Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter kan haar draai niet vinden op school

Hoi ouders,

Graag deel ik met jullie mijn verhaal in de hoop dat er een ouder is die soortgelijk heeft meegemaakt en ons kan adviseren waar nodig.
Onze dochter is 5 jaar en gaat sinds November 2024 naar de basisschool. Ze was vanaf dag één al dikke vriendinnen met een meisje uit haar klas, ze hadden enorm veel steun aan elkaar en waren vanaf dag één onafscheidelijk. Ze speelde beide uiteraard ook wel met andere kinderen uit de klas maar deze 2 waren echt maatjes! 
Na de zomer van dit jaar ging het meisje naar groep 2 omdat ze iets ouder is dan onze dochter. Ze waren / zijn beide erg verdrietig hierom en (net zoals wij eerst dachten) dat hoort erbij en ze maken wel weer nieuwe vriendjes, dat gaat snel genoeg op die leeftijd. Ze hebben daarnaast vaak vrij spelen op school waar ze elkaar kunnen opzoeken (dat doen ze ook zeker) 

Het is echter zo dat onze dochter sindsdien erg zoekende is en haar draai niet kan vinden op school. Ze is dagelijks aan het huilen, heeft vaak buikpijn en wil eigenlijk helemaal niet meer naar school toe. We dachten eerst dat het een fase was / is maar hier komt geen einde aan. Als ze elkaar in de ochtend tegenkomen op het schoolplein dan zijn ze beide zo ontzettend blij, daar kan je je geen voorstelling van maken. Het gemis wat dan duidelijk naar voren komt ik schrijnend en als onze dochter dan naar haar lokaal gaat en het andere meisje naar boven staan ze beide huilend op de trap, dit dus al sinds de zomer. Goed, nu is het zo dat wij een aantal weken geleden op school moesten komen omdat onze dochter de laatste tijd zo verdrietig op school, alsof ze op haar tenen loopt (zei de juf) en ze wilde graag dat een logopedist meekijkt omdat het tevens lijkt of ze sommige dingen niet begrijpt wat er gezegd wordt. Wij zelf en ook mensen in de omgeving ervaren dit helemaal niet zo en denken dat ze sinds de zomer gewoon niet op haar plek is in deze klas, zou dit kunnen? Zo ja, wat is dan de oplossing? Kan je een verzoek doen dat ze in groep 2 komt bijvoorbeeld of wat is er mogelijk? 

Ik snap echt dat het wellicht belachelijk klinkt hoor maar geloof mij, je hart breekt als je die twee meisjes bij elkaar ziet.

nou, iemand tips? Alvast bedankt. 

Op die logopedie zou ik gewoon niet ingaan als je je er niet in herkent. Ik raad aan dat heel duidelijk aan te geven aan de school. Scholen zijn daar erg snel mee met het aanraden van dat soort dingen. Vaak ook als het totaal niet nodig is. 
Het probleem is hier denk ik dat jouw dochter zich zodanig niet fijn voelt dat haar spraak en haar funstioneren eronden lijden op school. De oplossing moet dan denk ik ook daarop zijn gericht. Wanneer ze zich weer fijner voelt dan gaat het vast veel beter. Kan de school dan niet stimuleren dat ze wat bij andere kindjes aansluiting kan vinden? Wellicht door wat vaker de groepjes wat door elkaar te husselen? Of haar in een andere groep 1 klas laten zetten? Zo afhankelijk van 1 kindje zijn/blijven en haar een groep hoger zetten terwijl ze daar niet aan toe is gaat denk ik ook niet helpen. Sterkte. Dit is geen fijne situatie. 

Waarom ging je dochter niet mee naar groep 2? Was dat alleen op leeftijd of vond school dat ze er niet aan toe was? De meeste scholen laten november kinderen tegenwoordig doorstromen naar groep 2 naar de zomervakantie. 

