Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Beloning avond4daagse

De avond4daagse komt er weer aan. Wat geven jullie je kinderen als beloning. Ik geef liever geen snoep. Maar wat dan? Kinderen zijn 10 en 12.


wat je geeft zie ik niet als ‘ beloning’ maar gewoon als onderdeel van de gezelligheid rond de avondvierdaagse. Moest erg lachen om dat kind dat ‘ van verstikking werd gered’ wegens een enorme vracht lekkers. Eigenaardig dat sommige families zich zo overdadig uitsloven. 

Traditioneel zijn bloemen. Iets van snoep wordt meestal leuk gevonden, een chocolademedaille bij de echte medaille zou ik doen.

Tjonge wat zijn onze avondvierdaagsen lang geleden. Geen idee of er kleinkinderen aan gaan meedoen, ik zal eens informeren bij de desbetreffende ouderparen.

Wij werden de laatste dag inderdaad volgehangen met zakjes snoep, haha leuke herinnering! Dan nam je een tas mee voor als je nek te vol werd 
Maar wij deden bv niet aan Sint Maarten dus wellicht dat daarom de avondvierdaagse gebruikt werd om snoep te verzamelen? 

Wilgenkatje- schreef op 11-05-2022 om 22:20:

[..]

Wow! Ik neem aan dat hij dat al jaren gewend is of geen snoep lust?

Hij heeft 2x gelopen en lust best snoep maar dit vond hij ook prima. 

Wilgenkatje:" Moest erg lachen om dat kind dat ‘ van verstikking werd gered’ wegens een enorme vracht lekkers. Eigenaardig dat sommige families zich zo overdadig uitsloven."

Ik ook hoor, het was ook geen gezicht 😉
Het was meer dat sommige ouders en grootouders voor de vriendjes van hun (klein-)kind ook zakken snoep kochten. Dat moeten ze zelf weten, maar het onderlinge verschil werd te groot om dat blijkbaar niet iedereen lekker genoeg in de groep lag en dat voor heel wat teleurstelling zorgde.

Waar ik nu woon zorgt de plaatselijke bakker voor een eierkoek of krentenbol, de groenteboer voor een appel of mandarijn en de snackbar voor een waterijsje. Hier zie je wel bloemen én snoep, maar minder dan vroeger.
Ik zie dat ook niet als beloning, dan zou een appel of bloemetje dat net zo goed zijn.

Iets wat je om je nek kan hangen. Snoepketting of chocolademedaille, dat soort dingen. Een familielid kwam ooit met een ingepakt cadeau voor mijn kinderen, dat vond ik echt raar. Diegene zelf blijkbaar ook want daarna kregen ze altijd bloemen. 

Als je wel mee wilt doen, maar niet teveel snoep wilt geven, geef dan zoiets als een chocolade medaille of iets anders dat er wel heel fancy uitziet, maar per saldo niet veel snoep bevat.

Ik heb niets met bloemen, maar ik vond het toch best wel jammer dat ik geen bloemetje kreeg en anderen wel. Het speelt natuurlijk wel mee in de ervaring.

Battle-Royale schreef op 11-05-2022 om 22:06:

[..]

Nou dit dus, ik wil niet dat mijn zoon jaren later zich nog herinnert dat zijn maatjes omhangen waren met snoep en dat hij dan met n beker snoeptomaatjes en bakje olijven de avondvierdaagse afsluit omdat ik verantwoord moet zijn/vooral niet naar anderen moet kijken.

Helemaal mee eens!!!

Mijn ouders waren heel erg anti snoep dus bij dit soort gelegenheden en bv ook bij schoolreisje, kamp etc kreeg ik nooit snoep. En dat is inderdaad niet leuk, want je bent meestal wel de uitzondering. En die herinnering blijft je echt bij hoor!!! Het gaat niet om het snoepen zelf maar ook de groepsdynamiek. Kinderen ruilen onderling etc. Hoeft ook niet elke avond of heel veel te zijn. Maar bv zo'n leuke snoepmedaille is toch geweldig voor kinderen. Zo'n laatste avond is een uitzonderlijke situatie dus daar maar best een uitzonderlijke traktatie bij ipv een tupperware bakje met inhoud die je al zo vaak eet.

Gingergirl schreef op 12-05-2022 om 08:31:

[..]

Helemaal mee eens!!!

