Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eindmusical en afscheid groep 8

Vanavond was de eindmusical van groep 8 waar mijn oudste dochter. De hele musical was bedacht en in elkaar gezet door de scholieren zelf en de muziekleraar had het één en ander aan elkaar gebreid met liedjes en dansjes. En wat was het leuk! Mijn dochter was vioolvis (jaja, die bestaan echt) en speelde op haar viool de sterren van de hemel met het liedje 'diep in de zee' uit de musical De kleine zeemeermin. Helemaal uit haar hoofd. Na afloop met tranen in mijn ogen de groep acht-ers uitgezwaaid. En op de weg terug naar huis hoorde ik op de radio Marco Borsato met 'dochters'. Oo, ik heb echt alle fases met blijdschap en zonder tranen afgesloten, maar nu ben ik op eens heel emotioneel. Moest ik gewoon effe kwijt omdat ik hier heel vaak hoor over moeders die moeite hebben met het afscheid nemen van de babytijd. Heb ik nooit gehad. Maar ik heb het nu dubbel en dwars. Morgenochtend gaat mijn oudste al meespelen bij het strijkensemble van de nieuwe middelbare school. Ik zei vanavond tegen haar juf dat ze morgenochtend misschien iets later komt omdat ze die repetitie heeft. Was een hele geldige reden vond ze.
'Wat is ze mooi, wat staat de tijd haar goed....

Dorry


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn kind

komt vandaag terug van schoolkamp en komende week de musical. Ik hoop zo dat ik het droog houd, want je mag je kind niet voor schut zetten..( ik mocht ook niet stiekem meezingen).
Mijn kind gaat steeds meer z'n eigen weg en ik hoop zo dat het zich ook buiten mijn gezichtsveld gaat gedragen zoals wij dat in de opvoeding meegeven. Daar heb ik moeite mee, het gevoel de controle een beetje te verliezen.
mamsa

Yvonne

Yvonne

01-07-2011 om 17:57

Hier kids zelf in tranen

Vorige week hebben wij al het eindtoneelstuk gehad, was echt geweldig.
Gisteravond nog een eindfeest, eerst allemaal eten op het schoolplein, iederren nam wat lekkers mee. daarna open podium, er zijn leuke en ontroerende liedjes gemaakt en gezongen, waarbij menigeen al een traantje moest wegpinken. Het geheel werd afgesloten met een disco voor de kids en voor de ouders nog koffidrinken, of een wijntje.
Toen de disco was afgelopen kwamen de kinderen pas na een half uur naar buiten, allemaal in dikke tranen want ze zouden elkaar zo missen.
Ook vandaag tijdens het afscheid met de rest van de school zijn er heel wat traantjes gevloeid. Ook de leraren van de klas en zelfs bij het hoofd van de school.

Kobalt

Kobalt

02-07-2011 om 09:51

Klaar mee

Nu, mijn zoon is er echt wel klaar mee hoor. Hij is opgelucht dat hij volgend jaar een nieuwe start gaat maken. De kinderen in zijn klas, vindt hij wel aardig, maar hij kent ze al zo lang, hij is er ook wel weer op uitgekeken.
Al dat afscheid en zo'n musical, helemaal niets voor hem. Hij vindt het saai, sentimenteel en langdradig. Hij is meer een type van: 'Oke, ik ga, doei!' Zoef zoef.

Rosase

Rosase

02-07-2011 om 10:22

Ja janken

Dat ga ik vast doen. Ik jank al als de bus voor het schoolreisje vertrekt, dus tijdens de musical ga ik het vast niet droog houden.

En het is hier ook altijd zo'n koude overgang. Ze doen de musical, krijgen een praatje van de directeur, geven het afscheidscadeau, krijgen nog een drankje en dan huppetee naar buiten en klaar is het.

Fuiven zijn ook al allemaal geweest.

Het wordt dus denk ik een afscheid van niks. Gelukkig is zoon niet zo'n piekeraar. Die neemt alles meer zoals het komt. En vakantie is ook wel heeeeeel fijn.