Ze kan om verschillende redenen afgehaakt zijn in de klas. Dat kan zijn omdat het te moeilijk is (maar dat zou raar zijn, want ze doet voor de tweede keer groep 1, dan zou dat vorig jaar toch al opgemerkt moeten zijn), maar het kan ook juist zijn omdat ze nu teveel herhaling krijgt nu ze nog een keer groep 1 doet.
Ik zou juist wel naar de logopediste gaan, die kan bevestigen als professional dat ze juist niet achter loopt.

Geenvera

Geenvera

26-11-2025 om 12:05 Topicstarter

Jorni schreef op 26-11-2025 om 11:51:

Op die logopedie zou ik gewoon niet ingaan als je je er niet in herkent. Ik raad aan dat heel duidelijk aan te geven aan de school. Scholen zijn daar erg snel mee met het aanraden van dat soort dingen. Vaak ook als het totaal niet nodig is.
Het probleem is hier denk ik dat jouw dochter zich zodanig niet fijn voelt dat haar spraak en haar funstioneren eronden lijden op school. De oplossing moet dan denk ik ook daarop zijn gericht. Wanneer ze zich weer fijner voelt dan gaat het vast veel beter. Kan de school dan niet stimuleren dat ze wat bij andere kindjes aansluiting kan vinden? Wellicht door wat vaker de groepjes wat door elkaar te husselen? Of haar in een andere groep 1 klas laten zetten? Zo afhankelijk van 1 kindje zijn/blijven en haar een groep hoger zetten terwijl ze daar niet aan toe is gaat denk ik ook niet helpen. Sterkte. Dit is geen fijne situatie.

We gaan inderdaad op het logopedie gedeelte niet in, dit hebben we ook aangegeven. Ze heeft al wel andere vriendinnetjes gemaakt op school, daar speelt ze ook mee op en na schooltijd maar het blijft lastig voor haar om haar draai weer te vinden. Ze stimuleren inderdaad bij alle kinderen om met verschillende kinderen te spelen door onder andere heen maatjes systeem wat vaak afwisselend. Bedankt voor je reactie, ik zal het meenemen! 

Geenvera

Geenvera

26-11-2025 om 12:07 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 26-11-2025 om 12:02:

Waarom ging je dochter niet mee naar groep 2? Was dat alleen op leeftijd of vond school dat ze er niet aan toe was? De meeste scholen laten november kinderen tegenwoordig doorstromen naar groep 2 naar de zomervakantie.

Ze kan om verschillende redenen afgehaakt zijn in de klas. Dat kan zijn omdat het te moeilijk is (maar dat zou raar zijn, want ze doet voor de tweede keer groep 1, dan zou dat vorig jaar toch al opgemerkt moeten zijn), maar het kan ook juist zijn omdat ze nu teveel herhaling krijgt nu ze nog een keer groep 1 doet.
Ik zou juist wel naar de logopediste gaan, die kan bevestigen als professional dat ze juist niet achter loopt.

Ze is niet meegegaan naar groep 2 vanwege de leeftijd. 

Wat betreft het logopedie gedeelte, daar gaan we niet in mee met de school. Wij denken dat het eerder inderdaad herhaling is / verveeld dan dat ze een achterstand zou hebben.

bedankt voor je reactie, ik zal het meenemen. 

Van een kind dat zich ongelukkig voelt en  waarschijnlijk daardoor dichtklapt is toch geen goed en realistisch beeld te krijgen. Zeker niet tijdenszo'n momentopname. Als de logopedist dan nu meekijkt dan zal diegene een vertekend beeld gaan krijgen van jouw dochter wat ook weer ergens wordt geregistreerd. Dat kan later in haar nadeel gaan werken. 

Ik zou die logopedie gewoon tijdens schooltijd doen. Het is alleen maar fijn om voor een kind dat niet graag gaat een goed excuus te hebben waarom ze minder vaak hoeft.

(en dan wel zelf de logopediste kiezen natuurlijk).

Waarom zit kind op haar 5de niet gewoon in groep 2? Daar waar ze leeftijds-technisch gewoon thuis hoort?

