Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
anders

anders

07-06-2009 om 11:37

Help (lang) [zoon en nichtje bloot aan het experimenteren]


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Laminaat

Laminaat

08-06-2009 om 15:05

Tegelijkertijd gereageerd

Sorry Anders,

Ik reageerde terwijl jij je ps-je postte. Een groot deel van mijn laatste bericht kan je ongelezen laten...
Laminaat

Daar ligt direct het probleem

jij vind een jongen van 11 die masturbeert in de woonkamer geen superprobleem. EN zonder mij nou direct preuts te noemen: ik zou het wel een (super) probleem vinden. Masturberen doe je prive, niet op een plek waar anderen kunnen meegenieten.

Rafelkap

Rafelkap

08-06-2009 om 18:36

10-11 normale leeftijd voor experimentjes - mannen?

Ik vind 10/11 jaar geen gekke leeftijd voor experimenten. Ik deed het zelf niet, maar mijn man wel en die is "heel normaal geworden".
Op zich is de woonkamer (openbare plek)natuurlijk geen plek hiervoor, aan de andere kant fijn toch, nu kunnen de ouders er op reageren. Ik ga er vanuit dat het niet tegen de zin van het meisje is gegaan en als Anders gemeend heeft dat het meisje "schuld" had is dat natuurlijk onzin. Maar ik geloof dat dat gewoon wat onhandig was opgeschreven, die "smalende toon" was denk ik niet zo bedoelt.

Laminaat

Laminaat

08-06-2009 om 20:02

Dirksmama

Dirksmama,

Ik gun je je Brrrrrr-ervaring, maar over je nek gaan lijkt me niet zo fijn. Kan je je reactie toelichten?

Laminaat

Jade

Jade

09-06-2009 om 00:32

Anders,

ik bedoelde met "niet meer bij elkaar slapen" even niet meer bij elkaar laten logeren.

Na jouw reactie heb ik mijn posting even teruggelezen en ja, het staat er wat krom

an200

an200

10-06-2009 om 19:45

Re:

Neef en nicht die logeren?? Tja eerlijk gezegd als ze een jaar of 10/11 zijn, dan zijn het nog niet meteen pubers. En ja dat het nichtje nieuwsgierig is en haar neefje bloot wil zien om eens te kijken hoe jongens er uitzien en daarbij zelf ook de pyama uitdoet om je zoontje zo ver te krijgen (als ze in pyama slaapt tenminste), daar kan ik me best wel iets bij voorstellen, zeker als het nichtje normaal geen bloot ziet. Ik kan me ook voorstellen dat je zoontje best wil laten zien hoe zijn piemeltje werkt (zeker als deze misschien wel stijf is geworden door de spanning en omdat hij met bloot geen moeite heeft)

Ik heb nog wel een paar vragen aan anders:
1) Zou je het nichtje ook samen laten douchen of baden met je zoontje? Of had je dat sowieso niet gedaan

2) Komen er wel meer logees en hoe gaat dat?

3) Waarom mag je zoon masturberen in de woonkamer? Vind je dat altijd prima en blijf je er bij of stuur je hem weg?

4)Mag hij altijd bloot zijn en hoe ga je er mee om wanneer hij met een erectie rondloopt?

5) Waarom mogen ze niet meer logeren? Het kwaad is al geschied en eerlijk gezegt zou ik er verder geen punt van maken en misschien met je nichtje nog eens er over praten....

6) Hoe ga je om met vriendjes van de zoontje? Mogen die ook bloot spelen bij jullie en mogen ze ook bij jullie logeren. met andere woorden hoe ga je daar mee om?

PS Ik vind het best eens goed om te lezen dat er gezinnen zijn waar bloot normaal is. Ook bij mijn gezin is bloot heel normaal en was mij dit gebeurd dan had ik met de kinderen wel een goed gesprek gehad, en zeker ook met mijn zus maar ik had er geen probleem van gemaakt. Ik zou mijn nichtje zeker weer vragen om te komen logeren (zeker als ze elkaar toch al leuk vinden) en juist er geen probleem van maken. Je nichtje lijkt het juist prettig te vinden in jullie gezin (het vrije in jullie gezin). Het is net of je haar nu wil straffen...

an200

an200

10-06-2009 om 21:46

Re;

Mag ik vragen hoe je dat doet wanneer vriendjes logeren of bloot lopen? Hoe ervaren die vriendjes dat eigenlijk? Laat je dan je zoon en zijn vriendje bloot of moeten ze weer aankleden?

Vraagt een vriendje zelf ook wel eens of hij zijn kleren uit mag doen (omdat hij dat toch prettig vind?) en wanneer is je zoon met zijn vriendjes bloot? Is dat ook min of meer 'ontdekken' of gewoon bloot spelen of douchen?

Laat je vriendjes ook douchen met je zoon en hoe ga je er mee om wanneer vriendjes een erectie hebben/krijgen? Komt dat voor en mogen die ook masturberen samen met je zoon?

