Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boeken voor meisje 6 om zelf te lezen.


Mathilda!!!!!!
Mijn dochter, ook zo'n vlugge, verslond dit boek op die leeftijd en daarna ook nog. Heel herkenbaar voor haar zo'n slim meisje die heel jong de bibliotheek heeft uitgelezen.

Hier ook een dochter met een hoog leesniveau op jonge leeftijd (jonge leerling)  Ze houdt van boeken met magie/avontuur/vriendschap en een goed verhaal. 
Kippenvel vind ik ook niks voor een meisje van 6 en wordt hier nog steeds niet gelezen. Ouderwetse boeken slaan hier niet aan. 

Een paar tips, allemaal series. 

in groep 3/4

serie heksenwens/heksenweek/heksenwinkel Umansky 
school van de magische dieren
hotel flamingo 
een vriend als geen ander 
Prinses Super, jippie een humeurig sprookje Rooseboom 
De Gorgels
Mus en kapitein kwaadbaard
Bakkerij Bliss
De keukenprins van Monaco 

series die bij mijn dochterniet aansloegen, maar die jouw dochter misschien wel leuk vindt. 
Serie superjuffie/botje Schotveld
Serie de magische apotheek Ruhe ( misschien ook voor iets ouder)
Serie de zoete tovenaars Voosen 
Serie de jongen die met draken droomde/vloog/zong Shephard

Nu in groep 5 
Harry Potter/Skandar/het geheime dierengenootschap/Starfell
 
Als iemand nog boekentips voor groep 5 heeft, heel graag. 

Bijtje82

Bijtje82

16-06-2023 om 18:49

Ik las vroeger een leuke boekenserie over een meidenclub die vanalles meemaakten. Kan alleen even niet op de naam komen. 

Vroeger verslond ik echt gewoon 5 dikke boeken in hooguit twee dagen. Zat wekelijks meermaals in de bieb voor nieuwe. Begrijpend lezen ging mij te langzaam, dus ik zat met mijn leesboek achter het lesboek. Mijn zoon deed hetzelfde. 😁 

Er zijn er inmiddels al heel wat genoemd, dus weet niet of deze ertussen staat. De Kameleon. Vond ik zelf ook heel leuk, ondanks dat het wat jongensachtige boeken zijn. 
De drieling is ook leuk, wel wat ouder en denk misschien echt nog wel iets voor over een poosje pas. 

Er zijn zoveel leuke boeken. Duik gewoon de bieb  in. Dan is ze wel even zoet. Je mag tegenwoordig heel wat meer boeken meenemen dan wij vroeger mochten.

Netherfield schreef op 16-06-2023 om 17:27:

Wat mij opvalt is dat mijn kinderen de boeken die ik vroeger leuk vond, maar saai vinden. Ik weet niet of je dochter dat ook heeft met Pinkeltje e.d.

Ik denk dat heel veel vaders en moeders met hun eigen kinderboeken staan te wapperen als kind wil lezen. En niet snappen waarom kind ze niet leuk vindt. Totdat ze dat boek zelf nog eens lezen. 

Bakblik schreef op 16-06-2023 om 15:31:

[..]

Zo, dat is een vooruitstrevende bieb! Ik heb hier 15 jaar geleden heel wat discussie moeten voeren om mijn kinderen boeken te mogen laten lenen "boven hun niveau/ leeftijd". Bij de A en B boeken stond sowieso niks dat vertaald was. 

Dat heb ik als bibliotheekmedewerker nooit gehoord dat er geen vertaalde boeken mochten bij de A en B. Bij ons is dat niet.

nlies schreef op 16-06-2023 om 19:00:

[..]

Ik denk dat heel veel vaders en moeders met hun eigen kinderboeken staan te wapperen als kind wil lezen. En niet snappen waarom kind ze niet leuk vindt. Totdat ze dat boek zelf nog eens lezen.

Eens. Dat maak ik regelmatig mee. Met ouders en grootouders.

Bijtje82

Bijtje82

16-06-2023 om 19:03

Dolfje schreef op 16-06-2023 om 19:00:

[..]

Dat heb ik als bibliotheekmedewerker nooit gehoord dat er geen vertaalde boeken mochten bij de A en B. Bij ons is dat niet.

Mijn zoon wilde afgelopen jaar wat kookboeken lenen, maar die kreeg hij mooi niet mee. Hij kookt heel graag, maar die staan niet in de kinderboeken sectie, dus Nee.

Daar heb ik dus uiteindelijk een betaald bibliotheek lidmaatschap voor afgesloten. 

Bakblik had het over boven niveau, niet perse vanwege vertaald als ik het goed begrijp.

Bijtje82 schreef op 16-06-2023 om 19:03:

[..]

Mijn zoon wilde afgelopen jaar wat kookboeken lenen, maar die kreeg hij mooi niet mee. Hij kookt heel graag, maar die staan niet in de kinderboeken sectie, dus Nee.

Daar heb ik dus uiteindelijk een betaald bibliotheek lidmaatschap voor afgesloten.