Ik zou school dus vertellen dat het 2025 is en 1985 - de tijd dat kinderen van het najaar een jaar bleven hangen - al een hele tijd geleden is.

Nu kan de boel nog rechtgezet worden, als je te lang wacht is het kalf verdronken en het jaar te ver.

Geenvera schreef op 26-11-2025 om 12:05:

[..]

We gaan inderdaad op het logopedie gedeelte niet in, dit hebben we ook aangegeven. Ze heeft al wel andere vriendinnetjes gemaakt op school, daar speelt ze ook mee op en na schooltijd maar het blijft lastig voor haar om haar draai weer te vinden. Ze stimuleren inderdaad bij alle kinderen om met verschillende kinderen te spelen door onder andere heen maatjes systeem wat vaak afwisselend. Bedankt voor je reactie, ik zal het meenemen!

Ja het kan dan gewoon even duren voordat ze haar draai weer even vindt. Ik hoop voor je dat ze zich snel weer beter voelt. Dan komt de rest vanzelf.

Geenvera

Geenvera

26-11-2025 om 12:12 Topicstarter

Jorni schreef op 26-11-2025 om 12:09:

Van een kind dat zich ongelukkig voelt en waarschijnlijk daardoor dichtklapt is toch geen goed en realistisch beeld te krijgen. Zeker niet tijdenszo'n momentopname. Als de logopedist dan nu meekijkt dan zal diegene een vertekend beeld gaan krijgen van jouw dochter wat ook weer ergens wordt geregistreerd. Dat kan later in haar nadeel gaan werken.

Precies, wij denken er exact zo over!

Geenvera

Geenvera

26-11-2025 om 12:14 Topicstarter

Marty1984 schreef op 26-11-2025 om 12:10:

Waarom zit kind op haar 5de niet gewoon in groep 2? Daar waar ze leeftijds-technisch gewoon thuis hoort?

Ik zou school dus vertellen dat het 2025 is en 1985 - de tijd dat kinderen van het najaar een jaar bleven hangen - al een hele tijd geleden is.

Nu kan de boel nog rechtgezet worden, als je te lang wacht is het kalf verdronken en het jaar te ver.

Dat is het beleid wat school voert, kennelijk nog van 1985 inderdaad :‘) alle kinderen die in dat schooljaar later zijn begonnen zijn nog in groep 1 gebleven. We kunnen inderdaad beter nu nog een verzoek doen voor groep 2.

Geenvera schreef op 26-11-2025 om 12:14:

[..]

Dat is het beleid wat school voert, kennelijk nog van 1985 inderdaad :‘) alle kinderen die in dat schooljaar later zijn begonnen zijn nog in groep 1 gebleven. We kunnen inderdaad beter nu nog een verzoek doen voor groep 2.

School schat in dat ze sommige dingen niet goed snapt en adviseert logopedie. En jullie voorstel is om de logopedie niet te doen en haar een klas omhoog te zetten? Ik kan me zo voorstellen dat school daarin niet meegaat. Het staat nogal haaks tegenover elkaar. Los van wie gelijk heeft kan ik me niet echt voorstellen dat een school een kind waarvan zij een achterstand vermoeden vervolgens vooruit zetten. 

En waarom wil je haar naar groep 2? Omdat je denkt dat ze niet voldoende uitgedaagd wordt? Of omdat ze dan bij haar vriendinnetje in de klas komt? Want dat laatste zou voor mij denk ik juist een reden zijn om haar in groep 1 te willen houden. Het klinkt namelijk vrij ongezond; al maandenlang huilen als ze elkaar zien en naar verschillende klassen moeten. 

Als je denkt dat ze niet genoeg uitgedaagd wordt zou ik juist wel haar laten testen (maar niet op school). Zodat je ook iets hebt om in gesprek te kunnen gaan met school. 

Sowieso lijkt het me nuttig om te onderzoeken waarom ze zo verdrietig is. En waarom ze moeite lijkt te hebben met opdrachten. Komt dat doordat ze niet genoeg uitgedaagd wordt? Doordat ze haar vriendinnetje zo mist? Doordat het taalbegrip onvoldoende is? Doordat ze het niet fijn heeft in de klas? Doordat ze jeuk heeft aan haar kleine teen? Doordat er thuis iets speelt waar ze last van heeft? 