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2011 om 12:37

Precies

Ze fokken elkaar ongelooflijk op en het huilen is een soort wedstrijd met de vórige groep 8. Ik moest ook wel lachen om de 'koude overgang' van Rosase - wat had je dan nog méér willen hebben/doen? Goeie help.
Bij dochter deden ze indertijd een musical, bij zoon een soort bonte avond. Hij deed een stukje cabaret en heeft voor eens en voor altijd gezegd wat hij van zijn school en klasgenoten vond. De záál had de tranen in hun ogen - en terecht. Hij was zo blij dat-ie er vanaf was, een hand en toedeledokie. Ik hoop jullie nooit meer te zien. En dat is goed gelukt

Tirza

Rembrand

Rembrand

02-07-2011 om 14:47

Nuchtere zoon.

Hij was vooral blij dat het voorbij is, en hij hoopt zich nooit meer zo te vervelen als op deze school !
De meiden waren inderdaad aan het janken en ik vond het ook wel werd uitgemolken.
Als mijn kind met een behuild gezicht zou zingen zou ik het zelf ook niet droog houden denk ik.......
M.

Rosase

Rosase

02-07-2011 om 15:07

Het is echt een anti-climax

Kinderen zijn klaar met de musical, cadeautje wordt overhandigd, directeur zegt dat het zo'n mooi cadeau is en zo'n leuke groep is en dan staan ze met zijn allen buiten. En gaat ieder zijns weegs.

Ik snap wel dat het ergens moet ophouden, maar het is net alsof op een super gezellig feest opeens het grote licht aangaat en je met zijn allen naar buiten wordt geveegd, een wat minder abrupte overgang, of een echte speciale afscheidsactiviteit zou het al wat leuker maken.

Al was het maar dat ze met zijn allen door de leerkrachten naar buiten geleid worden en een handje krijgen oid. En een eindfuif zou natuurliuk helemaal geweldig zijn, maar goed ik snap best dat dat niet meer de verantwoordelijkheid van school is en dat aan dat feest ook een einde komt. Ik mis eigenlijk een beetje het DAHAAG moment.

Vic

Vic

02-07-2011 om 15:25

Ik ben benieuwd

Dochter heeft a.s. woensdag de eindmusical. Ze is blij dat ze van school af gaat en op een nieuwe school (heel ver weg) een nieuwe start kan maken. Volgens mij heeft het kamp niet voor extra verbondenheid tussen de kinderen gezorgd, hooguit voor die kinderen die toch al bij elkaar klitten. Ik ben benieuwd wat er woensdag verder nog gedaan wordt, of er ook een soort 'afscheidsceremonie' is.

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 16:31

Rosase

Het daaag moment is die avond, de hele avond eigenlijk. Hier is de musical de grote afsluiter, van een half jaar vol musical,kamp, een groep 8 bbq,voor kinderen en ouders, en natuurlijk schudden wij nog even een handje van de meester als we naar buiten lopen na de musical. De musical is hier de eindfuif!)
Daarbij, de musical is hier meestal op woensdag, en dan zijn er nog een of twee schooldagen. De kinderen zijn hier dan vrij,maar de ervaring leert dat ze die twee dagen gewoon naar school komen, beetje kletsen met de meester,beetje helpen opruimen. Hij moet ze meestal echt het gebouw uitzetten.._de klas die dit jaar afscheid nam was zelfs aanwezig bij het traditionele aftellen tot de vakantie, wat we elk jaar doen om half 4 met alle kinderen op het plein.

Annet

Annet

02-07-2011 om 17:36

Goed georganiseerd afscheid

Bij oudste was de laatste dag (ook de woensdag) eerst de musical voor ouders en maximaal 2 andere bezoekers (Opa, oma, brusje). Het maximum was nodig ivm beperkte ruimte.
Na de musical gaan de andere bezoekers weg. Alle kinderen worden in groepjes naar voren geroepen en er worden wat persoonlijke woorden gesproken over elk kind. Daarna loopt leerling de rij af van leerkrachten voor een hand, het cadeau (een boek naar keuze), het rapport, het ehbo diploma, het verkeersdiploma. Daarna is er een gezellig samenzijn met een hapje en drankje.
Kinderen gebruiken dat moment om persoonlijke boodschappen in hun boek te laten schrijven door leerkrachten naar eigen keus en elkaar nog eindeloos te omhelzen. Ouders maken een praatje met de leerkrachten waar ze een band mee hebben.
Daarna is het echt afgelopen.

