Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter naar de vrije school?


Julali schreef op 19-09-2021 om 09:17:

Het klinkt heel onvrij allemaal, dat valt me vooral op als ik lees over de vrije school.

Een vriendin van me heeft er nare herinneringen aan. Zij mochten alleen schilderen op een vaste manier. Dus dan zag het eruit alsof al die kinderen heel goed leerden schilderen, maar in werkelijkheid werden ze gedrild om het op één bepaalde manier te doen en zagen al die schilderijen er precies hetzelfde uit.

Het vrije in vrije school staat dan ook niet voor dat je vrije keuze hebt in alles. 

Drillen? Er wordt hier niks gedrild. Het is geen landmacht.

Heel vervelend zulke ervaringen, maar nare ervaringen heb je op elk soort onderwijs. Dan paste het gewoon niet bij het kind. Het is niet voor niks dat er zoveel verschillende soorten onderwijs zijn.

Dat vind ik ook altijd zo grappig! Mijn kinderen zitten op een montessori school en het aantal mensen dat tegen mij zegt: mijn kinderen zijn gewoon geen montessori kinderen. Is echt heel groot. Dan zeg ik ook altijd dat het wel heel toevallig is dat alle jongere broertjes en zusjes van die montessori kinderen dat dan toevallig wel allemaal zijn… 

Maar goed OT. Ik denk dat elke school valt of staat bij de docenten en directie. Er zijn dramatisch slechte, ongelofelijk streng in de leer en geweldige vrije scholen. Maar dat geldt ook voor dalton, montessori, enz. Als iets je interesse heeft, ga op school kijken. Stel alle vragen die je kan bedenken en vraag ouders van kinderen die er nu al op zitten. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 08:52:

[..]

Precies, dit zijn ook de redenen waarom wij er niet voor hebben gekozen. Ik vind het bijvoorbeeld echt zielig dat een kind moet wachten met lezen tot het de tanden wisselt, terwijl het er cognitief al aan toe is.

Mooie feesten zijn er op andere scholen ook en de positieve aspecten die hier worden genoemd, zijn er op andere scholen ook, dus dat lijkt me geen reden om voor de vrije school te kiezen.

Wat me ook altijd verbaast is dat ouders het zo belangrijk vinden dat de school bij hun kind past, maar daarvoor kijken ze alleen naar hun oudste kind. Broertjes en zusjes gaan vervolgens naar dezelfde school, zonder dat er wordt gekeken of die school ook passend is voor hen.

Hier is maar één kind ernaartoe gegaan. Maar dat kwam omdat die niet gedijde op de eerste school. En ja, dan zoek je natuurlijk naar een school die (wel) past bij je kind!

Ik heb de Vrije School echt als heel anders ervaren dan de andere scholen die ik kende (Jenaplan, Leo, regulier). Periode-onderwijs bijvoorbeeld: een aantal weken achter elkaar iedere dag twee uur aardrijkskunde of geschiedenis of biologie in plaats van het hele jaar door wekelijks twee uur. Tekeningen maken over de lesstof, niet af en toe maar als regel. De manier waarop er met jaarfeesten wordt omgegaan is echt anders dan op andere scholen. Er zit veel meer reliëf en betekenis in: Sint-Jan vind mijn kind bijvoorbeeld fantastisch: over vuur springen! Sint Maarten, met prachtig gesneden pompoenen. Pinksteren met de dans om de meiboom. De kerstspelen werden op onze school door de leerkrachten gespeeld. Als leerling vond zoon dat maar stom maar nu hij er een aantal jaren weg is, kijkt hij er tot mijn verrassing met nostalgie op terug. In ieder schooljaar hadden ze een toneelperiode en een voorstelling. Er was een koor waar alle bovenbouwleerlingen aan meededen. Ze maakten zelf een fluit en leerden er op spelen. De manier waarop er aan groepsvorming werd gedaan vond ik ook uitzonderlijk. Toen mijn zoon in die klas kwam, waren er flinke problemen in die groep. Zelf viel hij er ook niet gemakkelijk in. Dat hebben ze echt heel intensief aangepakt en tot mijn grote verbazing hebben ze dat helemaal goed gekregen. Uiteindelijk was het een heel loyale groep met heus wel eens akkefietjes maar geen structurele problemen. De leerkracht mee van groep 3 t/m 8 is in de groep van kind niet gelukt. Vlak voor zijn komst in groep 5 viel de leerkracht uit en is niet meer teruggekomen. Er is één leerkracht die een groot deel van de resterende jaren op de groep heeft gezeten met wisselende duo-collega’s, waarvan ik met één (oudere) man wel wat moeite had vanwege de dogmatische insteek. Ik vond de uitleg die ze gaven over het waarom van zes jaar dezelfde leerkracht trouwens wel mooi: als je als leerkracht zes jaar met dezelfde leerlingen door moest, betekende dat dat je de relatie met een kind serieus moest nemen en je met eventuele issues moest dealen in plaats van het jaar uit te zitten en het aan de volgende leerkracht over te laten (mijn woorden). Het zal niet altijd werken maar het idee vond ik heel mooi! 

