Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
evelien1

evelien1

29-09-2009 om 15:39

Algemene muziektheorie examen a

Onze dochter is 9 jaar en heeft dyslexie. Ze speelt nu 2 jaar blokfluit en kan aan het eind van dit schooljaar A examen doen op haar blokfluit.

Nu is mijn vraag, hoe moeilijk is die theorie? Mijn man en ik hebben beiden muziekkennis via koor maar nooit exmanen gedaan dus wij weten het niet, wel kunnen we haar helpen bij het leren hiervan.
Ook zullen er lessen via de muziekschool komen.Uiteraard zullen we hierover ook nog haar muziekjuf spreken maar het is fijn om via dit forum ook ervaringen van anderen te horen.

Ook van ouders die kinderen zonder dyslexie hebben hoor ik graag reacties.

Evelien


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Erg moeilijk

erg, erg moeilijk. Hier heeft oudste A gedaan in groep 7 en ze snapte er geen 'fluit' van (in haar geval saxefoon). Gelukkig hadden we opa en die heeft conservatorium en snapte het wel en die kon dochter via de muziek 'bijscholen'. I.p.v. uitleggen, liet ie het horen (alvast een tip voor je) en dan snapte ze het wél!
Er worden dingen uitgelegd d.m.v. breuken en % en dan hebben ze dat nog niet eens gehad! (of heel summier)
Nu doet buurmeisje A. Ouders doen ook muziek, maar hebben nooit examen gedaan. Buurmeisje zit in groep 8 en is best erg intelligent (zal w.s. naar vwo gaan) maar die snapt er net zo weinig van....en d'r ouders ook amper. Dus hebben we opa maar weer opgehaald en die heeft ouders uitgelegd hoe hij dochter heeft bijgeschoold. Opa komt nog een keer als meisje examen gaat doen.(vlak ervoor) en oudste helpt buurmeisje ook met uitleg. T 'is gewoon belachelijk moeilijk voor kinderen.Ik heb het boek hier liggen...wat wil je weten?
groeten albana

margje van dijk

margje van dijk

29-09-2009 om 16:46

Nou....

Hier geen moeite hoor. Ik snap niet waar je het over hebt, Albana. Het kind heeft toch muziekles gehad? Heeft ze dan dan niet geleerd?

Mijn zoon heeft privé-muziekles gehad op de muziekschool en heeft op een gegeven moment theorie-examen gedaan wat bij z'n A-diploma hoorde. Daarvoor kreeg hij een theorieboek, maar bijna alles wat er in stond kende hij al. Breuken en procenten hebben ze hier met 9 jaar echt wel gehad trouwens.

Wat staat er dan in wat zo moeilijk is?

Margje

tonny

tonny

29-09-2009 om 16:58

Welnee

Oudste dochter was ook totaal geen studiewonder, had daarnaast examenvrees waardoor ze de groep 8 cito enorm verknalde, maar dat muziekexamen liep prima hoor!

De lessen worden aan kinderen gegeven, dus als het examen te lastig is, heeft er aan de lessen zelf iets ontbroken!

tonny

Nou daar komt ie dan.....

(wordt heel typwerk, weet niet of ik dat red anders morgens de rest...moet zo weg)

Hoofdst 1: noten, notenbalk,muzieksleutels, notennamen (ook muzieksleutels die jouw instr. niet heeft)
2: kruizen en mollen, vaste en toevallige voortekens
3: octaveren
4: noten en rusten
5: maatsoorten
6:tempo
7:stamtonen,chromatiek,enharmonische gelijke tonen
8: majoeur of grote tersts toonladders
9: herhalingstekens
10: intervallen
11:drieklanken
12: geluid, stemming en omvang
13: maatsoorten
14: dynamiek en articulatie
verder krijg je verschillende melodische dictee's en ritmische dictee's
Je moet alle moeilijke woorden kennen én goed kunnen schrijven (denk b.v. aan de temponamen zoals: andante, Largetto, vivace, poco ritenuta en zo nog een stuk of 50...)
En het allermeeste moeite had dochter met de maatsoorten en de uitleg van b.v. tweeëndertigste rust.(is dat een breuk of niet? en zo zijn er nog tig) Je moet intervallen benoemen (dat viel nog mee) en alle toonladders kunnen benoemen (b.v. een gromatische) en ook alle formules van toonladders weten. de voortekens bij elke toonladder kennen en kunnen uitrekenen welke tonen in welke toonladder tussen tussen welke tonen zitten (snappen we het nog?) en weten of tonen 'laddereigen' zijn in bepaalde toonladders.
Nou scheelde het met het examen dat er 2 cijfers waren. 1 cijfer voor de dictee's (dat was een 10) en 1 cijfer voor de geleerde theorie (dat was een 4 ondanks al dat blokken). Dat was gemiddeld dus een 7.
Zo slaagde ze toch nog met vlag en wimpel.
En ja, je hebt het muziekaal gezien 'gehad' maar ooit een leraar meegemaakt die dat elke keer uitlegd wat staccato betekent enzo? Welnee die doen dat 1 keer en erna zeggen ze het gewoon voor....of ze laten het horen.(dan snapt dochter het b.v. meteen) En dan moet je het opeens schrijven...dat is wel andere koek, als je amper weet wat het überhaupt betekent.
Maar misschien geven ze hier wel bizar rare examens? Geen idee hoor..heb het nooit ter vergelijking hier neer gezet. Hier is het in ieder geval zeker weten erg moeilijk.
groeten albana

