Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boeken voor meisje 6 om zelf te lezen.

Hallo, wij hebben een dochter. Ze is dit jaar 6 is geworden. Ze zit momenteel in groep 3 (heeft groep 2 overgeslagen) en heeft leesniveau Avi M7.

Ze leest een boek per dag en we zijn op zoek naar boeken met een beetje uitdaging, maar welke wel geschikt zijn voor haar leeftijd. 

Volgens de Avi mag ze al boeken lezen welke totaal niet geschikt zijn qua onderwerp.
Ze heeft momenteel de gehele serie van Isabella Maan en Mirabella uit. Daarnaast heeft ze Foeksia en heksje Lilly ook al afgerond.

Heeft er iemand nog een aanrader, welke leuk is voor een 6 jarig meisje, maar wel een uitdaging geeft van Avi M7. De meeste boeken zijn echt vanaf 10/12.

Trouwens Isabella en Mirabella zijn echt leuke boekjes vanaf E4 voor meiden. Echt een aanrader!

Alvast bedankt.


Onze dochter is al een tijdje uit die leeftijd, dus ik ben niet meer zo op de hoogte van boeken voor die leeftijd. Maar moeten het persé leesboeken zijn? Je zou ook kunnen kijken voor informatieve boeken over een onderwerp wat ze interessant/leuk vindt.

En misschien staan er in dit oude draadje nog goede tips.

https://www.viafora.nl/forum/ouders-en-school/zijn-er-ook-boeken-voor-kinderen-die-al-heel-goed-lezen

De glitterclub van Caroline Plaisted.
Dat las mijn dochter op de leeftijd van 7 jaar.  Is avi "M7". De school van mijn dochter vond het niet oké,  want vertaald. In de bieb vind je het om die reden ook niet maar er staan er genoeg op marktplaats en bol.com voor een redelijke prijs. Echte meidenverhalen en werk passend bij de leeftijd van 6-7 jaar. 
En informatieve boeken lezen is ook een optie. 

KimC88

KimC88

16-06-2023 om 14:36 Topicstarter

Bedankt. Ik ga gelijk kijken. Ze is dol op leesboeken. Het liefst over fantasie onderwerpen. Feeën, heksen. Maar dan de vrolijke meisjesachtige verhalen. 

Ik heb even gekeken. De glitterclub is te huren bij de Bieb. Ik heb er 3 gereserveerd. Ik ben benieuwd wat ze ervan vindt. 

KimC88 schreef op 16-06-2023 om 14:36:

Bedankt. Ik ga gelijk kijken. Ze is dol op leesboeken. Het liefst over fantasie onderwerpen. Feeën, heksen. Maar dan de vrolijke meisjesachtige verhalen.

Dan zou de glitterclub heel geschikt kunnen zijn.

De musical, de modeshow, alles roze,  supersterren echt van die meisjes zwijmelverhalen.

Ik lees graag mee, mijn dochter is ook zes en ook gek op Foeksia en Heksje Lily. Ik heb niet direct andere tips. 

Bakblik schreef op 16-06-2023 om 14:35:

De glitterclub van Caroline Plaisted.
Dat las mijn dochter op de leeftijd van 7 jaar. Is avi "M7". De school van mijn dochter vond het niet oké, want vertaald. In de bieb vind je het om die reden ook niet maar er staan er genoeg op marktplaats en bol.com voor een redelijke prijs. Echte meidenverhalen en werk passend bij de leeftijd van 6-7 jaar.
En informatieve boeken lezen is ook een optie.

Daar heb ik mij thuis weinig van aangetrokken en het jaar gewoon laten lezen.  Kilometers maken in leuke boeken en af en toe eens een over woordje uitleg vragen aan je ouders houdt het leesplezier erin.  Die avi troep zorgt voor een hekel aan lezen zeker als je beter leest dan gemiddeld en de juf dat nog niet zo door heeft.

Lees je vos en haas dat alleen bestaat uit woorden van 1 lettergreep.  Niet door te komen als je al verder bent. 

