Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boeken voor meisje 6 om zelf te lezen.


en nisschien is de zoete zusjes serie ook wat

Ik zou ook echt niet kijken naar Avi-niveau. Ze moet gewoon een boek pakken dat leuk lijkt, even binnenin kijken of het qua niveau niet te hoog gegrepen lijkt, en zo niet, dan gewoon lenen. Vroeger had je alleen maar die A, B, C indeling en toen haalden kinderen ook gewoon boeken uit de bieb.

Krijgt je dochter op school trouwens wel boeken waar ze wat mee kan? Mijn zoon liep ook nogal voor en kreeg in eerste instantie op school boeken die qua niveau wel aansloten maar qua onderwerp niet, maar er zijn gewoon speciale aangepaste leesmaterialen voor het onderwijs te koop voor kinderen die flink voorlopen. Die heeft de school op een gegeven moment ook aangeschaft, en dat ging prima. 

Met M7 kunnen ze technisch gezien alles lezen. Of het officieel dan E4 of zonder Avi is maakt niets meer uit. Ze kan dus gewoon de boeken lezen die ze leuk vindt en die je anders als voorleesboek aan een kind van die leeftijd voor zou lezen. Gewoon A boeken naar haar smaak dus, zoals anderen al zeiden. En informatieve boeken die ze leuk vindt. Voor een kind dat voorloopt in leesniveau is veel makkelijker iets leuks te vinden dan voor een kind dat achterloopt (ik heb beide meegemaakt), dus volgens mij staar je je iets teveel blind op dat Avi niveau en is je probleem kleiner dan je denkt.

Mocht het probleem op een gegeven moment zijn dat ze niks leuks meer in de bibliotheek kan vinden, omdat het aanbod daar beperkt is of ze een heel specifieke smaak heeft dan nog wel een tip: kinderen kunnen gratis lid zijn van verschillende bibliotheken. Wij wonen in een dorp, maar ik heb de kinderen ook lid gemaakt van de bieb in een grote stad even verderop. Ondanks hun zeer specifieke smaak kan ik daar altijd wel iets vinden wat aanslaat, omdat die stadsbibliotheek bijna alle Nederlandse kinderboeken heeft die er bestaan. Je kunt bij je eigen bieb ook wel landelijk boeken reserveren, maar dat is vaak tegen betaling.

Lotte78 schreef op 17-06-2023 om 09:04:

Het fijne van dit leesniveau is dat ze boeken kan lezen, die anders als "voorleesboeken" zijn bestempeld.
Dus ik zou gewoon naar de bieb gaan en niet meer letten op /of kijken bij Avi boeken. Maar haar bij de Aboeken gewoon een leuk boek laten uitzoeken. Dat zijn boeken voor 6-9 jarige.

De voorleesboeken over Jimmy en Lisa zijn misschien wel wat om zelf te lezen. Sommigen zijn meer voor kleuters die net naar school gaan maar deze lijken me wel wat voor een 6 jarige

- Jakkie, wat een troep! (Thema: milieu, plastic soep)

- Zwemmen zonder bandjes (thema: zwemles)

- Ik ook van jou (thema: vriendschap)


Uit de oude doos: de boeken over Saskia en Jeroen. Mooi beeldend ook. Onze dochter van 6 zag het zó voor zich dat we even moesten stoppen met lezen, ha ha!

De 'oude' Carry Slee boeken (Iris en Michiel, Kinderen van de Grote Beer) slaan bij mijn kind van 6 ook nog heel goed aan.

De boeken van Daan Zonderland over Jeroen vinden ze hier heel leuk. Wel wat oudere boeken maar een heel avontuurlijk verhaal.
Meester Pompelmoes vonden onze oudste kinderen op die leeftijd leuk, ik zal eens kijken waar die liggen zodat ik kan zien of de jongste kinderen dat ook leuk vinden.
Disney boeken vallen ook goed in de smaak, al zijn die meestal helemaal niet zo goed geschreven. Ze gaan echter over bekende personages en dat vinden ze dan wel heel leuk.

nlies schreef op 16-06-2023 om 19:00:

[..]

Ik denk dat heel veel vaders en moeders met hun eigen kinderboeken staan te wapperen als kind wil lezen. En niet snappen waarom kind ze niet leuk vindt. Totdat ze dat boek zelf nog eens lezen.

en precies dat had ik inderdaad met Pinkeltje. Ik vond het om een of andere reden lastig lezen, veel oude woorden - het sloot voor mijn gevoel helemaal niet meer aan bij 'deze tijd' - en dat is nu alweer meer dan 10 jaar geleden.

Mijn oudste was dol op de Floortje-reeks en op de serie Spekkie en Sproet, mijn jongste las alles wat met paarden te maken had.

Ik zou meer kijken wat bij de leeftijd past en niet zozeer naar de avi, want met avi m7 kun je bijna alles lezen. Mijn dochter was ook ver vooruit met lezen. Wat zij op die leeftijd leuk vond (ze is nu 9) is bijv Ellie en Nellie, Ibbeltje, De boze heks, Verhalen uit de heksenkeet, De wraak van Knor, Minoes, Sprookjesboeken van Tony Ross, Jubelientje, Het kattenmeisje, De GVR, Leeuwenroof, Spekkie en Sproet, Pippi Langkous, de boeken van Fien zoals Hieperdefien.

En misschien tijdschriften zoals Quest voor kinderen? Die liggen vaak ook wel in de bibliotheek. 

Niet alles gelezen, dus misschien dubbel.
Mijn dochter was in groep 2 AVI-uit en heeft toen ze 6/7 jaar was zo ongeveer alle boeken van Janneke Schotveld verslonden. Vooral de reeks Superjuffie was favoriet, maar ook de andere boeken vond ze erg leuk.

Ik heb niet alles gelezen, dus wellicht dubbel: Lena Lijstje. 
Was hier een grote hit rond die leeftijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.