Bij het eerste rapport in de brugklas komen bijna alle leerlingen nog even hun rapport laten zien.

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 19:14

Maar annet

Dat betekent dus dat de andere bezoekers dan de ouders moeten ophoepelen, en dat jullie als ouders achterblijven.
Dat vind ik wel apart, die blijven hier gewoon bij het even handen schudden en uitreiken van allerlei zaken, en krijgen ook een hapje of drankje.

Annet

Annet

02-07-2011 om 20:40

Ja klopt

Ik vond dat wel prettig omdat het dan een kleiner samenzijn is (er was maar één groep 8) waarbij iedereen de kans heeft om met iedereen te praten waarmee die wil praten.
Met alle kinderen, alle leerkrachten en de ouders ben je dan toch al gauw met 60-70 personen.
Aanhang erbij betekent ongeveer 40 personen erbij, waarbij dan ook jongere kinderen zijn. Die vragen ook allemaal aandacht.
Ik heb nooit klachten gehoord. Onderling werd ook geregeld dat jongere brusjes mee konden met anderen, zeker als er geen opa of oma bij was.

Jade

Jade

02-07-2011 om 21:24

Dorry,

oh wat herkenbaar: 'Wat is ze mooi, wat staat de tijd haar goed...'

Zo zal ik me voelen als mijn dochter afscheid neemt van de basisschool. Een week eerder is de musical, een week later is er een bijeenkomst voor alle ouders van kinderen van groep 8 (met een hapje en een drankje). Heel gezellig zal dat worden, maar ik vermoed dat ik wel een zakdoek mee kan nemen

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2011 om 07:08

Annet

Ik zou dat wel heel jammer vinden, persoonlijk, mijn jongere kinderen mogen ook gewoon bij de diplomauitreiking van hun oudste broer zijn, maar hij zou dan moeten wegwezen na de musical....terwijl het ook zijn school en leerkrachten waren,ooit. Nee, ik vind het niet gastvrij.

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2011 om 10:10

Pelle

Ach apart hoeft van mij niet eens, hoor, hier ging het prima. Dat regelt zich vanzelf wel, zag ik hier beide keren. Hier was overigens wel een maximum aan introducees, maar dat had te maken met het maxiumum aantal toegestane personen in de aula, brandveiligheid dus.

Annet

Annet

03-07-2011 om 10:45

Plaatsgebrek pelle

De basisschool van mijn oudste had geen gymzaal, geen aula, geen andere gemeenschappelijke ruimte groter dan een huiskamer, wel een groot speellokaal.
De musical wordt opgevoerd in het grote speellokaal. Daar kunnen maar een beperkt aantal stoelen in. Afhankelijk van de grootte van groep 8, mogen er dus 3 of 4 mensen komen per leerling.

Jullie hebben prachtige nieuwbouw waarin meerdere scholen en gymzaal gecombineerd worden, dus ruimte genoeg voor veel genodigden. Dat is niet vanzelf overal zelf zo.

Hier geen tranen

hier geen tranen wel een hele leuke musical, de kauwgomballengangster. Uitgezocht door de jongens(10 en 1 meisje) zelf. Ze gaan ook op 2 na naar dezelfde school en bij zoon zitten ze dadelijk met zn 6-en in de klas. Geen afscheid dus eigenlijk...
Na de musical een persoonlijk woordjes, het kadootje voor de juf wat ze gemaakt hebben en een feestje. Nu nog een soortschoolreisje, standaard hier het "groep8 afscheidsuitje"en dan sportdag en vakantie.

