Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gespijbeld van school


Max88 schreef op 10-05-2022 om 13:05:

school had dat eerder moeten melden, maar wat een arrogante houding om als ouder te zeggen dat jij bepaalt of je kind ziek is en daar gewoon om liegt. Heb dan de ballen om de waarheid te zeggen.

Zo hé, wat zeg je dat onaardig.

Max88 schreef op 10-05-2022 om 13:05:

school had dat eerder moeten melden, maar wat een arrogante houding om als ouder te zeggen dat jij bepaalt of je kind ziek is en daar gewoon om liegt. Heb dan de ballen om de waarheid te zeggen.

De waarheid zeggen leidde vaak tot meer gedoe.  Directeur die het afwezig zijn op de en of andere manier moet vastleggen in zijn verzuimregistratie. Ziek melden was dan de makkelijkste optie.

Ortho of dokter op de middelbare was ook een geldig excuus om niet te hoeven deelnemen aan de natte gymles toen dochter voor het eerst ongesteld was. Doe maar een tampon in was nog te ingewikkeld.

vertelsel schreef op 10-05-2022 om 13:14:

[..]

Klopt, mijn kind raakte van het carnavalsfeest (drukte, herrie, warmte) zo van slag dat ze thuis moest overgeven van ellende. Dan is iets leuks niet leuk en hoeft ze er van mij niet heen. Op de basisschool deed ik er naar school toe ook nooit geheimzinnig over, ik zei gewoon tegen de directeur dat ze met carnaval niet kwam en dat was prima. Of ik haar voor zijn administratie dan even ziek wilde melden. Geen probleem, doen we dat.

Die snipperdagen op de middelbare school gaven lucht. Ze namen ze, zoals ik al zei, lang niet altijd, maar de mogelijkheid was er.

Dat ziekmelden was voor de directeur inderdaad vaak de makkelijkste manier om afwezigheid te verklaren. 

Op school bij het consultatiebureau, overal moeten mensen dingen vastleggen over jouw kinderen naar dat moet wel passen in een excel-bestand dat weer andere mensen gemaakt hebben. Afwezig wegens geloofsovertuiging tijdens Sinterklaasfeest paste wel in dat excel bestand, afwezig tijdens sportdag wegens angst voor de grote massa kinderen en heel veel hulpouders in een vreemde omgeving past niet in dat excel bestand.  Ziek is dan het makkelijkst te registreren. 

Bakblik schreef op 10-05-2022 om 13:40:

[..]

Dat ziekmelden was voor de directeur inderdaad vaak de makkelijkste manier om afwezigheid te verklaren.

Op school bij het consultatiebureau, overal moeten mensen dingen vastleggen over jouw kinderen naar dat moet wel passen in een excel-bestand dat weer andere mensen gemaakt hebben. Afwezig wegens geloofsovertuiging tijdens Sinterklaasfeest paste wel in dat excel bestand, afwezig tijdens sportdag wegens angst voor de grote massa kinderen en heel veel hulpouders in een vreemde omgeving past niet in dat excel bestand. Ziek is dan het makkelijkst te registreren.

Deze kende ik nog niet.


SophieHowl schreef op 10-05-2022 om 13:54:

[..]

Deze kende ik nog niet.


Jehova's getuigen mogen geen Sinterklaasfeest vieren en sommige moslims zijn er ook niet op die dag.

SophieHowl schreef op 10-05-2022 om 13:54:

[..]

Deze kende ik nog niet.


geloofsovertuiging is een geldige absentiereden volgens de wet, dus daar is een vakje voor. 

vertelsel schreef op 10-05-2022 om 13:15:

[..]

Zo hé, wat zeg je dat onaardig.

Ik vind liegen dan weer onaardig. Zeg dan gewoon: hij komt niet.

Max88 schreef op 10-05-2022 om 14:21:

[..]

Ik vind liegen dan weer onaardig. Zeg dan gewoon: hij komt niet.

mijn uitleg en die van diverse anderen gelezen?

Max88 schreef op 10-05-2022 om 14:21:

[..]

Ik vind liegen dan weer onaardig. Zeg dan gewoon: hij komt niet.

Och nou ja, dat mag natuurlijk. Ik vraag me alleen altijd af bij deze manier van communiceren of je dat in het dagelijks leven ook zo doet, of dat je dat speciaal voor dit forum bewaart.