Nog ter aanvulling misschien

Als je hier C hebt gehaald (muziekaal en theorie) ben je in pricipe 'klaar' voor het conservatorium. Je kan dan ook alleen muziekles volgen aan het conservatorium van een leraar hoger geschoold. Hier heeft de muziekschool ook nog D in het pakket, maar alleen voor sommige instrumenten, niet alle leraren mogen dus tot D geven. Dan heb je een idee misschien van het eindniveau.
groeten albana
(ben heel benieuwd wat ze bij jullie dan krijgen voor A of is onze theorieuitleg hier gewoon zo belabberd?)

margje van dijk

margje van dijk

29-09-2009 om 18:38

Dat rijtje komt me wel bekend voor hoor. En al die dingen had zoon wel gehad na 3 jaar muziekles.

Het is volgens mij zo'n beetje ongewijzigd vergeleken met vroeger. Ik heb vroeger piano t/m D gedaan (of was het nou E? Volgens mij heb ik ook nog E gedaan, of is dat heel raar).

Overigens ben je dan bepaald niet klaar voor het conservatorium natuurlijk, dan moet je eerst door de auditie komen Je kunt diploma C halen zonder dat je ook maar enigszins muzikaal bent, en dan kom je niet op het conservatorium. Omgekeerd kun je hooguit een paar jaar les hebben gehad en toch op het conservatorium terecht komen. Maar goed, da's een andere kwestie

Zoon is inmiddels geswitcht qua instrument dus is weer opnieuw begonnen (maar niet qua theorie natuurlijk). Hij is nu opnieuw bijna aan zijn A-diploma toe.

Margje

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2009 om 19:19

Fluitje

van een cent. Dochter deed in gr 8 A-examen blokfluit, na twee jaar les. Inderdaad wat jij opschreef Albana. In de 2e VO volgende het B-examen, in de 4e het C-examen. Na het C-examen mag je auditeren op het conservatorium, de kans dat je er wordt aangenomen is dat overigens zeer gering Nog twee jaar later kun je D-examen doen, dat doenne mijnne kindere nie
Zoon heeft hetzelfde rijtje, maar dan voor piano. O, en die stopt eerder, die gaat dit jaar zijn C-examen niet doen. Hij is van instrument geswitcht

