Mamivan2
25-08-2025 om 13:06
Basisschool Al Ikhlaas Haarlem
Beste ouders,
Hebben jullie ervaring met basisschool Al Ikhlaas in Haarlem.

troelahoep
08-09-2025 om 00:42
AnnaNiem schreef op 07-09-2025 om 15:55:
Ik vraag me altijd af wat een To wil met dit soort vragen. Dit is een landelijk forum, je moet maar net het geluk hebben dat er iemand uit Haarlem (e.o.) op die school een kind heeft zitten. Pesten is overal en kerk/school zou wat mij betreft gescheiden moeten zijn.
Dit soort vragen komen wel vaker, en dan wordt er meestal tamelijk normaal geantwoord en is er ook vrijwel altijd iemand die de school wel kent. Er lezen vast wel moslims mee hier en Haarlem is niet eens een kleine plaats wat dat betreft. Ik vind het opvallend hoe er de vraag van TO wordt gereageerd..... Geef gewoon antwoord op de vraag als je de school kent, en als je die school niet kent: hou je mond gewoon. Begin niet gelijk over scheiding van religie en onderwijs, daar vraagt TO niet om toch?

Annaniem2023
08-09-2025 om 07:36
Als wij willen pleiten voor scheiding tussen religie en onderwijs, dan mogen wij dat.

troelahoep
08-09-2025 om 09:21
Annaniem2023 schreef op 08-09-2025 om 07:36:
Als wij willen pleiten voor scheiding tussen religie en onderwijs, dan mogen wij dat.
Ja, maar had je dat ook gedaan als TO een willekeurige andere school had genoemd die valt onder de noemer bijzonder onderwijs? Dat betwijfel ik namelijk. Op een doorsnee protestants christelijke school wordt ook gebeden en religieuze liederen gezonden, niet alleen op reformatorische scholen (die m.i. helemaal doorspekt zijn met religie).
Verder deel ik je mening wat betreft scheiding religie en onderwijs en ben ik een voorstander van openbaar onderwijs zijn geheel, dus wat mij betreft worden ook scholen die zich 'algemeen bijzonder' noemen, vrije scholen en scholen die alleen in naam katholiek of protestant zijn afgeschaft. Evenals particulier onderwijs.

DeOnbekende
08-09-2025 om 10:03
Butterflywhy schreef op 07-09-2025 om 21:44:
[..]
Lees je even in. 'Dit soort scholen ' dragen juist bij aan de integratie.
Hahahahaha

DeOnbekende
08-09-2025 om 10:07
Joszy schreef op 07-09-2025 om 20:04:
[..]
Met dit soort scholen bedoel je dan ook de christelijke scholen? Waar leerkrachten die homoseksueel zijn worden ontslagen enzo? Of mag de katholieke school wel maar de reformatorische niet? En waar leg je dan die grens?
Ik leg de grens bij het oproepen tot haar naar ongelovigen en verkondigen dat vrouwen zonder hoofddoek hoeren zijn.
De islam is niet te verenigen met westerse maatstaven. Kinderen zouden op school met allerlei kinderen moeten kunnen omgaan en niet alleen met kinderen die net zo zijn en denken als zijzelf.

Kimdekim
08-09-2025 om 10:10
DeOnbekende schreef op 08-09-2025 om 10:07:
[..]
Ik leg de grens bij het oproepen tot haar naar ongelovigen en verkondigen dat vrouwen zonder hoofddoek hoeren zijn.
De islam is niet te verenigen met westerse maatstaven. Kinderen zouden op school met allerlei kinderen moeten kunnen omgaan en niet alleen met kinderen die net zo zijn en denken als zijzelf.
Met wat je nu zegt spreek je jezelf tegen. Wat dat laatste doe je zelf nu niet toch.

DeOnbekende
08-09-2025 om 12:25
Kimdekim schreef op 08-09-2025 om 10:10:
[..]
Met wat je nu zegt spreek je jezelf tegen. Wat dat laatste doe je zelf nu niet toch.
???
Ik ben een volwassene en ga met allerlei verschillende volwassenen om, want wij zijn in staat constructieve discussies met elkaar te voeren en niet meer zo beïnvloedbaar.

