Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gespijbeld van school


Lisabette schreef op 10-05-2022 om 00:19:

Mijn leerplichtige kinderen krijgen van ons twee snipperdagen per jaar. Dat zijn dagen dat ze gewoon schoolziek mogen zijn. Natuurlijk niet bij belangrijke toetsen. Op die dagen meld ik mijn kind gewoon ziek en hoef ik de reden niet te weten. Mijn oudste op de middelbare school weet ook dat ze een snipperdag kwijtraakt als ze spijbelt. Dit werkt voor ons erg goed tot nu toe. Mijn oudste dochter heeft dit jaar bijvoorbeeld een snipperdag opgenomen toen ze gingen zwemmen met school en zij ongesteld was. Prima. Dan meld ik haar op zo'n dag af. Verder zijn mijn kinderen bijna nooit ziek. Dit geeft mijn kinderen alleen net de rust om te weten dat als het een dag echt niet wil om wat voor reden dan ook ze thuis mogen blijven.

Hé, dat deed ik ook 😄. Iedere rapportperiode een snipperdag, mits er op die dag geen toetsen stonden. En ze hebben lang niet alle snipperdagen opgenomen, maar dat het kon, vonden ze een heerlijk idee! 

Op de basisschool had mijn jongste dochter een onwaarschijnlijke hekel aan de carnavalsviering dus die heb ik ook altijd afgemeld daarvoor. Met koningsdag zou ik daar ook geen probleem van maken. Ze moeten vaak genoeg iets doen waar ze een hekel aan hebben dat wél belangrijk is, dat ze vanzelf leren dat niet alles in het leven leuk is.

De school had het spijbelen direct moeten melden, daar zou ik wel een mailtje aan wijden.

Jaren geleden las ik dat het Republikeins Genootschap van mening is dat Koningsspelen niet thuis horen op een basisschool.
Leuke link met toelichting en voorbeeldbrief voor ouders die vrijstelling willen aanvragen https://www.vosabb.nl/als-republikeins-kind-meedoen-aan-koningsspelen/

 Blijkbaar is het zo, dat als de Koningsspelen niet vermeld staan in de schoolgids, je kunt stellen dat de Spelen niet tot het curriculum/reguliere onderwijsaanbod behoren en je op grond daarvan je kind kunt afmelden. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

10-05-2022 om 08:41

Taartjes schreef op 10-05-2022 om 07:52:

[..]

Precies dit! Ik vind het echt nalatig dat een school geen contact opneemt met ouders als een kind afwezig is zonder afmelding! Ik zou dit aangeven bij school en navragen waarom dit niet direct die dag gebeurd is.

Inderdaad.

Hier ook een "team ziekmelden" als kind grote bezwaren heeft tegen bepaalde activiteiten buiten het lesprogramma om.  Koningsspelen,  disco met verplicht verkleden, toneelmiddag, kerstdiner, ik heb vooral mijn jongste regelmatig ziek gemeld. 
Er waren genoeg dingen die hij niet leuk vond/ geen zin in had waar hij wel gewoon aan mee moest doen zoals spreekbeurten, zwemles, gym,  typlessen, excursies naar de bieb en zo nog meer dingen. Voor sommige activiteiten wilde ik die strijd om hem daar te krijgen gewin niet aangaan en heb ziek gemeld. 
Voor to: kind heeft straf van school en dat is genoeg 2x straffen voor hetzelfde vergrijp is niet oké. 

SophieHowl schreef op 10-05-2022 om 08:25:

De school had het spijbelen direct moeten melden, daar zou ik wel een mailtje aan wijden.

Jaren geleden las ik dat het Republikeins Genootschap van mening is dat Koningsspelen niet thuis horen op een basisschool.
Leuke link met toelichting en voorbeeldbrief voor ouders die vrijstelling willen aanvragen https://www.vosabb.nl/als-republikeins-kind-meedoen-aan-koningsspelen/

Blijkbaar is het zo, dat als de Koningsspelen niet vermeld staan in de schoolgids, je kunt stellen dat de Spelen niet tot het curriculum/reguliere onderwijsaanbod behoren en je op grond daarvan je kind kunt afmelden.

Ik ben echt geen fan van het koningshuis maar dit gaat me toch te ver. Ik dacht altijd dat ik veel principes had, maar het valt blijkbaar mee. 

Je kunt ook niet je kind weghouden van de lessen levensbeschouwing als je niet gelovig bent. En ja, ook dat wordt wel eens geprobeerd.

Snipperdagen doen wij niet aan. Ze hebben echt genoeg vrije dagen en de juf of meester kan ook niet zomaar een snipperdag opnemen. En als je kind een keer echt oververmoeid is, is het gewoon ziek. Maar ziekmelden om thuis te chillen, nee. 

Lekkere houding…
Leer je kind in gesprek te gaan op school om te overleggen of ze iets anders kunnen doen op zo’n dag ipv ziekmelden. 

Van school vind ik het echt niet kunnen dat ze je pas nu laten weten dat je dochter er niet was. Een basisschool nog wel… 

Het viel mij op dat dit jaar veel bovenbouwers geen zin in de Koningsspelen hebben (vast omdat het al twee jaar niet geweest is .

De Koningsspelen is op mijn school gewoon meteen de jaarlijkse sportdag. Heeft verder niks met het koningshuis te maken, al deden we op mijn vorige school wel altijd mee aan dat ontbijt en dan keek ik met de klas op het digibord naar de koning die dan op bezoek gaat op een school.

