Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Continurooster ervaringen: lunchpakketjes

Hallo ouders,

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere ouders t.a.v. continurooster.

Op de school waar mijn dochter zit gaan ze na de zomervakantie over op continurooster. Er is nu aangegeven dat de school probeert grootschalig koeltasjes aan te schaffen zodat wij die als ouders met korting kunnen kopen. Daarin moet dus het tussendoortje en de lunch meegegeven gaan worden.
Het verbaasde mij eigenlijk dat we zelf lunch moeten meegeven, in de landen om ons heen is het normaal dat de school zelf de lunch verzorgd.
Ik zou dat ook graag zo zien en ben uiteraard bereid daarvoor extra te betalen. Zo kunnen ze dingen eten die goed gekoeld zijn. Lijkt mij dat de lunch in een koeltasje toch wat verpietert. Ik durf geen vleeswaren op de boterham te doen zo.

Dus, ik ben benieuwd hoe dit eigenlijk bij andere scholen met continurooster geregeld is. Iemand ervaring hiermee?

Groetjes Zonnetje.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koeltasje!

Hier op school altijd al continue-rooster. Mischien dom, maar ik heb nog nooit aan een koeltasje gedacht, goed idee!
Ik geef gewoon op warme dagen geen vleeswaren mee (kaas eet hij al nooit) en houdbare yoki. In de winter gaat er gewoon een beker melk mee en een boterm=ham met worst.
overigens kunnen ze ook schoolmelk krijgen, dus dat hoeft eigenlijk geen probleem te zijn.
Ik denk dat ik ook maar eens zo'n koeltasje aan ga schaffen, wel zo fris!

Andere tip....

's avonds lunchpakketje smeren & hoplakee, met broodbakje en al in de vriezer. Heerlijk frisse lunch, en mijn puber verzekert me dat ie nog geen soort beleg heeft geprobeerd wat er niet tegen kon...hagelslag, kaas, worst, noem maar op...prima! Overigens smeert zoon altijd bebroren boterhammen die dan linea react terug gaan in de vriezer zeg maar. Eeenmaal ontdooid brood nog een keer bevriezen is minder lekker volgens mij.

Ingrid

Lekker....

...slordig getyped weer...sorry!

zonnetje04

zonnetje04

22-06-2011 om 15:19 Topicstarter

Gaat om de lunch

Hoi Pelle, het gaat mij puur om de lunch, hoe daar mee omgegaan wordt. Ik was niet op zoek naar algemene ervaringen over het continurooster, ik heb daar wel een goed beeld bij.
Ik had dus ook verwacht dat er koelkasten zouden komen en was een beetje teleurgesteld dat het nu de bedoeling is dat er koeltasjes komen.

Maar Jasset, blijkbaar komt het dus ook voor dat er helemaal niks geregeld is...wat een verschillen tussen de scholen zeg!

IngridT, invriezen is een goed idee!

Sascha2

Sascha2

22-06-2011 om 15:23

Niets

Hier een continurooster en een kapstok vol tassen. Daarin zitten de broodbakjes en bekers. Geen koeltasjes en geen koelkasten. Ik heb trouwens mijn werklunch ook gewoon in mijn tas zitten. Maar de tip van ingridt ga ik onthouden.

guera

guera

22-06-2011 om 15:41

Hier ook niks

Kids blijven altijd over. Geen koelkast, geen koeltas, nooit klachten, wel gewoon worst. Dat bederft heus niet hoor in n paar uurtjes. Ik vries altijd melk in klontjes in. Dan helft melk, helft klontjes, tegen lunchtijd is het ontdooid en hebben ze koude melk.

Annet

Annet

22-06-2011 om 16:06

Op heel warme dagen wel

dan nemen de kinderen een klein koeltasje mee (1,50 bij de Wibra). Maar rest van het jaar voldoet de schooltas prima.

Bibi72

Bibi72

22-06-2011 om 16:23

Koeltasje van de blokker

Ik heb voor de kinderen koeltasjes van de Blokker "lunchbag" staat erop geloof ik. Volgens mij kosten ze 1 euro. Past precies een broodtrommel en 1 of 2 pakjes drinken in, of een beker drinken.

