Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Budget kinderfeestje

Hoeveel geven jullie uit aan een kinderfeestje? Ik merk dat bij mijn zoontje dure activiteiten worden gedaan van zo'n 20 euro per kind. Wij vieren feestjes meestal thuis omdat we maar 1 auto hebben en zijn daardoor een stuk goedkoper uit. Vraag me of het elders ook zo gebruikelijk om.zoveel geld uit te geven.


het is vaak het overbieden van anderen, want het moet vooral niet minder zijn, dan andere kinderen. En daardoor wordt het steeds duurder en luxer. Maar net waar je zin in hebt. 

Lisabette schreef op 15-12-2022 om 20:42:

[..]

Dit heeft niets met ons budget van doen of waar wij wonen. Ik vind een kinderfeestje van 200 euro of meer gewoon onzin. Wat andere ouders doen, heb ik geen boodschap aan. Mijn kinderen mogen dus allerlei soorten feestjes geven, maar afhankelijk van de activiteit bepaal ik hoeveel kinderen er komen. Voor pubers gelden andere regels. Hier ben ik een stuk flexibeler in.

Natuurlijk maakt het wel uit waar je woont. Een vriendin gaat met haar kinderen naar de film voor 5 euro pp (kind en volwassenen op alle tijden), hier kost een kinderticket al €7,50. Monkeytown varieert ook wat met zijn entree, eten kost ook overal iets anders. Bijvoorbeeld McDonald's varieert ook per plek hoe duur dingen zijn. En sommige dingen zijn in bepaalde regio's wel mogelijk en in andere niet. Leuk als je een half uur rijden verder op iets leuks gevonden hebt, maar kan je de kinderen vervoeren? Of vragen of mensen 2 uur gaan rijden zodat hun kind naar het feestje komt en terug? Of misschien is er wel nog iets leukers en betaalbaarders een uur verder ipv 30 minuten. Het maakt ook uit hoeveel ruimte je thuis hebt en wanneer je kind jarig is. Dat leuke blote voetenpad zou je nu niet willen lopen. De winter is echt een moeilijkere periode om kinderfeestjes in te organiseren dan de lente of zomer (buiten de zomervakantie om dan).

mijn broer spaarde een jaar lang de houten pallets bij zijn bedrijf op. Die werden naar zijn bos gebracht.  We namen onze hamers, zagen en doos spijkers mee en de kinderen bouwden elk jaar een huis. Dat begon met 1 verdieping maar in de jaren die volgden werden de bouwwerken steeds groter.  De enige die altijd gewond raakte was mijn broer.  Dit hele verhaal kostte dus niets.  En wat eten en drinken kostte ook niet veel. Ik kwam begin dit jaar nog een inmiddels 23 jarige oud klasgenoot van ene kind tegen die me vertelde dat hij nog altijd de uitnodiging van 16 jaar geleden had (een briefje op een stuk hout getimmerd) en dat hij dit de mooiste feestjes ooit vond.  Overigens gunden de kinderen zich nauwelijks tijd om te eten en drinken.  Er moest een klus geklaard worden.  

Jeetje ik schrik van de bedragen die als normaal worden gezien. Hier is totaalbudget Max 50, streefprijs 30. 
Voor kind een voetbalfeest gehouden in de buurt van ons huis op een veldje met 10 vriendjes. Activiteiten waren voetbaldingen.
Als eten hadden we banaan en cupcakes met slagroom en soorten hageltjes om te versieren, en limonade. Later limonade en chips. En de klapper was natuurlijk slagroom direct uit de spuitbus opvangen met je mond! vonden ze zo geweldig! Bij weggaan nog een goodiebag met voetbalfluitje en snoepje… kostte echt weinig en de kinderen vonden het superleuk! 

Friezinnetje schreef op 15-12-2022 om 22:37:

het is vaak het overbieden van anderen, want het moet vooral niet minder zijn, dan andere kinderen. En daardoor wordt het steeds duurder en luxer. Maar net waar je zin in hebt.