De Vrije School zat niet in de plaats waar wij wonen. Vandaar dat het geen eerste keus was. Ik vind dat nog wel eens jammer. Ook dat het VO nog veel verder weg zit. Het heeft ook echt wel nadelen maar voor kinderen die van verhalen en creativiteit houden, is het fantastisch onderwijs. Voor kinderen die meer rechttoe rechtaan (willen) leren en meer cognitief gericht zijn, die niks hebben met al het gedoe en geknutsel en vooral veel willen weten is het minder aantrekkelijk. 

Het creatieve op de Vrije School valt erg tegen: het moet allemaal binnen de door leerkracht gestelde kaders. 

Als je kind echt van tekenen houdt, zou ik juist op zoek naar een school met een vakleerkracht voor tekenen/handvaardigheid. 

Of een school die in ateliers werkt voor de middag. Zaakvakken in de stamgroep, ‘s middags klasoverstijgend werken al naar gelang interesse en niveau. Heb daar zelf goede ervaringen mee.

Ik denk dat je daar je kind een veel groter plezier mee doet.

Jaren geleden voor hetzelfde dilemma gestaan. Doorslaggevende redenen om niet voor de VS te kiezen:
- De school staat hier elke paar jaar onder inspectietoezicht
- Er zijn haast geen kinderen in de wijk die naar de school gaan (kan je op scholenopdekaart.nl bekijken) 
- Zes jaar dezelfde juf/meester
- Er is een Vrije School VS dichtbij maar de uitstroom ernaartoe is van de basisschool vrij laag. (Daar is ook een website voor om dat te kunnen zien.) 

Toch wel signalen dat er HIER wat rommelt. (Op dat zes jaar dezelfde juf/meester na)

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 09:53:

Het creatieve op de Vrije School valt erg tegen: het moet allemaal binnen de door leerkracht gestelde kaders.

Als je kind echt van tekenen houdt, zou ik juist op zoek naar een school met een vakleerkracht voor tekenen/handvaardigheid.

Of een school die in ateliers werkt voor de middag. Zaakvakken in de stamgroep, ‘s middags klasoverstijgend werken al naar gelang interesse en niveau. Heb daar zelf goede ervaringen mee.

Ik denk dat je daar je kind een veel groter plezier mee doet.

Daar ben ik het helemaal mee eens. 

Je dochter is pas 2,5. Je hebt geen idee hoe zij later zal gaan leren. Als ze bijvoorbeeld in groep 3 tijdelijk wat ondersteuning nodig zal hebben met lezen of rekenen zit je op veel Vrije scholen echt verkeerd, ik zou er op z'n minst naar informeren, ook nu al. Dat van dat lezen nadat je je tanden hebt gewisseld is natuurlijk belachelijk en je mag hopen dat die paar scholen die nog zo denken snel worden opgedoekt. Maar vergis je niet in de aandacht voor creativiteit op de VS. Het beperkt zich tot spinnen en schilderen op één manier en eurythmie: volgens een strak stramien bewegen op gedichten of muziek. Gruwel   En ouders die geen idee hebben wat creativiteit nou eigenlijk is. "Iets met kunst?"

Als je wil dat je kind zich creatief ontwikkelt zijn er zowel binnen andere scholen als buiten school mogelijkheden genoeg. Wat erin zit komt er toch wel uit, daar heb je geen antroposofen voor nodig. 

Informeer naar hoe de leerlingenzorg in elkaar zit, wat ze doen met leerlingen die lees-of rekenproblemen hebben. Dat zegt heel veel over een school.

