Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

De Sint in groep vijf

Peiling

Tot welke leeftijd is het nog leuk om in Sint te geloven
75 stemmen
23%
23%
40%
8%
5%
0%
1%

mijn dochter heeft nooit gelooft in de paashaas, kerstman of tandenfee (dat zijn jullie, en mijn tanden houd ik zelf). Maar wel in de Sint. Opeens vroeg ze naar hoe het zat met de Sint. Ik had al vermoeden dat ze door had dat dingen niet helemaal klopten (de Sint op school is niet de echte). 
Oke, de Sint is niet echt, maar die pieten wel toch? En het sinterklaasjournaal is dat echt? En die pakjesavond dat er een pepernotenspoor was?

Het eerste jaar daarna wilde ze helpen met cadeautjes in de schoen doen enzo. Vond ze toch niet zo leuk, ze vindt de verrassing het leukst. 

Ik.zou als ouder echt niet krampachtig willen volhouden dat Sinterklaas bestaat.

Het sprookje is leuk, mijn man kijkt elk jaar naar de landelijke intocht met een toeristische blik. 

Het geheim van Sinterklaas onthullen is wat ons betreft een overgangsrite, die hebben we veel te weinig in deze maatschappij. Van klein naar groot.

Lastig. Als ze vol geloven en met 7-8 jaar vragen gaan stellen lijkt me dat idd ideaal. Maar er zijn ook kinderen (ik was er zo een) die helemaal geen kritische vragen stellen. Mijn ouders hebben mij het jaar dat ik 8 werd uit de droom geholpen. Daarna vond ik er niks meer aan. De magie was er vanaf. Overal verklede Pieten, raar. Pepernoten in de schoenen vooral onhandig; doe maar in een kommetje. Enzenz. Andere kinderen beginnen meteen met vragen. Mijn net 4 jarige begint nu al. Maar hoe kan het dan dat er iets in de schoen was terwijl Sinterklaas de hele tijd op het podium was? Die Sinterklaas klaas kijkt raar, wat is met zijn gezicht? Dat is geen Piet, dat is gewoon een vieze mevrouw. Hoe komen die dan bij ons binnen, hebben ze een sleutel? Bij dat kind probeer ik wel actief de leugen in stand te houden. Ook door mijn eigen ervaring dat de lol er wel vanaf is als je weet dat het allemaal maar onzin is. (gek genoeg gelooft ze zonder enige twijfel dat ik kan toveren, dat dan weer wel, haha)

Zeespiegel schreef op 23-11-2025 om 08:30:

[..]

Misschien vergeet je even hoe hard kinderen kunnen zijn. Op mijn zesde/zevende werd ik er opeens door oudere kinderen uit de buurt, mee gepest dat ik nog in Sinterklaas geloofde. Oudere kinderen dus, die het achteraf gezien vermoedelijk ook net pas zelf gehoord hadden.

Als 1 iemand in een klas nog geloofd en de rest niet meer, bestaat er een grote kans dat leeftijdsgenoten het nieuws op een onvriendelijke wijze in gaan gaan wrijven.

Leuk dat ouders hun kinderen zo lang mogelijk willen laten geloven, maar is dat echt in het belang van het kind?

Nou dat wij zaten in groep 6 maar er was 1 jongen die moest en zou blijven geloven. Ja sorry hoor, docent stuurde hem zelfs de klas uit om een "boodschapje" bij de andere klas zodat wij over zaken geïnformeerd konden worden. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 23-11-2025 om 08:52:

[..]

Ik was niet op zoek naar een leeftijd waarop ouders het hun kinderen moeten vertellen hoor. Ik vroeg me meer af, tot welke leeftijd je als ouders doorgaat met voorkomen dat je kind de waarheid ontdekt.

Ik zie dus kinderen in groep vijf met vragen waarvan ik denk dat ze de waarheid bijna ontrafelt hebben. Waar van alles uit de kast getrokken wordt om ze toch te laten blijven geloven. En toen vroeg ik me af of ik nou zo raar denk dat ik vind dat kinderen in groep vijf er gemiddeld wel aan toe zijn om het geheim te kennen.

