Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bizarre vragen en eisen bij speelafspraak


SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-01-2022 om 23:21

Hinoki schreef op 13-01-2022 om 22:18:

Hier geen gekke vragen van andere ouders. En zelf hou ik het ook rustig.
Maar aangezien mijn kind gerust meegaat met iemand die zegt dat hij leuke puppy's heeft om te aaien (ondanks mijn waarschuwen daarvoor), vind ik het wel fijn als de ouders kind niet zonder toezicht laten buitenspelen. Kind zit wat dat betreft beetje op de grens qua leeftijd. Maar dus duidelijk nog niet aan toe.

Wel verbaas ik me soms over kinderen die ik over de vloer krijg.

Mijn kind ging als 9-jarige met klasgenoot naar de bios. Superspannend. Ik bracht ze en zou ze ophalen, maar zij gingen dan zelf de film kijken en zelf iets kopen in de pauze. Voor de zekerheid drukte ik ze nogmaals op het hart om ín het gebouw te blijven tot ik ze na de film kwam ophalen. "Ja, natuurlijk doen we dat." "Dus stel je voor dat een meneer jullie vraagt hem even te helpen met zijn ziekte kat die in zijn auto ligt?" In koor: "Dan lopen we metéén mee met die meneer, want de kat is in nood!" "Nee, lieverds, dat liegt die meneer toch om jullie mee te lokken uit het gebouw?" "Oh ja...."

Auwereel schreef op 13-01-2022 om 19:56:

[..]

20 jaar geleden waren mijn kinderen in de speelafspraken-leeftijd en ze zijn op school wel eens gepest door klasgenoten omdat ze vegetarisch aten, maar dit heb ik nog nooit gehoord! Je zou denken dat het tegenwoordig redelijk normaal gevonden wordt om af en toe geen vlees te eten...

Overigens heb ik mijn kinderen daar vrij in gelaten, als ze bij vriendjes speelden en ze kregen daar te eten met vlees, mochten ze dat gerust proberen. Ik legde het wel uit aan de ouders, maar soms kreeg ik een verhaal van mijn kinderen over iets dat ze gegeten hadden en dat smaakte zo raar en dan was dan iets met vlees. Mijn kinderen zijn vrijwillig vegetariër gebleven.

Dat beleid hebben wij ook hoor. En zelf eten we elders ook met de pot mee en in een restaurant bestellen we ook wel eens iets met vlees of vis. Dus helemaal vega zijn we niet. Dochter wordt er gelukkig niet mee gepest op school. Ik leg aan ouders ook niks uit als ze ergens eet. Als ze besluit dat ze geen vlees meer wil eten, kan ze dat zelf aangeven. Het was meer dat kinderen die bij ons kwamen eten verbaasd waren dat er geen vlees was en de ouders vonden dat vervolgens 'belachelijk'.

Bij ons wordt er altijd meegeholpen met opruimen door vriendinnetjes. Bij mij thuis vroeger hoefde dat niet terwijl ik dat zelf elders wel moest. En thuis kon ik dan als het vriendinnetje weg was alles in mijn eentje opruimen. Mijn ouders vonden het 'niet gastvrij' om aan te geven dat de speeltijd bijna voorbij was. Ik heb me daar altijd mateloos aan gestoord. Als vriendinnetjes niet konden kiezen welk snoepje ze wilden, zei mijn moeder altijd 'dan pak ze maar allebei'. Dat wisten die kinderen natuurlijk dondersgoed dus dat gebeurde elke keer. En als ik er wat van zei dat ze over haar heen liepen, dan moest ik vooral niet zeuren want 'je weet dat ik geen nee kan zeggen'. 

Verder ben ik geen entertainer. Ik werk veel thuis en zit regelmatig boven achter de laptop te werken als er een kind over de vloer is. Het kind komt ook voor mijn dochter, niet voor mij. Ik wil best ergens mee helpen of iets uitleggen maar ik ga niet van alles bedenken en overal heen. Er is een speeltuin in de straat en genoeg speelgoed in huis dus veel plezier.

Na school direct mee zou ik ook doen als school elke dag om 14.00 uur uit is. Dan hebben ze ook al op school gegeten. Om 12.15 mee kan best wel een keer maar dochter vind het ook wel fijn om even thuis tot rust te komen, anders is het aan een stuk door opstaan-school-spelen-eten-turnen-naar bed zonder rustmoment tussendoor. 