Tirza

Het is niet dezelfde als 'vroeger' dat weet ik 100% zeker

Nee, het is niet dezelde in ieder geval als 'vroeger' , want ik heb ook examen gedaan (wel alleen A) en dat was qua inhoud én examen stukken makkelijker het is ingevoerd ongeveer (even uitrekenen, dochter nu in de 4de toen in groep 7 en twee jaar ervoor) 7 jaar geleden. Toen dochter examen deed was dat de 3de 'lichting' (denk ik of 2de) van dit nieuwe examen....Er was veel ophef hier na de invoering omdat het ervoor juist veel makkelijker was. En nadat uit de eerste groep er een heleboel gezakt waren was er nogal wat gedoe over (ook op muziekvereniging waar dochter toen op zat en waar je wel de nodige contacten hebt). Hier krijg je theorielessen, stuk of 6, 7. In een groepje, elke keer 1 of 2 of 3 hoofdstukken, inclusief een heleboel huiswerk (maakwerk+luisterwerk van c.d.) en dat kost ook allemaal best veel (dagelijkse) tijd. Nou was de muziekleraar die dochter toen had ook wel bar slecht (ze heeft ondertussen een andere leraar én een ander instrument) maar ik hoorde en hoor het overal. De muzieklerares van buurmeisje is een hele goede lerares b.v. en buurmeisje vindt het ook vreselijk moeilijk.....Vandaar dat dat boek hier ook voor het grijpen licht....buurmeisje komt wel eens bij dochter voor huiswerkhulp (als haar ouders er niet zijn en de oppas er is). Dochter heeft wel e.a. gehad aan de theorieles, maar was daar een van de jongsten dus ging er van alles langs haar heen wat gewoon té ingewikkeld werd uitgelegd (o.a. met die breuken en %, kwam ze boos thuis van: "wat is dat dan in hemelsnaam") Met die les aan het conservatorium bedoel ik natuurlijk niet de dagopleiding, ik bedoel gewoon muziekles, zoals je voor die tijd hebt op de muziekschool.Uurtje per week ofzo....Na C kun je dus aan het conservatorium in dát instrument dus je muziekles vervolgen voor dat uurtje in de week(van een hoger geschoolde docent).Zonder auditie volgens mij (dat is alleen voor de dagopleiding), tenminste dat doet dochter van vriendin nu ook en die doet een heel andere dagopleiding (vwo). Een jongen bij dochter op school heeft wel geauditeerd en die doet nu half school bij dochter en half conservatorium om na z'n exmanen het conservatorium te gaan doen en gaat ook een paar uur per week naar Amsterdam om aldaar les te krijgen. Overigens hoef je hier voor een ander instrument niet opnieuw theorie te doen. A=A voor élk instument. Dochter heeft ondertussen al praktijk A gedaan en hoefde theorie dus niet meer (na 1 jaar pianoles, ik vond het ongeloofelijk goed van d'r), heeft dus gewoon officiëel praktijk gedaan, zoveel stukken met zo'n examinator erbij en dan nog wat melodische en ritmische dingen. Kreeg gewoon d'r diploma op de gewone examenuitreiking waar alle kinderen die dat voor het 1st deden ook waren. Het cijfer van d'r theorie van die 1ste keer (die 7 dus) prijkte erop.....Ze mócht wel opnieuw examen doen...om d'r cijfer van toen op te halen, maar dochter heeft bedankt voor de eer. Dit jaar wil juf kijken of ze eind v.h. jaar B praktijk gaat/kan doen(theorie heeft ze dus ook al)...en anders volgend jaar.Maar dochter is niet erg gemotiveerd om nog zo'n sh*t-examen te gaan doen (theorie dus) en ziet het vooralsnog helemaal niet zitten om dan erna ooit C te halen.
Dat je zoon opnieuw A moet halen vindt ik dus wel vreemd. Dat lijkt erop te wijzen dat het dus toch anders is. Of ik heb gewoon een dochter (en omgeving) die veel mopperen voor niks....(hoewel ik ken ook een aantal gezakten en zelfs kinderen die het nooit gehaald hebben).En ik vindt het zelf ook moeilijk...zelfs met mijn muziekles én met mijn muziekale omgeving....Ik weet heel goed b.v. wat staccato betekent in de muziek, als ik het zou moeten herkennen in een stuk kan ik het precies vertellen of als ik het moet spelen.....Maar als je mij een normaal nederlands woord ervoor vraagt zou ik geen idee hebben. Ik zou het echt niet weten en zulke vragen krijg je dus op het examen wel.
groeten albana

Coco

Coco

30-09-2009 om 08:44

Hoe zit dat?

Doen de kinderen standaard na twee jaar instrumentaal een examen? Mijn zoontje speelt nu voor het tweede jaar harp, dus in dat geval zou hij eind dit jaar ook een examen krijgen. Of wordt er in elk individueel geval beslist wanneer er examen gedaan wordt? Ik heb zelf ook een paar examens gedaan voor blokfluit (ook bij de muziekschool), maar dat was een meer een praktijkexamen (waar je natuurlijk wel de theorie voor moest kennen: bijv. speel de melodische toonladder van D mineur met drieklanken o.i.d.). De échte theorievragen kregen we na het tweede jaar AMV, daar zaten de meeste dingen bij die Albana opsomde en ook nog wat solfege. Mijn kinderen hebben ook twee jaar AMV (maar dat had "inspirende" namen als "ontdek de muziek!"), maar ik heb het idee dat dat toch een stuk minder uitgebreid was (maar ze waren toen ook een paar jaar jonger dan ik was) en daar was ook geen examen bij (wel een rapport).
Nou, ik lees in ieder geval mee (hij krijgt wel steeds in zijn lessen kleine porties theorie aangeboden, maar toonladders hoor ik hem nooit spelen (een chromatische toonladder lijkt me trouwens behoorlijk lastig met zo'n hakenharp)

Hier individueel

Hier wordt dat individueel beslist. Dochter na 2,5 jaar, haar muziekmaatje pas na 3 jaar. Buurmeisje na 3 jaar les, dochter van vriendin eind 2de jaar. Is ook afhankelijk van instrument misschien?
groeten albana

