Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Heel erg moeilijk inslapen... echt probleem.

Hallo,
Onze dochter van 11 jaar kan, sinds een paar maanden, heel moeilijk inslapen 's avonds. Rond 22u, tijdens de vakantie, gaat ze naar bed. Als ik dan kom slapen rond 24u ligt ze nog steeds wakker, en vaak ook nog later. Ze piekert nergens over, is gewoon niet moe en ligt te wachten tot de slaap komt... Ze heeft hier heel veel last van en is overdag ook moe. Ze wordt er 's avonds kwaad en verdrietig van dat ze niet kan slapen.
Ze is op kamp geweest met de jeugdbeweging en daar was het net hetzelfde. Niet kunnen slapen, terwijl al de anderen al lang in dromenland waren. Heel frustrerend voor haar (en voor ons).
We hebben al vanalles geprobeerd: warme melk drinken, zacht muziekje op de achtergrond, relaxatie-oefeningen,... Niets helpt, we zijn ten einde raad.
Iemand tips?

Gegroet,
Lhena.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eerder naar bed met een mooi boek

Heef ze al geprobeerd met een stapel mooie boeken veel vroeger in bed te kruipen?
Met een nieuw hoofdkussen misschien?

Linda99

Linda99

28-07-2009 om 19:15

Melatonine

Werkt voor mezelf ideaal, ook ik val niet altijd vanzelf in slaap. Gewoon te koop bij de drogist in kleine tabletvorm. Kan ook via de huisarts, als je dat prettiger vindt.

Lhena

Lhena

28-07-2009 om 20:40 Topicstarter

Linda, wat is melatonine precies? Is dat iets wat je tekort kan hebben in je lichaam, zoals vitaminen of ijzer? En heeft dat invloed op je slaappatroon?

Linda99

Linda99

28-07-2009 om 21:26

Lhena

Melatonine is het stofje wat er normaal gesproken voor zorgt dat je in slaap valt. Heb je dus van nature. Er is echter ook een synthetische variant om het natuurlijke proces een zetje te geven. Op internet is er veel informatie over te vinden.

H

H

28-07-2009 om 21:52

Hier ook melatonine

Mijn zoon van 8 krijgt sinds twee maanden ook iedere avond een tabletje met alleen Melatonine zonder verder enige toevoeging. (Was de enige waarop stond niet onder de twee jaar gebruiken i.p.v onder de twaalf jaar.) Sindsdien valt hij binnen een half uur in slaap, eerst lag hij echt uren wakker en was ontzettend moe overdag. Zelfs op school viel het op dat hij zoveel beter in z'n vel zit.
Echt een aanrader, hij is er zelf ook heel erg blij mee!!!

ano9

ano9

28-07-2009 om 22:30

Melatonine

hier ook een zoontje van 8 jaar met ADD die moeilijk inslaapt. naar huisarts geweest voor melatonine maar vooralsnog niet gekregen. ik heb een pilletje gekregen van een buuf om het te proberen, dat was 3 mg. ik heb een halve gegeven, en hij sliep binnen het kwartier. snap alleen niet waarom ik het niet krijg van de HA. volgens mij is het een heel onschuldig middeltje. de HA had naar de kinderarts gebeld voor advies en nu ligt er een verwijsbrief klaar voor de kinderarts. dat doen we niet want we hebben net een heel traject bij de kinderpsygoloog gehad. ik vind het wel eventjes welletjes zo. nu gaat de HA de psygoloog bellen dus we horen het nog allemaal hoe het nu verder moet. maar idd we hebben ook allemaal al geprobeerd, voorlezen, zelf lezen, warm bad, straffen, belonen... werkt allemaal niet.

Linda99

Linda99

28-07-2009 om 22:39

Ano9

Vreemd dat je geen recept hebt kunnen krijgen. Vriendin met dochter met ADHD kreeg het wel zonder probleem (van de kinderarts). Maar ja, artsen hebben nog heel vaak verschillende (persoonlijke) meningen...

H: welk merk heb jij? Ben ik wel benieuwd naar.