Bij ons komen ook vriendjes over de vloer en wanneer ze logeren mogen ze dus ook samen in bad of onder de douche. Daarna mogen ze wat mij betreft rustig nog samen even bloot spelen op de slaapkamer van mijn zoon.

Ik heb er ook geen moeite mee als ze op 1 kamer slapen. Soms komt het zelfs voor dat ze in 1 bed slapen omdat het gezelliger is. Daar kom je de volgende dag achter als je ze wekt

Niet alle vriendjes zijn opgevoed met bloot en daar hou ik dan ook rekening mee. De ouders zijn altijd op de hoogte van onze levensstijl, maar ook bij die ouders mogen ze samen douchen en slapen.

Mijn nichtjes komen ook wel logeren en om nieuwschierigheid te voorkomen douchen mijn zoon en mijn nichtjes samen. Slapen natuurlijk apart. Voordeel is wel dat mijn zus ook open is over bloot en mijn zoon ook mee laat douchen met haar en haar nichtje.

Tirza G.

Tirza G.

10-06-2009 om 22:23

An200

Je schrijft:
Om nieuwsgierigheid te voorkomen douchen nichtjes en zoon samen.

Waarom moet je nieuwsgierigheid voorkomen en voorkóm je dat ook met samen douchen? Welke nieuwsgierigheid bedoel je? Ze kennen het vrouwenlichaam van jou toch?

En je schrijft:
Slapen natuurlijk apart (die nichtjes en je zoon). Hoezo, waarom? Ze logeren toch bij elkaar? Waarom slapen ze dan niet bij elkaar?

Tirza

Ik blijf me verbazen

Ik blijf me verbazen....Hier hebben we ook vaak logé's. Zowel jongens (neefjes) als meisjes. En die douchen/badderen en slapen gewoon bij jongste, met jongste samen. Dat zijn ze van jongs af aan gewend en vinden ze doodnormaal. Jongste is 11 en heeft er nog steeds geen problemen mee, ook niet met d'r neefje van 9 en een half. Ze vragen het niet eens...ik stuur ze naar boven om een logeerbed te maken en die leggen ze automatisch bij jongste op de kamer, ik stuur ze naar boven om zich klaar te maken om te slapen en ze springen samen onder de douche. Maar ik heb ze nog nóóit matstruberend in de douche aangetroffen of in bed. Over het algemeen spelen ze met de barbies in de douche en lezen ze boekjes in bed en in bad maken ze kapsels van schuim.....
Ooit 1 keer heb ik ze bloot in bed aangetroffen (wel in hun eigen bed) en toen waren ze 6 en 4 en het was nog erg warm ook. Lijkt me vrij 'normaal'.
En ik ga vaak naar boven als er een loge is....omdat anders het schuim tot in de hal ligt en daar ben ik niet zo gecharmeerd van.
Ik vindt de manier waarop jullie met bloot omgaan enigzins gefixeerd op sex/mastruberen. Het is net of je wil dat je zoon maar bezig is met sex en ondekken. Als bloot zo gewoon is, heeft het juist niks met sex te maken.
groeten albana

Nou

Alleen al het feit dat je samen douchen niet zou 'aanmoedigen' als er een loge is....
Hoe kom je erop? Ik zou niet eens bedenken dat ze iets qua sex zouden kúnnen doen..Ongeacht of ze dat deden of doen. Zoiets komt niet eens in m'n hoofd op en als ik ze zo bezig zie als ik kom kijken is dat ook allemaal een nog ver van m'n bed show.
En waarom zouden ze niet bloot beneden lopen? Gebeurd hier zo vaak...wie zou daar dan problemen mee kunnen hebben of is het lustopwekkend ofzo? Zo'n jong kind nog....onbehaard en zonder borsten...En ik neem aan de mensen die hier wel eens binnenvallen daar ook geen problemen mee hebben. Sterker nog die hebben vrijwel allemaal kinderen in dezelfde leeftijd. En 't ene kind met 't andere 't is toch allemaal hetzelfde niet?
En hoezo 'weet je zoon' dat jij geen problemen ermee hebt als hij mastrubeert?
Hier is dat toch echt geen dagelijks gespreksonderwerp. Ze weten wat het is en dat het 'gewoon' is en dat je dat een beetje voor jezelf houd.
En that's it.
Dus aan de ene kant vindt ik je behoorlijk preusts (qua samen douchen en bloot lopen/logeren) en aan de andere kant schiet je dan compleet door dat samen je geslachtsdelen bekijken voor 11-jarigen doodgewoon is en moet kunnen.
Daarom verbaas ik me.
groeten albana

Je zegt het zelf

je zegt het zelf:
"Hij weet dat ik geen probleem van masturberen maak mischien doen ze dat samen zo dicht zit ik niet op zijn lip."
Hoe weet jij dat? Heeft ie dat ooit gevraagd (hier nog nooit en we hebben 2 kinderen) of heb je 't hem ooit verteld?? zoiets zou ik namelijk nooit doen.. Het hele mastruberen is hier nooit een issue of het moet toevallig ter sprake komen omdat het over sex gaat...
Waarom zou mastruberen uberhaupt 'toestemming' nodig hebben? Vraag je voor sex ooit toestemming?
Heb ik nog nooit gedaan...en mijn kinderen ook niet en toch doen ze het.

