Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fietsen naar Koningsspelen (9km enkele reis) of niet?

Wat een lastige situatie, ik snap je zorgen heel goed. 9 km fietsen met zo’n volle dag erbij is best pittig, zeker als haar conditie nog niet op peil is. Misschien kun je overleggen of ze bijvoorbeeld alleen heen kan fietsen en terug met iemand mee kan? Zo blijft ze toch betrokken, maar wordt het wat beter te overzien.

Mijn dochter kan ook ziek worden van drukke dingen. Met name de overprikkeling is haar dan teveel, op een gegeven moment ligt ze dan met koorts in bed.
Dochter heeft kenmerken van autisme en ziek worden van de overprikkeling/ drukte is er eentje van. 

HumpieDumpie schreef op 06-05-2025 om 16:01:

Dat wordt dus fietsen. En we zullen niets plannen in het weekend erna, want ik vermoed dat ze dan erg moe is.

stop eens met het drama. ook als je niets zegt projecteer je dat toch waardoor ze ziet dat het allemaal zo-enrom-zwaaaaaaar-is. 

veel plezier schat! vanavond eten we wat lekkers!

Evaluna schreef op 06-05-2025 om 21:35:

Mijn dochter kan ook ziek worden van drukke dingen. Met name de overprikkeling is haar dan teveel, op een gegeven moment ligt ze dan met koorts in bed.
Dochter heeft kenmerken van autisme en ziek worden van de overprikkeling/ drukte is er eentje van.

Onze jongste kan ook letterlijk ziek worden van een te drukke dag/periode. Mogelijk adhd. Dan is het die dag op tijd naar bed en dag erna is het vaak alweer prima.

Daglichtlamp schreef op 06-05-2025 om 16:41:

Ik vermoed dat als je kiest om te brengen dat je dochter echt niet de enige gaat zijn, volgens mij heeft tegenwoordig niet eens meer elk kind de beschikking over een fiets.

Ik zou daar trouwens niet over liegen, als jij brengt zeg je dat gewoon, zodat dochter niet jouw leugen hoeft te bevestigen.

De juf die mijn kind had, zou nog uren blijven doorzeuren tegen mijn dochter, niet tegen mij en mijn dochter zou daar heel erg ongelukkig van worden. Het was een nare juf. Vandaar het leugentje om bestwil. Als juf dan nog iets te mekkeren had, kon ze dat tegen mij doen. 

Deze juf vond het ook nodig om te proberen mijn kind te dwingen mee te lopen met de avondvierdaagse, terwijl dochter twee van de vier avonden extra repetities had voor een dansvoorstelling. En dan maar blijven doorzeiken tegen het kind dat ze zichzelf buiten de groep plaatste en dat ze dan toch die andere twee dagen kon meelopen en dat ze slap was. Dan kwam dochter weer half in tranen thuis dat de juf haar niet met rust kon laten. Dit was overigens ook de juf die een week na dat hele avondvierdaagse/dansdebacle, toen dochter een spreekbeurt hield over ballet, stomverbaasd zei: "O, ik wist helemaal niet dat je danste." 

Ik leer mijn kind niet te liegen. Ik leer haar wel dat je een leugentje om bestwil mag gebruiken tegen mensen die macht over je hebben en die je anders maar blijven kleineren.

"Ik leer mijn kind niet te liegen. Ik leer haar wel dat je een leugentje om bestwil mag gebruiken tegen mensen die macht over je hebben en die je anders maar blijven kleineren."

Ik vind dit erg tegenstrijdig , een leugentje om best wil  is in mijn ogen  , "o dat heb je mooi gemaakt" als je t eigenlijk niet mooi vind ,of" ja, lekker "bij een  goedbedoelde poging om eten in elkaar te flansen.
Dit is geen leugentje om bestwil maar gewoon liegen.
De laatste zin getuigd in mijn ogen niet van erg positief in de maatschappij staan.

Groentetuin schreef op 07-05-2025 om 10:37:

"Ik leer mijn kind niet te liegen. Ik leer haar wel dat je een leugentje om bestwil mag gebruiken tegen mensen die macht over je hebben en die je anders maar blijven kleineren."

Ik vind dit erg tegenstrijdig , een leugentje om best wil is in mijn ogen , "o dat heb je mooi gemaakt" als je t eigenlijk niet mooi vind ,of" ja, lekker "bij een goedbedoelde poging om eten in elkaar te flansen.
Dit is geen leugentje om bestwil maar gewoon liegen.
De laatste zin getuigd in mijn ogen niet van erg positief in de maatschappij staan.