Tineke

Tineke

30-09-2009 om 10:20

Coco

Op mijn muziekschool was het zo dat ieder kind pas examen deed als het er aan toe was. De (praktische) theorie had ik voor mijn leerlingen altijd aangepast (idd een chromatische toonladder is natuurlijk onzin op een kleine harp, trouwens, ook op pedaalharp). Daar heb ik wel voor moeten vechten.
Maar vlak voor ik vertrok bij de muziekschool, werden de plannen doorgevoerd om dus systematisch iedere twee jaar te examineren. Dat zou moeten ivm gemeentelijke subsidies. En ik was het daar heel erg NIET mee eens. Jarenlang heb ik gebedeld om een onderstroom, maar al het extra ging altijd naar de topstroom (zeer getalenteerde leerlingen).
Maar goed, ik ben blij dat ik niet meer mee hoef in die mallemolen. Nu alleen nog maar privéles. Al mijn leerlingen kunnen nu op eigen tempo werken, en leren precies wat ze nodig hebben.
Als het goed is, hoeven leerlingen niets extra's te leren voor de theorie, komt allemaal aan bod bij de instrumentale lessen.

Goed te doen,

zeker het A-examen. De examens zijn wel moeilijker dan vroeger. Ik heb toen A, B en C gehaald, en een paar jaar geleden D. De theorie is nu veel uitgebreider en er wordt ook muziekbegrip gevraagd (zeker voor D), niet alleen maar domweg rijtjes stampen.
Voor het A-examen hoef je nog lang niet alle "moeilijke" woorden te kennen hoor! wel inderdaad verschillende soorten toonladders (majeur, mineur, chromatisch). We hebben hier een paar extra theorie-lessen en daarin wordt de stof allemaal behandeld. het is wel prettig om van tevoren het theorieboek te hebben en door te lezen. Als het goed is staat daar ook in wat voor welk examen nodig is.
En hier kun je oefenen: http://home.tiscali.nl/jilleweb/MUZIEKTHEORIE.htm
een theorieboek: http://www.dehaske.com/index.php?task=shop&stask=det&id=13344
Ik ken trouwens alleen de HaFaBra-examens, maar volgens mij is dat hetzelfde.

Goed te doen

Albana's opsomming klopt wel. Ik neem ook aan dat dat gestandariseerd is. Punt is wel, moet je kind dat alleen uitvogelen of wordt er nog iets aan les aan besteed. Hier volgen zonen praktijkles met wat theorie er tussendoor gemoffeld. Zijn ze zo ver dat ze een examen kunnen doen dan krijgen ze gedurende het jaar een aantal theorielessen (muziekschool),en is het examen goed te doen. Hier (en ik ook ) zien ze het nut er niet van in om massa's hele jongen kinderen te plagen met zo'n examen als ze nog niet eens definitieve keuze voor een muziekinstrument hebben gemaakt.

Overigens, Albana, moeten ze geen D-diploma hebben alvorens conservatoriumrijp te zijn? (zoon gaat binnenkort trouwens voor

We praten toch denk ik over wat anders...

Volgens mij zijn HaFaBra examens vooral bedoeld voor de harmonie-kant en toegespits op instrumenten (tenminste dat vindt ik op internet....had er nog nooit van gehoord). En het boek is ook heel anders dan wat dochter heeft, de vragen trouwens stukken 'simpeler' gesteld. Het examen hier is voor alle instrumenten gelijk. Dus niks voor harp dit wel en voor keybord iets anders weer wel of niet. Allemaal hetzelfde examen,op hetzelfde moment (dus ook alle opgaven voor iedereen zijn gelijk).Ook de klassiek-leerlingen, lichte muziek etc. etc. krijgen allemaal hetzelfde examen. En het is echt zo dat C genoeg is voor conservatorium (als je dat tenminste zou willen), vroeger was dat D, nu C.
Ik hoop dus maar dat het bij evelien zo is als bij jullie. Ik zie trouwens zelf ook weinig 'nut' in die examens, het was ook dat de muziekvereniging waar dochter bij was als voorwaarde stelde dat je pas bij dát orkest mocht als je dát diploma had. Anders had dochter het nooit gedaan. Hoewel ze het praktijk-examen weer wél leuk vondt. Het enige nut dat ik erin zie is om voor getalenteerde leerlingen een bepaald niveau te 'meten'. Maar voor 'gewone' leerlingen zie ik er weinig nut in, hoewel je dat natuurlijk nooit weet als ze beginnen...
En voor egberdien....mijn vader is juist gestopt met lesgeven(ook prive) en verdient nu alleen maar met optreden (euh 2 keer per week ong.) daar verdient hij genoeg mee om er een dik maandsalaris 'bij' te hebben, naast z'n pensioen...Leuke aanvulling. Daar betaald hij z'n lessen mee (ook aan conservatorium bij een ex-collega en alleen voor de leukigheid hoor..) en alle vakanties...Ze gaan dus vaak op vakantie.
Dus misschien nog een idee voor leuke bijverdienste.
groeten albana

Tineke

Tineke

30-09-2009 om 15:27

Flut en flauwekul

Albana, normaal hoort er ook praktische theorie bij. Dwz bijv. toonladders op je instrument spelen. Nou, als dat praktisch onmogelijk is, is het logisch dat dat geschrapt wordt. Anders zouden harpleerlingen nooit een diploma kunnen halen, alleen omdat ze een instrument hebben waarop chromatiek onmogelijk is.
Verder is het zo dat de diploma's eigenlijk gewoon flut en flauwekul zijn. Geen enkel conservatorium neemt studenten aan op basis van een muziekschooldiploma. Iedereen mag auditie doen, en het enige dat telt is talent. Een muziekschooldiploma zegt meer over het aantal jaren gesubsidieerd muziekles dan over het talent.

