Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boeken voor meisje 6 om zelf te lezen.


Misschien dat de serie Juune ( juune en het rode parapluutje/circus der dromen/ nachtbos) leuk is voor de dochter van to? Hier ook met plezier gelezen in groep 3. 

Mijn kinderen lazen mijn kinderboeken nog wel met plezier, maar ze hebben ook op een gedegen basisschool gezeten. Dat heeft vast geholpen.
Eén van mijn kinderen heeft zefs nog de goudelsje serie gelezen die ik weer van mijn moeder had gekregen.

abonnement op de Donald Duck! En bestaat de ‘Kidsweek’ jeugd krant  nog?

abonnement op de Donald Duck! En bestaat de ‘kidsweek’ jeugd krant  nog?

Daglichtlamp schreef op 16-06-2023 om 20:31:

Mijn kinderen lazen mijn kinderboeken nog wel met plezier, maar ze hebben ook op een gedegen basisschool gezeten. Dat heeft vast geholpen.
Eén van mijn kinderen heeft zefs nog de goudelsje serie gelezen die ik weer van mijn moeder had gekregen.

Oh, Goudelsje die serie heb ik heel vaak gelezen. Maar daar is een meisje van 6 toch echt nog wel te jong voor.

Schemerlampje schreef op 16-06-2023 om 21:13:

[..]

Oh, Goudelsje die serie heb ik heel vaak gelezen. Maar daar is een meisje van 6 toch echt nog wel te jong voor.

Daar heb je gelijk in, dat zal vast later geweest zijn. Maar kruistocht in spijkerbroek las de oudste echt al met zes jaar. Ik weet nog dat de jongste de Da Vinci code mee had naar groep 8 kamp, daar werd door sommigen ook wel met gefronste wenkbrauwen naar gekeken.

Bijtje82

Bijtje82

16-06-2023 om 22:06

Temet schreef op 16-06-2023 om 20:04:

[..]

Hier in Amsterdam gebeurt dat ook, en dat is omdat een bibliotheekkaart voor kinderen gratis is en voor volwassenen geld kost. De bieb wil niet dat ouders 'zwartrijden' op de kaart van hun kinderen. Je checkt die boeken uit bij de computer, dus niemand controleert of je je eigen kaart gebruikt.

Voor TS ondertussen: De kleine kapitein en De rover Hoepsika (Paul Biegel) vielen bij mijn kinderen wel in de smaak, ook al zijn het oudere boeken

Dat systeem hebben we hier ook. Maar hij ging daarna vragen bij de balie waarom hij die niet kon scannen en dat was omdat het een volwassene genre was.. Ik was er zelf helaas niet bij.

Bijtje82

Bijtje82

16-06-2023 om 22:10

Is die boomhut serie al iets dat geschikt is?

Oooh weet je wat ook leuk is. Julius Zebra!

Ik zou lekker met dochter in de bibliotheek kijken wat haar aanspreekt.
oudste (ook met hoog leesniveau) las met 6-8 graag: 
- alles van Janneke schotveld, vooral botje serie
- boeken van Roald dahl
- gorgels
- Thea stilton
- waanzinnige boomhut boeken 
- hotel flamingo (wel heel makkelijk).
- dagboek van uiltje Emma (ook makkelijk)
- never girls
- evi en de eenhoorn
- school Van de magische dieren
- Maartje meermin (erg makkelijk en dun, dus wel snel uit)

jongste van 7 heeft moeite met lezen maar wordt graag ook voorgelezen en leest zelf stukjes van de zoete zusjes en sprookjesboeken. Misschien houdt jouw dochter daar ook van? 

Nichtjes lazen graag
- glitterclub
- serie over elfjes (dagelfjes, juweelelfjes etc) Van Daisy meadows 
- Magische dierenbos

Ik herinner me van vroeger Floortje, ponyclub de bokkensprongen, de dolle tweeling. En inderdaad Matilda, de GVR. Maar misschien vinden kinderen het tegenwoordig saai. 

KimC88

KimC88

16-06-2023 om 23:41 Topicstarter

Wauw wat een hoop reacties. Bedankt allemaal ik heb alles gelezen en een paar screenshots gemaakt.

Bij ons werken ze ook met een zelf uitscanner en er werken hele lieve mensen die actief meezoeken naar iets wat ze misschien interessant vindt. We reserveren heel veel online, zodat het naar onze Bieb toe komt. Ook uit het landelijke archief. Onze bieb in de buurt is niet zo groot en alles wat niet roze is of glitter heeft valt voor mijn dochter al snel af. Wat een cover veel doet... 

Ze heeft Kippevel ingewisseld voor een prinsessenverhaal. Ze had deze blijkbaar gekozen omdat er M7 op de rug stond.

We kunnen gelukkig even vooruit met de gegeven reacties. We proberen nu ook elke week een boekje mee te nemen die niet uit de serie komt die ze aan het lezen is en we hebben nu een paar boeken met meer dan 200 pagina's. Misschien iets meer verhaal. Ik ben benieuwd wat ze ervan vindt.

Mijn zoon las graag Geronimo stilton, waanzinnige boomhut. Ik heb ooit ingroep 4 de docent gevraagd naar boeken voor kinderen die avi uit waren maar nog 6 jaar oud waren zoals mijn zoon toen en toen kreeg ik bolleboos boeken als advies. Daar heeft hij er ook een paar van gelezen.

Ik had dit probleem laatst ook voor mijn dochter. Nu is die bijna 7 en ondertussen leest ze E5, dus het is niet zo extreem, maar op het viva forum kwamen ze toen ook met veel tips. (owh ik mag nog geen links plaatsen. Leuke boeken Avi E4 het het topic op het viva forum) Ik zie nu dat het topic twee maanden oud is, toen las ze denk ik E4.

Tips die hier aansloegen:
- Spekkie en Sproet - al vond ze sommige ook wel spannend
- Heksje Lilly
- Bob Popcorn
- Superjuffie leest ze tegenwoordig zelf, spannende avonturen die niet te eng zijn
- De boomhut met 13 verdiepingen zijn we nu samen aan het lezen, vindt ze heel leuk
- Hotel Flamingo heeft ze nu zelf gelezen, maar ik heb niet gehoord wat ze er van vond.

Het is lastig om dingen te vinden die aansluiten bij haar belevingswereld en die ze ook leuk vind om te lezen, maar als ik haar zo zie kan ik er echt van genieten. Gisteren lagen we samen op de bank met ons boek, hoe heerlijk is dat!

IngridT schreef op 16-06-2023 om 20:33:

En bestaat de ‘kidsweek’ jeugd krant nog?

Zeker!

Het fijne van dit leesniveau is dat ze boeken kan lezen, die anders als "voorleesboeken"  zijn bestempeld. 
Dus ik zou gewoon naar de bieb gaan en niet meer letten op /of kijken bij Avi boeken. Maar haar  bij de Aboeken gewoon een leuk boek laten uitzoeken. Dat zijn boeken voor 6-9 jarige. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.