Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Cristina

Cristina

16-02-2010 om 17:03

Alleen thuis vanaf welke leeftijd

Hoi allemaal,

Ik heb een zoontje van 8 en is vrij zelfstandig.
Vanaf vorig jaar mag hij van ons alleen naar school en ook alleen naar huis. Wij zijn dan namelijk 2 dagen in de week thuis. De andere 3 dagen gaat hij naar de opvang/bso. Nu is het probleem dat hij dit niet meer wilt. Hij zegt dat ie al groot is en alleen thuis kan blijven tot wij komen (dus van 14.45-17.30 uur alleen.
Dit zou op zich ook nog wel kunnen maar hoe regel ik dat in de vakanties, dan betreft dit hele dagen!!

Wat nu? ik vind het doodeng. Afgelopen vrijdag hebben wij dit getest (alleen van en naar school en met sleutels) en het ging goed. Hij heeft als voorbereiding 2 weken lang een mobieltje en sleutels meegekregen zodat hij daar vast voor kon zorgen.

Probleem is alleen dat hij nogal spontaan dingen kan doen en heeft ook nog eens ADHD.

Kortom mijn vraag is wanneer laten jullie je kinderen "los". Staat daar een leeftijd voor.
Als ik kijk naar mezelf ik was 7!!
Maar ja andere tijden.

Graag advies......Bedankt alvast.

Groeten,
Cristina


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janna3

Janna3

16-02-2010 om 17:38

Vind het wel erg jong

Als ik eerlijk moet zijn vind ik het wel een lange tijd en vind ik je zoon erg jong. Onze oudste twee zijn 9 en 7 en ook erg zelfstandig. Zij eten tussen de middag wel eens alleen thuis en gaan vaak alleen naar school. Maar voor de middag heb ik wel oppas aan huis. Misschien is dat voor jou een alternatief voor de BSO?
Verder zou ik het laten afhangen van een aantal randvoorwaarden zoals: Is er iemand in de buurt die kan inspringen bij calamiteiten? Kunnen jullie snel bij hem zijn als hij jullie nodig heeft? Onze kinderen kunnen heel veel maar afgelopen week hadden ze beiden buikgriep en dan redden ze het echt niet alleen...

Tineke

Tineke

16-02-2010 om 17:40

Mijn ideeën

1) lees het draadje hierboven van Clementine, exact hetzelfde onderwerp
2) zo jong, zo lang en zoveel alleen, ik vind dat haast grenzen aan verwaarlozing
3) vraag liever een oppas aan huis

winacoye

winacoye

16-02-2010 om 18:26

Bij ons

gingen de meiden met 9 en half en 6 en half eerst samen thuis eten tussen de middag. Toen dat goed ging mochten ze na een half jaartje samen naar huis op de 2 dagen dat ik werk. Maar ik ben wel om 16 uur weer thuis! Ze zijn dus hooguit 3 kwartier samen thuis. Ze drinken dan wat en nemen een snoepje. Ik bel ze als ik van mijn werk weg ga, dan weten ze dat ik eraan kom. De buurvrouw houdt een oogje in het zeil en ook bij andere buren kunnen ze altijd aankloppen. Ze zijn dus wel altijd samen! Kunnen ook pas met vriendinnen afspreken als ik thuis ben en tussen de middag moeten ze ook samen naar huis. Ze mogen ook niemand meenemen, mijn eigen kinderen vertrouw ik wel, maar als daar een ander kind bijkomt dan weet je maar nooit.

Groeten, Winacoye

Oppas

een andere optie dan bso is een oppas. Wellicht vindt je zoontje dat leuker en prettiger. Ik vind de optie alleen thuis zo lang na schooltijd nog niet im Frage op deze leeftijd. Onze gastouder heeft in korte tijd er veel kinderen bijgekregen die eerst naar de bso gingen. Die vinden het heerlijk bij haar. Ook onze kinderen, 9 en 6 jaar oud, gaan er graag heen. Dus investeer even in het zoeken naar een goede oppas en dan kan je de switch maken. Ook is het vakantieprobleem dan opgelost. Hier stonden ze te juichen dat ze volgende week maandag én dinsdag naar de oppas mogen.