EmmaT schreef op 19-09-2021 om 11:25:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Je dochter is pas 2,5. Je hebt geen idee hoe zij later zal gaan leren. Als ze bijvoorbeeld in groep 3 tijdelijk wat ondersteuning nodig zal hebben met lezen of rekenen zit je op veel Vrije scholen echt verkeerd, ik zou er op z'n minst naar informeren, ook nu al. Dat van dat lezen nadat je je tanden hebt gewisseld is natuurlijk belachelijk en je mag hopen dat die paar scholen die nog zo denken snel worden opgedoekt. Maar vergis je niet in de aandacht voor creativiteit op de VS. Het beperkt zich tot spinnen en schilderen op één manier en eurythmie: volgens een strak stramien bewegen op gedichten of muziek. Gruwel En ouders die geen idee hebben wat creativiteit nou eigenlijk is. "Iets met kunst?"

Als je wil dat je kind zich creatief ontwikkelt zijn er zowel binnen andere scholen als buiten school mogelijkheden genoeg. Wat erin zit komt er toch wel uit, daar heb je geen antroposofen voor nodig.

Informeer naar hoe de leerlingenzorg in elkaar zit, wat ze doen met leerlingen die lees-of rekenproblemen hebben. Dat zegt heel veel over een school.

Oh ja, die indruk had ik van de VS hier ook. Al speelt dit hier ook op meerdere scholen. 

Lisa-Anna schreef op 19-09-2021 om 11:28:

[..]

Oh ja, die indruk had ik van de VS hier ook. Al speelt dit hier ook op meerdere scholen.

Ja helaas, lezen en reken is op meerdere scholen een probleem. Maar op de VS past het in een 19e eeuws, archaïsch wereldbeeld, gebaseerd op een zogenaamde westerse "Übercultuur". 

Wat lees ik hier vreselijk veel onzin over vrijeschoolonderwijs zeg! Er zullen heus scholen zijn die ondermaats presteren. Net als in het regulier. En als je in een sofenbolwerk woont, tja daar zijn ze nog wat strenger in de leer. Maar vrijescholen gaan ook met hun tijd mee. 

Ik ben leerkracht op een vrijeschool. Met kinderen in trainingspakken, door ouders genaaide kleding, in hemakleding of perfect gekapt in de laatste organic fashion. Daar heb ik als leerkracht niks van te vinden of over te zeggen. 

We schilderen inderdaad met de nat-in-nat techniek. Dat gaat niet over het maken van een leuk schilderijtje maar over kleurbeleving. En bij de tekenlessen maken we met name in de lagere groepen vaak een geleide tekening, zodat kinderen de techniek leren. Met krijt ook leren mengen. Dat passen ze in hun vrije tekeningen (waarvan ook genoeg momenten) toe. Of niet. En dat is ook goed. 

Het leren lezen van letters verloopt langzamer. Dus t/m klas 2 (groep 4) lezen ze niet zo snel als op het regulier. Dat trekt daarna bij. Het leesplezier daarentegen is hier bij veel kinderen groter. Ze zijn gewend om ondergedompeld te worden in verhalen. En leesplezier staat boven zo snel mogelijk kunnen lezen. Ik kom uit het regulier en vind dit echt een groot verschil. Qua rekenen zie ik weinig verschillen en qua spelling en het schrijven van teksten lopen ze hier na dat eerste jaar echt voor. Mijn leerlingpopulatie is ongeveer hetzelfde als op mijn vorige school. 

We moeten net als op andere scholen differentiëren. Er is hier juist meer hulp mogelijk voor kinderen die achterblijven, plusbeleid is ongeveer hetzelfde. 

AnanasBevrijdingsFront schreef op 19-09-2021 om 11:58:

Wat lees ik hier vreselijk veel onzin over vrijeschoolonderwijs zeg! Er zullen heus scholen zijn die ondermaats presteren. Net als in het regulier. En als je in een sofenbolwerk woont, tja daar zijn ze nog wat strenger in de leer. Maar vrijescholen gaan ook met hun tijd mee.

Ik ben leerkracht op een vrijeschool. Met kinderen in trainingspakken, door ouders genaaide kleding, in hemakleding of perfect gekapt in de laatste organic fashion. Daar heb ik als leerkracht niks van te vinden of over te zeggen.