Dat andere ouders of mensen die toevalig door het raam kijken er problemen mee hebben om samen te douchen (is zelfs op school verplicht! Dus wat is het verschil?) of bloot lopen komt me ook zeer 'raar' voor...Gemengd kán ik me nog voorstellen vanaf een bepaalde leeftijd, maar jongste is hier 11 en die doucht bij iedereen waar ze logeert, jongens en meisjes en ál die ouders vinden het schijnbaar 'doodnormaal'.
Of woon je een streng religeuze omgeving ofzo?
Ik vind je mening zó op beide onderwerpen in tegenspraak met elkaar. Snap je wat ik bedoel?
groeten albana

Eerste berichtje van anders:

En hier voor de duidelijkheid nog wat copy/paste van jouw:
" na lang aandringen van de dochter van mijn zus is ze dit weekend komen logeren. Nu ben ik een beetje een paria in onze familie omdat ik volgens hen een bedenkelijke moraaal heb tegenover sexualiteit van kinderen. Ik heb ook het idee gehad dat dat de reden was dat ze niet mocht komen logeren en heb bij visties vaak het idee gehad dat ze onze zoon erg interessant vond. Nu heb ik met hem voor de logeerpartij al een gesprekje gehad en hem op het hart gedrukt niet te "experimenteren" met z`n nichtje. Vanaochtend te lang uitgeslapen en vond het al zo stil kom ik beneden in de woonkamer en ja hoor beide bloot en druk met onderzoek...Wat moet ik doen verzwijgen voor m`n zus in de hoop dat het niet uit komt? Oh ja mijn zoon is 11 dochter van mijn zus 10. "
Je zegt zelf dat anderen vinden dat je een 'bedenkelijke moraal ' hebt tegenover sex en zelfs van tevoren instrueer je je zoon dat hij geen expirimentjes mag doen. (Dat alleen al, hoe kom je op 't idee!) En zelfs dan nog, ik zou zoiets nooit willen/proberen te verzwijgen voor welke ouders dan ook...
groeten albana

an200

an200

11-06-2009 om 19:01

Re:

Ik laat mijn nichtjes gewoon samen douchen met mijn zoon en soms douche ik zelfs mee. Dat is heel natuurlijk, het is gewoon familie en ze zullen denk ik minder bezig zijn met hoe ziet het er uit bij de ander.

Ik heb er geen moeite mee wanneer een vriendje van mijn zoontje komt logeren, maar ik wil dan wel dat hij zich doucht voordat hij bij ons onder de schone lakens gaat (zo gaat dat ook wanneer mijn zoontje bij zijn vriendjes logeert). Ik zet ze meestal beide in bad of onder de douche (dat wil zeggen ik laat het bad vollopen). Als ze gaan douchen ben ik er meestal niet bij, hooguit kijk ik om de deur wanneer het te lang duurt. Als ze echt smerig zijn gaan ze in bad (hoe oud ze ook zijn) en meestal is dat voor de vriendjes een groot plezier omdat ze daar thuis geen bad hebben. Als ik het bad vol laat lopen dan komt het best vaak voor dat de jongens al in hun blootje staan te wachten tot ze er in mogen. Na tijd mogen ze gerust nog even bloot spelen, soms kan het zelfs niet anders dan doe ik namenlijk direct de vieze kleren in de was en het komt vaak voor dat de logee geen reserve bij zich heeft.

Mijn zoon vind het prettig om na het badderen nog even bloot te mogen zijn, dus waarom moeilijk doen als zijn vriendje erbij is. Ze zien elkaar ook bij de voetbal bloot. Het komt best wel eens voor dat mijn zoon een stijve heeft als hij soms bloot beneden zit (bij ons kan dat wel, geen buren en inkijk), maar dat is niet sexueel en ik zie daar ook geen probleem in. Ik maak meestal even een luchtig grapjeover. Soms zit hij aandachtig tv te kijken en zit hij ook wel eens ongemerkt te 'piemelen' zoals ik het noem. Nee, voor de duidelijkheid hij masturbeert dan niet zoals volwassenen en pubers dat doen maar speelt er wat mee. Ik zeg dan vaak dat hij dat op zijn kamer moet doen, maar ik vind het te onschuldig om er een drama van te maken. Hij weet wel wat masturberen is en doet dat ook wel op zijn slaapkamer of in bad en ja ook ik heb hem dat wel eens zien doen wanneer de badkamer inliep om daar iets te pakken. Meestal stopt hij dan even waarna ik zeg: je mag best verder gaan hoor ik ga al weer weg. Ik vind het heel normaal dat hij dat doet, dat doen de meeste jongens... ik zie het liever niet maar stoor me er ook niet aan. Het is hetzelfde als neuspeuteren.