groetjes van Purk

An

An

16-02-2010 om 19:59

Zou het niet doen

Ik denk dat de meeste kinderen van 8 prima enige tijd alleen thuis kunnen zijn. 2 Middagen per week, zo'n lange tijd, lijkt me echter absoluut niet wenselijk.
Ik vind zoiezo niet dat kinderen zo'n lange tijd aan hun lot overgelaten moeten worden en daarbij lijkt het me omdat je schrijft dat je zoon nogal spontaan is en ook nog eens adhd heeft al helemaal een risico.
Maar goed, als jullie er achter staan lijkt het me vooral belangrijk dat je kijkt wie er in de omgeving aanwezig is voor hem om op terug te vallen. Er moet iemand zijn denk ik waar hij altijd op terug kan vallen als er iets is. Hij kan jullie waarschijnlijk bellen maar ik denk dat er ook iemand in de buurt moet zijn. En heb je al een idee hoe dat gaat als het weer mooi weer wordt en hij hele middagen buiten gaat spelen? wat als er iets gebeurd? en hoe hou je zicht op wat hij doet? Voor binnen kan je redelijke afspraken maken denk ik maar buiten ben je veel meer afhanelijk van externe factoren waar je geen invloed op hebt.
Ik zou het absoluut niet aanraden en kijken naar een andere oplossing.

Guinevere

Guinevere

16-02-2010 om 20:26

Snap het punt

Ik begrijp je vraag helemaal, Cristina! Hier een 7,5-jarige met ADHD die zich zelfstandig gedraagt. Ik verwacht deze vraag op heel korte termijn van hem. Alleen ga ik er voorlopig nog niet in mee. Misschien als hij 10 is. Even alleen thuis laten vind ik geen probleem, maar dan ben ik in elk geval niet al te ver uit de buurt. Maar als ik aan het werk ben...nee. Ik moet toch een uur reizen voor ik thuis ben.
Ik begrijp dat de beslissing bij jullie eigenlijk al genomen is, gezien de telefoon en de sleutels?

Zou ik ook niet doen

Hier ook een 8 jarige met ADHD en die zou ik echt nevernooitniet zolang alleen thuis laten. Onze oudste van 11 wel als het zo uit komt, maar die gaat doorgaans ook nog gewoon naar de BSO. Het alleen thuisblijven voor hem is meer voor een incidentele keer. Als ie volgend jaar 12 is en niet meer naar de BSO wil, gaan we eens over praten over structureel alleen naar huis gaan maar nu nog niet.

En hele dagen alleen, nee dat zou ik echt niet doen. Zelfs niet bij die van 11.

Pippin

Pippin

16-02-2010 om 21:09

Hier

Mijn kinderen kunnen best wel een tijd alleen thuis zijn. Ook onze zoon van elf met adhd. Dat kan ook weleens wat langer, als het nodig is. Bijvoorbeeld drie uur lang. Maar dan alleen incidenteel. Ik zou dit nooit structureel doen. Kijk, een keertje is leuk, dat vinden ze geweldig. De verantwoording, het gevoel 'groot' te zijn. Maar meerdere dagen per week, week in week uit? Geen haar op mijn hoofd die erover denkt. Ben het met kaatje eens, het grenst aan verwaarlozing.

Fraz

Fraz

16-02-2010 om 21:55

Ook niet

hier dochter van 10, die wel eens 2 uurtjes alleen thuis blijft maar dan is ze al thuis als ik weg ga en blijft ze ook thuis en zoon van 8 die ik een enkele keer een half uurtje alleen laat. Zij samen mogen een uurtje alleen thuis blijven maar dat vind ik toch wel de max. Mijn dochter zou volgend schooljaar (groep 8) wel alleen na school thuis mogen blijven dus van 15.00 tot 17.30 ofzo maar een hele dag echt nog niet. Zoon van 8 dus echt nog niet na schools en dus zeker nog niet een hele dag.

kortdoordebocht

kortdoordebocht

16-02-2010 om 21:58

Belachelijk

natuurlijk hoeft een kind van die leeftijd nog niet alleen thuis te kunnen zijn voor zo'n lange tijd. Sorry wat een onzin. En al helemaal niet als hij ADHD heeft, sorry maar dit gaat mijn pet te boven. Waar is al dat geld van het PGB dan voor vraag je je zo langzamerhand af?