Mijn ouders waren heel erg anti snoep dus bij dit soort gelegenheden en bv ook bij schoolreisje, kamp etc kreeg ik nooit snoep. En dat is inderdaad niet leuk, want je bent meestal wel de uitzondering. En die herinnering blijft je echt bij hoor!!! Het gaat niet om het snoepen zelf maar ook de groepsdynamiek. Kinderen ruilen onderling etc. Hoeft ook niet elke avond of heel veel te zijn. Maar bv zo'n leuke snoepmedaille is toch geweldig voor kinderen. Zo'n laatste avond is een uitzonderlijke situatie dus daar maar best een uitzonderlijke traktatie bij ipv een tupperware bakje met inhoud die je al zo vaak eet.

Ik vind het niet zo'n uitzonderlijke situatie, want dat zijn er door de bank genomen best heel veel die tot uitzonderlijke situatie worden gebombardeerd: verjaardagen, verjaardagsfeestjes, zwemdiploma, sportwedstrijdjes, je kunt het zo gek niet bedenken of het moet speciaal zijn tegenwoordig. 

En waarom kun je snoep wel leuk aankleden en zouden tomaatjes of olijven dan gelijk weer in een tupperwarebakje moeten komen. Daar kun je ook iets feestelijks van maken.

Verbazend genoeg waren de tomaatjes altijd zeer gewild en veel sneller uitgedeeld, leeg geroofd beter gezegd, dan de bakken met snoep. Hele handen werden uit die bak gegraaid door de klasgenoten, zoon mocht blij zijn dat hij er zelf 2 op had uit zo'n bak. De olijven waren minder populair. 

Snoep is bijna puur suiker. Koekjes, chocolade of popcorn al minder. Bij koekjes ligt het eraan. Bijvoorbeeld van Organix heb je minikoekjes zonder suiker. Popcorn kan ook zout.

Ysenda schreef op 12-05-2022 om 09:29:

[..]

Ik vind het niet zo'n uitzonderlijke situatie, want dat zijn er door de bank genomen best heel veel die tot uitzonderlijke situatie worden gebombardeerd: verjaardagen, verjaardagsfeestjes, zwemdiploma, sportwedstrijdjes, je kunt het zo gek niet bedenken of het moet speciaal zijn tegenwoordig.

En waarom kun je snoep wel leuk aankleden en zouden tomaatjes of olijven dan gelijk weer in een tupperwarebakje moeten komen. Daar kun je ook iets feestelijks van maken.

Verbazend genoeg waren de tomaatjes altijd zeer gewild en veel sneller uitgedeeld, leeg geroofd beter gezegd, dan de bakken met snoep. Hele handen werden uit die bak gegraaid door de klasgenoten, zoon mocht blij zijn dat hij er zelf 2 op had uit zo'n bak. De olijven waren minder populair.

Ja dat mag jij vinden. Ik vind de avondvierdaagse die maar 1x per jaar is zeker een uitzonderlijke situatie. Heb je maandelijks sportwedstrijden en veel verjaardagen omdat je een grote familie hebt, dan zijn dat inderdaad situaties die minder bijzonder zijn. Maar dat is per gezin ook verschillend.

Tuurlijk kun je tomaatjes ook leuk aankleden( ik zie het overigens nergens terwijl ik wel winkels vol A4D snoep zie) wordt vaak wel een gekledder,  maar kan zeker, en ook niet bepaald hygienisch gegraai in een bak tomaatjes door tig kinderen, dan liever een paar verpakte snoepjes, maar goed dat is mijn mening. 

Je hoeft ook zeker niet te doen wat anderen doen, maar je kind in een uitzonderingspositie plaatsen is ook niet alles. Ik ben gek op fruit en snoepgroente ook als kind, maar nooit snoep krijgen bij dit soort gelegenheden terwijl al je vriendjes dat wel krijgen is echt niet leuk.

Ik geef alleen aan hoe kinderen het zich later herinneren; niet dat zijn of haar bakje tomaten zo snel op was maar dat hij/zij de enige was zonder snoep. Dat was in ieder geval in mijn tijd bij mij zo. En als ik bij mijn kinderen kijk; op zo'n laatste avond krijgt iedereen wel iets te snoepen, ik zie geen kind een ketting van tomaatjes en radijsjes van oma omgehangen krijgen.