Hafabra

(voor de oningewijden: dit betekent HArmonie, FAnfare en BRAssband).
Ook voor HaFaBra zijn de theorie-examens voor alle instrumenten hetzelfde. Naast het theorie-examen is er een individueel praktijk-examen, waar de eisen per instrument kunnen verschillen. Voor de orkesten wordt zo'n diploma inderdaad vaak vereist, maar meestal is een vergelijkend niveau ook goed. Ik vind het zelf nuttig om de algemene muziektheorie te leren, want dat sneeuwt vaak onder bij de lessen. De eisen voor het A-examen vind ik wel hoog als je vergelijkt welk muzikaal niveau er bij hoort.
Albana, wat speelt je vader? Mooi dat hij zo goed verdient door snabbelen!

Praktisch diploma is helemaal apart hier...

Hier moet je eerst je theorie halen en er een voldoende voor hebben, die doe je zonder instrument. Die heb je niet eens bij je...je krijgt alleen een potlood en een gum en voor de dictee's een c.d. speler met koptelefoon.
Heb je dat, dan mag je pas op voor je praktijk. Mét je instrument natuurlijk. En nee dan hoef je natuurlijk geen toonladders te spelen die je er niet op kán spelen (lijkt me logisch) maar bij dat examen kunnen ze best gevraagd worden en dat gebeurd ook best. Dus dan moet je ze wel uit je hoofd kennen.
Mijn vader speelt piano, key-bord, orgel (ook kerkorgel) en accordeon. Maar dat lijkt natuurlijk allemaal op elkaar...allen dat kerkorgel natuurlijk niet. Ik mocht vroeger wel eens mee als hij een 'dienst' moest draaien in de kerk...en dan aan die pijpen trekken, spannend was dat, helemaal boven in de kerk...
Dat hij zoveel verdient ermee....is niet zijn eigen verdienste. Hij vindt het altijd sneu mensen er zoveel voor te laten betalen. Maar de anderen waar hij mee speelt vragen zoveel en tsja als hun het vragen en krijgen...dan doet hij dat ook maar. Hij krijgt gemiddeld rond de 250 euro op een avond(soms meer, soms minder)...en hij zegt regelmatig dat ie daar 'vroeger'(5 jaar terug) wel 8 uur les voor moest geven...en nu in 3 á 4 uurtjes+ veel gezelliger natuurlijk én mooiere muziek.
En die bedragen ziet dochter....(met of zonder diploma natuurlijk) helemaal zitten...dus die pingelt wel vlijtig door(oeps, laat ie het niet horen dat ik het pingelen noem).
groeten albana

Tineke

Tineke

30-09-2009 om 18:54

Een diploma

Een diploma bestaat uit: 1) theorie (potlood gummetje bureautje) 2) praktische theorie (je moet bijv. toonladders kunnen spelen, niet vanwege de techniek, maar vanwege de theorie.) 3) instrumentaal (etudes en voordrachtstukjes). Dat alles samen leidt normaal tot éen diploma.
Begrijp ik nu Albana dat jij gewend bent dat er aparte diploma's zijn voor theorie en praktijk? Kijk ff naar je titel, dat bedoel je toch echt?

Tineke

Tineke

30-09-2009 om 18:56

Ho, wacht!

Ik snap het al, albana. Je bedoelt het examen is apart ipv het diploma.
Nou ja, blijft mijn stukje overeind en spreken onze ervaringen elkaar ook nauwelijks tegen.

Yta Chalne

Yta Chalne

01-10-2009 om 08:06

Lekker belangrijk..

Oudste oefent hier druk met muziektheorie (geen les aan muziekschool, alleen privé) om zich nog zekerder te voelen bij de audities, maar heeft een neef als voorbeeld die dit jaar heeft geauditeerd bij het conservatorium zonder het woord muziekleer maar te kunnen spellen (echt nooit en nooit wat aan gedaan); hij was meteen aangenomen. "Talent moet je hebben, de rest leer je hier wel", was het commentaar.
Ik neig dus naar het commentaar van Kaatje; 't is niet veel waard dus ook zeker niet waard om je druk over te maken.

