Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Advies kleuterverlenging.

Daglichtlamp schreef op 10-06-2026 om 11:04:

[..]

Dat is ook logisch, omdat de grens nooit opgeschoven ìs naar 1 januari. Wat deze wet gedaan heeft is de grens uit de wet halen. Naar elk kind moet nu gekeken worden wat in hun belang is.
Overigens gaan de meeste oktober, november en december kinderen pas naar het VO als ze 12 zijn. Maar 11 procent van deze kinderen gaat naar het VO als ze nog 11 zijn.

https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/primair-onderwijs/leerlingen/prestaties-verblijfsduur

Volgens mij moet je het anders lezen: de totale brugklas bestaat statistisch voor 11% uit versnelde herfst kinderen. Als we uitgaan van ongeveer 25% herfst kinderen in totaal (want de geboortecijfers zijn overwegend netjes verspreid over het jaar), dan versneld van de herfstkinderen ongeveer 44%, en 56% kleutert langer. Dat zie ik ook ongeveer in de praktijk terug. 

Grappig dat we in deze cijfers zien dat de 1 oktober grens dus wel nog bestaat, alleen niet als harde knip. Het bepaalt wel of je als versneller gezien wordt of niet.

Renmuis schreef op 10-06-2026 om 17:03:

[..]

Volgens mij moet je het anders lezen: de totale brugklas bestaat statistisch voor 11% uit versnelde herfst kinderen. Als we uitgaan van ongeveer 25% herfst kinderen in totaal (want de geboortecijfers zijn overwegend netjes verspreid over het jaar), dan versneld van de herfstkinderen ongeveer 44%, en 56% kleutert langer. Dat zie ik ook ongeveer in de praktijk terug.

Grappig dat we in deze cijfers zien dat de 1 oktober grens dus wel nog bestaat, alleen niet als harde knip. Het bepaalt wel of je als versneller gezien wordt of niet.

Je hebt gelijk, ik heb dat niet goed gelezen, dus iets minder dan de helft van de oktober, november, december kinderen gaat met 11 naar de brugklas, het is nog steeds de meerderheid die al 12 is op het moment dat ze doorstromen. (overigens betekent dat niet automatisch dat ze langer gekleuterd hebben, daar kon ik geen recente cijfers over vinden, maar wel dat als ze dat niet hebben, ze dan later tijdens de basisschool een jaar over gedaan hebben).

Renmuis schreef op 10-06-2026 om 17:03:

[..]

Zo lees ik het ook. Ik ben verbaasd dat 40 jaar naar dato 1 oktober nog steeds wordt gehanteerd als grens. Ik dacht dat die verschoven was naar 1 januari.

Toen ik zelf na de eerste klas van de lagere school ging (groep 3), werd de keiharde 1 oktober grens nog gehanteerd. Toen ik naar het gymnasium ging, waren er overigens opvallend veel kinderen in mijn klas die al 13 werden in de herfst. Het kan toeval zijn, maar toch vraag ik me wat de invloed van wat later aan groep 3 beginnen, in sommige gevallen voor invloed heeft op de leerprestaties. 

Ber7808 schreef op 10-06-2026 om 18:54:

Toen ik zelf na de eerste klas van de lagere school ging (groep 3), werd de keiharde 1 oktober grens nog gehanteerd. Toen ik naar het gymnasium ging, waren er overigens opvallend veel kinderen in mijn klas die al 13 werden in de herfst. Het kan toeval zijn, maar toch vraag ik me wat de invloed van wat later aan groep 3 beginnen, in sommige gevallen voor invloed heeft op de leerprestaties.

Klopt, dat is het geboortemaand effect en algemeen bekend. Van oudsher hadden / hebben kinderen geboren in juni, juli en augustus een 30% hogere kans om naar het vmbo te gaan in vergelijking met herfstkinderen:

https://decorrespondent.nl/2773/elk-jaar-gaan-duizenden-kinderen-naar-de-verkeerde-school-vanwege-hun-geboortemaand/1ed4233a-6795-02c4-3d3d-b5f983aab48c

Formeel is er trouwens geen oktobergrens of januarigrens. Het beleid is dat er naar het individuele kind gekeken moet worden om te zien of het klaar is voor groep 3. In de praktijk hanteren veel scholen nog wel een soort van peildatum, maar het mag geen knip zijn, en het betekent vooral dat we extra goed kijken naar de kinderen die rond die tijd jarig zijn. Ik gaf dat altijd in het kennismakingsgesprek met ouders al aan, zodat ze al vanaf het begin rekening houden met beide opties, zeker bij herfstkinderen. Vaak krijg je dan ook al een beetje mee hoe ze erin staan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.