Hanne.

Hanne.

22-06-2011 om 16:51

Geen continu rooster wel overblijf

Hier is geen continu rooster, maar mijn kinderen blijven, net als veel klasgenoten, wel over.

Hier is ook niets geregeld qua koelkasten oid, maar hangen de tasjes met brood aan de kapstok.

En dat gaat prima. Ik geef inderdaad geen brood met worst mee en ook geen melk, maar brood met kaas en zoet en appelsap. De worst en melk eten/drinken ze dan wel weer thuis.

Eten door school verzorgd zou ik persoonlijk niet willen ik houd graag zelf een beetje de hand in wat (en hoeveel!) mijn kinderen eten. In de vakantie, als ze fulltime naar de BSO gaan zit de lunch er bijvoorbeeld wel bij in. Mijn oudste at in de eerste zomervakantie 5 boterhammen per maaltijd (normaal 2), en iedereen bleek dat normaal te vinden.

Tineke

Tineke

22-06-2011 om 16:57

Geen ervaring?

Wie heeft er nou geen ervaring met een lunchpakketje mee? "Iedereen" neemt toch gewoon brood mee naar werk, school, etc.? En daar hoeven heus geen koelkasten aan te pas te komen, ik zie het trouwens al voor me: alle VO-leerlingen een koelvak in hun kluisje.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-06-2011 om 17:06

Geen koeltasje

Ik heb er nooit aan gedacht om een koeltasje mee te geven. Ik deed m'n brood vroeger ook niet in een koeltasje, en als m'n man of ik brood meenemen naar werk gaat dat ook gewoon in de tas.

Indiscrete vraag wellicht

..waar speelt dit zich af? Ongeveer regiotechnisch? Moet ik me voorstellen dat er tot nu toe geen overblijf was? Bestaat dat nog, een school waar alle kinderen thuis een bammetje plegen te nuttigen?

zonnetje04

zonnetje04

22-06-2011 om 17:46 Topicstarter

@rodebeuk

haha, in Rotterdam !
Het is een zogeheten Brede School met heel veel voorzieningen, PSZ, KDV, TSO, BSO, het is er allemaal. Maar daar bij die opvangvormen wordt de lunch geregeld door de organisatie. Mijn dochter gaat 2 dagen in de week naar de BSO en krijgt daar het eten van de BSO. Bammetjes en beleg (uit de koelkast) en smeren maar.
Rest van de week eet ze tussen de middag thuis, maar dat gaat dus na de zomervakantie veranderen door het continurooster.

zonnetje04

zonnetje04

22-06-2011 om 17:50 Topicstarter

@ tijgeroog

Zonder koeling vind ik het bij mijn dochter lastig omdat zij absoluut gruweld van kaas. Dat is juist een belegsoort de prima mee kan op een boterham zonder koeling.
Vleeswaren vind ik met warm weer te veel risico en niet bepaald fris.
Dus blijven er ongezonde dingen over en die wil ik haar niet meegeven. Dus als iemand nog goede beleg suggesties heeft...?
Met een koeltasje gaat het dus wel lukken met vleeswaren, alleen had ik verwacht dat we nu écht op z'n Europees gingen: lunch verzorgd door school. Sterker nog, veel landen geven een warme lunch op school, nog beter! Ik vind het echt weer op z'n Hollands ouderwets om met boterhammen te gaan zeulen.

Jeetje

Hier

gaan de bammetjes ook gewoon in de tas. Al jaren. Ik heb mijn kinderen nog nooit horen klagen over verpieterde lunches of buikloop door bedorven beleg. Alleen hagelslag in het trommeltje is niet zo'n succes, dat blijkt half te smelten... maar misschien moeten we dan ook een beter merk kopen . En melk geef ik ook niet mee, dat wordt lauw en dat vinden mijn kinderen Vies.