Kimdekim
08-09-2025 om 13:26
DeOnbekende schreef op 08-09-2025 om 12:25:
[..]
???
Ik ben een volwassene en ga met allerlei verschillende volwassenen om, want wij zijn in staat constructieve discussies met elkaar te voeren en niet meer zo beïnvloedbaar.
De manier waarop je je mening als feit neerzet zegt wat anders.

Temet
08-09-2025 om 13:29
" Op een doorsnee protestants christelijke school wordt ook gebeden en religieuze liederen gezonden"
Ik vraag me af wat 'doorsnee' is. Dat zal ook per plaats verschillen. Hier in Amsterdam heb je het HLW, het Hervormd Lyceum West. Ik denk dat het aantal praktizerend hervormende leerlingen op die school op de vingers van éen hand te tellen is: de school ligt in Slotervaart, het gros van de leerlingen is moslim. De scholen die daadwerkelijk religie uitdragen zijn hier in Amsterdam denk ik fors in de minderheid, maar dat neemt niet weg dat heel veel scholen op papier nog altijd RK of Prot-Chr. zijn.

troelahoep
08-09-2025 om 13:49
Temet schreef op 08-09-2025 om 13:29:
" Op een doorsnee protestants christelijke school wordt ook gebeden en religieuze liederen gezonden"
Ik vraag me af wat 'doorsnee' is. Dat zal ook per plaats verschillen. Hier in Amsterdam heb je het HLW, het Hervormd Lyceum West. Ik denk dat het aantal praktizerend hervormende leerlingen op die school op de vingers van éen hand te tellen is: de school ligt in Slotervaart, het gros van de leerlingen is moslim. De scholen die daadwerkelijk religie uitdragen zijn hier in Amsterdam denk ik fors in de minderheid, maar dat neemt niet weg dat heel veel scholen op papier nog altijd RK of Prot-Chr. zijn.
Ik denk daarbij zelf aan scholen die op de gevel hebben staan dat ze 'CBS' zijn bijvoorbeeld, die in een protestants christelijke scholenkoepel zitten, waar kinderen van allerlei achtergronden op zitten. Niet een 'School met de bijbel', een anderssoortige christelijke naam zoals Ichtusschool of reformatorisch onderwijs, want die zijn heel veel bezig met het geloof en trekken ook uitsluitend christenen van bepaalde kerkgemeenschappen aan.
Nu zit ook wel weer verschil in de ene en de andere 'doorsnee' p.c.school, in mijn woonplaats zijn er een aantal en eentje staat wel bekend als net wat christelijker nog en onze buren die evangelisch zijn hebben daar de kinderen op school, omdat zij de Ichtusschool een dorp verderop net te ver weg vinden en wel praktisch willen blijven. Maar ook van de christelijke 'light' school in onze straat hoorde ik altijd grapjes van andere buren over de bijbelse liedjes en daar zijn ook religieuze uitingen te vinden in het gebouw. Net als een christelijke basisschool waar ik ooit een tijdje gewerkt heb, daar zongen de kleuters elke dag de Here Jezus toe als ze weer naar huis gingen en er was een dagopening, en ze gingen met kerst en pasen altijd naar de kerk (ik ben in mijn jeugd nóóit met school naar de kerk geweest - een R.K. school destijds). En er was elk jaar een goededoelen markt op het schoolplein met van die doelen die rieken naar zendingsmissies in de derde wereld. Verder kwam deze school me niet bijzonder religieus over, maar van die kleuters die alleen maar bijbelse liedjes zongen kreeg ik toch een beetje de kriebels.

Peaches
08-09-2025 om 14:26
Joszy schreef op 07-09-2025 om 20:04:
[..]
Met dit soort scholen bedoel je dan ook de christelijke scholen? Waar leerkrachten die homoseksueel zijn worden ontslagen enzo? Of mag de katholieke school wel maar de reformatorische niet? En waar leg je dan die grens?
De grens ligt bij religie. Wat mij betreft moet onderwijs los staan van geloof en moeten er dus geen christelijke, islamitische, katholieke, gereformeerde, etc scholen zijn. Gewoon niet doen, die onzin.