Ik vind een leugentje om bestwil een leugentje waarmee je niemand kwaad doet. Een fake afspraak bij een huisarts doet niemand kwaad, maar beschermt wel mijn kind tegen de opgedrongen mening van deze juf. Tegen mensen die gewoon naar je luisteren, al zijn ze het niet met je eens, hoef je ook niet te liegen. Ik snap jouw zin van niet positief in de maatschappij staan dan weer niet. Wij fladderen juist heel positief door het leven, zonder grote conflicten met mensen die toch niet luisteren. Volgend jaar weer een andere juf/meester, waar de kinderen niet bang voor zijn en waar ze dus ook niet tegen te hoeven liegen. En dan is deze juf weer vergeten. 

Ik lieg ook wel eens als ik een familiebijeenkomst heb en ik weet dat twee nichten die ik echt niet trek ook komen. Die twee versterken elkaar in hun wappie-gedoe en gaan met iedereen in discussie. Dan ben ik helaas verhinderd. Ik kan ook zeggen dat ik een pesthekel aan de twee heb en ik er maximaal één tegelijk aankan. Maar dan verziek je de sfeer in de familie en dat vind ik niet nodig. Dan blijf ik gewoon weg met een smoesje. 

HumpieDumpie

HumpieDumpie

07-05-2025 om 11:49 Topicstarter

Broadway schreef op 07-05-2025 om 08:59:

[..]

stop eens met het drama. ook als je niets zegt projecteer je dat toch waardoor ze ziet dat het allemaal zo-enrom-zwaaaaaaar-is.

veel plezier schat! vanavond eten we wat lekkers!

Geen drama hoor. Dochter weet dat ze moet fietsen en verder hebben we het er eigenlijk niet over. Dat we daarna bewust een rustig weekend plannen weet ze niet. Helaas leert de ervaring dat het meestal wel nodig is.

HumpieDumpie schreef op 07-05-2025 om 11:49:

[..]

Geen drama hoor. Dochter weet dat ze moet fietsen en verder hebben we het er eigenlijk niet over. Dat we daarna bewust een rustig weekend plannen weet ze niet. Helaas leert de ervaring dat het meestal wel nodig is.

ik zet het misschien zwaar aan, maar in dit topic ben je vooral druk met vertellen wat er wel niet allemaal voor beren op de weg lopen en dat geef je, onbewust, door. 

je hoeft haar niet te vertellen dat je na deze dag alles uit de agenda veegt. ze hoeft niet uitgelegd te krijgen dat ze het misschien zwaar krijgt en instructies om jou te bellen als ze flauw dreigt te vallen hoeft ook niet want ik mag aannemen dat school dan belt. 

9km alleen of in een groep scheelt al superveel. laat gaan laat gaan en wat daarna komt komt daarna.

Broadway schreef op 07-05-2025 om 11:52:

[..]

ik zet het misschien zwaar aan, maar in dit topic ben je vooral druk met vertellen wat er wel niet allemaal voor beren op de weg lopen en dat geef je, onbewust, door.

je hoeft haar niet te vertellen dat je na deze dag alles uit de agenda veegt. ze hoeft niet uitgelegd te krijgen dat ze het misschien zwaar krijgt en instructies om jou te bellen als ze flauw dreigt te vallen hoeft ook niet want ik mag aannemen dat school dan belt.

9km alleen of in een groep scheelt al superveel. laat gaan laat gaan en wat daarna komt komt daarna.

Ik mag aannemen dat to haar kind beter kent dat dat jij het kind en to kent?

Dat to beren op de weg ziet is niet vreemd.  Zoals ze het hier opschrijft zie ik ook beren op de weg en niet alleen voor haar eigen kind maar eigenlijk voor de hele groep en dan zeker voor het deel dat groep 6 is. 

Als het mijn kind zou zijn dan zou ik ook ernstig twijfelen of het op deze manier leuk wordt voor mijn kind. 

Ik zou haar laten fietsen en haar dan wat extra's te eten en drinken meegeven en 's avonds iets koken waar ze dol op is.

Onze meiden leggen incidenteel vele kilometers meer dan normaal lopend af.  Ze zijn dan inderdaad erg moe na afloop maar het helpt bij ons als je ze dan ook een stuk meer laat eten.

Bakblik schreef op 07-05-2025 om 12:11:

[..]

Ik mag aannemen dat to haar kind beter kent dat dat jij het kind en to kent?