Lhena

Lhena

28-07-2009 om 23:43 Topicstarter

Informeren

Ik ga zeker eens bij de huisarts informeren, want wij zijn echt ten einde raad. Dochter is zelfs al zover dat ze tegen slaaptijd zenuwachtig wordt omdat ze toch al weet dat ze niet kan slapen. We worden er zo moedeloos van... We merken wel dat ze moeilijker kan inslapen na een heel actieve dag. Is dat bij jullie kinderen ook?

ano9

ano9

28-07-2009 om 23:59

Lhena

niet zozeer na een actieve dag, maar wel gaat hij heel de dag nog eens doornemen als hij in bed ligt. denkt overal over na en moet nog vanalles doen zoals kamer opruimen alles sorteren en zijn pokemon boek van voor naar achter lezen en weer terug...

an200

an200

29-07-2009 om 11:43

Re:

Je kind aan verslavende pillen helpen lijkt me niet het juiste plan. Inderdaad is het bij ADHD-kinderen iets anders, hoewel dat ADHD ook een modegril is. Vroeger (20 jaar terug) waren dat soort kinderen gewoon wat drukker dan anderen en was het duidelijk dat dit ook met de opvoeding te maken heeft (vaak verwende kinderen die alles mogen).

Tips voor beter slapen van je kind:
- Vroeger naar bed (vaak zijn kinderen die om 11 uur naar bed gaan over de natuurlijke slaap heen, zeker als ze normaal in schooltijd eerder naar bed gaan)
- Eerst een lekkere warme douche/bad nemen voor het slapen gaan
- Je kind een ontspannen massage geven van nek, rug, benen etc. (dit moet je kind dan wel willen, met 11 jaar willen alle kinderen dat niet)
- Hoe zit het met de warmte?? Dat kan ook van invloed zijn (bij iedereen trouwens in deze warme periode). Staan alle ramen wel los???
- Lezen voor het naar bed gaan.
- Een vast patroon aanhouden voor het naar bed gaan.

Tips als eerst een flink eind hardlopen voor het slapen gaan zijn juist funest, door de adrenaline slaap je dan juist nog slechter.

Vera*

Vera*

29-07-2009 om 12:07

Drogist

Melatomine kun je gewoon bij de drogist kopen.

Slaap je niet, dan rust je toch

Als kind had ik ook ontzettende moeite met in slaap vallen. Wat bij mij hielp heb ik al hierboven beschreven: eerder naar bed, met een mooi boek.

Wat mijn moeder zei, en wat me hielp over de zenuwen van het niet slapen heen te helpen was: 'slaap je niet, dan rust je toch'. Maar je moet je niet in bed gaan liggen opvreten, maar gewoon iets doen waar je rustig van wordt. Meestal was dat een lekker boek, soms ook gewoon een haakwerkje.

22 uur is aan de late kant, als je dan nog 2 uur wakker ligt voor je slaapt, dan is het al middernacht. Soms kun je ook te moe zijn om nog in slaap te kunnen vallen. Je kunt beter vanaf half 9 nog 2 uur wakker liggen, dan heb je toch meer slaap op een nacht.

Ik zou met je dochter afspreken dat ze probeert EERDER in bed te gaan liggen, met een rustige activiteit, zoals een boek, kruiswoord, haakwerkje o.i.d.

Linda99

Linda99

29-07-2009 om 14:01

Niet verslavend

Melatonine is NIET verslavend!

"Is melatonine verslavend?

Melatonine is geen slaapmiddel en heeft daardoor ook niet een bijwerkingenprofiel dat bij bepaalde slaapgeneesmiddelen gevonden wordt. Het is echter altijd goed om na langere tijd van melatonine-gebruik eens een aantal nachten zonder te proberen. Het kan zijn dat je vanuit jezelf weer beter kunt slapen."
(van www.melatonine.nl)

En prima, al die tips. Maar soms werken die allemaal niet. Heb zelf ook een kind waar we echt alles al bij hebben geprobeerd, maar die valt gewoon niet snel in slaap. Die krijgt trouwens zelden melatonine omdat ik haar nog te jong vind.

Bloemetje

Bloemetje

29-07-2009 om 19:41

Nog een tip

Echt een naar probleem! Wat ik nog kan bedenken:
Niet overdag een tukje laten doen. Al doezel je maar 5 minuutjes weg met je knuffels op de bank voor de tv, het kan funest zijn voor het inslapen 's avonds.

ano9

ano9

29-07-2009 om 20:56

Geloof me

wij hebben alles al geprobeerd, maar het schijnt dat sommige kinderen niet genoeg van dat stofje aanmaken wat ze in slaap doen vallen.