Dymo
08-09-2025 om 14:53
troelahoep schreef op 08-09-2025 om 13:49:
[..]
Ik denk daarbij zelf aan scholen die op de gevel hebben staan dat ze 'CBS' zijn bijvoorbeeld, die in een protestants christelijke scholenkoepel zitten, waar kinderen van allerlei achtergronden op zitten. Niet een 'School met de bijbel', een anderssoortige christelijke naam zoals Ichtusschool of reformatorisch onderwijs, want die zijn heel veel bezig met het geloof en trekken ook uitsluitend christenen van bepaalde kerkgemeenschappen aan.
Nu zit ook wel weer verschil in de ene en de andere 'doorsnee' p.c.school, in mijn woonplaats zijn er een aantal en eentje staat wel bekend als net wat christelijker nog en onze buren die evangelisch zijn hebben daar de kinderen op school, omdat zij de Ichtusschool een dorp verderop net te ver weg vinden en wel praktisch willen blijven. Maar ook van de christelijke 'light' school in onze straat hoorde ik altijd grapjes van andere buren over de bijbelse liedjes en daar zijn ook religieuze uitingen te vinden in het gebouw. Net als een christelijke basisschool waar ik ooit een tijdje gewerkt heb, daar zongen de kleuters elke dag de Here Jezus toe als ze weer naar huis gingen en er was een dagopening, en ze gingen met kerst en pasen altijd naar de kerk (ik ben in mijn jeugd nóóit met school naar de kerk geweest - een R.K. school destijds). En er was elk jaar een goededoelen markt op het schoolplein met van die doelen die rieken naar zendingsmissies in de derde wereld. Verder kwam deze school me niet bijzonder religieus over, maar van die kleuters die alleen maar bijbelse liedjes zongen kreeg ik toch een beetje de kriebels.
Ugh ja, mijn dochter heeft ook een tijdje op zo'n school gezeten. Het doel van de goededoelenmarkt was bijbels voor kinderen in Afrika. Toen ik zei dat ik schoon drinkwater en vaccinaties voor kinderen in Afrika belangrijker vond, werd ik nog net niet gestenigd. Dochter kwam ook altijd thuis met van die stichtelijke liedjes: zit je deur nog op slot, maak 'm open voor God.
Meerdere van die kindertjes met Jezus in hun hartje waren ongelofelijke pestkoppen die mijn dochter het leven zuur maakten. Wel elke zondag schijnheilig in de kerk luisteren naar de dominee die vredelievendheid predikte, maar op maandag gewoon weer lekker pesten. Ik had vroeger zelf ook op die school gezeten en toen was het één blije club met tamboerijnen en God-is-liefde. Dat was er in mijn dochters tijd wel vanaf. Ik heb haar naar een andere school gedaan. Een katholieke, want de enige openbare school was net bestempeld als zwakke school. Maar wat mij betreft mag religie iets worden dat je lekker thuis doet en niet op school.

Joszy
08-09-2025 om 15:05
Peaches schreef op 08-09-2025 om 14:26:
[..]
De grens ligt bij religie. Wat mij betreft moet onderwijs los staan van geloof en moeten er dus geen christelijke, islamitische, katholieke, gereformeerde, etc scholen zijn. Gewoon niet doen, die onzin.
Dat kan ik snappen, dat is consequent. Ik zou nog wel iets verder willen gaan en zeggen: alleen openbaar onderwijs beschikbaar voor iedereen. Dus inderdaad geen Joodse of Katholieke scholen etc. Maar ik ben ook (nog veel meer) tegen die Forum scholen bijvoorbeeld.

Joszy
08-09-2025 om 15:08
Ik ben trouwens wel een voorstander van onderwijs over de verschillende religies. Maar dan wel over alle (wereld) religies en het humanisme bijvoorbeeld. Ik vind het best belangrijk dat mensen leren wat we eigenlijk vieren met Pasen, waarom Ramadan belangrijk is voor moslims of dat Pesach toch echt iets anders is dan Pasen