hij deze vaardigheden nog niet voldoende voor een soepele start in groep 3. Thuis zien wij echter dat hij de online oefeningen van groep 2 goed maakt en daar vaak weinig moeite mee lijkt te hebben.
Daarnaast wordt aangegeven dat hij sociaal-emotioneel nog wat kwetsbaar is. Hij is onzeker, komt niet goed voor zichzelf op en klapt vaak dicht als er iets gebeurt. Hij zit momenteel in een combinatiegroep 1/2 met in totaal 34 kinderen.
Alle andere herfstkinderen uit zijn groep gaan volgend schooljaar naar groep 3, behalve mijn zoon. Sinds een paar dagen komt hij verdrietig thuis omdat kinderen tegen hem zeggen dat hij niet naar groep 3 gaat. Afgelopen vrijdag is hij zelfs diep in zijn gezicht gekrabd door een ander kind. Toen wij vroegen wat er gebeurd was, zei hij eerst dat hij het niet wist. Uiteindelijk bleek dat hij bang was dat iemand boos zou worden als hij zou vertellen wat er gebeurd was. Pas na veel doorvragen vertelde hij welk kind het had gedaan. Hij had zelf niets gezegd tegen het kind of tegen de leerkracht.
De leerkracht geeft aan dat hij een zacht karakter heeft en graag lief gevonden wil worden. Daarom vindt school het verstandig om hem nog een jaar te laten kleuteren, zodat hij sterker en zelfverzekerder aan groep 3 kan beginnen.
Ik twijfel hier erg over. Ik vraag me af of een extra jaar kleuteren zijn onzekerheid daadwerkelijk zal oplossen, omdat ik denk dat dit ook deels bij zijn karakter hoort. Daarnaast maak ik me zorgen dat hij straks zonder zijn vriendjes achterblijft. Alle kinderen met wie hij nu speelt gaan naar groep 3, terwijl hij in groep 2 blijft. Ik ben bang dat hij zich daardoor eenzaam gaat voelen, minder uitdaging krijgt en misschien juist nog onzekerder wordt.
Aanstaande vrijdag hebben we opnieuw een gesprek met de leerkracht en de kwaliteitsmedewerker van school. Ik merk dat ik erg twijfel, mede omdat de leerkracht zijn standpunt al duidelijk heeft gemaakt.
Zijn er ouders die ervaring hebben met een vergelijkbare situatie? Hoe is dat bij jullie verlopen en hebben jullie achteraf de juiste keuze gemaakt?
mana_sutiyuq
07-06-2026 om 10:44
als er achter het 'probleem' van hakken en plakken dyslexie blijkt te zitten wil je dat zo snel mogelijk weten en dat kan pas starten in groep 3.
Daarom zou ik in zetten op door naar groep 3.
Als jong gedrag een reden zou zijn om achter te blijven in groep 2 zou ik nu nog op de basisschool zitten. Ik vind het nog steeds leuk op de trampoline, beetje klooien in de zandbak of op de schommel.
Vrijevlinder
07-06-2026 om 11:05
MamaE schreef op 07-06-2026 om 10:35:
Ik vind het wel opvallend dat hij als enige in groep 2 moet blijven van alle kinderen uit de klas. Is er niet toevallig een 'overbevolkingsprobleem' in groep 3?
Daarnaast vind ik het absoluut onacceptabel dat een kind van klasgenootjes hoort dat hij niet mee mag naar groep 3 en daar ook nog eens om uitgelachen wordt. Dat is écht niet oké en daar had school wat mee moeten doen. Zeker als de beslissing nog niet definitief is.
Wat mij ook altijd opvalt in dit soort discussies is het sociaal-emotionele aspect. Dat is alleen bij najaarskinderen een issue en ook alleen in groep 2. Verder is dat nooit een reden tot blijven zitten. Een kind moet namelijk wel iets te doen hebben op school en je gaat niet twee keer een groep doen als je de stof gewoon beheerst. Een karakter verandert daar echt niet van en lief en zacht zijn vind ik juist mooie eigenschappen die gestimuleerd zouden moeten worden.
