Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dagje uit (techniek)


Speelfabriek is een jaartje of twee geleden. Het ziet er inderdaad niet professioneel uit, maar wij vonden het wel fijn. Een heerlijke ruimte om ongestoord te fröbelen zonder dat anderen last hebben/krijgen van je troep/lawaai e.d. Een soort knutselruimte dus..

Zou hij het Louwman Museum leuk vinden?

Museon/omniversum lijkt me heel gaaf. Ontdekhoek/speelfabriek ken ik beide niet. 
Veel plezier alvast, ik kan altijd zo genieten van dergelijke dagjes uit met mijn dochter.

Maritiem museum in Rotterdam is erg leuk! Bijvoorbeeld de offshore experience lijkt mij erg leuk voor een 10-jarige. Professor Plons is misschien ook nog leuk, maar wellicht is hij daar net te oud voor. En verder is er ook genoeg te beleven & zien in het museum, ook veel interactieve / educatieve spellen enzo. 

https://maritiemmuseum.nl/plan-je-bezoek/bezoek-met-kinderen

als ik het goed begrijp wil je deze week, dus in de kerstvakantie met je autistische neefje naar een techniek museum. Eerlijk gezegd vraag ik mij af of dat zo’n goed plan is. Mijn ( voor Corona) ervaring met dat soort musea is dat het er dan ontzettend druk is. Kinderen staan te dringen om proefjes te doen. Misschien is dat nu veranderd, maar wou het je toch even meegeven. 

watervogel schreef op 02-01-2023 om 11:35:

als ik het goed begrijp wil je deze week, dus in de kerstvakantie met je autistische neefje naar een techniek museum. Eerlijk gezegd vraag ik mij af of dat zo’n goed plan is. Mijn ( voor Corona) ervaring met dat soort musea is dat het er dan ontzettend druk is. Kinderen staan te dringen om proefjes te doen. Misschien is dat nu veranderd, maar wou het je toch even meegeven.

In geval van veel prikkels, heb je net zo goed een fijne dag in Blijdorp of een rondvaart door de haven.

Ik weet niet wat ik moet aanbevelen. Ik zal erover nadenken.

Bijtje82 schreef op 01-01-2023 om 22:48:

Als het nietmperse in Rotterdam hoeft te zijn, dan is Nemo ook erg leuk.
Of het Continium in Kerkrade.

Nemo vond ik heel erg druk. 
mijn kleindochter valt ook onder de autisten paraplu, dan is Nemo te druk,overprikkelend .

Tango

Tango

02-01-2023 om 22:17 Topicstarter

Tja, ik zou ook liever iets buiten doen maar het wordt ook nog eens erg slecht weer deze week. Ik zit overigens ook nog te denken aan Corpus. Is wat dichter bij ons in de buurt en werkt sowieso met een tijdslot volgens mij, dus niet een hele grote groep. Neefje is op zich niet heel prikkelgevoelig maar ik denk dat een groot museum inderdaad te druk is. Wordt ik zelf ook niet blij van. 

oh kijk ook eens naar de recensies op Google. Dan zie je dat de voorkeur voor de ontdekhoek hier op t forum daar toch echt andersom is. 

Oh en ze werken bij de speelfabriek ook met tijdsloten om drukte te voorkomen trouwens. Vooral in de ochtend gaan, dan is het minder druk. 

ik zou dus echt veel eerder voor de speelfabriek kiezen dan de ontdekhoek. Ben er beide in 2022 geweest. Kinderen vonden de speelfabriek veel leuker. Als je binnenkomst ziet het er inderdaad uit als rommelig. De ontdekhoek ziet er trouwens ook rommelig uit en opgepropt. Ontdekhoek waren we in de herfstvakantie. Veel deed het niet (stiften bijna allemaal niet en de piepschuimsnijders niet etc.) en de kinderen konden weinig zelf. 
Activiteiten ontdekhoek die ik heb onthouden: 
-bootje maken van papier (papier was heel snel verzadigd en t deed niks meer
- patat maken in de airfryer (ok niet heel lekker, maar bij speelfabriek zit geen eten in dus is een plus).
- popcorn poffen met een haardroger (heel onhandig voor kinderen om zelf te doen).
- zeepje maken (zonder kleur en geurstof keuze zoals bij speelfabriek).
- grote bellen maken (vonden kinderen verreweg het leukst).
- munt slaan (viel meteen uit elkaar).
- koffie branden (was al gebrand dus niet heel veel toegevoegde waarde).
- Dam bouwen