De vriendjes van mijn zoon die komen logeren lopen zonder gene ook bloot rond na het douchen en ook mijn nichtjes wel. Mijn zoon slaapt best wel eens samen met een vriendje in 1 bed (ook bloot 's zomers). Dat vind ik geen probleem.

Ik ken de meeste ouders en ik drink veel koffie bij de moeders en we hebben dus van te voren overleg en ik weet hoe deze ouders in elkaar steken dat helpt een stuk. Het gaat bij de vriendjes thuis niet anders en ook deze ouders vinden het juist fijn dat mijn zoon zo vrij is en dat hun zoon daar iets van mee krijgt.

Met mijn nichtjes van 10 en 11 heb ik er eigenlijk nooit echt over nagedacht. Wat mij betreft zouden ze best in 1 bed mogen slapen, zowel de nichtjes al mijn zoon puberen nog niet echt en spelen ook wel bloot na het douchen of baden. Ik zal ze zelf eens vragen of ze dat willen?

Ik vind het juist goed om eens te horen van anderen hoe ze tegen bloot in het gezin aankijken. Hoe gaan anderen er mee om in het gezin en wanneer er logees zijn? Hebben jullie je zoon of dochter wel eens zien masturberen bijvoorbeeld, weten jullie of hij/zij het doet, hoe ga je er mee om? Hoe ga je om met een zoon die wel eens bloot is en een erectie heeft (met douchen of wat dan ook). Ongedwongen of toch heel preuts?

Binnen ons gezin zijn we toch wel naturistisch en kijken dus wat makkelijker tegen bloot zijn aan en alles wat er bij komt, maar hoe zit dat bij anderen?

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2009 om 20:04

En het grappige is dan weer (an200)

Dat je schrijft:
Het gaat bij de vriendjes thuis niet anders en ook deze ouders vinden het juist fijn dat mijn zoon zo vrij is en dat hun zoon daar iets van mee krijgt.
////////
Daar lees ik toch een duidelijke tegenstelling in. Eerst schrijf je dat het bij die andere ouders net zo gaat en vervolgens schrijf je die de kinderen van die ouders nog wat kunnen leren van jouw zoon die zo vrij is. Eeeeeeh........als hun kinderen net zo vrij zijn, hoeven die vriendjes het toch niet van jouw zoon mee te krijgen?

Tirza

an200

an200

11-06-2009 om 21:10

Die tegenstellingen die jij leest vallen best mee. Mijn zoon heeft meerdere vriendjes. Een aantal is zelf ook heel frank en vrij, er waren er twee die wat minder vrij waren maar na het logeren bij ons veel vrijer zijn geworden. Dat merk ik dan uit de reactie van die ouders die op hun beurt ook anders omgaan met mijn zoon als deze daar komt logeren. Niet in elk gezin is bloot heel normaal. Vandaar dus ook mijn vragen aan andere ouders, maar kennelijk vind iedereen het toch een moeilijk onderwerp om over te praten. Veel mensen vinden iets meer bloot binnen een gezin vreemd en zoeken allelei dingen er bij die er niet zijn.

Mijn zoon komt best wel eens 's morgens bij mij in bed kruipen om te knuffelen of dicht tegen me aan te liggen.Moet ik daar opeens anders mee omgaan omdat hij ouder wordt?? Ik vind van niet, ik vind het goed dat mijn zoon geen schaamte kent tegenover ons als ouders en anderen. Hij kent natuurlijk wel de grenzen en weet ook dat hij niet overal bloot kan zijn of de kleren uit mag doen (lees bij vreemden die hij niet kent)

Ik ben ook iemand die er makkelijk over praat met anderen, maar merk wel dat op een forum als deze men er lang niet zo makkelijk over praat en op dit gebied liever geen ervaringen deelt.

Albana

Is douchen bij jullie op 11 jarige leeftijd op school nog gemengd? Hier dus niet, kleedkamers en douchen niet gemengd. Op de sportclub van zoon(10-12 jaar) overigens ook niet.