Is dat echt zo, dat er vanalles uit de kast wordt getrokken om ze te laten geloven? En wat dan nog trouwens, als mensen dat leuk vinden is dat prima toch? Wij hebben ook wel eens de zak op het dak gezet, supervet was dat. Of een keer echt wat door de schoorsteen in de open haard gegooid. Dat kan bij ons zonder al teveel moeite en het was voor ons ook een soort van spelen. Mijn ervaring is dat we eerder alles (letterlijk) uit de kast moesten trekken (hier bewaar ik het sinterklaaspapier, daar verstoppen we altijd de kadootjes) om de kinderen niet meer te laten geloven. Ze waren tamelijk hardnekkig in hun geloof, zoals ik eerder beschreef. 

Waarom het leuk is om de kinderen te laten geloven, en ouders daar eventueel moeite voor doen? Zelf vond ik het ook nog leuk allemaal toen ik niet meer in Sinterklaas geloofde, maar de beleving háálde het niet bij toen het nog allemaal echt was. 

In groep 3 geloofde nog iedereen bij mij in de klas in Sinterklaas.
In groep 4 was dat helemaal over, vooral ook omdat een paar jongens luidkeels riepen dat hij niet bestaat.

BeesAreCool schreef op 23-11-2025 om 15:52:

In groep 3 geloofde nog iedereen bij mij in de klas in Sinterklaas.
In groep 4 was dat helemaal over, vooral ook omdat een paar jongens luidkeels riepen dat hij niet bestaat.

Kan ik me dus echt niet voorstellen. 

hier heeft oudste t/m groep 5 geloofd. Ook al deden ze surprise. Het was een groep 5/6 en toch heeft niemand iets vertelt. Ik heb het toen wel gecheckt, er waren nog best veel gelovige kinderen in groep 5

Ik heb nooit hele verhalen of dingen uitgelegd waar kind vragen over had. Heb de vragen meestal terug gelegd.
Jongste zit in groep 3. Ziet nu dat niet alle sinterklazen hetzelfde zijn en heeft het over neppe sinten en de echte. Ze gelooft wel dat er een echte is. Ik verwacht dat zij misschien eerder met echte vragen komt. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 23-11-2025 om 09:05:

Ik werk op een kleine school, ken alle kinderen. Ik zie wat een rust het geeft in groep zes als alle kinderen weten hoe het zit. Kleuters en groep drie wordt het verhaal voor waar aangenomen ook prima. En in groep vier en vijf heerst onrust. Zit die Sint de hele dag in de kinderen hun gedachten lijkt wel.

Dat is dan ook precies de overgangsfase. Bij ons zitten groep 4 en 5 bij elkaar. En hou je dus je mond. Heel veel 7 jarigen begin groep 4. Lijkt me dan heel normaal als je gewoon je mond houd. Vanaf de 6/7 combi snap ik dat er openlijk over gepraat wordt, ook door de juf/meester.

Mijn jongste heb ik het verteld in de zomer voor ze naar groep 6 ging. Haar reactie: dat wist ik allang maar ik vind het gewoon nog leuk om er wel in te geloven. Vragen stelde ze ook nooit echt en anders had ze zelf wel een verklaring. Inmiddels is ze 15 en kijkt ze nog steeds het sinterklaasjournaal. Mijn oudste geloofde al niet meer in groep 3 en andere dochter in groep 4.

Hier groep 5/6 combi en mijn kind is nog 7 want jonge leerling. De afspraak op school is dat iedereen nog meespeelt met het verhaal.  Er worden wel surprises gemaakt in de klas.  Volgens mij weet mijn kind het inmiddels eigenlijk wel maar wil hij nog geloven voor de cadeautjes. Die hij anders ook wel krijgt hoor, maar oke   

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.