Lijkt me dat je dat eerst moet weten voordat je stappen gaat nemen. Want hoezo zou groep 2 de oplossing zijn?

Marty1984 schreef op 26-11-2025 om 12:10:

Maar dat is het punt niet. Als vriendinnetje in groep 1 bleef en dochter naar groep 2 ging had je toch precies hetzelfde probleem. Ik ben zelf geen voorstander van intensieve vriendschappen op die leeftijd. Het is juist belangrijk om met meerdere kinderen om te gaan. En niet zo afhankelijk te worden van iemand anders. Wat als ze wel in dezelfde klas zaten en dat meisje geen vrienden met je dochter wil worden? Dan heb je weer hetzelfde probleem

Geenvera

Geenvera

26-11-2025 om 13:01 Topicstarter

Meesje schreef op 26-11-2025 om 12:29:

Sowieso lijkt het me nuttig om te onderzoeken waarom ze zo verdrietig is. En waarom ze moeite lijkt te hebben met opdrachten. Komt dat doordat ze niet genoeg uitgedaagd wordt? Doordat ze haar vriendinnetje zo mist? Doordat het taalbegrip onvoldoende is? Doordat ze het niet fijn heeft in de klas? Doordat ze jeuk heeft aan haar kleine teen? Doordat er thuis iets speelt waar ze last van heeft?

Lijkt me dat je dat eerst moet weten voordat je stappen gaat nemen. Want hoezo zou groep 2 de oplossing zijn?

Ik reageer even op je beide berichten: 

Het is één van de voorstellen die wij overwegen inderdaad. Ik heb daarnaast niet gezegd dat school heeft aangegeven dat er een achterstand is. Ze hebben aangegeven dat het lijkt alsof ze (de laatste weken) dingen niet begrijpt door onder andere verdriet, afleiding en verveling.

Wij denken na over een eventuele overplaatsing naar groep 2 wegens inderdaad meer uitdaging. Het lijkt mij niet vanwege een vriendinnetje, dat lijken mij niet de juiste intenties.

Ze is verdrietig omdat ze geen plezier heeft op school / in deze klas, ze vind het saai en geeft aan dat het iedere dag het zelfde is. Onze dochter is iemand die onder andere veel uitdaging nodig heeft omdat ze anders zich snel verveelt. Aangezien er nu (voor haar) veel herhaling is van het eerste jaar speelt dit denken wij zeker een rol.

Gelukkig speelt er thuis verder niks maar jeuk aan haar kleine teen heeft ze regelmatig

Als wij zelf geen antwoorden hadden op haar gedrag dan waren wij natuurlijk meegegaan in het logopedist verhaal. Wij denken dus dat groep 2 de oplossing zou zijn voor onder andere meer uitdaging.

Geenvera

Geenvera

26-11-2025 om 13:06 Topicstarter

Frisdrank1972 schreef op 26-11-2025 om 12:53:

[..]

Maar dat is het punt niet. Als vriendinnetje in groep 1 bleef en dochter naar groep 2 ging had je toch precies hetzelfde probleem. Ik ben zelf geen voorstander van intensieve vriendschappen op die leeftijd. Het is juist belangrijk om met meerdere kinderen om te gaan. En niet zo afhankelijk te worden van iemand anders. Wat als ze wel in dezelfde klas zaten en dat meisje geen vrienden met je dochter wil worden? Dan heb je weer hetzelfde probleem

Als vriendinnetje de enige reden zou zijn voor overplaatsing naar groep 2 dan zouden het niet de juiste intenties zijn vanuit onze kant. Ik ben het met je eens wat hechte vriendschappen betreft op deze leeftijd. We zijn van mening dat groep 2 onder andere meer uitdaging bied en ze mede door verveling / herhaling in groep 1 dit gedrag vertoont.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.