Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bizarre vragen en eisen bij speelafspraak


Plantenbak schreef op 13-01-2022 om 19:44:

wie durft er eigenlijk te zeggen dat ze zelf ook wel apart waren? Ik had bijvoorbeeld zelf nooit zin om kinderen te entertainen. Ik bakte geen koekjes met vriendjes. Ik ging niet met ze op pad. Ik speelde geen spelletjes met ze. Als ze kwamen dan verwachtte ik van ze dat ze samen gingen spelen. In geval van nood had ik een grote bak klei klaar staan en konden ze daarmee spelen.

Ik voelde mij wel eens een ontaarde moeder als mijn kind dan ergens ging spelen en dan waren ze gaan schaatsen, hadden ze koekjes gebakken, waren ze bij de McDonald's geweest etc.

Ik was volgens mij echt de luie moeder.

Is dat apart? Dat is nieuw voor mij. Ik ben ook zo. Ik was ook niet zo’n speel- en uitjesmoeder. Ik vind het leuk om met kinderen te kletsen dus ik vond het leuk als er vriendjes kwamen eten, maar spelen deden ze maar samen. Kinderen vermaken zich toch over het algemeen uitstekend? Waarom zou je altijd allerlei activiteiten moeten aanbieden? Ik zie de noodzaak daarvan echt niet. Ik deed heus wel eens af en toe wat met ze maar ik verzorgde geen animatie. En de moeders die ik kende deden dat volgens mij ook niet. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-01-2022 om 20:09

SuzyQFive schreef op 13-01-2022 om 20:03:

Ik kreeg eens de vraag of ik het kind wel even wilde laten douchen een kwartier voor moeder het weer kwam ophalen. Toen ik vroeg of ze daarna een verjaardag hadden barstte ze in tranen uit en vertelde ze dat hun water was afgesloten 😢. Ik vond dat zo sneu… (geval ex met gokverslaving).
Ik heb haar ‘s avonds uitgenodigd voor het eten zodat ze zelf ook even lekker uitgebreid kon douchen.

Dat breekt toch je hart? En wat scherp en lief opgelost van jou!  Ik stel me zo voor dat de moeder aanhikt tegen zo'n vraag, maar het met lichte schaamte toch vraagt. Dan is jouw reactie hartverwarmend.

Ik vond het leuker met alleen mijn eigen kinderen te spelen dan met vriendjes, dan moesten ze zich met elkaar vermaken en vaak was ik opgelucht als vriendjes werden opgehaald. 

Mijn kinderen bij anderen: ik ging mijn dochter toen ze een jaar of 5 was ophalen bij een klasgenootje waar ze nog niet eerder bij gespeeld had, en ze wilde beslist niet met met me mee naar huis. Schreeuwen, brutaal, lostrekken, weglopen, jas uitgooien, schoenen weer uitschoppen, heel anders dan ik van haar gewend was. Dus stond ik daar heel verbaasd, wat krijgen we nou? Moeder van het klasgenootje hielp ook niet echt, ik had gehoopt dat ze me zou bijvallen dat mijn dochter met me mee moest, maar ze zei niets, haalde haar schouders op, jouw probleem, niet het mijne. Die had ook geen idee wat ze daar nou mee aan moest, denk ik.
Daarna goede afspraak gemaakt met mijn kinderen, als ik je op kom halen, ga je zonder gezeur mee, anders kan je niet op speelafspraak.

Twee van mijn dochters hebben vriendinnetjes (ook zusjes) en die stinken altijd enorm 🤢. Rook, natte hond, kattenpis, zweetvoeten en ongewassen kleding. Dochter van 11 zegt ook dat de vuile was daar in een kamer ligt, gewoon op de grond en dat als de meiden iets nodig hebben ze het er maar tussenuit moeten vissen. Nu ben ik ook geen op en top wasvrouw maar de was is wel altijd gewassen en ruikt fris. Het hangt vaak nog aan de waslijn maar vooruit 😬. 
Dan ben ik ook een beetje kritisch. De meiden mogen alleen met oude spullen daar logeren. 