H

H

30-07-2009 om 16:27

Linda99

Het merk dat ik heb is Melatonine Pure van Leefvitaal, 500 tabletjes voor als ik me niet vergis 9.95 euro. (Kruidvat)

Onze zoon heeft trouwens absoluut geen ADHD maar een neefje wel, die heeft via doktersrecept een veel hogere dosering en dat gaat ook super. Moet ze wel een hoop aan bijbetalen trouwens, ik dacht een euro per dag!

anna van noniemen

anna van noniemen

30-07-2009 om 17:59

Oh my ....

>>Je kind aan verslavende pillen helpen lijkt me niet het juiste plan. Inderdaad is het bij ADHD-kinderen iets anders, hoewel dat ADHD ook een modegril is. Vroeger (20 jaar terug) waren dat soort kinderen gewoon wat drukker dan anderen en was het duidelijk dat dit ook met de opvoeding te maken heeft (vaak verwende kinderen die alles mogen). < <

Wat een vooroordelen in 1 zin zeg, zonder dat je echt weet waar je over praat zo te zien...

Hier dus ook een ADHD kind dat moeilijk in slaap kwam. Sinds we melatonine gebruiken (Sleepzzz, potje van 500 tabletten bij de Etos) gaat dat veel beter. Zoon 2 die in het traject van onderzoeken zit geven we het ook al, en ook hij slaapt al veel eerder!

Lhena

Lhena

30-07-2009 om 19:13 Topicstarter

Ik ga het proberen

Morgen ga ik even kijken bij Etos of Kruidvat. Onze dochter heeft geen adhd, maar is wel een heel actief kind. Altijd bezig, spelen, fietsen, tennissen... Daarom vinden wij het ook zo vreemd dat ze zo moeilijk in slaapt...
Groetjes

Dees 68

Dees 68

31-07-2009 om 22:49

Ach anna...

Ik zag de reactie ook en stond al klaar om een flinke repliek uit mijn toetsenbord te rammelen... en toen dacht ik: ach laat ook maar, zo'n reactie is de praat niet waard.

Hier trouwens ook een ADHD-er die met melatonine veel beter slaapt.

Dees 68

Dees 68

31-07-2009 om 22:58

Lhena

Het zou kunnen dat je dochter zo actief is dat ze de rust niet kan vinden. Dat hoeft geen ADHD te zijn hoor, maar ik heb begrepen dat je je kunt verzetten tegen je melatoninepiek en dat die dan weer voorbij is als ze slapen gaat (vergelijkbaar met niet kunnen slapen omdat je al weer over de moeheid heen bent).

Bij ADHD-ers is er vaker sprake van een verlate melatoninepiek, hij komt dus wel maar dan later. En vaak is het ook nog eens zo dat het daar in die bovenkamer nooit echt tot stilstand komt, wat ook niet echt bevorderlijk werkt bij het inslapen.

Het zou natuurlijk best kunnen dat zoiets ook speelt bij jouw dochter.

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Zo'n potje kost bijna niets en het kan ook weinig kwaad heb ik begrepen. En dan beginnen met een pilletje en dat iedere dag met een pilletje vermeerderen totdat je de ideale dosis gevonden hebt. Wij zijn anderhalf jaar geleden begonnen met 2 pillen en al snel overgestapt naar 3 omdat dat toch net wat meer effect had en nu zit ze op 4.

Melatonine

heel herkenbaar allemaal.Onze dochter heeft geen adhd ofzo maar kan wel moeilijk in slaap vallen en is smorgnes toch vroeg wakker.Misschien is die Melatonine wel wat.Vanaf hoe oud mag je dat gebruiken?