Wil

nee, ze douchen niet gemengd, alles van hetzelfde geslacht in 1 douche...maar ik begreep van anders dat ze zelfs van hetzelfde geslacht samen douchen 'niet zou aanmoedigen' en dan denk ik: 'wat doet de sportclub en de schoolgym dan? ' moedigen die het (omdat het verplicht is) dan niet aan?
groeten albana

An 200 en anders

ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat jullie 1 en dezelfde persoon zijn en dus mijn antwoord in 1 berichtje.
Waarom zou het goed zijn eens van andere ouders te horen hoe ze tegen bloot aankijken? Ergens lees ik ook dat je het 'overlegd' met andere ouders daarover..
Alleen dát al.
Ik heb zoiets nog nooit gevraagd of overlegd, 't kan me ook niet veel schelen. Ik denk dat als een kind er problemen mee heeft of dat ze dat raar vinden ze dat wel duidelijk maken in hun gedrag of zeggen. Net als er kinderen zijn die wel een nachtkus willen van andermans moeder en kinderen die dat beslist niet willen.
Ik denk er niet eens over na...
En voor mij hoort mastruberen bij sex, of bij sexuele oniwikkeling voor mij part. En dat is gewoon onderdeel ervan. Waarom is dat 'anders' als het een kind betreft? Zelfs als een kind nog niet met sex bezig is kan het nog wel genieten van met zichzelf spelen en dan is het toch gewoon sex.
En zowiezo...ik zie weinig verband tussen bloot lopen thuis en sex...'t een heeft vrijwel niks met het andere te maken.
En dan denk ik zo 'geforceerd' omgaan met bloot en zogenaamd zo 'vrij' met sex???
Ik kan het niet helemaal met elkaar rijmen....
groeten albana

Helemaal eens met albana

Dit was precies wat ik dacht toen ik dit draadje aan het lezen was. Er wordt niet veel gereageerd omdat de meeste ouders het onderwerp niet interessant vinden. Waarover moet je ervaringen uitwisselen?
Ik zie mijn kind vanaf zijn geboorte al in zijn blootje. Dat is net zo vertrouwd als mijn eigen lichaam. Zijn sexuele ontwikkeling is van hem. Als hij vragen heeft, problemen, kan hij daar mee komen. Maar die zie ik volkomen los van zijn bloot zijn.
Misschien stelt hij bepaalde vragen wel liever aan zijn vader, of aan een leeftijdgenoot. Mijn zoon zou het zeker niet op prijs stellen als ik ongevraagd een verhaal op ga hangen over "masturbatie".
Kleine jongetjes worden groot en dat gaat eigenlijk vanzelf. Zijn sexuele ontwikkeling gaat in zijn eigen tempo en er wordt hem niets opgedrongen. Juist omdat de ontwikkeling van mijn kind op alle gebieden als normaal wordt gezien, is zijn sexuele ontwikkeling als apart onderwerp niet interessant.

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 11:30

Gevraagd of ongevraagd

Ik denk dat het heel belangrijk is om je kinderen wegwijs te maken (en daarmee weerbaar, inderdaad) op sexueel gebied. De vraag is alleen wanneer je dat doet. En ik denk dat dat per ouder en per kind verschilt. Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is om serieus op vragen van je kind in te gaan. Maar niet alle kinderen stellen vragen. Die van mij niet in ieder geval. Mijn oudste dochter is nu 10, en zowel in lichamelijk als geestelijk opzicht nog echt een kind. Helemaal niet bezig met haar lichaam of seksualiteit. Maar om me heen zie ik dat dat bij andere meiden van haar leeftijd al wel begint te spelen. Op dit moment is mijn plan om haar te gaan voorlichten op het moment dat haar lichaam begint te veranderen. Maar het kan best dat er zich al eerder een gelegenheid voordoet. Dat het gebeurt vind ik in ieder geval belangrijk. Zeker bij meisjes (ik weet nog dat ik me rot schrok toen ik voor het eerst ongesteld werd!), maar waarschijnlijk net zo bij jongens (heb ik niet zo'n verstand van, ik ben geen jongen en heb alleen dochters .

Vreemd en gevraagd en ongevraagd

Dat ik denk dat je 2 dezelfde personen bent mag je best vreemd vinden, maar het komt hier heel vaak voor, en je schrijftstijl en de manier waarop de ander schrijft lijken zo op elkaar dat ik mijn vermoedens maar eens neerzette. Daarvoor hoeft er (denk ik) geen steekje aan je los te zitten.

Misschien is dát de kern wel van wat ik verbazingwekkend aan je vindt.
"ik vind het belangrijk over zulke zaken af te stemmem met andere ouders zoals je zelf al even aan gaf kunnen ouders om regeligieuze reden hier niet mee instemmen. Ik heb denk ik uitvoerig tegelicht dat ik ook geen verband zie tussen bloot lopen en sex wel een verband tussen bloot lopen en het gesprek met je kind kunnen voeren over sexualiteit en wat daaraan gelinkt is."