Bakblik schreef op 10-05-2022 om 13:57:

[..]

Jehova's getuigen mogen geen Sinterklaasfeest vieren en sommige moslims zijn er ook niet op die dag.

Dankjewel, dit wist ik nog niet.

Ysenda schreef op 10-05-2022 om 13:58:

[..]

geloofsovertuiging is een geldige absentiereden volgens de wet, dus daar is een vakje voor.

Klopt. Maar dat is dan wel maximaal één dag per feest, ook als het feest een week duurt. En dan meldt je dat vooraf al dus een kind is niet opeens vermist.

Verder is republikeins zijn geen levensovertuiging volgens mij. Want dan zou je je kind ook thuis kunnen houden als je heel erg voor ajax bent en ze gaan op excursie naar psv of feyenoord. 

Daarnaast is er nog een verschil tussen een kind dat ziek wordt of drie dagen moet bijkomen van zo'n dag of een kind dat gewoon geen zin heeft en liever iets anders doet met haar vriendinnen. 

Overigens zijn de koningsspelen vaak de dag voor de meivakantie en dan zijn ze bij de leerplicht extra alert op zogeheten luxeverzuim van mensen die goedkoper op vakantie willen.

Bakblik schreef op 10-05-2022 om 14:22:

[..]

mijn uitleg en die van diverse anderen gelezen?

Omdat? Als je eerlijk bent en zegt dat hij niet komt, dan laat je dat hokje aan hen over. Als zij in hun administratie willen jokken moeten ze dat zelf weten.

Vertelsel: "Ik vraag me alleen altijd af bij deze manier van communiceren of je dat in het dagelijks leven ook zo doet, of dat je dat speciaal voor dit forum bewaart."

Dit wordt wel heel persoonlijk en meta hè?

Max88 schreef op 10-05-2022 om 16:21:

[..]

Omdat? Als je eerlijk bent en zegt dat hij niet komt, dan laat je dat hokje aan hen over. Als zij in hun administratie willen jokken moeten ze dat zelf weten.

Vertelsel: "Ik vraag me alleen altijd af bij deze manier van communiceren of je dat in het dagelijks leven ook zo doet, of dat je dat speciaal voor dit forum bewaart."

Dit wordt wel heel persoonlijk en meta hè?

Als ze inspectie krijgen zullen ze waarschijnlijk op vraag ook het afwezigheids-briefje van de ouders moeten tonen.

Wordt nogal moeilijk uitleggen dat zij in hun Excel "ziek" zetten en dat op het briefje "geen zin in sportdag" staat. Het maakt het toch écht simpeler als iedereen (ouders en school) hetzelfde noteert. Als "ziek" dan wel in het vakje past en "geen zin in sportdag" of "sportdag geeft teveel prikkels" niet - waarbij ik daar als ouder mee akkoord gaat - dan zou ik mijn kind met veel liefde ziek melden.

Anders kan ik waarschijnlijk bij controle door inspectie wéér een hele uitleg gaan geven.

Jonagold schreef op 10-05-2022 om 12:29:

[..]

Dat denk ik ook. Mijn kind bleek met 16 jaar toch autistisch te zijn. Dat verklaarde waarom hij zoveel hersteltijd nodig had na school. Hier hebben we dus ook uit soort van noodzaak spijbeldagen ingevoerd. Hier 'schoolziek' genaamd. Hij was dan niet letterlijk ziek, maar moest wel echt bijkomen. Zijn zus had mazzel, die had die snipperdagen niet nodig. Volgens mij heeft zij ze nooit allemaal opgenomen, maar het idee dat het kan/mag was al heel wat.

En nee, ik ging dan niet met ze naar een pretpark of speeltuin. Zeker oudste had die dagen nodig om bij te tanken. Speelde dan de hele dag met Lego of zo, dat was zijn manier om orde in de chaos in zijn hoofd te scheppen.

En dat kan je op school ook prima aangeven, als het goed is. 

Max88 schreef op 10-05-2022 om 16:21:

[..]


Vertelsel: "Ik vraag me alleen altijd af bij deze manier van communiceren of je dat in het dagelijks leven ook zo doet, of dat je dat speciaal voor dit forum bewaart."

Dit wordt wel heel persoonlijk en meta hè?

Klopt helemaal. Je mag er antwoord op geven maar ik ben niet beledigd als je het niet doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.