Puck

Puck

16-02-2010 om 22:46

Niet doen

Natuurlijk vindt een kind zich al snel "groot genoeg" om zelfstandig dingen te doen of alleen thuis te blijven. Maar een kind van 8 kan dat wel vinden, maar het kan totaal niet overzien wat het nu eigenlijk inhoudt. En echt structureel 3 dagen per week alleen thuis. Ik doe dat nog niet eens met mijn kind van 11 uit groep 8, ook al zou het dat best willen. Wat als er nu iets onverwachts geveurt. Dan zijn ze ineens niet meer "al" 8, maar "nog maar" 8.
Overigens heeft de BSO hier ook speciale vakantie-abonnementen. Dan kan je dus alleen vakantiedagen inkopen en maak je geen gebruik van de reguliere BSO. Anders eens vragen of dat bij jullie ook een optie is, in vakantie is er vaak wel plaats voor extra kinderen. Maar eigenlijk is mijn laatste tip overbodig: gewoon nog niet doen.
En kortdoordebocht: beetje flauw om niet onder je gebruikelijke nick te posten als je het ergens pertinent mee oneens bent en zo bot uit de hoek komt. Net alsof je niet voor je eigen mening uit durft te komen.

anna van noniemen

anna van noniemen

16-02-2010 om 23:40

Sterker nog kortdoordebocht

PGB mag je niet inzetten voor OPPAS na schooltijd....daat is de Wet Kinderopvang voor zegt men dan.....Je raaskalt...

Te lang te vaak

Ik vind het te lang te vaak voor een lagere schoolkind. Zeker als er ook nog eens ADHD in het spel is. Het kan best zijn dat de BSO hem qua drukte teveel wordt, maar dan zou ik goede oppas regelen.

Ben het verder met Kaatje eens.

Mijn kinderen mogen (en kunnen) al vanaf vrij jong wat langer alleen thuis zijn, maar dat was en is nooit structureel.

Hanne.

Hanne.

17-02-2010 om 09:50

Tussenoplossing

Ik probeer even buiten de leeftijdsdiscussie te blijven, denk dat jij de enige bent die in kan schatten of je kind daar wel of niet aan toe is. Misschien dat een tussenoplossing mogelijk is.

Dus niet meteen alle BSO dagen stoppen, maar er eerst eens met 1 beginnen. En misschien dat je op die dagen dan zelf wat eerder naar huis kan. zodat je bv om 16.30 al thuis bent. Is hij van 15.00 (neem aan dat de school om 14.45 uit gaat) tot 16.30 thuis. Is het maar 1,5 uur, en 1x per week. Die verloren tijd kan je misschien op de andere werkdagen (als hij wel naar de BSO gaat) inhalen.

ps1: ik weet niet hoe het bij jou is tav BSO, maar als je opzegt kan je dan ook makkelijk je plek weer terug krijgen als het niet bevalt? Hier kan dat nl wel een tijdje (lees 1-2 jaar) duren.

ps2: Bij ons op de BSO zijn er nog maar weinig kinderen van 9 of ouder. Rond die leeftijd gaan ze inderdaad zelfstandig thuis blijven. Je bent dus relatief vroeg, maar niet schokkend

vlinder72

vlinder72

17-02-2010 om 10:19

In de vakantie, absoluut niet.

Na school kan het misschien wel. Het is niet al te lang en als je er zelf vertrouwen in hebt. Ik heb het wel meer gehoord. Hier zou het absoluut niet aan de orde zijn. Geen haar op mijn hoofd die er maar aan zou denken om mijn kind na school alleen naar huis te laten gaan maar dat is persoonlijk (en mijn kind zou het absoluut niet willen). Als jij denkt dat het kan dan kan je het misschien een paar keer proberen. In de vakanties vind ik het een ander verhaal. Ik vind het echt niet kunnen om een 8 jarig kind de hele dag alleen thuis te laten. Dus je neemt of zelf vrij, je regelt oppas, vakantie BSO, je stuurt je kind op kamp, je laat je kind logeren, je regelt iets met een vriendje etc. Maar je gaat toch niet een 8 jarig kind dagen lang alleen laten. Ik kan niet snel ergens boos over worden want iedereen voedt zijn of haar kinderen maar op zijn eigen manier op. Maar een kind van 8 jaar de hele dag alleen laten gaat mij echt te ver. Dat doe je niet.

Cristina

Cristina

17-02-2010 om 10:23

Bedankt allemaal!

Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie tips en meningen. over het algemeen is iedereen het er wel mee eens dat het nog te vroeg is. Hij gaat eigenlijk al sinds vorig jaar alleen van en naar school. Eigenlijk te vroeg maar het gaat goed dus waarom niet. Stiekem ga ik wel eens kijken hoe hij dat doet en dat doet hij keurig. Dus zodoende zijn we nu toe aan de volgende fase. Hij krijgt sleutels mee en mobiel gewoon voor de zekerheid, hij doet er eigenlijk niks mee. Behalve vorige week toen ik een afspraak had in het ziekenhuis en hij om half drie van school kwam. Ja wat doe je dan?? ik heb geen opvang ofzo.