bij de speelfabriek:
- autototje maken (wel veel hulp bij nodig maar vooral het testen op de megabaan vinden ze bij mij geweldig).
- boot maken van piepschuim en testen (konden mijn 6 en 8 jarige zelf). 
- vliegding maken en testen en de koker met ventilator (eveneens een hit bij mij. kinderen).
- zeepje maken, kleuren en geurstof toevoegen.
- spetterschilderij maken
- vliegtuigjes vouwen en testen vanaf een trap (vonden ze ook leuk).
- vlieger maken (onduidelijke uitleg, konden we niet veel mee).
- huisjes metselen (kon drie jaar terug bij de ontdekhoek ook nog, dit keer bij ons niet).

Vergeet bij beide vast nog vanalles. 

Voor beide moet je echt wel even door het rommelige heen kijken. Speelfabriek heeft wat meer ruimte dan de ontdekhoek en sta je minder opgepropt. Als je je laat afleiden door het rommelige/ongeorganiseerd ogende ben je bij beide snel klaar. Als je daar wel overheen weet te stappen is voor ons de speelfabriek duidelijk de winnaar. Daar willen onze kinderen niet weg, bij de ontdekhoek hadden ze t na 1,5 uur wel gezien. 

Tango schreef op 02-01-2023 om 22:17:

Tja, ik zou ook liever iets buiten doen maar het wordt ook nog eens erg slecht weer deze week. Ik zit overigens ook nog te denken aan Corpus. Is wat dichter bij ons in de buurt en werkt sowieso met een tijdslot volgens mij, dus niet een hele grote groep. Neefje is op zich niet heel prikkelgevoelig maar ik denk dat een groot museum inderdaad te druk is. Wordt ik zelf ook niet blij van.

one World (museon/omniversum) vind ik meestal in de vakantie goed te doen qua drukte. Films zijn wel ook mooi. Parkeren is wel erg lastig. 
Corpus ben ik nog niet geweest.
Speelfabriek is qua parkeren makkelijk. Kan voor de deur. Ontdekhoek is wat lastiger. Is een beetje rondjes rijden in de buurt op zoek naar een plekje. 

Maritiem is wel erg leuk, maar in de vakanties te druk. 
qua techniek vind ik Nemo ook erg leuk, maar is eigenlijk altijd te druk vind ik. 

bij Corpus krijgt iedereen een headset en daar krijg je het verhaal als je door het lichaam loopt. Je gaat in kleine groepjes naar binnen. Er zitten 3d-effecten in.  

Bijtje82

Bijtje82

02-01-2023 om 23:54

Tango schreef op 02-01-2023 om 22:17:

Tja, ik zou ook liever iets buiten doen maar het wordt ook nog eens erg slecht weer deze week. Ik zit overigens ook nog te denken aan Corpus. Is wat dichter bij ons in de buurt en werkt sowieso met een tijdslot volgens mij, dus niet een hele grote groep. Neefje is op zich niet heel prikkelgevoelig maar ik denk dat een groot museum inderdaad te druk is. Wordt ik zelf ook niet blij van.

Corpus kan ik alleen maar afraden.

Veel te duur voor wat je krijgt en enorm verouderd. Je staat met een uurtje ofzo weer buiten. En kwalitatief is het uitermate teleurstellend.

Bijtje82 schreef op 02-01-2023 om 23:54:

[..]

Corpus kan ik alleen maar afraden.

Veel te duur voor wat je krijgt en enorm verouderd. Je staat met een uurtje ofzo weer buiten. En kwalitatief is het uitermate teleurstellend.

Mee eens; voor je het wist was je alweer buiten of in de shop souveniertje kopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.