Due-scimmie
27-08-2025 om 07:51
Bloedneus stoppen en voorkomen
Onze jongste van 6 heeft bij periodes veel last van bloedneuzen. Nu het weer kouder is, is het weer raak. Man had dit vroeger uit en zijn moeder ook dus een stukje erfelijkheid zit er misschien wel bij.
Maar na 4 bloedneuzen in de afgelopen 8 uur, is kind moe en wij ook. We kregen ze nu gestopt door 15 minuten neus bovenaan dichtdrukken en koude doek in de nek. Maar dacht misschien dat jullie nog andere huis, tuin en keukentjes weten die helpen. Eerder hiervoor al eens bij huisarts geweest en die zei als ie niet stopt kan neusspray helpen. Maar dat maakte het gisteravond alleen erger gevoelsmatig.

Due-scimmie
27-08-2025 om 12:11
Jonagold schreef op 27-08-2025 om 10:32:
[..]
Als het stroomt werkt die vaseline ook niet, dat is meer preventief. Doordat je de huid soepel houdt en er een extra laagje op smeert zal het minder snel bloeden. En ook als preventie van (harde) korstvorming. Een laagje vaseline zorgt er dan voor dat de korst niet hard wordt, en als het wondje weer dicht is zonder de boel weer open te trekken verwijderd kan worden.
Ik wilde het ook smeren toe het net gestopt was. Maar toen moest kind net niezen dus begon riedel weer van voor af aan.

linn19
27-08-2025 om 12:28
Ben je bekend met de gevolgen van staalslakken gebruik? Veel in het nieuws geweest dat die bloedneuzen veroorzaken.

Zeilboot
27-08-2025 om 21:22
Hier een kind met veel bloedneuzen en die bleek een aambei in haar neus te hebben. Deze is onder narcose verwijderd en dichtgebrand door de kno arts. Daarna nooit meer een bloedneus gehad. Bij het kind werd het op 14 jarige leeftijd gedaan. Zelf ook gehad maar dan op 8 jarige leeftijd en niet onder narcose en dat was geen pretje.

Lotus_
27-08-2025 om 21:40
Ik had als kind ook veel bloedneuzen. Juist vooral met warm weer, 25+ graden, of koude winters. Nu ik volwassen ben, heb ik het nog steeds af en toe met extreme temperaturen.
Niet achterover buigen hoor, getsie, zo goor al dat bloed terug laten lopen. Ik ging altijd boven de wasbak hangen en het er gewoon uit laten lopen.

Due-scimmie
27-08-2025 om 22:45
Hij weet ook inderdaad dat ie voorover moet leunen. En hebben er dan handdoek onder. Kind komt nog niet ver genoeg boven wasbak uit hiervoor 😅

T@sje
28-08-2025 om 08:33
Hier een zoon die vanaf zijn 5e ook regelmatig flinke bloedneuzen had, na een incident waarbij hij een schommel hard tegen zijn gezicht kreeg. Het wisselde wel per periode, soms maanden niets en dan een tijdje 3,4,5 keer per dag. Op een gegeven moment werden ze steeds lastiger te stoppen en kwam hij bij de huisarts met een bloedneus die al 2 uur duurde. Helemaal onder het bloed, en de huisarts kreeg het ook niet makkelijk voor elkaar. Die heeft toen een verwijzing naar kno arts gedaan (eerder hield de ha dat af en vond hem te jong). Hij was toen 12 of 13... De kno arts heeft een aantal bloedvaatjes dichtgebrandt. Was geen feest trouwens. Sindsdien nog wel soms een druppeltje maar nooit meer een bloedneus gehad waarbij het bloed er echt uit stroomde...

Imaginary
28-08-2025 om 13:01
Hier ook een kleuter met regelmatig bloedneuzen, zeker bij weersveranderingen. We gebruiken nu nisita neuszalf zodra ze een bloedneus heeft gehad, dat lijkt wel goed te werken.