Ik zou voor nu inzetten op naar groep 3 en als het nodig is, kan hij die nog doubleren als lezen daadwerkelijk een probleem blijkt.
Mee eens. We moeten eens af van het idee dat lief en zacht zijn niet goed is. Ieder is goed zoals hij is, ook als je zachter bent dan gemiddeld. Natuurlijk moet elk zijn weg vinden in het leven en is het voor jezelf fijn dat er niet over je heen wordt gelopen. Maar dat ontstaat in de meeste gevallen wel in de loop van de tijd.
Rekenenisleuktaalook
07-06-2026 om 12:08
Ik vind het wel opvallend dat hij als enige in groep 2 moet blijven van alle kinderen uit de klas. Is er niet toevallig een 'overbevolkingsprobleem' in groep 3?
Daarnaast vind ik het absoluut onacceptabel dat een kind van klasgenootjes hoort dat hij niet mee mag naar groep 3 en daar ook nog eens om uitgelachen wordt. Dat is écht niet oké en daar had school wat mee moeten doen. Zeker als de beslissing nog niet definitief is.
Wat mij ook altijd opvalt in dit soort discussies is het sociaal-emotionele aspect. Dat is alleen bij najaarskinderen een issue en ook alleen in groep 2. Verder is dat nooit een reden tot blijven zitten. Een kind moet namelijk wel iets te doen hebben op school en je gaat niet twee keer een groep doen als je de stof gewoon beheerst. Een karakter verandert daar echt niet van en lief en zacht zijn vind ik juist mooie eigenschappen die gestimuleerd zouden moeten worden.
Ik zou voor nu inzetten op naar groep 3 en als het nodig is, kan hij die nog doubleren als lezen daadwerkelijk een probleem blijkt.
Op de kleine school (6 klassen) waar ik werk sinds wel. Altijd in combinatie met een cognitieve reden, dat wel.
Wij kijken dan ook vooral naar onze populatie. En kind dat niet heel sterk is en dat naar 7/8 zou gaan en dan kijkend naar de kinderen die dat jaar dan in onze groep 8 zitten ook wel eens besloten dat een kind nog een jaartje in zes bleef.
Juist omdat voorzien werd dat de aansluiting er niet zou zijn op social gebied en het leren wat achter bleef.
Rekenenisleuktaalook
07-06-2026 om 12:11
Op de kleine school (6 klassen) waar ik werk sinds wel. Altijd in combinatie met een cognitieve reden, dat wel.
Wij kijken dan ook vooral naar onze populatie. En kind dat niet heel sterk is en dat naar 7/8 zou gaan en dan kijkend naar de kinderen die dat jaar dan in onze groep 8 zitten ook wel eens besloten dat een kind nog een jaartje in zes bleef.
Juist omdat voorzien werd dat de aansluiting er niet zou zijn op social gebied en het leren wat achter bleef.
Poezenmeisje
07-06-2026 om 13:05
Doe.Het.Niet.
Onze school had standaard kleuterverlenging voor kinderen van oktober en later.
In groep 0 ging alles prima met zoon, leuk, gezellig, niets mis.
In groep 1 begonnen de 'problemen'. Alle vriendjes waren naar groep 2 gegaan. Zoon werd knettergek van groep 1. Tot huilens toe: "Ik kán toch al binnen de lijntjes kleuren!!!' Enzovoort.
Zoon was tevens heel erg klein voor zijn leeftijd. In groep 3 was hij klaar met rekenen E8. Hij gaf in de pauze bijles aan groep 5.
Versneld van groep 3 naar groep 5. In groep 6 kwam dyslexie naar voren.