Ik denk dat een andere moeder hier over mij zou kunnen schrijven. Dochter ging spelen bij een vriendinnetje, haar moeder was hoogzwanger maar gaf zelf aan dat het geen probleem was. Ze wonen op loopafstand maar we kenden ze nog nauwelijks.
Na een uur of twee ging ik dochter ophalen die niet mee wilde, na een flinke drama hadden we afscheid genomen en stonden we buiten. Ik liep naar huis nog mokkend op dochter om te koken , het was lekker weer en zij mag zelf beperkt buiten spelen.

Man kwam thuis en ging dochter naar binnen halen. Bleek dat ze toen ik naar huis ging weer het huis van vriendin in was gegaan. Die moeder dacht dat ik dat wist en had weinig puf er wat aan te doen. 

Ik heb m'n excuus gemaakt maar ze hebben daarna nooit meer dochter uitgenodigd om te komen spelen

Dochter zat in groep 4 toen er een nieuw meisje in de klas kwam.  Voor het verhaal noemen we haar Sasja. Het klikte leuk met de meisjes dus Sasja kwam en paar keer spelen.  Toen Sasja op woensdag en keer meeging en dus bij mij zou lunchen vroeg de moeder,  waarmee ik de eindtijd afsprak, of ik Sasja de gelegenheid wilde geven om voor én na het eten te bidden. 
Prima geen probleem, als opa en oma komen eten zijn we ook stil voor gebed. 
Dan wordt het half november en wil Sasja weer bij ons spelen,  dan kunnen we met die leuke handpoppen spelen die Kaatje heeft gekregen! 
Ik loop naar haar moeder en krijg toch een eisenpakket:

  • Of ik, indien aanwezig, de Sintversiering wil weghalen
  • De Sint speelgoedfolders wil weghalen
  • Geen Sinterklaasjournaal wil kijken van uitzendinggemist. 
  • Geen Sintsnoepgoed wil delen. 

Eh nee,  in ons huis bestaat Sint gewoon!

Ja maar het is zo moeilijk om steeds maar te moeten uitleggen dat wij geen Sinterklaas vieren en anderen wel! Smekend keek ze me aan.

Ja ho, wacht even nou moet je niet van jouw probleem mijn probleem gaan maken.  Jij kiest ervoor om uit een bepaalde overtuiging geen Sinterklaas en verjaardagen, Kerstmis en Pasen te vieren,  dan leg jij het maar uit aan je kind.  

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

14-01-2022 om 08:53

Echt bizar zeg, Bakblik. Eén van mijn kinderen zat op de basisschool in de klas met (op twee na) alleen moslimmeisjes en dat betekende wel dat ze geen varkensvlees mochten (prima), en verder werd alles over en weer gewoon geaccepteerd. Verjaardagen werden gevierd met een kinderfeestje en met kerst was er altijd belachelijk veel te eten, want alle meiden kregen de heerlijkste hapjes mee voor de klas. Dus daar werd dan de volgende dag ook nog op school mee geluncht. En met Sinterklaas stonden de prachtigste surprises in de klas. En het suikerfeest werd ook gevierd op school met opnieuw de heerlijkste hapjes en prachtige kleding. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat de meeste ouders in Nederland zijn opgegroeid.

niet_rechts schreef op 13-01-2022 om 23:21:

[..]

Mijn kind ging als 9-jarige met klasgenoot naar de bios. Superspannend. Ik bracht ze en zou ze ophalen, maar zij gingen dan zelf de film kijken en zelf iets kopen in de pauze. Voor de zekerheid drukte ik ze nogmaals op het hart om ín het gebouw te blijven tot ik ze na de film kwam ophalen. "Ja, natuurlijk doen we dat." "Dus stel je voor dat een meneer jullie vraagt hem even te helpen met zijn ziekte kat die in zijn auto ligt?" In koor: "Dan lopen we metéén mee met die meneer, want de kat is in nood!" "Nee, lieverds, dat liegt die meneer toch om jullie mee te lokken uit het gebouw?" "Oh ja...."

Dat dus. 

Apiejapie schreef op 13-01-2022 om 22:41:

[..]

Vertel! Ook leuk om te lezen

"Ik wil niet meer bij jou spelen, jij hebt geen echt huis"
(was voor onze verhuizing, wonen nu in een twee onder een kap, toen in en (zeer ruim) appartement, en dat was niet groot genoeg).

