Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ouderwetsje

ouderwetsje

03-09-2015 om 15:19

De telefoon discussie


Bereikbaarheid belangrijker dan gezondheid?

Hoi ouderwetsje,

Mag ik je er op wijzen dat in Frankrijk het gebruik van een mobiele telefoon voor kinderen onder 14 jaar door de wet verboden is (zie deze URL: http://www.electrohealth.nl/wetenschap-h/overheid/27-frans-parlement-verbiedt-mobieltjes-op-scholen-en-reclame-gericht-op-kinderen-jonger-dan-14) en dat het vermelden van de SAR waarde in de handleiding van de telefoon verplicht is!

Is bereikbaarheid in Nederland nu werkelijk belangrijker dan gezondheid?!

Ad Hombre

Ad Hombre

24-10-2015 om 08:38

papapapa

"Mag ik je er op wijzen dat in Frankrijk het gebruik van een mobiele telefoon voor kinderen onder 14 jaar door de wet verboden is (zie deze URL"

Dit staat er werkelijk in de URL die je aanlevert:
"De nieuwe wet bevat onder meer een totaal reclameverbod voor mobieltjes voor kinderen beneden de 14 jaar"

Je schrijft verder:
"Is bereikbaarheid in Nederland nu werkelijk belangrijker dan gezondheid?!"

Het is wetenschappelijk nooit aangetoond dat mobiele telefoons schadelijk zijn, voorbeeldje:

http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/11283305/Mobile-phones-unlikely-to-harm-human-health-scientists-find.html

"The magnetic fields created by mobile phones and power lines are not harmful to human health, the University of Manchester has found. "
(dat is *wel* een letterlijke quote)

Meer weten?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_radiation_and_health

Hier

... ook altijd gezegd: in de brugklas. Maar nu wordt hij 12 en iedereen heeft er één, hij wil mee-appen. Dus hij krijgt mijn oude iphone. Ik twijfelachtige nog tussen abbonementje op prepaid, maar denk dit jaar (gr8) prepaid, volgend jaar abbonementje. Dochter van 9 wil ook. In haar groep 6 heeft het merendeel ook al een mobiel en wordt er geappt. Aangezien zoon nu pas krijgt moet zij nog even wachten. Ook krijgt hij een iphone voor zijn verjaardag en zij waarschijnlijk tegen volgend jaar wat goedkopers.

Ik vind het lastig. Er wordt zoveel via de app gedaan tegenwoordig! Doe ik zelf ook, dus ik snap het wel. Maar haar ook nog tot 12 laten wachten kan ik me ook niet goed voorstellen.

creabea

creabea

26-10-2015 om 09:24

maar is het zo belangrijk dan?

is een telefoon met whatsapp niet gewoon een heel duur stukje speelgoed? (ik bedoel, kom op zeg, groep 6... dat zijn kindertjes). Vervang de telefoon voor 'zeer dure legodoos' en denk je dan nog steeds dat je kind dat beslíst moet hebben?

Een smartphone lijkt mij overigens niet zozeer schadelijk voor de gezondheid vanwege de straling, maar dat kinderen aldoor met dat ding bezig zijn en niet meer aan iets anders toekomen. Niet alleen kinderen trouwens, volwassenen net zo goed.

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 09:43

creabea

Duur stukje speelgoed? Overal kun je die dingen tweedehands kopen of via een doorgeefsysteem krijgen omdat er ergens iemand aan de top van de piramide weer het nieuwste van het nieuwste moet hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-10-2015 om 09:44

creabea

Heel duur, dat valt m.i. wel mee:
http://www.goedkope-android-telefoon.nl/samsung-galaxy-young/ (71 eur)

Dat bezig zijn ben ik wel met je eens, maar ik denk dat je er moeilijk onderuit komt dat zo'n ding op het VO bijna een must is (sociaal gezien). En dan is het handig als een kind er iig in groep 8 ervaring mee heeft opgedaan.

Tot dan is een dumb-phone heel prettig. Wel bellen, maar geen verslavende spelletjes en social media. We heben nog een oude Noikia, lekker klein en die batterijen gaan me lang mee...!

creabea

creabea

26-10-2015 om 10:22

71 euro

nouja, ik weet niet hoor... mijn 9-jarige krijgt niet zomaar iets voor de leuk dat 71 euro kost.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-10-2015 om 12:02

creabea

In groep acht ben je toch geen negen meer?

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 13:00

creabea

Het kind uit die voorbeeld is alleen thuis en omdat er geen vaste telefoonlijn meer is wordt overwogen om het op een andere manier op te lossen. Waarom is dat opeens 'voor de leuk'? Een vaste telefoonlijn kost meer hoor!

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 13:01

lol

Dat was blijkbaar een ander draadje? Geeft niet maar dan nog is een telefoon soms een beetje noodzaak.

creabea

creabea

26-10-2015 om 13:50

groep 6

iemand noemde groep 6, dat dan al het merendeel een mobiel en whatsapp heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.