We schilderen inderdaad met de nat-in-nat techniek. Dat gaat niet over het maken van een leuk schilderijtje maar over kleurbeleving. En bij de tekenlessen maken we met name in de lagere groepen vaak een geleide tekening, zodat kinderen de techniek leren. Met krijt ook leren mengen. Dat passen ze in hun vrije tekeningen (waarvan ook genoeg momenten) toe. Of niet. En dat is ook goed.

Het leren lezen van letters verloopt langzamer. Dus t/m klas 2 (groep 4) lezen ze niet zo snel als op het regulier. Dat trekt daarna bij. Het leesplezier daarentegen is hier bij veel kinderen groter. Ze zijn gewend om ondergedompeld te worden in verhalen. En leesplezier staat boven zo snel mogelijk kunnen lezen. Ik kom uit het regulier en vind dit echt een groot verschil. Qua rekenen zie ik weinig verschillen en qua spelling en het schrijven van teksten lopen ze hier na dat eerste jaar echt voor. Mijn leerlingpopulatie is ongeveer hetzelfde als op mijn vorige school.

We moeten net als op andere scholen differentiëren. Er is hier juist meer hulp mogelijk voor kinderen die achterblijven, plusbeleid is ongeveer hetzelfde.

Blij om dat te lezen! Gelukkig zijn er nu meer Vrije scholen die het goed doen. Maar ik blijf erbij: wees kritisch als je een school zoekt voor je kind en kijk verder dan alleen creativiteit. Juist omdat je nu nog niet weet hoe je kind zal gaan leren straks.

EmmaT schreef op 19-09-2021 om 11:25:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Je dochter is pas 2,5. Je hebt geen idee hoe zij later zal gaan leren. Als ze bijvoorbeeld in groep 3 tijdelijk wat ondersteuning nodig zal hebben met lezen of rekenen zit je op veel Vrije scholen echt verkeerd, ik zou er op z'n minst naar informeren, ook nu al. Dat van dat lezen nadat je je tanden hebt gewisseld is natuurlijk belachelijk en je mag hopen dat die paar scholen die nog zo denken snel worden opgedoekt. Maar vergis je niet in de aandacht voor creativiteit op de VS. Het beperkt zich tot spinnen en schilderen op één manier en eurythmie: volgens een strak stramien bewegen op gedichten of muziek. Gruwel En ouders die geen idee hebben wat creativiteit nou eigenlijk is. "Iets met kunst?"

Als je wil dat je kind zich creatief ontwikkelt zijn er zowel binnen andere scholen als buiten school mogelijkheden genoeg. Wat erin zit komt er toch wel uit, daar heb je geen antroposofen voor nodig.

Informeer naar hoe de leerlingenzorg in elkaar zit, wat ze doen met leerlingen die lees-of rekenproblemen hebben. Dat zegt heel veel over een school.

Hier andere, positieve, ervaringen met extra ondersteuning en ontwikkeling creativiteit. Kennelijk per school ook anders? Inderdaad goed om vragen over te stellen dus! 

Pytha123 schreef op 19-09-2021 om 09:29:

Dat vind ik ook altijd zo grappig! Mijn kinderen zitten op een montessori school en het aantal mensen dat tegen mij zegt: mijn kinderen zijn gewoon geen montessori kinderen. Is echt heel groot. Dan zeg ik ook altijd dat het wel heel toevallig is dat alle jongere broertjes en zusjes van die montessori kinderen dat dan toevallig wel allemaal 

Ik denk niet dat dit altijd zo is. Ik ken een volwassen man (rond de 40) die zelf met heel veel plezier en waardering terugkijkt op zijn vrijeschooltijd (BO & VO) maar zegt dat zijn broer slecht gedijde bij het type onderwijs en er ook niet goed uitgekomen is. Dat is dus al wel lang geleden. Maar op alle typen onderwijs kunnen kinderen onvoldoende aansluiting vinden. Ik denk dat je dat beter kunt incalculeren en niet moet verwachten dat kinderen altijd wel in het malletje kunnen passen. Vrijeschoolonderwijs is heel uitgesproken.   Voor mijn kind uitgesproken positief dus! Maar ik zou dat als ouder wel degelijk een beetje in de gaten houden.