Op school is verder niets geregeld, of het moet zijn dat de leerkrachten oogluikend toestaan dat de leerlingen van groep 7/8 hun koelkast stiekem hebben geannexeerd.

liora

liora

22-06-2011 om 18:10

Zonnetje

Wow wat fijn, een school met zoveel voorzieningen.
Ik ben het trouwens niet met je eens dat er alleen ongezonde dingen overblijven. Appelstroop is gezond, pindakaas, marmite, chumus. En er zijn heel veel soorten kaas natuurlijk.
Verder doe ik ook weleens een omeletje op brood.

Ben het met je eens dat het veel beter zou zijn als er een gezonde lunch op school werd geserveerd!

Liora

Rafelkap

Rafelkap

22-06-2011 om 18:32

Ook continurooster

Hier geen koeltasje en we maken ook geen gebruik van de koelkast (die is er wel). Gewoon geen vleeswaren en als drinken geen melk, maar yoghurt met water (en soms wat diksap). Tegenwoordig wil zoon ook liever water, da's helemaal makkelijk.
De diepvriestip klinkt wel heel goed, alleen vriezen wij altijd het brood in.
Lijkt me geen doen, een lunch op school, met kinderen die van alles weer niet lusten!

Rafelkap...

Hie ook brood in de vrioezer hoor...maar zoon pakt 4 bevroren sneetjes, belegt ze, en mikt ze bevroren en wel in zijn lunchbox en dan terug de vriezer in. No problem...

zonnetje04

zonnetje04

22-06-2011 om 19:51 Topicstarter

Liora

Kaas eet ze dus niet, dat vindt ze écht niet lekker.
Appelstroop en pindakaas vind ik niet echt gezond, zit veel suiker in en helaas heeft mijn dochter lichtelijk overgewicht. Zou ik dat elke dag meegeven dan groeit ze dicht ben ik bang.
Chumus ken ik niet, wat is dat?

Irene

Irene

22-06-2011 om 20:12

Tjonge

Hier blijven de kinderen ook bijna altijd over. De tassen staan in de gang of in de klas (dus niet gekoeld) en ze nemen gewoon vleeswaar mee hoor. Dat bederft echt niet in die paar uur! Op brood dus gewoon ham, chorizo, leverworst, gebraden gehakt enz. Ze nemen altijd 3 boterhammen mee: 2 met hartig en 1 met zoet beleg. En daarbij een pakje houdbare melk. Ik heb nog nooit klachten gehad over dat dat niet lekker zou zijn omdat het niet koud was.
Dus ik denk... je kunt ook problemen maken die er niet zijn.

Marie

Marie

22-06-2011 om 21:08

Geen koelkast

Hallo
Toen onze meiden op de basisschool naar de overblijf gingen zat hun lunch ook niet in een koelkast. En mijn eigen lunch zit ook niet in een koelkast. En toen ik "vroeger" naar het VO ging ook niet. En nu de meiden naar het VO gaan ook niet. Ik het probleem dus helemaal niet zo (en ik ben niet de enigste zo te lezen).
Ik smeer 's morgens bevroren boterhammen en die blijven prima eetbaar tot 12.00 uur. Wat er zoal op zit hier bij ons? Snijworstt, kaas, pindakaas, smeerkaas, Bebogeen, jam, leverpastei, vruchtenhagel. "Vroeger" smeerde ik wel boterhammen met margarine en nam dan speculaaskoekjes in een zakje mee en deed die dan bij de lunch tussen de boterhammen (soort voorloper van de Schuddebuikjes).
Vraagje aan zonnetje - hoe moet dat later als je kind naar het Voortgezet Onderwijs gaat? Daar hebben ze echt geen koelkasten hoor.
En nog even over het beleg. Vleeswaren hoeven echt niet "magerder" te zijn dan zoet beleg hoor.
Groetjes

zonnetje04

zonnetje04

22-06-2011 om 21:27 Topicstarter

Marie

Misschien ben ik wel te panisch hoor, maar ik heb geleerd dat vleeswaren niet lang buiten de koelkast kan. Daar kun je ziek van worden. Dus ik zou dat nooit eten.
Maar het grappige is dat het probleem bij mij niet speelt, want de school gaat voorzien in koeltasjes en anders koop ik er zelf wel één. Dus dat komt helemaal goed.
De oorspronkelijke vraag was hoe de lunch geregeld wordt op andere scholen met continurooster, maar het topic dwaalt af.