Waar baseer je dat op? Dus als een ander een duurder feestje geeft vertaal jij dat meteen naar overbieden. Misschien kiezen mensen simpelweg voor een bepaald soort feestje puur omdat ze dat leuk vinden.

Als een ander liever een thuis feestje o.i.d.  geeft en zo min mogelijk wil uitgeven, helemaal prima. Maar waarom  zou een ander dus geen andere keuzes mogen maken?

Ik zou me helemaal niet druk maken wat anderen zinnig of onzinnig vinden. Je doet wat je kind leuk vindt en wat daarnaast tegelijk mogelijk is. 

Leene

Leene

15-12-2022 om 23:55

Ik heb wel gemerkt dat het vééél makkelijker is om een feestje voor meiden thuis te houdend dan voor jongens, Tenminste hier, maar hoor ik ook van anderen terug. Dochter nodigde alle meiden uit en nog 1 extra vriendin en dat ging altijd geweldig. Knutselen, een hightea, speurtocht( 2x ) in het donker, een film, gourmetten en de allerlaatste keer op de basis school zijn we gaan bowlen en daarna patat eten, dat was duur ik denk zo rond de 180 euro? maar we konden er lopend naar toe ( aan de overkant) en mocht ook wel eens een keertje. Alle andere keren denk ik dat ik niet meer dan 50 euro kwijt ben geweest (misschien met gourmetten? alhoewel ze aten alleen maar frikandellen en komkommer en stokbrood  )
Jongens feestjes... poeh een ramp. 2x een speurtocht dat ging nog, een keer naar de kinderboerderij, maar je moet iets doen want anders braken ze de tent af.. ook een keer monkey town en ook 2 jaar geen feestjes want corona en vreselijk  nare tijd met een snertklas.. In groep 8 en een nieuwe school, hele klas uitgenodigd, voetballen, daarna bowlen, thuis gourmetten, en een mister Bean film kijken. We waren gesloopt... en het was een gore vette bende, maar zoon vond het geweldig en ik was blij met zo'n afsluiter. 

Ja herkenbaar. Maar je kan het net zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Mijn inziens zijn de leukste feestjes niet per se de duurste feestjes. Mijn leukste partijtje ooit was een diner thuis bij een vriendinnetje. Tafel was heel mooi gedekt, we mochten frisdrank drinken uit wijnglazen, we gingen gourmetten en we mochten onze mooiste jurk aan doen. Als je creatief bent kan het een stuk goedkoper.

Fayen schreef op 15-12-2022 om 22:59:

Jeetje ik schrik van de bedragen die als normaal worden gezien. Hier is totaalbudget Max 50, streefprijs 30.
Voor kind een voetbalfeest gehouden in de buurt van ons huis op een veldje met 10 vriendjes. Activiteiten waren voetbaldingen.
Als eten hadden we banaan en cupcakes met slagroom en soorten hageltjes om te versieren, en limonade. Later limonade en chips. En de klapper was natuurlijk slagroom direct uit de spuitbus opvangen met je mond! vonden ze zo geweldig! Bij weggaan nog een goodiebag met voetbalfluitje en snoepje… kostte echt weinig en de kinderen vonden het superleuk!

Ja als mijn kind in de zomer of lente jarig is dat wist ik het ook wel. Mijn zoon is in de week na Sint jarig (afgelopen week dus) dan is een buiten feestje echt een geluk, en 6 kinderen in huis vermaken is echt een uitdaging. Wij hadden dus geluk dat er een schaatsbaan om de hoek is gekomen. 


Net zoals.traktsren, nu moet je echt niet aankomen met ijsjes zelfs mijn kind vind dat de koud. Maar goed een stroopwafel gaat er ook wel in. Paar jaar terug een speurtocht gedaan en hadden mazzel dat het niet zo.hard regende. Wat ook goed uitkwam is dat zijn verjaardag voor.volwzsemen al was geweest want toen het feestje afgelopen was zijn de kinderen nog zeker 2 uur lang lekker gaan spelen met al het nieuwe speelgoed.

