Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gespijbeld van school


Marty1984 schreef op 10-05-2022 om 16:29:

[..]

Als ze inspectie krijgen zullen ze waarschijnlijk op vraag ook het afwezigheids-briefje van de ouders moeten tonen.

Wordt nogal moeilijk uitleggen dat zij in hun Excel "ziek" zetten en dat op het briefje "geen zin in sportdag" staat. Het maakt het toch écht simpeler als iedereen (ouders en school) hetzelfde noteert. Als "ziek" dan wel in het vakje past en "geen zin in sportdag" of "sportdag geeft teveel prikkels" niet - waarbij ik daar als ouder mee akkoord gaat - dan zou ik mijn kind met veel liefde ziek melden.

Anders kan ik waarschijnlijk bij controle door inspectie wéér een hele uitleg gaan geven.

Je hoeft helemaal geen briefje te geven. Vroeger niet en nu ook niet. 

Het enige dat schriftelijk/per mail aangevraagd moet worden is uitzonderlijk verlof ivm bruiloften en jubilea of wanneer je ivm werk ouders op een ander moment op vakantie wil. 

SuzyQFive schreef op 10-05-2022 om 16:34:

[..]

En dat kan je op school ook prima aangeven, als het goed is.

Dat hij de ruimte kreeg om 'schoolziek' te zijn staat geheel los van wat ik school wel of niet vertelde natuurlijk. Maar inderdaad, ik belde of mailde dan met dat het voor zoon goed zou zijn een dagje thuis te blijven. En ook al hadden we toen nog lang geen diagnose, ze kenden hem (en ons!) goed genoeg om met zo'n berichtje genoegen te nemen. Geen idee hoe dat in de schooladministratie verwerkt werd.

Ik begrijp dat je dochter niet als enige zonder opgaaf van reden niet kwam opdagen. Nu ben ik zelf ook ooit jong geweest en had ik ook weleens een dag ergens geen zin in en zei ik dan tegen mijn ouders dat ik ziek ben (1x met een schoolreis naar een saaie locatie, mijn ouders wisten niet eens dat er die dag schoolreis was en kregen daarna een mail met dat het zo jammer was dat ik het heb gemist :') ) Persoonlijk vind ik het in dit verhaal  raar dat MEERDERE meisjes samen zonder mededeling bij de school wegblijven. Hebben ze elkaar zitten opjutten of zo?

Daarnaast had die school toch ook diezelfde dag nog de meisjes naar school kunnen roepen en ze vertellen dat spijbelen consequenties heeft? Of zeg ik iets raars?

Meesje schreef op 10-05-2022 om 12:26:

Kind zou wel een ongeluk gehad kunnen hebben, weggelopen zijn, meegegaan met engerd/loverboy enz en je zou pas doorhebben dat ze weg is als ze op het eind van de dag niet thuiskomt van school. Ik vind school zich hier ernstiger misdragen dan kind...

Ja precies. Ik vind het heel raar dat er niet dezelfde dag al op is gereageerd door de school. Het klinkt alsof die meisjes pas helemaal eind van de dag of echt achteraf zijn opgemerkt als ontbrekend?

Mijn oudste is heel groep 8 niet naar de overblijf geweest en ik had geen idee. Het enige is dat haar overblijfkaart eindeloos meeging, dus daardoor ging ik uiteindelijk vragen stellen. Bleek dus dat ze of bij iemand ging eten, of haar brood in het park opat. Nu liep het kind niet in zeven sloten tegelijk en ze was al 11, maar echt oplettend is het natuurlijk niet. Je moest aan het begin van het schooljaar opgeven hoe vaak ze zouden overblijven. Dat was elke dag

BeneficialJay65

BeneficialJay65

10-05-2022 om 20:13

Ik vind de schoolperiode april-mei-juni altijd zo rommelig vanwege die vele vrije dagen, goede vrijdag, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren en dan geeft onze school vaak nog een vrije dag in juni voor een studiedag. Geen-zin dagen ga ik niet aan beginnen.

@to ik vraag me wel af of je nog iets gedaan hebt dichterbij school? 

Santucha

Santucha

15-05-2022 om 17:55 Topicstarter

Ik heb vrijdag nogmaals de juf gevraagd waarom ik pas na 2,5 weken hiervan wat hoor. Zij zegt dat er op 22 april geen tijd was.

