Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag vriendinnetje social media

dochter van 11 in groep 7 is al een tijdje actief op social media en dat gaat goed. Haar beste vriendinnetje is sinds een paar maand actief en zij weet zich niet zo te gedragen. Ze verwijderd mijn dochter nadat ze bijvoorbeeld leuk hebben gespeeld, als vriend van bijv Snapchat of tiktok, om na verloop van tijd weer toegevoegd te worden en vervolgens weer verwijderd te worden. Zitten met de handen in het haar ermee. Maakt dochter ook onzeker. Ouders er op aanspreken of niet? 


wat bijzonder dat jullie er zoveel waarde aan hechten dat jullie met de handen in het haar zitten. Ik lees niks geks. Ik zou dochter lerenzich niet zoveel aan te trekken van wel of niet toegevoegd worden en anders vriendinnetje blokkeren. Dan is vriendschap in reallife voldoende.

Handen in het haar?
Waarom geven jullie dit meisje zoveel macht. Leer je dochter dat sommige mensen bloed irritant zijn op social media en dat dat soort mensen het niet waard zijn om te volgen. Blokkeren dus en negeren. Zo belangrijk is het niet wat dit meisje plaatst. 

Gewoon een keer (zonder verwijten te maken) vragen aan het vriendinnetje waarom ze dat doet. 

Lekker buiten gaan spelen en stoppen met die onzin. 🥴

Ik heb die apps niet, maar ik zou zeggen doe iets zodat het vriendinnetje niet meer KAN toevoegen. Blokkeren, geen toestemming geven, wat dan ook. Gewoon net doen alsof het vriendinnetje geen account heeft. en dan eigen account op privé natuurlijk zodat vriendinnetje her ook als niet-vriend niet kan zien.

Een van de redenen om jonge kinderen nog niet op social media te laten. En waarom met de handen in het haar? Helemaal niet nodig. 

Beterlaat2021! schreef op 28-04-2022 om 07:06:

Lekker buiten gaan spelen en stoppen met die onzin. 🥴

Haha eens!

Het is de puberversie van  'je mag niet op m'n feestje komen'. Niet zo zwaar maken. 

skik schreef op 28-04-2022 om 07:43:

Het is de puberversie van 'je mag niet op m'n feestje komen'. Niet zo zwaar maken.

Help je dochter zodat ze dit zelf met vriendin kan bespreken. Bespreek het met dochter en geef haar tips over dat gesprek.

Misschien doet ze het om uit te proberen hoe die functie werkt, misschien is er iets anders. Maar maak dit soort dingen niet te groot. 
Je dochter kan haar zelf vragen waarom ze dit doet, en verder vind ik dat jullie als ouders dit niet groter moeten maken dan het is en je hier niet mee moet bemoeien. 

Kan het zijn dat je dochter dit zo erg vind omdat jij hier een mening over hebt en deze kenbaar maakt aan haar? 
Ben je zelf eens geblockt op social media en greep dit jezelf erg aan?

Als het goed is heeft dochter in de kleuterklas geleerd 'nana-nanana' te zien voor wat het is: iemand anders stelt zich aan om onder je huid te komen en negeren en iets leuks voor jezelf doen is de beste handeling. 
Dit is precies hetzelfde, maar dan digitaal. 
Belangrijker dan vriendin hier op aanspreken, of er overdreven over te doen is dochter te leren hier geen waarde aan te hechten en in te prenten dat social media niet zaligmakend is. 

Edit: Realiseer me ineens dat het om meisjes uit gr7 gaat. Waarschijnlijk is het niet eens flauw gedrag, maar gewoon speelsheid. Wil ze al haar contacten in alfabetische volgorde toevoegen ofzo, of heeft ze weinig vrienden, maar vindt ze de handeling van vrienden toevoegen zo leuk dat ze steeds dezelfde toe voegt. Relax! Als dit al zo zwaar weegt worden het hele zware jaren op de middelbare school

Ik begrijp je irritatie goed, zeker als je zelf niet zulke neigingen hebt (en je dochter ook niet), is het moeilijk te begrijpen waarom iemand zo doet.

Helaas, er lopen veel van dit soort types rond, dus je dochter kan maar beter leren hiermee om te gaan en het zich niet aan te trekken (en dat zal niet altijd meevallen, maar is wel noodzakelijk om jezelf staande te kunnen houden).
Ze zal moeten leren hier boven te staan en het vooral niet al te serieus te nemen.
Vragen waarom vriendinnetje dit doet kan, maar of je een bevredigend antwoord kan verwachten...?

Bewijs dat sociale media (nog) niks zijn voor kinderen. En jij doet mee!
In plaats van je druk te maken in het gedrag van vriendinnetje kan je beter je dochter vertellen dat ook de tijd gaat komen dat er aan haar gevraagd wordt om gewaagde foto's door te sturen. En hoe ze daar dan op moet reageren.

Sorry dat ik er geen doekjes rond wind.

Friezinnetje schreef op 28-04-2022 om 07:35:

Een van de redenen om jonge kinderen nog niet op social media te laten. En waarom met de handen in het haar? Helemaal niet nodig.

Een van de redenen om ze juist wel op sm te laten. Dit is de leeftijd waarop ze nog heel leerbaar zijn en je ze juist nog heel goed kan begeleiden hierin. Als ze puber zijn heb je er heel veel minder invloed en controle op. 

Marleyluna

Marleyluna

28-04-2022 om 09:36 Topicstarter

Nee het vriendinnetje is de grootste pestkop van de klas, helaas is iedereen bang voor dr. Zelf huilt ze als ze dr zin niet krijgt, dagelijks. Misschien heb je gelijk hoor, dat ik me hier meer aan irriteer als dochter zelf. En nee geen ervaring mee, maar ook niet bij oudste dochter, dit gedrag. 
Geen social media op deze leeftijd is een goede, maar mosterd na de maaltijd. Dochter gedraagt zich immers. Daarbij, kinderen van deze leeftijd hebben dat gewoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.