liedewij

liedewij

02-08-2009 om 08:36

Toch kritisch

Ik durf bijna niet te reageren omdat mij in eerdere discussies al opgevallen is dat melatonine gebruik een gevoelig onderwerp is.
Onze zoon van 9 is ook een moeilijke inslaper. Van jongsaf aan al. Ik heb het nooit een probleem gevonden. Omdat het steeds later word en hij 's morgens z'n bed moeilijk uit komt hebben we toch een aantal dingen geprobeerd. Vaak wel met tijdelijk succes; yogaoefeningen, druivesuiker als placebo, rolluik voor het raam zodat het echt donker is, een wedstrijdje maken van het slapen met als beloning een snoepje op z'n bord de volgende morgen. Soms werkte het 2-3 keer. Inmiddels slaapt hij nooit voor half 12 en is hij overdag wel moe. Ik twijfel enorm over melatonine. Zoveel ouders roepen direct tegen me dat dat de oplossing is. En dat geloof ik ook wel. Maar is het echt wel zo onschuldig? Dat het een lichaamseigenstof is zegt mij niets. Er zijn meer lichaamseigenstoffen waar je toch echt niet zonder gevolgen veel van slikken mag. Er wordt geroepen dat kinderen zelf te weinig melatonine aanmaken. Maar wie zegt dat? Waarom wordt het niet getest? Ik zou willen dat door bloedonderzoek bewezen wordt dat de melatoninespiegel inderdaad te laag is.Als dat dan zo is heb ik geen enkele moeite met toedienen van melatonine. Maar zomaar aannemen dat die waarde te laag is staat mij tegen.Of wordt er bloedgeprikt als je via een arts melatonine voorgeschreven krijgt? In mijn omgeving hoor ik daar niemand over. Volgende week heb ik een afspraak met de huisarts en wil ik daar naar vragen.
Ik heb een bevriende apotheker gevraagd wat te doen. Hij vertelde dat de dosering die vrij verkrijgbaar is veel te laag is en daarom geen effect kan hebben. Dat het toch vaak een placeboeffect is en dat daarom veel mensen steeds meer tabletjes nodig hebben om effect te bereiken. Hij adviseerde om het enkel via de huisarts toe te dienen. Dan is de dosering afgestemd op het gewicht van het kind. Hij adviseerde mij om eerst wat homeopatisch te proberen. Daar neig ik ook wel naar.Omdat de lange termijn effecten bij kinderen toch nog niet goed genoeg bekend zijn waarschuwde hij ervoor om het niet te makkelijk in te zetten.
Ik denk er ook nog over om misschien eens per week een inslaper te geven(zondagavond bijv.)zodat hij eens per week goed slaapt. Wil ik ook eens met de huisarts overleggen.

Ik heb het nu niet over kinderen met ADHD want daar weet ik te weinig van maar ik zou in het algemeen toch voorzichtig zijn.

Liedewij

miep janssen

miep janssen

02-08-2009 om 12:55

Toch melatonine

Mijn tweeling zijn al vanaf het begin hele moeilijke inslapers geweest, sinds hun 9 jaar gebruik ik af en toe 2 tabletjes melatoninetabl. 2 jaar gelden heb ik een potje gekocht en gebruik ik deze bij periode. Placebo effect? Absoluut niet. Ik geef ze deze tabletje rond een uur of 7 's avonds. Normaal gaan ze om half negen naar bed. Om 8 uur vragen ze of ze naar bed mogen en vervolgens slapen ze als roosjes. Ik gebruik dit middel alleen voor hun om bij te tanken, als ik merk dat ze het nodig hebben. Ik ben inderdaad bang om te vaak melatonine te geven omdat dit inderdaad een stof is die het lichaam zelf moet aanmaken, als je dit kunstmatig gaat toedienen neemt de aanmaak van het lichaam af, vandaar dat ik er heel zuinig mee ben. (potje is na 2 jaar half leeg. Maar het werkt heel goed!! en meer dan 2 tabletjes, hoe licht gedoseerd danook is echt niet nodig.

groetjes
Miep

Tirza G.

Tirza G.

02-08-2009 om 14:27

Sorry liedewij

Maar een apotheker die adviseert iets homeopatisch te nemen kan ik niet serieus nemen.

Tirza

liedewij

liedewij

02-08-2009 om 14:29

Het verbaast mij

Ik ben ook geen aanhanger van homeopathie. Heb mij er jaren geleden in verdiept vanwege allergieen van onze zoon. Kon mij niet voorstellen dat zo'n verdunning hielp. Ik ben nog steeds sceptisch. Maar bij een middeltje van dr. Vogel om te ontspannen/in slaap te komen denk ik ; baat het niet,schaadt het niet. En dat laatste ben ik met melatonine niet van overtuigd. Miep schrijft dat als je melatonine langdurig gebruikt(als ik je goed begrepen heb) dat dat de natuurlijke aanmaak remt. Ik mag toch echt hopen dat dat niet waar is. Dan zijn er legio kinderen waarvan de natuurlijke nu geremd wordt omdat ouders(en kids) ten einde raad zijn.

Maar zijn er kinderen bij wie vastgesteld is (via bloedonderzoek; lijkt mij de enige objectieve meting) dat hun melatonine in het bloed te laag is? Dat is toch geen rare vraag? Het verbaast mij gewoon dat zoveel mensen roepen dat hun kind dat stofje niet genoeg aanmaakt- zonder dat dat misschien medisch onderzocht is. In mijn omgeving ken ik aardig wat kinderen die melatonine gebruiken maar als ik hiernaar vraag kijken ouders mij glazaig aan. Want melatonine helpt dus..