De school van jouw dochter had jou meteen moeten bellen toen je kind niet kwam opdagen! Ik vind dat echt heel raar en zou er zeker even over bellen met de directeur. Ook had de mail over de consequenties wel die vrijdag verstuurd kunnen worden, of in de eerste dagen van de vakantie. Jij hoeft er verder nu niks mee, want ze moet al nablijven. Een hartig woordje met haar praten, maar dat heb je neem ik aan gedaan. 

Ik ben verbaasd over de hoeveelheid ouders hier die hun kinderen snipperdagen geven. Die zou ik ook wel willen...Ik ben vast een loeder, maar mijn kinderen blijven alleen thuis in geval van (buik)griep en/of koorts of corona.

Lavande schreef op 10-05-2022 om 11:50:

De Koningsspelen is op mijn school gewoon meteen de jaarlijkse sportdag. Heeft verder niks met het koningshuis te maken, al deden we op mijn vorige school wel altijd mee aan dat ontbijt en dan keek ik met de klas op het digibord naar de koning die dan op bezoek gaat op een school.

De school van jouw dochter had jou meteen moeten bellen toen je kind niet kwam opdagen! Ik vind dat echt heel raar en zou er zeker even over bellen met de directeur. Ook had de mail over de consequenties wel die vrijdag verstuurd kunnen worden, of in de eerste dagen van de vakantie. Jij hoeft er verder nu niks mee, want ze moet al nablijven. Een hartig woordje met haar praten, maar dat heb je neem ik aan gedaan.

Ik ben verbaasd over de hoeveelheid ouders hier die hun kinderen snipperdagen geven. Die zou ik ook wel willen...Ik ben vast een loeder, maar mijn kinderen blijven alleen thuis in geval van (buik)griep en/of koorts of corona.

Waarom zou je dan een loeder zijn? Nee hoor, ik ben ook geen slechte opvoeder omdat ik het wel doe. Gewoon een andere aanpak, mag toch?

ik zou schrikken van het feit dat een kind niet op school komt en je geen bericht krijgt.  Zou dat nog eens navragen hoe dat nu geregeld is

betreft kind; ze krijgt straf; 2 dagen nablijven. Helemaal terecht.  Laat het een les zijn voor haar dat ze volgende keer gewoon bij je aangeeft als ze iets niet wil dan kan je samen het beste plan bespreken. Nu dat heb je gedaan en daarmee de kous af

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

10-05-2022 om 12:16

Eens met absor

’Koningsdag is voor baby’s, dus wij gaan chillen in het park’, vind ik een andere reden dan een kind dat alle heisa niet trekt en echt last heeft van zo’n dag. 
Ik heb het gevoel dat de ouders die het hebben over snipperdagen meer dat laatste bedoelen. 

Kind zou wel een ongeluk gehad kunnen hebben, weggelopen zijn, meegegaan met engerd/loverboy enz en je zou pas doorhebben dat ze weg is als ze op het eind van de dag niet thuiskomt van school. Ik vind school zich hier ernstiger misdragen dan kind...

Junio schreef op 10-05-2022 om 12:24:

’Koningsdag is voor baby’s, dus wij gaan chillen in het park’, vind ik een andere reden dan een kind dat alle heisa niet trekt en echt last heeft van zo’n dag.
Ik heb het gevoel dat de ouders die het hebben over snipperdagen meer dat laatste bedoelen.

Dat denk ik ook. Mijn kind bleek met 16 jaar toch autistisch te zijn. Dat verklaarde waarom hij zoveel hersteltijd nodig had na school. Hier hebben we dus ook uit soort van noodzaak spijbeldagen ingevoerd. Hier 'schoolziek' genaamd. Hij was dan niet letterlijk ziek, maar moest wel echt bijkomen. Zijn zus had mazzel, die had die snipperdagen niet nodig. Volgens mij heeft zij ze nooit allemaal opgenomen, maar het idee dat het kan/mag was al heel wat.

En nee, ik ging dan niet met ze naar een pretpark of speeltuin. Zeker oudste had die dagen nodig om bij te tanken. Speelde dan de hele dag met Lego of zo, dat was zijn manier om orde in de chaos in zijn hoofd te scheppen.

school had dat eerder moeten melden, maar wat een arrogante houding om als ouder te zeggen dat jij bepaalt of je kind ziek is en daar gewoon om liegt. Heb dan de ballen om de waarheid te zeggen.

Junio schreef op 10-05-2022 om 12:24:


Ik heb het gevoel dat de ouders die het hebben over snipperdagen meer dat laatste bedoelen.

Klopt, mijn kind raakte van het carnavalsfeest (drukte, herrie, warmte) zo van slag dat ze thuis moest overgeven van ellende. Dan is iets leuks niet leuk en hoeft ze er van mij niet heen. Op de basisschool deed ik er naar school toe ook nooit geheimzinnig over, ik zei gewoon tegen de directeur dat ze met carnaval niet kwam en dat was prima. Of ik haar voor zijn administratie dan even ziek wilde melden. Geen probleem, doen we dat.

Die snipperdagen op de middelbare school gaven lucht. Ze namen ze, zoals ik al zei, lang niet altijd, maar de mogelijkheid was er.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.