Guinevere

Guinevere

22-06-2011 om 21:50

Ijselement

Je kunt ook een ijselement in het koeltasje doen, dat blijft úrenlang koud. Kun je gewoon vleeswaren meegeven, als dat je gerustsstelt.

Jetske

Jetske

22-06-2011 om 21:54

On topic

Hier 2 kinderen die al jaren naar een school met een continurooster gaan (nu in groep 3 en groep 6) en er is op school niks geregeld. Geen koelkast, geen lunch. Heb overigens hier in Nederland nooit gehoord van een school die daar wel veel voor geregeld heeft. Is toch echt een beetje buitenlands?
Hier gewoon boterhammen mee in een broodtrommeltje, al dan niet met vleeswaren. Bij echt heel warme dagen doe ik een klein koelelementje met daaromheen keukenrol onderin de tas met daarop de brooddoos. Werkt prima.
Jetske

+ Brunette +

+ Brunette +

22-06-2011 om 22:24

Koelelementje

Doe ik ook, maar dan als ik naar het strand ga want ik woon in zo'n buitenland waar de kinderen 's middags een voor- hoofd- en nagerecht krijgen. Het is niet vanwege het bederfelijke maar omdat het gewoon lekkerder is, koele fruitsalade en een koud drankje in plaats van lauwe zooi.

Wat ik doe

Mijn zoon blijft 2x per week over en zoals ik hier ook veel lees gaat het brood gewoon in de trommel mee. Ik doe ook wel vleeswaren, maar vooral smeerkaas waar mijn zoon gek op is.
In pindakaas hoeft echt geen suiker te zitten!! Goed kijken, de gewone Calve heeft al geen suiker (helaas wel die met stukjes noot). Ik geef geen melk mee (die geef ik al mee voor 10:00) maar een pakje drinken, jogi of chocomel of sap. Ja, zit suiker in. Kun je ondervangen door schoolmelk te nemen.
Warm eten of geregelde lunch lijkt me niks en een hoop gedoe. Inderdaad eten kinderen dan vaak te veel (de mijne wel, die gaat dan steeds zijn eigen record verbeteren vrees ik). Van 2x warm eten kom je erg aan heb ik altijd het idee (weet niet zeker of dat ook zo is).

Tineke

Tineke

23-06-2011 om 08:43

Oorspronkelijke vraag

Mijn kinderen hebben op veel verschillende scholen gezeten, en er was maar éen school bij waar de lunch werd verzorgd: een school voor langdurig zieke kinderen. En met een verplichte boterham bebogeen was dat ook geen pretje.
Verder altijd heel gewoon: een broodbakje mee. Niks bijzonders en ook niks om je druk over te maken. En als je haar per sé dode beesten mee wilt geven: er bestaan genoeg droge worstsoorten die jarenlang buiten de koelkast bewaard kunnen worden.

ayla

ayla

23-06-2011 om 09:48

Hier

Geen continurooster maar kinderen blijven wel iedere dag over omdat we te ver van de school wonen. Mijn jongste lust ook geen kaas maar die krijgt gewoon zoet op zijn boterham, in worst zit ook vrij veel vet dus ik kan me niet voorstellen dat dat echt beter is. Mijn oudste krijgt standaard pindakaas mee. Deze week begreep ik trouwens dat er kinderen bij ons zijn die kleine thermoskannetjes thee meenemen. Die van mij krijgen altijd plastic flesjes water met een beetje slimpie.

Rafelkap

Rafelkap

23-06-2011 om 09:48

Ingridt

Dank voor de tip, jouw manier lijkt me lekkerder, al krijg ik geen klachten. Toch weer wat geleerd vandaag.
Lijkt me alleen lastig snijden in die bevoren boterhammen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.