Uiteindelijk denken we dat de kleuterverlenging funest is geweest en hij er zijn leven lang last van heeft gehouden dat hij in groep 4 (de hoofdletters etc.) heeft gemist.
We waren niet tegen kleuterverlenging. Laat maar lekker spelen, leren moet nog lang genoeg. Maar ja, wéét alles maar vooraf...
Stimpie
07-06-2026 om 13:33
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-06-2026 om 09:48:
[..]
Maar dan was het toch een goede keuze als hij cognitief heel goed mee kwam? Het meeste op school is cognitief, hoe vervelend als je dan de hele tijd wordt tegengehouden. Of alles in een poel en een zucht doet en de rest van de tijd moet wachten tot de rest ook zo ver is.
Die mening deel ik niet.
Sommige kinderen zijn gewoon nog niet uitgespeeld en niet toe aan de hele dag aan een tafel stilzitten en luisteren. Ze lopen qua die ontwikkeling gewoon achter op de rest. En dan vaak ook later in de pubertijd.
Ik snap nooit zo wat mensen er tegen hebben dat kinderen wat langer de tijd krijgen om te spelen (waar ze ook héél veel van leren!!).
Ik hoorde eens een juf zeggen ' een groene vrucht kun je eten, maar rood is hij lekkerder'. Volgens mij is dat precies zoals het zit!
mana_sutiyuq
07-06-2026 om 13:38
Stimpie schreef op 07-06-2026 om 13:33:
[..]
Die mening deel ik niet.
Sommige kinderen zijn gewoon nog niet uitgespeeld en niet toe aan de hele dag aan een tafel stilzitten en luisteren. Ze lopen qua die ontwikkeling gewoon achter op de rest. En dan vaak ook later in de pubertijd.
Ik snap nooit zo wat mensen er tegen hebben dat kinderen wat langer de tijd krijgen om te spelen (waar ze ook héél veel van leren!!).
Ik hoorde eens een juf zeggen ' een groene vrucht kun je eten, maar rood is hij lekkerder'. Volgens mij is dat precies zoals het zit!
In groep 3 wordt ook nog heel veel gespeeld. Sommige scholen hebben daarom een groep 2/3.
Heeft voor mijn zoon heel goed gewerkt.
Junio
07-06-2026 om 15:01
Volgens mij is het lastige dat niemand weet waar je goed aan doet in dit soort situaties.
De gedachten van de juf zijn te begrijpen en jullie zorgen ook. Als je gaat vragen naar ervaringen zul je van alles te horen krijgen, kinderen die beter langer hadden gekleuterd of kinderen die meer uitdaging nodig hadden, dat verschilt ook per kind en per karakter.
Als je een glazen bol had zou je weten wat te doen. Ik zou goed met de juffen in gesprek gaan en je zorgen voorleggen en vooral niet uit angst keuzes maken, maar vanuit het vertrouwen dat je hebt in je kind en in de voors en tegens die je naast elkaar zet.
Duckie73
07-06-2026 om 19:18
Ik had een neefje die kort kleuterde door het pushen van mijn schoonzus, maar hij bleef wel zitten in groep 3. Daarom denk ik luister nou naar de juf of meester die weten beter wat je kind nodig heeft op school.
Soccer-Mom
07-06-2026 om 19:47
Het is ook moeilijk. Mijn zusje vertelde me dat zelfs de huidige juf van haar zoon en de juf van groep 3 niet weten of ze haar zoontje moeten laten doubleren of niet. Beiden hebben voor- en nadelen en of het de juiste keuze is, blijkt altijd later, soms zelfs jaren later. Bespreek het met de school. Aan ervaringen heb je eigenlijk niets. Ieder kind is immers anders.
MamaE
07-06-2026 om 19:57
Ik ben helemaal niet categorisch tegen kleuterverlenging, maar als de hoofdreden is dat een kind te lief/zacht is, lijkt me dat een karaktereigenschap en niet iets dat je oplost met een extra jaar groep 2 (of welke groep dan ook). En vooral iets dat helemaal geen probleem is en dus ook niet opgelost hoeft te worden.