KimC88

KimC88

16-06-2023 om 15:17 Topicstarter

We hadden vandaag toevallig een kijkochtend. Onze dochter mocht op eigen niveau (dus M7) een boekje uit de schoolbieb kiezen. Ze heeft Kippevel meegenomen. Ze heeft geen idee dat dit griezelverhalen zijn en was er nog niet aan begonnen.

Wij vonden dit echter wel wat zorgelijk en hebben dit ook aangegeven dat ze misschien een niet per se op haar Avi hoeft te kijken, maar meer naar wat haar aanspreekt. En Kippevel vond ik niet geschikt, aangezien ze al wegduikt bij Happy Feet als de orca's komen. Daar is ze voor ons gevoel veel te kinds voor.

Maar ik heb al een hoop boekjes gereserveerd staan. Ik heb dankzij de glitterclub ook wat andere aanraders gekregen via Bol. Zoals de Prinsessen school 

We gaan het zien wat ze ervan vindt. Heel erg bedankt. 

KimC88

KimC88

16-06-2023 om 15:20 Topicstarter

Bosanemoon schreef op 16-06-2023 om 14:51:

Ik lees graag mee, mijn dochter is ook zes en ook gek op Foeksia en Heksje Lily. Ik heb niet direct andere tips.

Dan is Isabella Maan ook echt een aanrader. Mijn dochter staat in de Bieb altijd iedereen die boeken aan te prijzen hahaha

Kent ze de bloemenkinderen van Cicely Mary Barker.
Korte verhalen en langere verhalen, veelal in gedichtvorm. ( Geen leerkracht die daar tegen gaat protesteren)😉
Sommige boeken voorzien met glitter/ parelmoerglans illustraties.

https://www.kinderboekwinkelutrecht.nl/product/lang-geleden/

Deze is ook heel leuk.  De voorleesversie is leesbaar voor kinderen die goed kunnen lezen.  Er zijn nu ook losse deeltjes om zelf te lezen maar daarvan is het aviniveau niet passend voor je dochter.  

Het belangrijkste is dat je dochter lezen leuk blijft vinden en dat ze dus dingen leest die ze leuk vindt. Het enige waar je op moet letten is dat het qua thema te begrijpen is voor haar leeftijd en dat ze het niet eng gaat vinden.
Boeken over de middelbare school bijvoorbeeld staan nog te ver af van haar belevingswereld. 

Mijn dochter vindt de glitterclub ook erg leuk. Sowieso alles met glitter. 

Als ze dol is op fantasy, waarom dan geen sprookjesboeken , niet alleen Grimm en Andersen, maar ook Afrikaans of Aziatisch 

De Boze Heks, Hanna Kraan. Vanaf 8 jaar zeggen ze maar jouw dochter is al verder dus. Misschien wel weer te makkelijk voor haar. Hier helemaal stuk gelezen, met humor en een knipoog naar volwassenen.

KimC88 schreef op 16-06-2023 om 14:36:

Bedankt. Ik ga gelijk kijken. Ze is dol op leesboeken. Het liefst over fantasie onderwerpen. Feeën, heksen. Maar dan de vrolijke meisjesachtige verhalen.

Ik heb even gekeken. De glitterclub is te huren bij de Bieb. Ik heb er 3 gereserveerd. Ik ben benieuwd wat ze ervan vindt.

Zo, dat is een vooruitstrevende bieb!  Ik heb hier 15 jaar geleden heel wat discussie moeten voeren om mijn kinderen boeken te mogen laten lenen "boven hun niveau/ leeftijd".  Bij de A en B boeken stond sowieso niks dat vertaald was. Ik moest voor mijn 11 jarige nog persoonlijk mee naar de bieb om te zorgen dat hij een informatief boek van de volwassen afdeling over auto's en motoren mocht lenen voor zijn werkstuk. 

Glitterclub gaat ze vast leuk vinden!

De regels van Floor serie van Marjon Hoffman

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.