Dat melatonine in een juiste dosering werkt daar twijfel ik niet aan - dat zal wel. Als de ervaring hier is dat het ook werkt in lichte dosering van de drogist dan zal ik dat niet in twijfel trekken. Maar heiligt het doel het middel?

Nogmaals; ik ben geen tegenstander van melatonine gebruik maar zou het beter gefundeerd willen zien. Het zou voor ons kind wellicht een oplossing zijn maar dan toch echt alleen als het zeker is dat zijn lijf het niet voldoende aanmaakt.Maar misschien zijn er ouders hier die daar ervaring mee hebben?

En Lhena; je dochter heeft sinds een paar maanden een slaapprobleem. Ik zou het dan toch ook niet weer direkt in de melatonine zoeken. Waarom zou ze dat stofje ineens niet goed aanmaken?

Liedewij

Tirza G.

Tirza G.

02-08-2009 om 14:32

Tekort of te laat........

Voor zover ik weet (en ik denk dat ik het weet) is er bij kinderen met AD(H)D of ASS een reeele kans op een te laag melatonine-level. Echter........melatonine is een stof die, naarmate je ouder wordt, later vrijkomt. De puberteit is er berucht om. Mijn zoon van 15 viel tot voor kort om 21 uur als een blok in slaap - en stond om 6.30 fluitend op. Langzaam maar zeker verschuift dat echter: hij kan niet in slaap komen en steeds moeizamer opstaan. Heeft te maken met het vrijkomen van melatonine in je lichaam, dat verschuift van 18-19 uur naar 21-22 uur in de puberteit. Ennnnn bedankt Hij slikt dus af en toe melatonine.
Mijn man trouwens ook. Die werkt continudienst en is van zichzelf een avondmens. Ochtenddiensten zijn een ramp, maar ook het terugschakelen na de nachtdienst verloopt niet vlekkeloos. Melatonine helpt.

Tirza

liedewij

liedewij

02-08-2009 om 14:32

Tirza

Hoeft ook niet

Liedewij

liedewij

liedewij

02-08-2009 om 14:56

Nogmaals tirza

Hoeft ook niet sloeg op of je een apotheker wel of niet serieus neemt.

Wat ik van melatonine lees is dat er inderdaad vaak een tekort is bij kinderen met ADHD of ASS. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat melatonine steeds later vrij komt(pubers) en vanaf de puberteit ook afneemt qua aanmaak. Bij omschakeling bij nachtdiensten/jet lag wordt het al heel lang gebruikt. Ik kan mij herinneren dat 12-13 jaar geleden collega's het al regelmatig gebruiken. Dat het werkt twijfel ik, zoals ik al zei, ook niet aan.

Maar nu terug naar een gezond basisschoolkind znder gedragsstoornis met een slaapprobleem. Moet je er klakkeloos vanuit gaan dat er een tekort aan melatonineaanmaak is? Waarom wordt er niet objectief onderzoek gedaan alvorens melatonine te geven, of wordt dat wel gedaan? Veel ouders geven hun kind dagelijks melatonine( tenminste; ouders in mijn omgeving) omdat het toch geen kwaad kan. Waarom gebeurt dit zo makkelijk zonder medisch onderzoek? Dat zijn de vragen die ik heb en dat maakt dat ik huiverig ben om ermee te beginnen.

Liedewij

Tirza G.

Tirza G.

02-08-2009 om 20:08

Liedewij

In dat geval ben ik het helemaal met je eens. Het zijn geen snoepjes.

Tirza

ano9

ano9

02-08-2009 om 20:32

Hier

wij zijn vrijdag naar de kinderarts gestuurd voor melatonine. heb gevraagd of het verslavend werkte. dat was niet zo. het kan geen kwaad. je kan ook idd tabletjes halen bij de drogist maar dat is zo'n lage dosering dat het als vaak niet werkt zei de kinderarts. wij hebben tabletjes van 3mg gekregen, en ik geef een halve. werkt prima. als 3mg niet genoeg was mochten we zelfs meer geven. maar dat is vooralsnog niet nodig. voor mij was het belangrijk of het kwaad kon als wij heb melatonine gaven. dat is dus echt niet zo. wel moesten wij de diagnose van de kinderpsygoloog laten zien.(zoon heeft ADD)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.