Bij ons staan wel kinderkookboeken maar ik doe niet zo moeilijk wanneer een kind eens iets van de volwassenen informatieve afdeling wenst als duidelijk is dat het voor het kind is en we het op de jeugdafdeling niet hebben. Maar dan geen 10 boeken tegelijk maar 1 of 2.

Bijtje82

Bijtje82

16-06-2023 om 19:07

Dolfje schreef op 16-06-2023 om 19:05:

[..]

Bij ons staan wel kinderkookboeken maar ik doe niet zo moeilijk wanneer een kind eens iets van de volwassenen informatieve afdeling wenst als duidelijk is dat het voor het kind is en we het op de jeugdafdeling niet hebben. Maar dan geen 10 boeken tegelijk maar 1 of 2.

Tja, mijn zoon wilde geen kinderkookboek. Is toch een heel ander niveau van koken meestal. Hij kreeg echt gewoon Nee. 

Bijtje82 schreef op 16-06-2023 om 19:07:

[..]

Hij kreeg echt gewoon Nee.

Jammer is dat. Juist leuk om een kind te kunnen helpen met zoiets. Tenminste zo sta ik erin. Het is geen grand theft auto spel wat je meegeeft. Daar heb ik dus ooit woorden met een ouder over gehad toen ik die niet meegaf aan een 11/12 jarige. Boos dat die vader was. Tot en met klacht en al naar mijn leidinggevende.

Gezien wat ze al gelezen heeft en wat ze leuk vindt, wilde ik er twee aanraden die al genoemd zijn:

School van de Magische Dieren.
Hotel Flamingo (inderdaad heel leuk!). 

Daarnaast een beetje een klassieker: De Hopeloze Heks van Jill Murphy (Enid Blyton vibe maar dan op een heksenschool). 

Dolfje schreef op 16-06-2023 om 19:03:

[..]

Eens. Dat maak ik regelmatig mee. Met ouders en grootouders.

Ik ook. Kinderen van nu haken vaak af bij lange beschrijvingen. Ze zijn het niet gewend te visualiseren. En wij vaak ook niet meer, dus dragen we het ook niet goed over tijdens het voorlezen. 

Bijtje82 schreef op 16-06-2023 om 19:07:

[..]

Tja, mijn zoon wilde geen kinderkookboek. Is toch een heel ander niveau van koken meestal. Hij kreeg echt gewoon Nee.

Hier in Amsterdam gebeurt dat ook, en dat is omdat een bibliotheekkaart voor kinderen gratis is en voor volwassenen geld kost. De bieb wil niet dat ouders 'zwartrijden' op de kaart van hun kinderen. Je checkt die boeken uit bij de computer, dus niemand controleert of je je eigen kaart gebruikt.

Voor TS ondertussen: De kleine kapitein en De rover Hoepsika (Paul Biegel) vielen bij mijn kinderen wel in de smaak, ook al zijn het oudere boeken

Dolfje schreef op 16-06-2023 om 19:00:

[..]

Dat heb ik als bibliotheekmedewerker nooit gehoord dat er geen vertaalde boeken mochten bij de A en B. Bij ons is dat niet.

Dolfje schreef op 16-06-2023 om 19:05:

[..]

Bij ons staan wel kinderkookboeken maar ik doe niet zo moeilijk wanneer een kind eens iets van de volwassenen informatieve afdeling wenst als duidelijk is dat het voor het kind is en we het op de jeugdafdeling niet hebben. Maar dan geen 10 boeken tegelijk maar 1 of 2.

Jammer dat jij dan niet hier werkte 15 jaar geleden toen ons eerste kind kon lezen voor haar 6e verjaardag.  En de juniorinformatie serie toch echt te simpel werd bevinden om een eerste spreekbeurt te houden. 

Heb hier echt regelmatig mee gemoeten om akkoord te geven.  Inmiddels is de bieb geautomatiseerd en mag je zelf je boeken scannen en met lessen voor de lijst lukte het wel om volwassen boeken mee te nemen maar vroeger pfffff wat konden die dames zeuren. Gingen ze scannen, zagen ze dat kind uit 2005 was nou mooi dat hij geen B boek mee mocht nemen in 2012.

Temet schreef op 16-06-2023 om 20:04:

[..]

Hier in Amsterdam gebeurt dat ook, en dat is omdat een bibliotheekkaart voor kinderen gratis is en voor volwassenen geld kost. De bieb wil niet dat ouders 'zwartrijden' op de kaart van hun kinderen. Je checkt die boeken uit bij de computer, dus niemand controleert of je je eigen kaart gebruikt.

Voor TS ondertussen: De kleine kapitein en De rover Hoepsika (Paul Biegel) vielen bij mijn kinderen wel in de smaak, ook al zijn het oudere boeken

Dan kan ik het snappen maar wat ik meemaakte, uitleggen dat zoon dit boek wilde lenen voor zijn werkstuk en dan alsnog nee krijgen vond ik echt van de zotte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.