Inderdaad totaal onbelangrijk

Nou daar zijn we dan allemaal over eens....examens zeggen niks en zijn totaal onbelangrijk. Zo achteraf...als het voor de muziekvereniging geen vereiste was geweest had ik dochter het ook nooit laten doen. Maar ze wilde zelf zo graag naar het orkest weer een stapje hoger en tsja, de enige manier was dan....
En ik heb meermalen in dat orkest mensen horen spelen die dan volgens het orkest/diploma een bepaald niveau hadden, maar die zo mechanisch speelden dat ik het niet mooi meer vond.Ik vindt het een groot verschil of je speelt met hart en ziel of alleen op techniek. Dat hoor je en ook al ben je technisch gezien op dát niveau dan nog kan dat van alleen oefenen, oefenen en oefenen zijn en kan het best zijn dat je amper 'gevoel' ervoor hebt(of het op dat moment niet gebruikt).
Ondertussen is ze al van het orkest af, ook omdat ze erg genoeg had van d'r leraar en ze speelt dus een ander instrument en doet zang erbij. Dat andere instrument 'ligt' d'r schijnbaar veel beter (of het is toch de leerkracht, dat kan ook). En is geen instrument dat in een orkest past.
Ze heeft dan wel dat praktisch examen gedaan voor dit instrument, maar dat was gewoon voor de 'leuk'. Ze vondt het best leuk om zich toe te leggen op zo mooi mogelijk spelen van een paar nummertjes. Want dat kan ze erg goed, 'mooi' spelen...ook al is d'r techniek nog maar op beginnersniveau (toch? als je net pas A hebt?) ze kan het als ze het eenmaal goed kent, zó spelen dat het héél wat lijkt en klinkt.
Ze heeft geen enkele ambitie om naar het conservatorium te gaan, dus daarvoor hoeven we het ook al niet te doen. Haar enige ambitie met muziek is, leuk zingen en spelen in een band ofzo en dan een beetje optreden hier en daar met klassiek en dan net zoveel bij verdienen als d'r opa. hahaha...wat een geldwolf hé?
groeten albana

Verbaasd

Ik zat nog over dit draadje na te denken op de fiets. Man en ik zijn verdienstelijke amateurs, veel geschnabbeld in het verleden ook op semiprof niveau. Allebei nooit een examen gedaan.

Is het een soort leerlingvolgsysteem om te kijken of de subsidies goed terecht komen? Allicht is het handig om iets van muziekleer/theorie te weten maar ik dacht dat dat vanzelf komt als je het nodig hebt. Ik zie dat het op de muziekschool allemaal een stuk meer gestructureerd is dan vroeger, en al helemaal dan de privéles die man en ik als kind hadden.

Maar goed, wat ik op de fiets overdacht: Muziek, dat heeft toch met je Ziel te maken? Weinig dingen kunnen je zo raken. Je kunt ook niet liegen op de viool, of de klarinet, laat staan met zang. Ja nou ja, muziek, dat is van een zo ander en hoog karakter dan een examen, ik snap het gewoon niet. Ik snap het niet!!

En als je op een conversatorium voorspeelt, dan wordt er toch vooral gekeken of je Muziek maakt en of je het in je hebt om dat op een hoog niveau doen? En dat wordt toch niet bepaald door de Kwintencirkel, of je kennis daarvan? Je koopt toch geen CD van Janine Jansen omdat ze de kwintencirkel kent?

Onze zoon is net begonnen met celloles, hartstikke leuk. Het was me wel opgevallen dat de les veel gestructureerder, en ook veel meer opgeleukt, is dan vroeger. Maar als ze hem gaan pesten met examens dan haal ik hem van de muziekschool af. Dan gaan we privé. Ik sta er echt van te kijken.

Ik krijg het niet zo goed uit mijn pen maar ik ben gewoon zoooo verbaasd. Dat kinderen met dit soort zaken lastig gevallen worden. En het idee dat het doorlopen van examens iets te maken zou hebben met de weg die je in de muziek aflegt.. nou ja, verbaasd dus.

margje van dijk

margje van dijk

01-10-2009 om 11:34

Dat verbaast mij dan weer, rodebeuk

Uiteraard ben ik met je eens dat muziek over andere dingen gaat dan theorie.

Maar ik vind het wel enorm belangrijk dat ze die theorie leren. Naar mijn bescheiden mening wordt je beleving van muziek ook versterkt doordat je wat van de theorie weet (althans in klassieke muziek wel). Als er bijvoorbeeld een modulatie optreedt, dan voel je dat meteen als je het zingt of speelt, maar ik vind het verrijkend dat ik ook aan de noten kan zien dat de toonsoort verandert. Of dat ik in de bladmuziek kan lezen dat die kippevelmakende noot bij de tenoren zit. (Of zo). Een ijzersterk ritmegevoel is van wezenlijk belang, en dat gaat makkelijker als je de lengten van noten kunt benoemen. Om een goede hemiool te zingen heb je écht verstand van maten nodig om te snappen dat de klemtoon juist tegen de maat in gaat. Alleen al om goed en overtuigd te kunnen inzetten op een dirigent moet je weten in wat voor maatsoort het stuk staat wat je aan het doen bent. Enzovoorts, enzovoorts.