Piepmuisje schreef op 12-05-2022 om 09:39:

Snoep is bijna puur suiker. Koekjes, chocolade of popcorn al minder. Bij koekjes ligt het eraan. Bijvoorbeeld van Organix heb je minikoekjes zonder suiker. Popcorn kan ook zout.

Precies, keuze zat. Ik bedoel in mijn post ook niet perse suiker snoep maar meer snoep in de zin van; iets anders dan anders.

Gingergirl schreef op 12-05-2022 om 09:55:

[..]

Ik geef alleen aan hoe kinderen het zich later herinneren; niet dat zijn of haar bakje tomaten zo snel op was maar dat hij/zij de enige was zonder snoep. Dat was in ieder geval in mijn tijd bij mij zo. En als ik bij mijn kinderen kijk; op zo'n laatste avond krijgt iedereen wel iets te snoepen, ik zie geen kind een ketting van tomaatjes en radijsjes van oma omgehangen krijgen.

Zoals ik zelf al aangegeven heb heb ik er nooit wat aan overgehouden dat ik geen snoep met dit soort dingen kreeg. Ik kreeg ook geen suiker, dat was echt uit den boze vroeger. Maar ik ben er niet slechter op geworden en heb ook geen minderwaardigheidscomplex gekregen daardoor. Sterker nog, if anything, hebben mijn ouders er gelukkig voor gezorgd dat ik heel goed inzie dat niet iedereen gelijk is en ik niet alles hoef te hebben wat een ander ook heeft.

Ik vind die hele vierdaagse echt een groot vreetfestijn. Bijna iedereen neemt snoep mee 'voor onderweg'. Je gaat een uurtje wandelen terwijl je net gegeten hebt, dat is echt geen prestatie of zo. En dan nemen ze ook nog allemaal snoep mee om uit te delen waardoor iedereen voor tien personen snoep eet. Terwijl het bedoeld is om een gezonde leefstijl te promoten.
Dochter doet wel mee, maar neemt een bakje druiven en blauwe bessen mee. Ook lekker en uit te delen. Na afloop krijgt ze een medaille en dat is genoeg. Ik ga daar echt geen cadeau voor geven of familie voor vragen. Zo'n prestatie is het nu ook weer niet. Op een gemiddelde zondag wandelen we vaak genoeg veel langer en verder. 

Ellori schreef op 12-05-2022 om 10:10:

[..]

Zoals ik zelf al aangegeven heb heb ik er nooit wat aan overgehouden dat ik geen snoep met dit soort dingen kreeg. Ik kreeg ook geen suiker, dat was echt uit den boze vroeger. Maar ik ben er niet slechter op geworden en heb ook geen minderwaardigheidscomplex gekregen daardoor. Sterker nog, if anything, hebben mijn ouders er gelukkig voor gezorgd dat ik heel goed inzie dat niet iedereen gelijk is en ik niet alles hoef te hebben wat een ander ook heeft.

Ik heb er ook zeker geen minderwaardigheidscomplex aan over gehouden hoor. Maar geef alleen weer dat het niet leuk is om een uitzondering te zijn.

Mijn kinderen snoepen nauwelijks dus bij dit soort gelegenheden vind ik dat het zeker moet kunnen om iets bijzonders te krijgen ipv iets wat je al zo vaak eet. Verder krijgen zij ook zeker niet alles wat een ander krijgt. Wij maken de keuze omdat bij bijzondere gelegenheden wel te doen, juist omdat ze het niet zo vaak krijgen en dan heb ik het ook alleen over de laatste avond bij de finish. Niet tijdens het lopen, 4 avonden lang snoepen dat vind ik overdreven. Maar als ze de finish overkomen vindt ik zo'n snoepmedaille wel leuker, dan hier heb je een bak tomaten.


tijdens het lopen had ze een halve sinaasappel met een pepermuntje en doekje erop. Dat is hier de traditie.Lekker de hele weg sabbelen aan de sinaasappel.
Trouwens school stond elke avond (uitgezonderd de laatste) ook ergens langs de kant. Dan kregen de kinderen wat drinken en een mandarijn/stukje appel/speculaasje of biscuitje en op de langste avond een waterijsje 
Als ze bij de finish kwam kreeg ze een bloem en ook een snoepmedaille. En dat klinkt als meer snoep dan het was. Is namelijk of een lintje met een chocolademuntje of lint was van spek en de medaille was van karton. Dit hadden de meeste kinderen. Ik vond het wel kunnen. Was iets kleins en niet heel veel snoep. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.