Ik zie de belangrijkheid van zulke dingen op elkaar afstemmen helemaal niet. Niet qua sexualieteit en niet qua bloot lopen en niet qua eten en drinken en alles wat je normaal op een dag ook zou kunnen doen.
Ik stem eigenlijk nooit wat af met potentiële loge's. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn kinderen ergens gingen logeren en er van alles 'afgestemd' moest worden.
Hoogstens hoe laat wil je haar ophalen en hoe laat komt hij en bijzondere dingen als een dieet ofzo.
Maar dat is het wel.
Volgens mij zou ik ook áls een ouder zulke dingen met mij wou 'afstemmen' ernstig gaan bedenken of ik het wel vetrouwd vindt om daar te spelen/logeren...ik zou het gewoonweg 'raar' vinden. Ongeacht wat dat afstemmen als onderwerp zou hebben.
En nee, ik ben niet opgegroeid in een religeus gezin, misschien dat ik daarom juist wel jouw enigzins gespannen manier van omgang met bloot en sex helemaal niet kan begrijpen. Maar ik zie het wel.....en ik geloof ook dat die manier niet het beste is.

Nog even over vragen en ongevraagd advies geven.Hier is sex of wat er ook mee te maken heeft een 'gewoon' onderwerp. Er wordt wel eens gepraat erover. Of grapjes gemaakt met woorden die erop betrekking hebben (denk aan woorden als stijve of penis) en ondanks dat ze echt wel voorgelicht zijn (ooit toen ze jonger waren) komen er hier regelmatig vragen. Soms gewoon aan tafel onder het eten ofzo.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-06-2009 om 14:29

Albana

Albana,
Anders plaatst een vraag, want ze zit ergens mee. Ik heb het gevoel dat jij in je reacties vooral benadrukt dat zij 'anders' is dan jij. Want ze denkt na over dingen waar jij niet speciaal over nadenkt. Ze praat over dingen waarover jij niet speciaal praat. Ze ziet beren, die jij niet ziet. Ze heeft zorgen die jij niet hebt. Waarom peper je haar dat zo in? (zo komt het tenminste op mij over). Jouw waarden en normen hoeven toch niet die van de ander te zijn? natuurlijk, Anders vraagt meningen, en die krijgt ze. Dat heb je met dit soort fora. Maar ik vind het inmiddels wel wat weghebben van een kruisverhoor.

Tirza G.

Tirza G.

12-06-2009 om 14:46

Aaaah albana

Je verwoordt precies wat ik ook denk: het geforceerde omgaan met blootzijn. Anders en an200 schrijven dat ze het volkomen normaal en natuurlijk vinden, maar blijkbaar wél zo normaal en natuurlijk dat ze het met alle ouders in hun omgeving bespreken. Huh? Juíst dingen die normaal en natuurlijk zijn, bespreek je niet. Dat een loge blijft eten, bespreek je toch ook niet? Hooguit een dieet of andere bijzonderheden.
Juist het feit dat je het bespreekt maakt het bijzonder. En het heeft ook iets "uitdragends", kijk ons eens even frank en vrij zijn.
In dat verband vind ik het voorbeeld van An200 (een vriendje is thuis preuts maar sinds hij bij de zoon van An200 gelogeerd heeft niet meer, hoera hoera zijn ouders zijn helemaal blij) een beetje wonderlijk. In het gezin van An200 is bloot zijn natuurlijk en normaal, frank en vrij stappen zij door het leven. Sterker nog: juist in je eigen huis en gezin moet dat kunnen, een soort van basisveiligheid. Vriendje doet dat thuis niet, zijn ouders vinden het zelfs jammer, vriendje gaat een keer logeren en hoppetee: voelt zich ineens in zijn eigen huis bij zijn eigen ouders ook veilig genoeg om bloot te lopen. Joechei joechei, wat een wínstpunt zeg.

En voor Anders: jullie zoon van 14 loopt niet meer bloot. Voelt hij zich ineens niet veilig meer?

Tirza

Vic

Vic

12-06-2009 om 14:49

Afstemmen?

Ik stem nooit iets af met ouders van logés. Nou moet ik eerlijk zeggen dat het er hier keurig aan toe gaat Als ik een logé heb vind ik het niet gepast om in mijn blootje door het huis te gaan lopen. Doe jij dat wel dan?

Vol tegenstrijdigheden in bovenstaande stukjes

Ik lees misschien niet goed maar volgens mij staan de stukjes van "anders" vol tegenstrijdigheden. Het draadje begint met "help", als je dan gaat lezen dan blijkt er niet veel hulp nodig te zijn want 'anders" is vol overtuiging het prima te doen (ik beweer hier overigens niet dat dat niet zo is). Dan kan opeens alles wat betreft bloot en mastruberen en is alles normaal en toegestaan, om vervolgens weer van alles kort te sluiten en te bespreken met andere ouders. Sorry, maar de logica ontgaat me.
Als het zo uit komt dan lopen we hier bloot heen en weer boven tussen de badkamer en slaapkamers meestal. Dochter en zoon gaan een enkele keer nog samen in bad en dochter gaat ook als het zo uit komt met vader mee onder de douche. Wordt verder niet uitgebreidt over gesproken of over nagedacht eigenlijk. Maar als er hier een logé is dan lopen wij zelf niet in onze blote kont over de bovenverdieping heen en weer, niet dat we dat niet doen uit schaamte maar ik zie de toegevoegde waarde er niet van.

an200

an200

12-06-2009 om 19:19

Re:

Ik wil graag even reageren op Tirza en anderen. Ik stem niet af met ouders zoals jij dat noemt (ik heb dat ook nergens geschreven!!!), ik spreek wel met de moeders van vriendjes van mijn zoon (we drinken vaak samen koffie). ik vertel dan meestal wel hoe het logeren ging als ze er naar vragen. Ik ga echt niet met hen doornemen hoe een weekend zal verlopen.