Kijk van de opvang af heeft geen zin want dan zit ik er weer mee met de vakantieperiode. Deze bso biedt geen vakantie-abonnement aan, helaas.

Het blijft een dilemma van een werkende moeder (lees
4 dagen) en tuurlijk heb je er zelf voor gekozen maar
de vaste kosten gaan ook door. En een enge oppas in je huis die je niet kent is voor mij helemaal geen optie!! Je weet nooit wat ze met je kinderen doen, dan maar liever alleen. heb ik vroeger ook gedaan en ben ook goed terecht gekomen....

Moeilijke situatie hoor. we kijken het gewoon nog een beetje aan en zo af en toe testen hoe we er voor staan.

Bedankt weer.

Groeten,
Cristina

vlinder72

vlinder72

17-02-2010 om 10:30

Ouderschapsverlof?

Ik werk ook 4 dagen dus ik weet alles over schipperen en drama's tijdens de vakantie. De laatste twee jaar heb ik daarom tijdens de zomervakantie 4 weken ouderschapsverlof opgenomen. Daardoor heb ik genoeg vakantiedagen over om iedere vakantie een dag of 2 vrij te nemen. De andere twee dagen gaan de kinderen dan logeren. En soms kan ik ook een hele vakantie vrijnemen. Dus misschien is dat nog een optie.

Tineke

Tineke

17-02-2010 om 10:32

Cristina

Uit dit draadje blijkt dat ik niet de enige ben die vindt dat het een vorm van verwaarlozing is. Bedenk dat je buren dat ook kunnen vinden, of de leerkracht van school. Een onderzoek van het AMK is niet heel prettig. De uitkomst ook niet altijd.
Los daarvan: bedenk wat je spontane ADHD-er allemaal zou kunnen bedenken als hij alleen is. Bedenk dat jij maximaal 10% daarvan kunt bedenken.

Christina

Je hebt blijkbaar je keuze al gemaakt.

Maar toch vind ik dat je het eigenlijk nog eens zou moeten heroverwegen. Zulke jonge kinderen zijn vaak nog niet in staat om de consequenties van hun eigen keuzes te overzien. En voor kinderen met ADHD geldt dit dubbel. Impulsiviteit is dan een tweede natuur. Je zegt het eigenlijk zelf al: "Probleem is alleen dat hij nogal spontaan dingen kan doen en heeft ook nog eens ADHD"

Ik snap dus eigenlijk niet goed dat je dan toch deze keuze maakt. Over verwaarlozing enzo spreek ik me niet uit. Maar ik vind het wel echt echt niet verstandig....

Enge oppas

je hebt gelijk Cristina, hoe had ik zo suf kunnen zijn. Alle oppassen zijn natuurlijk doodeng en halen de vreselijkste dingen uit met je kind. Hoe heb ik het kunnen voorstellen. Mijn excuus daarvoor.
Nee, het is echt een veel beter idee om hem lekker alleen thuis te laten en maar te zien waar het schip strand.
Er is trouwens een verschil tussen iets kunnen en of het ook wenselijk is voor je kind. Mijn echtgenoot is jarenlang als kind om het weekend alleen met zijn broertje met beperkingen naar zijn vader twee uur verderop getreind....het ging goed en hij kon het. Vraag me echter niet nu welke schade manlief daarvan heeft ondervonden. Je wilt ook graag voor mama dat het kan, anders heeft die een groot probleem.

Succes er mee!

groetjes van Purk

Hanne.

Hanne.

17-02-2010 om 13:33

Pelle

Het werd verteld in de trant van 'met een jaar of 9 stoppen de meeste kinderen omdat ze dan alleen thuis blijven' Maar ik heb het de ouders niet gevraagd dus ik heb inderdaad geen zekerheid hierover. Maar zo raar is het toch niet om te denken dat een 9 jarige alleen thuis kan blijven?

Als ze een jaar of 11/12 zijn gaan ze naar de middelbare school, is er geen opvang meer en zijn ze automatisch wel eens alleen thuis. In de vakantie zelfs hele dagen. Dan is het toch zo gek niet om dat rustig op te bouwen? Of ben je meer van in het diepe gooien? Zolang je op de basisschool zit mag je nooit alleen thuis zijn, en zodra je naar de middelbare gaat word je geacht het ineens allemaal zelf te kunnen.