Het zijn wel de laatste weken voor mijn dochter op deze school maar ik ga misschien toch stappen zetten. Van mijn dochter hoorde ik dat ze maandag een half uurtje met de andere meisjes moest gaan schoonmaken en dinsdag weg mochten omdat de juf weg moest. Dit is toch geen straf voor een hele dag spijbelen...

Santucha

Santucha

15-05-2022 om 17:56 Topicstarter

Caramelzeezoutchocola schreef op 10-05-2022 om 20:13:

Ik vind de schoolperiode april-mei-juni altijd zo rommelig vanwege die vele vrije dagen, goede vrijdag, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren en dan geeft onze school vaak nog een vrije dag in juni voor een studiedag. Geen-zin dagen ga ik niet aan beginnen.

Als het een normale schooldag was zou ik haar niet ziekmelden. Het gaat mij erom dat als een "leuke dag" voor dochter niet leuk zou zijn ze van mij thuis mag blijven.

Je gaat een kind toch niet van school laten wisselen voor die paar laatste weken? Wat intens zielig voor haar! Ik hoop dat de scholen hier niet aan mee gaan werken. Hoe slecht ik het ook vind dat je pas zo laat op de hoogte bent gesteld van het spijbelen.

Lisabette schreef op 15-05-2022 om 17:58:

Je gaat een kind toch niet van school laten wisselen voor die paar laatste weken? Wat intens zielig voor haar! Ik hoop dat de scholen hier niet aan mee gaan werken. Hoe slecht ik het ook vind dat je pas zo laat op de hoogte bent gesteld van het spijbelen.

Denk dat ze bedoelt dat dochter in groep 8 zit en dus nog maar even naar deze school hoeft ☺️

Jonagold schreef op 10-05-2022 om 16:51:

[..]

Dat hij de ruimte kreeg om 'schoolziek' te zijn staat geheel los van wat ik school wel of niet vertelde natuurlijk. Maar inderdaad, ik belde of mailde dan met dat het voor zoon goed zou zijn een dagje thuis te blijven. En ook al hadden we toen nog lang geen diagnose, ze kenden hem (en ons!) goed genoeg om met zo'n berichtje genoegen te nemen. Geen idee hoe dat in de schooladministratie verwerkt werd.

Bij ons staat er dan ziek of geoorloofd afwezig

Lisabette schreef op 15-05-2022 om 17:58:

Je gaat een kind toch niet van school laten wisselen voor die paar laatste weken? Wat intens zielig voor haar! Ik hoop dat de scholen hier niet aan mee gaan werken. Hoe slecht ik het ook vind dat je pas zo laat op de hoogte bent gesteld van het spijbelen.

Ik zie niet staan dat zij voor de laatste paar weken haar dochter van school laat wisselen? Tenzij er een verhuizing is of het kind wordt bedreigd doet toch niemand? Of stond dat er net wel???

Dat zie ik nu inderdaad ook niet meer staan. Maar dat stond er net wel. Dus vandaar mijn reactie. Ik vond dat nogal extreem. Misschien heb ik het ook verkeerd gelezen hoor? Dan mijn excuses daarvoor!

Santucha schreef op 15-05-2022 om 17:55:

Ik heb vrijdag nogmaals de juf gevraagd waarom ik pas na 2,5 weken hiervan wat hoor. Zij zegt dat er op 22 april geen tijd was.

Het zijn wel de laatste weken voor mijn dochter op deze school maar ik ga misschien toch stappen zetten. Van mijn dochter hoorde ik dat ze maandag een half uurtje met de andere meisjes moest gaan schoonmaken en dinsdag weg mochten omdat de juf weg moest. Dit is toch geen straf voor een hele dag spijbelen...

Ik zou wel stappen zetten over het feit dat ze op 22 april geen tijd hadden om ouders van missende kinderen te bellen. Stel dat er wel iets gebeurd was? Dan is het toch raar dat ze ouders niks horen? Ik zou dus niet alleen vragen waarom niet maar ook aangeven dat ik deze gang van zaken onverantwoord vind.  Ook naar directie toe. 

Over de invulling van de straf zou ik verder geen stappen ondernemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.