Ik heb de douche vraag ook wel eens gekregen maar dat was, omdat de badkamer verbouwd werd.
Vriendjes en vriendinnetjes vonden mij wel eens vreemd omdat er aan tafel moest worden gegeten en gedronken ( ook tussendoortjes ).

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-01-2022 om 20:25

SuzyQFive schreef op 13-01-2022 om 20:14:

Twee van mijn dochters hebben vriendinnetjes (ook zusjes) en die stinken altijd enorm 🤢. Rook, natte hond, kattenpis, zweetvoeten en ongewassen kleding. Dochter van 11 zegt ook dat de vuile was daar in een kamer ligt, gewoon op de grond en dat als de meiden iets nodig hebben ze het er maar tussenuit moeten vissen. Nu ben ik ook geen op en top wasvrouw maar de was is wel altijd gewassen en ruikt fris. Het hangt vaak nog aan de waslijn maar vooruit 😬.
Dan ben ik ook een beetje kritisch. De meiden mogen alleen met oude spullen daar logeren.

Oh, wat erg voor die kinderen. Op de basisschool zijn leeftijdsgenootjes nog wel in staat dat niet te zien of te ruiken, maar op zeker moment wordt dit toch een enorm probleem voor die meiden? Ik zou het zelf trouwens niet op kunnen brengen om kinderen te ontvangen die ik ruik. Complimenten voor jou dat jij dat wel kan en zelfs je kind daar laat logeren. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-01-2022 om 20:28

Tuinfluiter schreef op 13-01-2022 om 20:24:

Ik heb de douche vraag ook wel eens gekregen maar dat was, omdat de badkamer verbouwd werd.
Vriendjes en vriendinnetjes vonden mij wel eens vreemd omdat er aan tafel moest worden gegeten en gedronken ( ook tussendoortjes ).

Daar kijk ik wel van op. Bij mij moest dat ook, maar volgens mijn kind vonden de speelmaatjes dat juist altijd zo gezellig: eerst even kletsen met elkaar en wat lekkers eten en daarna gaan spelen.

Misschien zei kind dat om mij te plezieren. Dat kan ook nog. 

Plantenbak schreef op 13-01-2022 om 19:44:

wie durft er eigenlijk te zeggen dat ze zelf ook wel apart waren? Ik had bijvoorbeeld zelf nooit zin om kinderen te entertainen. Ik bakte geen koekjes met vriendjes. Ik ging niet met ze op pad. Ik speelde geen spelletjes met ze. Als ze kwamen dan verwachtte ik van ze dat ze samen gingen spelen. In geval van nood had ik een grote bak klei klaar staan en konden ze daarmee spelen.

Ik voelde mij wel eens een ontaarde moeder als mijn kind dan ergens ging spelen en dan waren ze gaan schaatsen, hadden ze koekjes gebakken, waren ze bij de McDonald's geweest etc.

Ik was volgens mij echt de luie moeder.

Als er vriendjes komen spelen, dan komen ze om te spelen met mijn kinderen, niet met mij toch? 

Ik verwacht van mijn kinderen ook dat ze zich op verschillende momenten gedurende de dag zichzelf vermaken. Ik doe zeker op sommige momenten can de dag samen dingen, maar jezelf leren vermaken, bezig houden of juist vervelen vind ik een belangrijke vaardigheid binnen het groeien naar volwassene.

- ouders die schromelijk te laat komen 
- samen de studiedagen verdelen, maar dan ineens wat anders te doen hebben
- opgetrokken wenkbrauwen vanwege een bakje chips met glaasje roosvicee
- ouders die speelafspraakjes 10 minuten van te voren afzeggen, omdat een ander gezinslid 3 dagen geleden positief getest is. (Kon dat niet 3 dagen eerder gemeld worden)

Plantenbak schreef op 13-01-2022 om 19:44:

wie durft er eigenlijk te zeggen dat ze zelf ook wel apart waren? Ik had bijvoorbeeld zelf nooit zin om kinderen te entertainen. Ik bakte geen koekjes met vriendjes. Ik ging niet met ze op pad. Ik speelde geen spelletjes met ze. Als ze kwamen dan verwachtte ik van ze dat ze samen gingen spelen. In geval van nood had ik een grote bak klei klaar staan en konden ze daarmee spelen.