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2011 om 11:06

Pelle

Ik baal er ook van hoor, mijn kind heeft behalve twee ouders ook nog twee broers..
En dan heb ik het nog niet eens over oma's en oma's.
Overigens is het niet zo dat alle klassen hier tegelijk de musical kijken, weer vanwege de regels van de brandweer.
De onderbouw kijkt in de ochtend, de bovenbouw in de middag. Ik ben wel heel benieuwd hoe dat komende keer gaat als jongste in groep 8 zit, het wordt een grote groep 8 met 40 kinderen. Misschien wordt de opvoering dan ook in tweeen gesplitst.

Tirza G.

Tirza G.

03-07-2011 om 12:45

Behalve de brandveiligheid

Is het denk ik ook nog gewoon praktisch.......stoelen. Hier op school hebben ze drie of vier maten stoelen en volwassenen zitten het liefst op de grote maat En daar zijn er niet zo veel van.

Tirza

Maylise

Maylise

03-07-2011 om 13:50

Ja, jammer

Ik vond het ook jammer dat er bij de musical zo weinig mensen mee konden maar goed ik begrijp het wel. Er is gewoon niet meer plaats. Jammer inderdaad want bij mijn dochter wilden wel 10 mensen mee en dat kon dus niet.

Toen mijn zoon de eind musical had hebben ze die op het schoolplein opgevoerd. Dat was fantastisch want er konden zoveel mensen komen als er wilden komen. Zelf stoelen en dekens mee nemen om op te zitten. Er waren ook buurtbewoners gekomen. Helaas was dit eenmalig vanwege de geluidsoverlast.

tonny

tonny

03-07-2011 om 16:05

Musical en zo

Er is doorgaans beperkt ruimte voor het publiek van de afscheidsmusical. het scheelt nogal of groep 8 34 of 21 kinderen telt.

Kleine kinderen zijn niet altijd welkom en dat kan terecht zijn.
Bij neefje in het publiek zat van de week een klein jochie dat de sfeer nogal verstoorde. Helaas deden de ouders er niet veel tegen. Die zagen waarschijnlijk vooral zijn sterke karakter (...) en niet dat hij zich gewoon oervervelend gedroeg.
Sorry, beetje zuur, maar zulke mensen maken dat er vervelende regels komen voor de volgende keer.

Onze musicals zijn alweer vele jaren geleden. Week voorafgaand altijd een pleinfeest georganiseerd door de ouders, op dinsdag de musicalavond met persoonlijke aandacht voor alle kinderen. De diehards komen dan nog tot en met vrijdag 'helpen'.
De laatste tijd is er op vrijdagochtend vossenjacht, waar de vertrokken groep 8 kinderen die dat leuk vinden vossen zijn.

margje van dijk

margje van dijk

03-07-2011 om 16:05

Hier in de schouwburg

Helemaal echt, in de plaatselijke schouwburg! Dat was voor het eerst trouwens. Ik vond het echt geweldig leuk om te zien.

Zoon heeft altijd bij dezelfde kinderen in de klas gezeten (een combi-klas, dus een groepje van een stuk of tien kinderen), die ook altijd op elkaars verjaardagsfeestje waren en zo, dus die ik in de loop der jaren allemaal goed heb leren kennen. Ik vond het zo mooi om ze allemaal te zien staan op het podium, zo veranderd, van kleuters ineens in pubers veranderd.

Jammer dat ze nu allemaal een andere kant uit vliegen, maar ik werd er niet emotioneel van. Ik ervaarde het vooral als een tussenstop, niet als een eindstation. Niet echt 'definitief'.

Maar leuk was het.

Margje

Nog twee hele weken!

Wat leuk om te lezen allemaal, bij ons nog twee hele weken tot de eindmusical! En ik merk dat zoon het helemaal leuk vindt, hij heeft een grote rol. Aanstaand weekend al twee feesten voor de hele klas, dan op vrijdag nog een BBQ op school voor de twee groepen 8 en op maandag dan echt de musical. Zoon vindt het allemaal prachtig, al slaapt hij stiekem wel slecht.
Kortom hier zijn echt afscheidsmomenten genoeg!
Ook ik ben er best veel mee bezig. Heel gek, want ik ben nogal van de nuchtere meestal, maar nu mijn jongste van school gaat, sluit ook ik een hele periode van 10 jaar basisschool af.
En ja, Dorry dat liedje dat speelt ook door mijn hoofd, en ik heb alleen jongens