Als ik eerlijk ben, mijn broertje en ik waren op die leeftijd ook alleen thuis na school (7 en 9). Sleutel om je nek en gaan maar. Bestond in die tijd zelfs een speciaal woord voor: sleutelkinderen. En wij moesten zelfs eerst nog 45 minuten naar huis lopen. Heb het echt nooit als mishandeling ervaren. Vond het heerlijk! En het ergste wat er ooit gebeurd is is dat we de koektrommel leeg aten.

Nu ben ik Christina's zoon niet, en zijn we inmiddels 20 jaar verder, maar ik neem aan dat zij de enige is die in kan schatten of haar zoon hier wel of niet aan toe is.

Cristina

Hoe heb je het de voorgaande jaren dan geregeld in de vakantie zonder bso?

Bso

Gelukkig hebben ze bij ons op de BSO een zogenaamde topgroep, voor de oudere kinderen. Daar krijgen ze meer zelfstandigheid, ze gaan met elkaar sporten, of boodschappen doen en koken.
Mijn dochters van 11 en 9 vinden het nog steeds erg leuk, het alternatief alleen naar huis gaan willen ze dus zelf nog niet. En daar ben ik ook blij mee, want natuurlijk kunnen ze zich prima redden voor een tijdje, maar ik zit toch rustiger op mijn werk als ze op de BSO zijn

Hanne.

Hanne.

17-02-2010 om 13:55

Heb ik ook niet gezegd

Ik heb ook nooit gezegd dat een kind van 9 bijna naar het VO gaat, ik heb gezegd dat kinderen als ze een jaar of 11/12 zijn naar het VO gaan en dat ik voor die tijd wennen een goed idee vind.

Christina heeft de eerste wenstap al gezet, haar zoon gaat tussen de middag nl al alleen naar huis, de volgende stap zou dan zijn om ook na school alleen thuis te zijn, toch? En ik ben het met je eens dat meteen 3 dagen best veel is, daarom suggereerde ik ook een tussenoplossing waarin wordt begonnen met 1 dag alleen thuis zijn.

En mijn reactie was niet bedoeld om te vergelijken met vroeger, wel om aan te geven dat ik in een soortgelijke situatie heb gezeten, en ik het als kind niet als mishandeling heb ervaren.

Vergelijking met het autostoeltje vind ik nergens op slaan. Het niet gebruiken van een autostoeltje brengt een aantoonbaar veiligheidsrisico met je mee. Ik heb nog nergens een onderzoek gezien van de veiligheidsrisico's van alleen thuis zijn op 8,9 10 of 11 jarige leeftijd.

Puck

Puck

17-02-2010 om 13:56

Songtekst "sleutelkind" van kinderen voor kinderen

Kinderen Voor Kinderen
sleutelkind
M'n ouders moeten werken
Er is nooit iemand thuis
Daarom kreeg ik een sleutel
De sleutel van ons huis
Nu zit ik elke middag ongestoord
Met chips voor de TV
Uren achter de PC
Met keihard mijn muziek
Er is toch niemand die het hoort

Als ik thuiskom draai ik snel
Oeoeoeh
De verwarming hoger
Oeoeoeh
Er ligt een briefje: "Haal je eerst
Oeoeoeh
De kleren uit de droger?
Oeoeoeh
Denk je aan het eten voor de kat?"
En af en toe dan staat er:
"We zijn vanavond later
Dus kijk maar in de vriezer
Er ligt vast nog wel patat"

Want m'n vader zegt:
"Je bent nu oud genoeg
Het is tenslotte maar voor een paar uren"
Dus heb ik zo meteen
Weer het rijk voor mij alleen
En als er wat gebeurt
Dan kan ik altijd even bellen met de buren

Het is op zich een hele eer
Een kwestie van vertrouwen
D'r zijn wel een paar regeltjes
Waaraan ik mij moet houden
: Geen vriendjes mee
En snel naar huis toe gaan
Niet lang telefoneren
En goed mijn huiswerk leren
En staat er iemand voor de deur
Gewoon daar laten staan
Gewoon daar laten staan

Want mijn vader zegt:
: "Je bent nu oud genoeg
Het is tenslotte maar voor een paar uren"
Dus heb ik zo meteen
Weer het rijk voor mij alleen
En als er wat gebeurt
Dan kan ik altijd even bellen met de buren