Dat klanken herkennen is wel belangrijk voor het leren lezen, maar de vraag is of een kind daar een vol jaar extra voor nodig heeft.
Theekopje
07-06-2026 om 20:03
hier gedaan met de jongste van eind december. Ze zit nu in 8. Nog steeds heel blij met de keuze. Niet voor cognitief maar wel sociaal emotioneel. Heel goede keuze geweest en ze staat stevig in haar schoenen voor middelbare school.
Hester83
07-06-2026 om 21:33
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-06-2026 om 09:48:
[..]
Maar dan was het toch een goede keuze als hij cognitief heel goed mee kwam? Het meeste op school is cognitief, hoe vervelend als je dan de hele tijd wordt tegengehouden. Of alles in een poel en een zucht doet en de rest van de tijd moet wachten tot de rest ook zo ver is.
Het ging prima, maar door zn jonge gedrag was hij snel afgeleid, traag, wilde liever buitenspelen etc. Dus alleen kijken naar cognitief is alles behalve zaligmakend. Het is toch echt een totaalpakket. Stroomde uit op havo dus ook niet persé een extreme hoogvlieger ofzo.
alhambra
07-06-2026 om 22:01
Ik denk dat ik ruim 2,5 jaar kleuren zou verkiezen boven ruim 1,5 jaar kleuteren mits er voldoende uitdaging geboden wordt.
Hier de nl. ervaring dat onze dochters die beiden heel pienter zijn in de kleuterklas méér uitdaging kregen dan in groep 3. In groep 3 hadden de leerkrachten hun handen vol aan het volle programma om de grote groep te leren lezen en schrijven. In de kleuterklas was er meer ruimte voor een eigen programma. Ze werden zelfs uitgedaagd om een verhaaltje te schrijven (dat lukte uiteraard nog niet maar het is even een voorbeeld van wat ze kregen aangeboden).
ik heb wellicht wel makkelijk praten want 2x zomerkinderen maar onze meiden hebben in die twee jaar voornamelijk veel geleerd bij de kleuters buiten het cognitieve om. Dat cognitieve daar kwamen ze thuis ook wel goed voor aan hun trekken maar juist het zich verhouden t.o.v. klasgenootjes (die heel anders zijn) is heel leerzaam geweest.
Rekenenisleuktaalook
08-06-2026 om 07:15
Hester83 schreef op 07-06-2026 om 21:33:
[..]
Het ging prima, maar door zn jonge gedrag was hij snel afgeleid, traag, wilde liever buitenspelen etc. Dus alleen kijken naar cognitief is alles behalve zaligmakend. Het is toch echt een totaalpakket. Stroomde uit op havo dus ook niet persé een extreme hoogvlieger ofzo.
Het ging prima, wat had je nog meer gewild dan? Je weet met de kennis van nu niet of dat 'jonge gedrag' anders was geweest als hij wel gedoubleerd had.
Bij ons op school zijn meerdere kinderen ooit als proef gestart in groep drie om te kijken hoe het ging. Als het niet zou gaan, gingen ze terug naar twee. Het ene kind maakte in die periode grote sprongen en maakte de basisschool zonder doubleren af. En ander kind ging terug naar twee en bleef altijd moeite houden met het schoolse leren. Een derde kind ging in groep drie toen prima maar is in groep vier alsnog gedoubleerd. Dat bleef werkhouding tot een met groep acht en probleem.
Wij erkennen op school dat je nooit weet hoe je keuze voor een kind zal uitpakken. En dat je ook nooit weet hoe de andere keuze voor jouw kind zou zijn geweest.
De keuze moet voor dit jaar de juiste zijn. Daarna zie je wel verder. In deze keuze al kijken naar de rest van de schoolcarrière is zinloos.