Ik voelde mij wel eens een ontaarde moeder als mijn kind dan ergens ging spelen en dan waren ze gaan schaatsen, hadden ze koekjes gebakken, waren ze bij de McDonald's geweest etc.

Ik was volgens mij echt de luie moeder.

Ik ga niks speciaal op touw zetten. Spelletje wil ik wel mee doen, maar we gaan er niks heel speciaals van maken.

In de vakantie wellicht wel en ik heb ook wel eens een vriendje meegevraagd naar de speeltuin of zo. Zoon is enigszins, dus alleen is ook maar alleen. En met een vriendje erbij heb ik er minder werk aan 

Hier ook wel eens mee te maken gehad. Vragen of kind met x wil spelen en dan met tijden, lees werktijden van de andere ouder. Maar dat wordt er dan niet bij gezegd. Wordt daar altijd wat recalcitrant van: zeg dat dan gewoon dat je moet werken en oppas nodig hebt.. Zeg dan ook geregeld dat de kinderen het maar onderling moeten afspreken of ze überhaupt met elkaar willen spelen die dag, dat ga ik niet s avonds dan al invullen.

Ook wel wat moeite dat sommige ouders perfect lijken te weten wanneer je vrije dagen zijn. Soort van: o dan kan kind daar mooi spelen, zij is toch vrij. Vooral een gevoel soms hoor, nooit echt gezegd. 

Bij kind 1 vond ik speel afspraakjes lastig. Vaak telde ik de tijd af, vond het heel druk ofzo. Kon mij ook echt niet voorstellen dat als een gezin al 3 kinderen had er ook nog eens vriendjes bij wilden! Bij kind 2 en 3 er veel makkelijker in en zit er minder bovenop geloof ik.

Mijn dochter ging toen ze 6 was bij een meisje uit haar klas spelen. Bij thuiskomst vertelde mijn dochter dat ze met de buurvrouw van dat meisje mee was geweest om haar dochter van een verre school te halen. Ik ken die hele buurvrouw niet. 

Hier geen gekke vragen van andere ouders. En zelf hou ik het ook rustig.
Maar aangezien mijn kind gerust meegaat met iemand die zegt dat hij leuke puppy's heeft om te aaien (ondanks mijn waarschuwen daarvoor), vind ik het wel fijn als de ouders kind niet zonder toezicht laten buitenspelen. Kind zit wat dat betreft beetje op de grens qua leeftijd. Maar dus duidelijk nog niet aan toe. 

Wel verbaas ik me soms over kinderen die ik over de vloer krijg.

Apiejapie

Apiejapie

13-01-2022 om 22:41 Topicstarter

Hinoki schreef op 13-01-2022 om 22:18:

Hier geen gekke vragen van andere ouders. En zelf hou ik het ook rustig.
Maar aangezien mijn kind gerust meegaat met iemand die zegt dat hij leuke puppy's heeft om te aaien (ondanks mijn waarschuwen daarvoor), vind ik het wel fijn als de ouders kind niet zonder toezicht laten buitenspelen. Kind zit wat dat betreft beetje op de grens qua leeftijd. Maar dus duidelijk nog niet aan toe.

Wel verbaas ik me soms over kinderen die ik over de vloer krijg.

Vertel! Ook leuk om te lezen

SuzyQFive schreef op 13-01-2022 om 20:03:

Ik kreeg eens de vraag of ik het kind wel even wilde laten douchen een kwartier voor moeder het weer kwam ophalen. Toen ik vroeg of ze daarna een verjaardag hadden barstte ze in tranen uit en vertelde ze dat hun water was afgesloten 😢. Ik vond dat zo sneu… (geval ex met gokverslaving).
Ik heb haar ‘s avonds uitgenodigd voor het eten zodat ze zelf ook even lekker uitgebreid kon douchen.

Wat lief van je! Fijn dat je dat voor haar kon doen en zij t kon accepteren. De schaamte die ze gevoeld zal hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.