Toch weet ik het niet zeker meer
Of ik dit nog wel wil
Ik mis mijn moeder's kopje thee
't Is hier wel erg stil
Al heb ik alle vrijheid
Alles thuis voor mij privé
De sleutel van dat huis
Spoel ik het liefste door de plee

Want ook al zegt mijn vader:
"Je bent nu oud genoeg"
Ik zie steeds vaker op tegen die uren
M'n ouders moeten werken
Dus laat ik het niet merken
En al gebeurt er niets
Nee al gebeurt er niets
Ik loop nu steeds vaker
Toch maar even naar de buren

(c) TON SCHERPENZEEL/PETER ZWERUS

vlinder72

vlinder72

17-02-2010 om 14:14

Vakantie

Cristina wil haar zoontje tijdens vakantie ook de hele dag alleen laten. 's middags alleen uit school tot een uur of 5 vind ik persoonlijk niet zo'n drama. Onwenselijk misschien maar er zijn vééééél meer ouders die dat doen. En de meeste kinderen vinden het ook geen probleem. Ze komen rond kwart over 3 / half 4 thuis en rond 5 uur is er weer iemand. Dat is nog te overzien. Maar de hele dag je kind alleen thuis laten. Ik zou het zelf nog saai vinden. En ik ben volwassen en ik heb altijd bergen huishoudelijke klusjes.

Marit

Marit

17-02-2010 om 14:29

Voorbeeld hier

Mijn overbuurjongetje van 11 en broertje van 9 wilden ongeveer 1,5 jaar geleden ook niet meer naar de BSO. En dus blijven ze nu 3 x in de week alleen thuis over, en zijn ze van 15.30 uur tot 17.00 uur alleen thuis: achter de pc of achter de tv. Ik vind het onverantwoordelijk van hun ouders. En bovendien, waarom zou je je kind altijd z'n zin geven? Geen zin in de BSO en dan hoef je ook niet meer?
BSO hoort gewoon bij het leven, en klaar. Daar spelen ze in ieder geval nog met anderen, en buiten.
Ik zou ze zelf ook niet alleen laten (die van mij zijn 11 en 7 en gaan 2 x per week naar de BSO, en blijven beiden over op school).
Succes ermee,
Marit

Vic

Vic

17-02-2010 om 15:09

Ojee

Ik zit erover te denken om vanaf september de bso op de lange schooldagen (di en do) op te zeggen voor mijn oudste van 11. Enerzijds omdat ze er zelf soms van baalt dat 'iedereen vrij is na schooltijd en zij wordt opgesloten bij een stel kleuters', anderzijds ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Ik had alleen even niet gedacht aan de vakanties, en ik wil een 11-jarige niet alleen laten de hele dag. Poeh, dan maar eens vragen of ik ook alleen vakantie-opvang voor haar kan regelen. Of vinden jullie een 11-jarige alleen laten van 15.30 - 17.30 uur ook niet verantwoord?

merene

merene

17-02-2010 om 16:04

Vakantie

Een 9-jarige de hele dag alleen thuis in de vakantie vind ik te lang. Maar, er bestaat ook een tussenoplossing. Een oma/oppas kan ook wat later komen. Om 11.00 uur ofzo en na de lunch weer naar huis gaan. Of het kind kan bij, een vooraf bekend, iemand gaan lunchen. Dan is zo'n dag gebroken.

Mijn oudste van 9,5 jaar zou ook het liefste uit school meteen naar huis gaan en niet naar de BSO. Ik denk dat ik daar na de zomer vakantie mee start. Ze zit dan in Groep 7.

Oh, een 11-jarige (als ze op mijn kinderen lijkt) zou ik rustig alleen laten van 15.30 uur tot 17.30 uur.

Ik kan bij onze BSO wel kiezen voor vakantie-opvang.

Puck

Puck

17-02-2010 om 16:32

Merene, tussenoplossing

Niet iedereen schudt een tussenoplossing als een oma of oppas zomaar uit zijn mouw. Lekker makkelijk gedacht, maar voor mij zou dat al niet opgaan, oma's wonen minimaal 2 uur treinen bij ons vandaan.
Hier heeft de BSO trouwens 2 delen: een reguliere BSO voor groep 1 t/m 4 en v.a. groep 5 gaan ze naar de "sport"BSO. Dus tussen "die ukken" zit je dan niet als grote. Ook onze oudste van 11 (groep 8) gaat daar nog gewoon heen. Hij wilde liever thuis blijven, maar ik zit toch echt rustiger op mijn werk als hij daar is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.