Ik ken ook privé-leraren waar kinderen erg leuk muziekles hebben, maar waar ze heel weinig theorie krijgen. (De self-made leraren die geen opleiding hebben maar wel hun sporen in de praktijk ruimschoots verdiend hebben). Eén van hen is zelfs een goede vriend van mij. Maar hoe leuk en inspirerend hij ook les kan geven, ik wil niet dat mijn kinderen van hem les krijgen. Ik wil dat ze de theoretische bagage vanaf het begin meekrijgen.

En ik vind niet dat het maken van een examen meteen afbreuk doet aan het muziek maken, dat je dat zelfs 'pesten' noemt. Dat hangt erg van het kind af, denk ik.

Margje

Rest assured margje

Ik was er gewoon vanuit gegaan dat het bijelkaar hoort. Net als jij eigenlijk.

Het is vooral dat loskoppelen dat me zo bevreemdt. Dat je er apart een examen over afneemt.

Alle voorbeelden die jij noemt geven wat mij betreft al aan dat je geen goede (of geen complete) les geeft als die dingen niet aan de orde komen.

Het kan wel in meerdere of mindere mate een gebrek zijn natuurlijk. En tsja, waar je dan de grens legt dat vind ik lastig, dus vanaf wanneer je vindt dat een leraar te weinig theorie geeft... nogmaals, het gaat wat mij betreft gelijk op. Op een strijkinstrument moet je bijvoorbeeld de muziek kunnen zingen om goed te kunnen spelen, met frasering en intonatie. Dus van blad lezen is wat mij betreft een must. Intervallen kennen zelfde laken een pak (voor positiewisselingen bijvoorbeeld). Ritme: hoe wil je anders spelen? Er is zoveel oosteuropese oefenstof waar je zonder syncopes te begrijpen nog geen regel van kunt spelen.

Ik ben zelf helemaal doordrenkt met muziek. Mijn ouders hebben elkaar in de muziek leren kennen, mijn schoonouders ook en mijn man en ik idem. Mijn oma was beroeps. Misschien dat ik daarom ook een wat vertekend beeld heb van wat een kind moet leren, wij kregen al zoveel mee van huis.

Maar dat examen.. misschien omdat ik school toch al niet de beste uitvinding van de eeuw vind? Ik houd de muziek graag als een soort aparte wereld, een uitvlucht. We hebben oudste, die net versneld is en op school de hele tijd gezeik heeft met compacten en verrijken bewust op privéles gedaan. Het gaat zo hard als hij gaat, hij hoeft even nergens rekening mee te houden. En hij krijgt een eigen stem doordat hij zelf op zijn cello speelt.

Wat mij betreft is muziek daarvoor bedoeld.

Janna3

Janna3

01-10-2009 om 13:35

Over examens

Ook ik heb me altijd wel verbaasd over het gewicht dat aan muziekschoolexamens wordt gegeven. Vaak gebeurt dat vaak door ouders, maar ook door scholen. Oorspronkelijk is op de meeste scholen het examen ingevoerd als een soort kwaliteitstoetsing vooral voor docenten. Leerlingen waren niet volledig afhankelijk van de docent, maar er was een soort algemeen niveau waar iedereen naar toe moet werken. Maar nu ken ik zelfs scholen waar het theoretisch mogelijk is een leerling weg te sturen omdat hij/zij niet genoeg progressie boekt... Of te wel, als je niet binnen vier jaar je A diploma kunt halen moet je plaatsmaken voor een andere leerling.
Verder wordt er een hoop onwaarheden aan de diploma's gekoppeld. Zo hoorde ik van iemand dat zijn dochter al pianoles mocht geven omdat zij haar tweede diploma had gehaald. Of inderdaad, dat een C diploma toegang zou geven tot het conservatorium. Helaas, iedereen moet gewoon toelating doen en het gaat de commissie vooral om de mogelijke ontwikkeling van de leerling in de toekomst en niet de behaalde resultaten in het verleden...
Persoonlijk vind ik examens onzin. Theorie vind ik geen onzin, ik vind het heel belangrijk dat je begrijpt wat er in de muziek gebeurt, dat verhoogt de kwaliteit van de muziek. Maar of je dat nu toetst dmv een examen of gewoon tijdens de lessen leert maakt mij geen donder uit!