Verder is het echt niet zo dat ik van te voor afstem of ze wel samen mogen douchen of bloot zijn. Er wordt gewoon gedoucht of gebadderd voor het slapen gaan omdat ik niet wil dat ze smerig onder de lakens gaan.

Bloot spelen mag hier na het douchen en bloot slapen doen we hier allemaal. Komen er vriendjes dan loop ik zelf niet met mijn lichaam te koop. De meeste vriendjes slapen hier ook bloot (ook samen in één bed met mijn zoon), maar daarin laat ik hen zelf de keuze. Ik zie daar totaal geen kwaad in.

Anders: hoe ging het eigenlijk in het verleden met je oudste zoon? Op een zelfde manier als de jongste? Kijkt de jongste veel af van hem en hoe zijn ze naar elkaar toe als het gaat om bloot zijn? En wat ik me ook afvroeg gezien het masturbatiegedrag van je zoon voor het slapen gaan, doet hij dat ook als een vriendje op zijn kamer slaapt?

Ik wil ook nog zeggen dat wanneer je zoontje al bloot slaapt het voor je nichtje niet moeilijk was hem wakker te maken en naar beneden te lopen. Sliep je nichtje ook bloot overigens, dat schrijf je niet? Ik kan me dan helemaal voorstellen dat deze twee kinderen 's morgen wanneer de moeder nog slaapt samen gaan spelen en elkaar dus ook vragen gaan stellen.

PS dat ik de enige ben die wat opener denkt evenals Anders wil nog niet zeggen dat we één en dezelfde persoon zijn. Ik sta open voor open gesprekken over bloot zijn binnen het gezin en ook sexuele opvoeding en moraal binnen een gezin en naar buiten toe. (Daarmee zeg ik dus niet dat bloot zijn en sex hetzelfde is, het gaat mij om een open discussie over alles wat met sexuele opvoeding te maken heeft en ook bloot zijn binnen een gezin en alles wat daar bij komt kijken, maar gezien de achterdocht en de terughoudenheid die ik hier bespeur zal deze hier niet van de grond komen). De vraag van Anders raakt denk ik namenlijk deze twee discussiepunten. Persoonlijk vind ik het bloot zijn tussen haar nichtje en zoontje niets vreemds en vind ik dat Anders toch moet na gaan denken dat het beter was geweest om het in een onspannende sfeer te houden en niet meteen een zware lading door te zeggen tegen haar zoontje dat hij niet mag expirimenteren etc met haar. Je nichtje is kennelijk ook nog niet aan het puberen en heeft geen moeite met bloot (tenminste dat schrijf je niet) dus waarom er nu nog zo moeilijk over doen?

Maylise

Maylise

12-06-2009 om 19:53

Ik stem nooit wat af

Als er hier vriendjes komen logeren bespreek ik niks van te voren met hun ouders behalve inderdaad in het geval van een dieet of medicijn gebruik. Zeker niks over douchen of zo. Ik biedt blijven slapende vriendjes de gelegenheid om te douchen uiteraard. Ze mogen zelf weten of ze willen douchen. Hoeft niet, mag wel. Ze douchen hier nooit samen met onze kinderen. Alleen als ze echt nog kleuters zijn gaan ze misschien samen in bad.
Verder loopt, sleept en slaapt hier niemand naakt dus dat is geen probleem. Ik doe altijd een badjas/kleding aan na het douchen en de rest van de familie ook. Blijkbaar zijn wij heel preuts

Overigens heb ik mijn kinderen nooit er over gehoord dat vriendjes bij wie ze logeren of hun ouders er wel bloot bijlopen dus dat zullen de meesten ook wel niet gewoon zijn te doen.

Ik vind trouwens in het verhaal van anders wel enorme aandacht voor masturbatie en zo. Ik vind het niet echt normaal dat een 10jarige elke dag masturbeert. Maar goed ik weet ook niet wat wel of niet normaal is op dat gebied.

Maylise

an200

an200

12-06-2009 om 20:56

Re op anders

Tja hoewel ik me nu wel kan voorstellen dat je zoontje bloot was begrijp ik dan weer niet hoe je nichtje bloot geraakt. Omdat je zoontje het vroeg? En wie heeft wie gewekt? Hoe dan ook zie ik er nog geen kwaad in, maar om alle schuld (waar je denk ik ook niet van praten mag) bij je zoontje neer te leggen...