Caroline80

Caroline80

16-12-2022 om 07:00 Topicstarter

Ik snap wel dat ouders liever geen feestje thuis doen, zeker als ze niet zo groot behuisd zijn. Maar iets van bowlen of naar het plaatselijke zwembad kan toch ook. Binnenkort heeft mijn zoontje een feestje waarvoor 50 km enkele reis gereden moet worden.

Bijtje82

Bijtje82

16-12-2022 om 07:13

Nee. Merk al jaren dat kinderfeestjes steeds grootser moeten. Ouders lijken elkaar te willen aftroeven. 
Oudste mag dit jaar wel 2 vriendjes uitnodigen en dan gaan we gewoon echt iets leuks doen. Maar ook onder het mom van einde basisschool en afgelopen zomer ging zijn feestje niet door. Was zo lullig. 

Maar anders is het altijd gewoon thuis en doen we wat leuks.

Decembermamma schreef op 15-12-2022 om 22:31:

en toch hebben wij met onze winterverjaardag (regenjas en laarzen aan) een leuke puzzelspeurtocht gedaan. Was echt een goedkope verjaardag, zelf puzzels gemaakt en route uitgezet. Daarna avenpizza.

Ieder z’n ding ik besteed het graag uit, want ik ben heel slecht in het vermaken van kinderen en met een groep kinderen om me heen. Heb niet voor niks zelf maar 1 kind ook. Dus iets zelf in elkaar frutselen of ze thuis vermaken is niet aan mij besteed. Dochter heeft voor komend jaar besloten alleen haar 3 beste vriendinnen uit te nodigen. Dus nu nog kijken wat we gaan doen 😁 

Friezinnetje schreef op 15-12-2022 om 22:37:

het is vaak het overbieden van anderen, want het moet vooral niet minder zijn, dan andere kinderen. En daardoor wordt het steeds duurder en luxer. Maar net waar je zin in hebt.

Ik heb geen idee wat feestjes bij een ander kosten hoor. Dus ik overbied niks. Dochter mag kiezen wat ze leuk vind om te gaan doen. En met maar 1 kind is dat financieel ook wat makkelijker misschien. Ik hoef maar 1 feestje per jaar te financieren natuurlijk. En de rest van het jaar ook maar 1 kind te onderhouden. Dat scheelt aardig in de kosten

Fayen schreef op 15-12-2022 om 22:59:

Jeetje ik schrik van de bedragen die als normaal worden gezien. Hier is totaalbudget Max 50, streefprijs 30.
Voor kind een voetbalfeest gehouden in de buurt van ons huis op een veldje met 10 vriendjes. Activiteiten waren voetbaldingen.
Als eten hadden we banaan en cupcakes met slagroom en soorten hageltjes om te versieren, en limonade. Later limonade en chips. En de klapper was natuurlijk slagroom direct uit de spuitbus opvangen met je mond! vonden ze zo geweldig! Bij weggaan nog een goodiebag met voetbalfluitje en snoepje… kostte echt weinig en de kinderen vonden het superleuk!

Maar dat was waarschijnlijk wel in een periode van mooi weer?

Caroline80 schreef op 16-12-2022 om 07:00:

Ik snap wel dat ouders liever geen feestje thuis doen, zeker als ze niet zo groot behuisd zijn. Maar iets van bowlen of naar het plaatselijke zwembad kan toch ook. Binnenkort heeft mijn zoontje een feestje waarvoor 50 km enkele reis gereden moet worden.

Bowlen is ook niet bepaald goedkoop tegenwoordig. Zwemmen kan hier bijvoorbeeld nog niet door de leeftijd. Maar 50km rijden doen we ook niet voor een feestje nu.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.