Veilige haven

Janna zet het goede accent: inderdaad, het is vooral dat examen-achtige dat me tegen de borst stuit.

Ik dacht een veilige haven gevonden te hebben waar mijn zoon even vrij is van presteren, vergelijken en beoordelen.

Tineke

Tineke

01-10-2009 om 13:59

Eens met janna en rodebeuk

Muziek als veilige haven. Dus daar hoort geen schülerig examengedoe bij. Meer dan 100% mee eens.
Maar rodebeuk, hoe professioneler, hoe meer prestatie, beoordeling en vergelijk gaan tellen. Dus blijf zo lang mogelijk amateur!

Kaatje: ik wil even haar open snaren horen

Kaatje, ik weet wat je bedoelt. Tijdens mijn studententijd heb ik in het semiprofcircuit gescharreld, dus ensembles met professionals, conservatoriumstudenten en gevorderde amateurs zoals mijn persoontje.

Van voorspelen weet ik dus alles af. Ik heb daar nog steeds profijt van omdat je heel snel leert om je na een fout te herstellen en om ermee te leven dat een deel van je prestatie verdwijnt door de zenuwen. Verder veel aangevoerd en ruzie gemaakt met de andere aanvoerders over op- of afstreek en dat soort Belangrijke Zaken.

Mijn ergste moment was bij een barokensemble. Na het stemmen vraagt de continuospeler/dirigent of we kunnen beginnen. Zegt een van de beroepsmusici: ik wil eerst even haar open snaren horen, en wijst naar mij.

Mag jij raden wat ik gedaan heb....

Ok ik zal het verraden. Ik heb gewoon mijn open snaren laten horen, en toen konden we beginnen. Gaat wel ver maar ja, wat moet je anders?

Hihi, stel je voor dat ze dat aan jou hadden gevraagd. Dan ben je wel even verder... nog een geluk dat je geen chromatische toonladder speelt dan.

neteret mut

neteret mut

01-10-2009 om 14:43

Muziekles in belgie

gaat er anders aan toe dan in NL, mijn kinderen zijn mede daarom dan ook afgehaakt. Vanaf 8 jaar of klas 3 mag je beginnen met amv, 2,5 uur per week. Met afsluitend examen. Volgende jaar begin je dan ook met instrumentles 1 per week, amv blijft( dus dan een totaal van 3,5 uur per week). Elk jaar examens waarbij je kan blijven zitten. Na 4 jaar amv, zijn er een aantal jaren amc ( algeneme muziek cultuur, bv over componisten) 1,5 per week gecombineerd met ensemble/samenspel van 1 uur. Of er daarna nog steeds verplicht iets gevolgd moet worden als amt ( algemene muziek theorie) weet ik eigenlijk niet zeker. Mijn dochters waren al in NL al muziekles geweest en toen viel de manier van lesgeven hier zwaar tegen. Zelf heb ik vroeger mijn c gedaan maar wat mijn dochters voor hun derde en vierde jaar amv moesten kunnen aan ritmes, toonladders en drieklanken enz dat kan ik werkelijk niet. Wat hebben jullie hieraan? Niet veel, alleen maar dat ik het mijn dochters zou gunnen zo makkelijk en zo weinig tijd voor theorie. Bij de verhuizing naar Belgie was het zwaarste onderdeel het aanpassen aan het muzieklessysteem.

Ha neteret mut

ook ik heb het jarenlange, toch vrij zware traject van muziekconservatorium in België doorlopen. Ik speel nu helemaal niets meer, ik ben wel een luisteraar en ik heb aan al die lessen uiteindelijk wel veel aan gehad - maar maak dat zo'n kind maar eens wijs.

Toen ik muziek volgde was het nog zwaarder dan nu (toen moest je alle sleutels kennen, nu nog enkel sol en fa). En na amv, heb ik nog verplicht verschillende jaren muziekgeschiedenis en muziekharmonie gevolgd. Ik heb er jaren en verschillende dagen van de week rondgelopen

Mijn zoon kwam vanaf dit jaar in aanmerking om amv te volgen maar no way dat hij bijna 3 uur in de week (over 2 dagen) op de meest onmogelijke uren daar gaat zitten. Om nog maar te zwijgen over het huiswerk dat je krijgt. En vanaf jaar 2 nog een uur meer. Nee, zoon volgt gewoon maar /woord/ aan het conservatorium. Wat keken een paar moeders mij raar aan, wie ging dat nu volgen als je muziek kon kiezen (ik dus).

Aan de andere kant, moet ik bekennen dat ik dat hele programma misschien wel zitten voor dochter (binnen 2 jaar), als uitdaging. Maar dat wordt dan in ieder geval een gepuzzel met uren.

En toch blijft dat conservatorium immens populair: 3 uur aanschuiven in de hoop een plaats te bemachtigen is heel normaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.