Ik denk dat eerder een soort ban ik gebroken waardoor het juist normaler is geworden dat ze elkaar ook bloot zien (wat daarvoor niet kon door jouw zus). Ik zou toch met je zus overleggen hoe verder te gaan en met je nichtje over dat wat je gezien hebt (laten we aannemen gewoon bloot spelen, waarbij je nichtje en je zoon denk ik gewoon al pratend dingen hebben verteld en voorgedaan) geen probleem is als het maar niet stiekem gebeurd. Je nichtje lijkt nu gestrafd te worden voor iets wat in mijn ogen gewoon normaal is voor die leeftijd. Elkaar naakt zien, zeker neef en nicht is iets heel normaals, zeker als je toen of elf bent en nog niet echt pubert (kan niet oordelen over nichtje, dat schrijf je niet). Samen douchen of zwemmen in een zwembadje in de tuin of na het douchen nog even bloot spelen moet gewoon kunnen wanneer het om deze leeftijd gaat.

Waar was trouwens de oudere broer in dit verhaal? Sliep nog? En waarom kreeg de jongste wel 'instructies' mee en de oudste die ook bloot slaapt niet?

nog een laatste vraag: je schrijft dat het nichtje wist hoe jullie met elkaar omgaan qua bloot. Hoe wist ze dat eigenlijk? Zag ze jouw zoon daarvoor ook wel eens bloot of is er een keer iets voorgevallen waardoor je ook heel terughoudend bent geworden? Die kant van je verhaal snap ik niet helemaal.

an200

an200

12-06-2009 om 21:53

Re harmke

Ik heb mijn kinderen geleerd dat bloot normaal en gewoon in ons gezin. Ze zijn opgegroeid met samen douchen, bloot slapen als ze dat willen, geen deuren op slot etc. Mijn zoon van 11 loopt 's avond na douchen ook wel eens beneden bloot of hij doet een badjas om of neemt een deken mee. Ik schreef al dat hij wel eens zit te "piemelen" op de bank (meer friemelen en voelen aan zijn piemel) wanneer hij aandachtig tv zit te kijken e.d. Ik vind dat persoonlijk niet zo erg, maar zeg dan wel dat hij dat beter op zijn slaapkamer kan doen.

Mijn zoon masturbeert ook wel eens onder de douche of in bad. Dat zie ik normaal gesproken niet en ik weet dus echt niet hoe vaak. Ik heb hem er wel eens op betrapt toen ik toevallig iets uit de badkamer haalde.

Ik heb mijn zoon geleerd dat masturbatie iets is voor jezelf, maar niets vies. Ik ga er echt niet uitgebreid bij staan kijken, als ik het zie zoals gebeurde in de badkamer dan loop ik meteen weg (ik vind het niet iets waar je als ouder inbreuk op moeten maken), maar laat hem wel weten dat het iets normaals is waar hij zich niet voor moet schamen.

In de woonkamer mag hij dus best bloot zijn, maar masturberen moet hij op zijn slaapkamer of in bad doen (en dat weet hij ook).

Verder douchen we ook wel samen en we gaan ook wel samen in bad. Dan krijgt hij wel eens een spontane erectie. Maar moet ik dan als ouder daar moeilijk over doen als hij er zelf ook geen moeite mee heeft. Meestal maak ik een grapje van "je vlagje staat in top", douchen lachend en ongedwongen verder.

Ik dring mijn kinderen niets op, willen ze niet meer samen douchen ook goed. Zo lang ze zelf vragen om samen te douchen en zo lang ze ook zelf nog willen dan maak ik er geen probleem van.

an200

an200

12-06-2009 om 22:01

Re: anders

Maar hoe kun je dan je zoontje overal de schuld van geven? Het nichtje is 'begonnen'. Praat met haar eens (als je zus het goed vind) over haar gevoelens, over hoe ze het in jouw gezin vind en in dat van je zus en over wanneer ze weer mag logeren (je zegt gewoon dat ze mag komen logeren als je zus het goed vind). Ik denk dat je nichtje het gevoel krijg dat ze iets gedaan heeft wat niet goed is, terwijl het als ik het verhaal lees vrij onschuldig is.

Ik denk dat je zeker een volgend logeerpartijtje in het verschiet moet stellen en doe het dan op jouw manier (gewoon samen douchen en wellicht op 1 kamer slapen, geeft je nichtje steeds de keus wat ze wil). Bij het douchen kijk je gewoon om de deur, net als bij het slapen. Wanneer het nichtje zelf ook voelt dat het bij jullie anders gaat dan bij haar moeder dan zal ze wellicht ook niet zo snel uit de school klappen over hoe het logeren was (je hebt er onbewust nu een heel spektakel van gemaakt omdat je heel eerlijk bent tegenover je zus).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.