Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter wel of niet naar een partijtje gaan


Mijn dochter heeft drie broers, voor haar is het hele dagelijks leven een feestje met alleen jongens 😀

Mocht ze nou zelf absoluut niet met alleen maar jongens willen (dat kan op die leeftijd), dan zou ze zelf even aan dat vriendje kunnen vragen of er nog meer meisjes komen. Maar anders: waar maak je je druk om? Mijn dochter is ook een keer als enig meisje bij allemaal jongens geweest en dat vond ze alleen maar leuk (want dat was speciaal) en andersom kwam er bij mij op mijn feestje vroeger altijd 1 jongen (mijn buurjongen). Die had daar ook nooit problemen mee. 

Maar goed, ik zou dus gewoon maar eens afwachten (en er niet zelf naar vragen) wat je dochter er zelf van zegt.

onze meiden spelen vaak met jongens. Oudste heeft een vriendje uit de buurt en is altijd enigste meisje geweest. Zelfs vorig jaar toen ze 11 werden. Boeit toch helemaal niet? Niet te moeilijk over denken hoor.

Het is wel heel bevooroordeeld dat er zo'n groot verschil zit tussen jongens en meisjes (evengoed mannen/vrouwen). Mijn buurjongen vroeger speelde het liefst met Barbies en ik met Knex. Hij had vooral vriendinnen en ik vooral vrienden. Ik werk nu in een mannen bolwerk, hij in de zorg. 

Mijn dochter van bijna 4 sleutelt regelmatig aan haar loopfiets en poppen wagen. We stonden laatst bij een bouwplaats te kijken en toen kwam de opzichter die tegen dochter zei meisje jij hebt hier niks te zoeken jij bent veel te mooi om vies te worden. Daar kan ik zo intens boos om worden.

Waarom zou je bij een kinderfeestje alleen kijken naar de verdeling van jongens en meisjes. Als je dan al wilt kijken naar of jouw dochter bij de andere kinderen past kijk dan gewoon naar de interesses van die kinderen. Over het algemeen denk ik dat als de jarige je dochter er bij wil hebben dat ze toch minstens een paar gedeelde interesses zullen hebben en dan komt het vast goed.

maar misschien vind haar dochter het niet leuk. Mijn dochter werd ook een keer uitgenodigd als enige meisje, ze voelde zich daar helemaal niet fijn bij.

Ow nooit over nagedacht. Zoon had 5 vriendjes en 1 meisje dat hij aardig vond. Hij werd toen 5. Nooit over nagedacht. Superleuk feestje gehad. Nooit vragen over gekregen. Kleine Kids spelen vaak juist nog leuk met alles in iedereen. Zou me geen zorgen maken. Leuk dat ze uitgenodigd is

Kikki39 schreef op 13-03-2023 om 16:19:

maar misschien vind haar dochter het niet leuk. Mijn dochter werd ook een keer uitgenodigd als enige meisje, ze voelde zich daar helemaal niet fijn bij.

Dat weten we niet want dat schrijft TO niet. Verder zou ik zeggen; probeer het gewoon, dan weet dochter of ze het leuk vindt of niet.

TS, ondertussen best veel reacties op je eerste berichtje. Kun je er wat mee?

Kikki39 schreef op 13-03-2023 om 16:19:

maar misschien vind haar dochter het niet leuk. Mijn dochter werd ook een keer uitgenodigd als enige meisje, ze voelde zich daar helemaal niet fijn bij.

Zij of jij? Vond ze het meteen al erg, of pas toen jij erover begon? 
Sprak ze wel eens met het jongetje in kwestie af? En ging dat wel goed? 


(Het kan altijd dat iemand niet naar het feestje van een ander wil. Maar de reden ‘omdat ik het enige meisje ben’ vind ik erg bedacht aanvoelen, en gebaseerd op vooroordelen zoals die van de bouwopzichter hier boven. Fijn dat ik die nooit in het echt ben tegengekomen)

Ik heb daar met vijf eigen en drie stiefkinderen werkelijk nog nooit over nagedacht 😅. 
Mijn jongste dochter zelf wel bij haar laatste feestje. In groep 8. Ze gaf een slaapfeestje en nodigde een vriendje uit en bedacht toen dat een slaapfeestje met 1 jongen voor hem misschien niet zo leuk was. Ze heeft toen nog een jongen uitgenodigd. 

Mijn zoontje nodigt voor zijn elfde verjaardag ook maar 1 meisje uit en 4 jongens. Heb hem nog wel gevraagd of hij niet nog een meisje wil uitnodigen. Maar dat wilde hij niet. We gaan wel iets doen wat het meisje volgens wel leuk vind. Daar let ik dan wel op.

Ik vind het onzinnig om daarover te twijfelen, maar ik heb een aantal keer meegemaakt dat mijn zoons met opgaaf van reden niet werden uitgenodigd op de verjaardag van een meisje, ondanks dat ze daarmee bevriend waren. Inderdaad "want dan zou hij het enige jongetje zijn". Tot teleurstelling van de kinderen (zowel de jarige Jet als mijn zoon).

 Het ligt er nog wel een beetje aan wat ze gaan doen bij het feestje en wat de leeftijd van de kinderen is. Een prinsessenfeestje voor 8-jarigen is misschien minder leuk als enige jongen en omgekeerd (dat hebben we ook een keer gehad, toen was 1 van de kinderen wél als enige jongen uitgenodigd, niet zo'n succes). Evenals een beautyparty voor ik noem maar wat, 10-11 jarigen. Later als ze pubers zijn worden er weer vaker gemengde feestjes gegeven of sowieso meer rekening gehouden met wat iedereen in de groep leuk zou kunnen vinden. 

Zeker t/m groep 3 lijkt me het niet nodig om dat onderscheid tussen jongens en meisjes al te maken, dan spelen de kinderen nog zoveel met elkaar. En zeker als de activiteit sekseneutraal is als een speeltuin, zwembad, iets met dieren, helemaal prima. En 'stoere' dingen vinden meisjes vaak best wel leuk ook. Beetje net als dat meisjes wel met lego spelen en jongens minder met barbies. 

Meisjes zijn niet per definitie leuker dan jongens TO, stel je voor. Als je dochter geregeld met de jarige speelt, gewoon naar het feestje laten gaan en vertrouwen hebben in de ouders van de jarige job. 

Natuurlijk laat je haar gewoon naar dat feestje gaan, wat een merkwaardig idee hierover te twijfelen alleen vanwege sekse?!

Mijn dochter speelt graag met jongens, ze heeft 2 vriendinnen waar ze regelmatig mee speelt en voor de rest alleen maar jongens. Is altijd al zo geweest, ze is nu 9. Ze nodigt dus 2 meisjes uit en de rest jongens, nu nog steeds, groep 5. Ze is ook weleens het enige meisje op partijtjes van jongens, vindt ze prima.
Moet wel zeggen dat ze nu minder vaak wordt uitgenodigd door jongens, maar de reden daarvan weet ik niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.