"Kom, we gaan even stiekem snuffelen in de kamer van je moeder". 


Wat sneu bakblik, voor dat meisje. Je kunt toch niet van je hele omgeving verwachten dat alles wordt aangepast aan jouw geloofsovertuiging? Sint is overal. Winkels zijn versierd, reclames op tv, mensen hebben versiering voor het raam, hij komt op school, op school wordt er ook aandacht aan besteed. Je kunt er niet omheen. 
Gaan die mensen dan in december ook verwachten dat anderen als het kind komt acuut heel de kerstboom aftuigen en daarna weer opzetten? Ze verwachten nogal wat zeg.

niet_rechts schreef op 13-01-2022 om 20:25:

[..]

Oh, wat erg voor die kinderen. Op de basisschool zijn leeftijdsgenootjes nog wel in staat dat niet te zien of te ruiken, maar op zeker moment wordt dit toch een enorm probleem voor die meiden? Ik zou het zelf trouwens niet op kunnen brengen om kinderen te ontvangen die ik ruik. Complimenten voor jou dat jij dat wel kan en zelfs je kind daar laat logeren.

Ik zie dat los van het kind zelf, het zijn leuke kinderen. Als mijn meiden thuiskomen kunnen ze zo onder de douche en kleding in de machine. 
Ik heb een hele sterke reuk en kan er slecht tegen, maar daar kunnen mijn kids en die kinderen ook niet zoveel aan doen. Zolang ze het zelf maar verdragen 

Na de kerstvakantie had moeder Sasja het door.  Rondom feestdagen liet ze vooral kinderen bij haar spelen in de rest van het jaar mocht Sasja ook bij anderen spelen. 

Kind kreeg een keer op een woensdag een vriendje van school te spelen, konden ze samen naar muziekles. Vriendje zou rond 18 uur opgehaald worden. 18.30 uur nog geen ouder te bekennen, proberen beide ouders te bereiken, niet nada noppes. Om 20.30 uur werd het kind eindelijk opgehaald, ze waren hem vergeten en oei druk op het werk. Fijn zulke ouders.

Mijn oudste was 6 en ging in een ander dorp naar school. Want in ons dorpis alleen een kleuterschool. Daar kreeg hij een vriendje , en wilde graag met hem afspreken.Ik de moeder gebeld, en ging er vanuit dat zij haar zoon bracht, en dan weg ging. Maar moeder ging er vanuit dat ze kon blijven, en speelde mee... En besliste mee.... hele discussie over wat we gaan spelen. Gelukkig was daarna het vriendje niet meer zo leuk, omdat zijn moeder een bemoeiial was....

Ted68 schreef op 14-01-2022 om 10:27:

Mijn oudste was 6 en ging in een ander dorp naar school. Want in ons dorpis alleen een kleuterschool. Daar kreeg hij een vriendje , en wilde graag met hem afspreken.Ik de moeder gebeld, en ging er vanuit dat zij haar zoon bracht, en dan weg ging. Maar moeder ging er vanuit dat ze kon blijven, en speelde mee... En besliste mee.... hele discussie over wat we gaan spelen. Gelukkig was daarna het vriendje niet meer zo leuk, omdat zijn moeder een bemoeiial was....

Het was dus meer een speelafspraak voor moeders! 😱

Als je kinderen bij elkaar gaan spelen is het sowieso goed om elkaars telefoonnummer te hebben in geval van nood of als het spelen niet goed gaat. 
Die moeder die mee ging spelen had ik gewoon weggestuurd met een tijdstip waarop ze haar kind weer kon komen halen. (Blijkbaar vind ze het moeilijk om haar kind los te laten  kan ze mooi oefenen!)

Ted68 schreef op 14-01-2022 om 10:27:

Mijn oudste was 6 en ging in een ander dorp naar school. Want in ons dorpis alleen een kleuterschool. Daar kreeg hij een vriendje , en wilde graag met hem afspreken.Ik de moeder gebeld, en ging er vanuit dat zij haar zoon bracht, en dan weg ging. Maar moeder ging er vanuit dat ze kon blijven, en speelde mee... En besliste mee.... hele discussie over wat we gaan spelen. Gelukkig was daarna het vriendje niet meer zo leuk, omdat zijn moeder een bemoeiial was....

Haha ik zie het al helemaal voor me.. Een volwassen kind er bij..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.