Dat to beren op de weg ziet is niet vreemd. Zoals ze het hier opschrijft zie ik ook beren op de weg en niet alleen voor haar eigen kind maar eigenlijk voor de hele groep en dan zeker voor het deel dat groep 6 is.

Als het mijn kind zou zijn dan zou ik ook ernstig twijfelen of het op deze manier leuk wordt voor mijn kind.

Gut wij dorpse kinderen gingen geregeld spelen bij onze klasgenootjes op de boerderij, groep 3/4, gewoon op de fiets mee, 7-8km en na het spelen weer terug op de fiets. 

Klasgenootjes deden dat dagelijks, wij niet, gewoon gaan zeiden die moeders en we gingen, soms met 3 kinderen soms met 10 net wie er met wie mee ging.

alhambra schreef op 07-05-2025 om 12:34:

Ik zou haar laten fietsen en haar dan wat extra's te eten en drinken meegeven en 's avonds iets koken waar ze dol op is.

Onze meiden leggen incidenteel vele kilometers meer dan normaal lopend af. Ze zijn dan inderdaad erg moe na afloop maar het helpt bij ons als je ze dan ook een stuk meer laat eten.

Dat meer eten, dat is bij mijn zoon dus een ding. Nog steeds, en hij is inmiddels 19. Die jongen kan niet veel achtereen eten, en dan is op een gegeven moment de tank dus leeg. En dat heeft hij dan zelf te laat door en daar krijgt hij last van. 

Ik ben iha geen voorstander van de snackcultuur die zolangzamerhand is ontstaan, maar bij hem ben ik er op een gegeven moment op gaan letten dat hij iets als een granenreep ofzo voor de grijp had als hij meer inspanning moest leveren dan gebruikelijk, of iets langer zonder eten moest. 

Dymo schreef op 07-05-2025 om 10:26:

[..]

De juf die mijn kind had, zou nog uren blijven doorzeuren tegen mijn dochter, niet tegen mij en mijn dochter zou daar heel erg ongelukkig van worden. Het was een nare juf. Vandaar het leugentje om bestwil. Als juf dan nog iets te mekkeren had, kon ze dat tegen mij doen.

Deze juf vond het ook nodig om te proberen mijn kind te dwingen mee te lopen met de avondvierdaagse, terwijl dochter twee van de vier avonden extra repetities had voor een dansvoorstelling. En dan maar blijven doorzeiken tegen het kind dat ze zichzelf buiten de groep plaatste en dat ze dan toch die andere twee dagen kon meelopen en dat ze slap was. Dan kwam dochter weer half in tranen thuis dat de juf haar niet met rust kon laten. Dit was overigens ook de juf die een week na dat hele avondvierdaagse/dansdebacle, toen dochter een spreekbeurt hield over ballet, stomverbaasd zei: "O, ik wist helemaal niet dat je danste."

Ik leer mijn kind niet te liegen. Ik leer haar wel dat je een leugentje om bestwil mag gebruiken tegen mensen die macht over je hebben en die je anders maar blijven kleineren.

Ik ben ook geen fan van kinderen laten liegen. Een basisschoolleraar die kinderen onder druk zet met het argument  dat ze slap zijn, zijn geen parel van het vak. Ben je daarover met haar in gesprek gegaan?

De leraar van oudste in groep had de fijne gewoonte om kinderen die iets niet wisten voor gek te zetten, en dat ook echt zo benoemde. Daar ben ik wel mee in gesprek gegaan, ook al betrof het niet mijn kind. 

Ik zie een docent ook niet  als iemand die macht heeft. Je hebt er rotte appels tussen zitten, maar er is altijd de mogelijkheid om het hogerop  te zoeken als je iemand zonder pedagogisch talent treft. Dan moet je niet bang zijn een confict uit de weg te gaan.

Wat de docent in de OP betreft, die vind ik erg optimistisch. Er zijn niet zoveel kinderen die gewend zijn een dergelijke afstand te fietsen. Aan de andere kant, fietsen ze in een groep en zijn ze er voor dat ze er erg in hebben. Voldoende begeleiding is wel belangrijk. En als docent zou ik hesjes regelen,

Mijn jongste twee zaten op een basisschool op 6,5 km van ons huis. Nou, ik heb toch meer dan eens vriendjes/vriendinnetjes die kwamen spelen moeten duwen omdat ze echt, echt niet meer vooruit kwamen.
En nog sterker: ik ga al jaren mee op het brugklaskamp van onze school en ook daar heb ik nog wel eens huilende kindertjes voortgeduwd...
Dus ja, ik wens de leerkrach veel succes!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.