Er zijn heel veel dingen die me aanspreken op de vrije school,  de verhalen, de seizoensfeesten, de aandacht voor kunst en cultuur en de aandacht voor traditie. Ik heb ook geen enkel bezwaar tegen meer klassikaal onderwijs. 

Maar al die tradities, rituelen en verhalen komen wel vanuit bepaalde principes en een bepaalde geloof: antroposofie. En daar heb ik wel wat over gelezen maar daar sta ik niet achter. Steiner was ook een man met vrij enge denkbeelden. 

Mijn jongste kinderen zitten op een christelijke basisschool. Daar zou ik ook niet voor kiezen als ik niet christelijk was. Echter er zitten ook niet christelijke kinderen op deze school terwijl er best veel aan het geloof wordt gedaan. Dus voor sommige ouders is het minder belangrijk of ze zelf achter de filosofie/religie van de school staan. 

Zelf loop ik daar toch wat tegen aan dat ik het moeilijk zou vinden als beslissingen op een school worden genomen op de basis van een geloof/filosofie waar ik niet mee heb.

In mijn woonplaats zitten twee vrije scholen: de een is een klassieke, strak in de Steinerleer, de ander veel eigentijdser. Mijn kinderen hebben er een blauwe maandag op gezeten toen we vanuit een ander deel van het land hierheen verhuisden. Mijn oudste zoon is allesbehalve een creatieveling voelde zich er niet thuis, zat bekken te trekken tijdens de quasi spirituele rituelen en smeekte om waar naar naar een gewone school te mogen. Bovendien had ik twijfels bij de kwaliteit van de docent. Voor mijn kleuter was het vertrek jammer, die voelde zich als een vis in het water. Op de vrije school hebben ze nog echt kleuteronderwijs, dat vind ik een van de sterke punten. En de leuke ouders die je er treft. Man en ik hebben nog wel eens verzucht dat ons sociale leven in de nieuwe plaats een stuk bloeiender zou zijn geweest als we daar waren gebleven. Maar ja, dat is natuurlijk geen overweging bij een schoolkeuze.😏

AnanasBevrijdingsFront schreef op 19-09-2021 om 11:58:

Wat lees ik hier vreselijk veel onzin over vrijeschoolonderwijs zeg! Er zullen heus scholen zijn die ondermaats presteren. Net als in het regulier. En als je in een sofenbolwerk woont, tja daar zijn ze nog wat strenger in de leer. Maar vrijescholen gaan ook met hun tijd mee.

Ik ben leerkracht op een vrijeschool. Met kinderen in trainingspakken, door ouders genaaide kleding, in hemakleding of perfect gekapt in de laatste organic fashion. Daar heb ik als leerkracht niks van te vinden of over te zeggen.

We schilderen inderdaad met de nat-in-nat techniek. Dat gaat niet over het maken van een leuk schilderijtje maar over kleurbeleving. En bij de tekenlessen maken we met name in de lagere groepen vaak een geleide tekening, zodat kinderen de techniek leren. Met krijt ook leren mengen. Dat passen ze in hun vrije tekeningen (waarvan ook genoeg momenten) toe. Of niet. En dat is ook goed.

Het leren lezen van letters verloopt langzamer. Dus t/m klas 2 (groep 4) lezen ze niet zo snel als op het regulier. Dat trekt daarna bij. Het leesplezier daarentegen is hier bij veel kinderen groter. Ze zijn gewend om ondergedompeld te worden in verhalen. En leesplezier staat boven zo snel mogelijk kunnen lezen. Ik kom uit het regulier en vind dit echt een groot verschil. Qua rekenen zie ik weinig verschillen en qua spelling en het schrijven van teksten lopen ze hier na dat eerste jaar echt voor. Mijn leerlingpopulatie is ongeveer hetzelfde als op mijn vorige school.

We moeten net als op andere scholen differentiëren. Er is hier juist meer hulp mogelijk voor kinderen die achterblijven, plusbeleid is ongeveer hetzelfde.

Ik ben het helemaal met je eens. Helaas heeft vrije school onderwijs nog steeds een raar geitenwollensok image en vormen mensen hun mening zonder ook maar ooit een vrije school van binnen te hebben gezien. 

Ga je goed oriënteren op verschillende scholen en onderwijssoorten. En maak op basis daarvan een keus wat bij jullie en vooral bij jullie kind past.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.