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 07:40

Cobi

Ach, mijn zoon had een hele sprankelende rol als boom in een korte scene. Maar hij deed verder wel licht en geluid,met een klasgenoot. Ik vind wel dat een school moet zorgen dat elk kind meewerkt aan de musical, en daarvoor in het zonnetje gezet wordt. Mijn zoon had toch even zijn applaus, ook al werkte hij achter de schermen.

mork

mork

04-07-2011 om 09:54

Nee

Hier geen warchildmusical, zelfs geen musical uit de overbekende serie met titels als Nizno, Hibye (of zoiets) etc maar een musical gebaseerd op een kinderboek. Ik wist niet dat die musical zo populair was. Hier in de buurt is er maar 1 school die hem doet.

mork

mork

04-07-2011 om 10:02

Jammer

Jammer, Cobi, dat samenvoegen. Het is inderdaad leuker als beide klassen hun eigen musical hebben maar misschien kan dat niet vanwege datum, gelegenheid waar de musical opgevoerd dient te worden maar dan moet de basisschool daar duidelijk in zijn en dat communiceren. Dit is dan weer zo'n halfwassen oplossing.
Bij onze oudste ging het om 1 1/2 klas en die werden samengevoegd. Het was af en toe erg druk op het podium maar verder wel ok.
Wat overbekende koppies vanaf de kleuterklas betreft. In de klas van jongste (dit jaar musical) is veel verloop geweest. Zelfs dit jaar nog 3 nieuwe kinderen in de klas. Ik kan niet zeggen dat dat zo leuk is geweest, altijd. Lang niet alles wat later ingestroomd is, was even bevorderend voor de sfeer in de klas. Wel is er een kern van die bekende koppies maar ook een heleboel koppies van wie ik dan denk: "Hoe heet hij/zij ook al weer?" Maar jongste komt vrij geregeld op het podium. Hier is er een die zelfs helemaal niet op het podium komt. Die doet het geluid en licht.

Polly Shearman

Polly Shearman

04-07-2011 om 10:48

Morgen bij ons

Alle ouders en broers en zussen hebben hebben kaartjes ontvangen voor de musical. Dus als je veel broers en zus hebt, heb je meer kaartjes, als je er geen hebt maar 2 voor je ouders.
Ik weet niet hoe het is als de ouders gescheiden zijn, of dan de nieuwe partner ook mee kan, ik zal morgen avond eens kijken hoe ze dat hebben gedaan.

maar geen opa's en oma's hoeft voor ons ook niet zo, en komt later wel een dvd, dus dan kunnen ze het alsnog kijken, het echte afscheid NA de musical is toch echt iets wat voor de kinderen zelf is, en voor de ouders die al 8 jaar bij die school zijn betrokken.

Ik zit nog te bedenken waar ik kleine broer ga laten want die gaat het niet volhouden ben ik bang...

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 10:49

Cobi

Hier worden twee groepen 7 samengevoegd in augustus, een klas met 40 kinderen dus, ik voorzie dezelfde problemen. Of de klas gaat 'm zelf schrijven, zoals de klas van mijn jongste zoon deed twee jaar geleden. Ze maakten korte sketches , persiflages van commercials en tvprogramma's.Iedereen had een rol of zelfs meerdere.
De meester kon je opvegen na die maanden van samen schrijven en instuderen, maar leuk was het!!

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 10:50

Weet je polly

Ik zat daar nog eens over na te denken, maar veel opa's en oma's alhier zijn bekende gezichten op school, omdat ze vaak de kinderen uit school halen en dus ook de leraren kennen. Ik mocht ook naar de musical komen kijken van mijn oppaskind, overigens..

Vic

Vic

04-07-2011 om 11:18

4 of 5

De kinderen mochten hier 4 of 5 mensen meenemen. Het is maar een kleine klas (22 leerlingen, volgens mij). Ik had liever gehad dat het er maar 2 waren, puur uit eigenbelang Dochter heeft haar vader, diens vriendin, en opa en oma van die kant gevraagd. Ik vind het wat overdreven, maarja...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.